Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så flott at du tenker på det god tid i forkant! Jeg hadde blitt skikkelig skuffet om jeg kom i julebesøk på julaften og ikke fikk pinnekjøtt når jeg ikke var forberedt på det. Hadde jeg fått muligheten til å diskutere løsninger i forkant hadde det derimot vært uproblematisk. 

Det at dere er åpen for at de kan ta med seg mat selv gjør alt mye enklere. Snakk sammen og Finn en løsning alle kan leve godt med 😊 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trudelutt1 skrev (15 minutter siden):

Joda, vi kjøper inn både akevitt som vi ikke drikker og synger 3 vers av deilig er jorden før måltidet (per svogers tradisjon). Hadde vi fått besøk av folk som ikke likte poteter hadde det ikke vært et problem å bytte det med noe annet. Nøtteallergi? Da serverer vi selvfølgelig ingenting med nøtter. Egne tradisjoner og leker for barna er også med så alle har det gøy. Har du IBS så leser vi oss opp på listen over hva som er ok og tester oppskrifter etter dette. Hadde du virkelig krevd at de kjøpte inn og preparerte svin dersom du skulle spise hos muslimer? Det står i mot det de tror på i lik grad som det er problematisk for oss. Vi kjører ikke et løp der kun våre ønsker teller, det er mye vi tilpasser og endrer for våre gjester alt ettersom. Men for oss er det viktig at våre valg ikke er et resultat av smerte, frykt og død. Det er et etisk standpunkt som vi ikke viker ifra, i likhet med at mange andre har andre etiske standpunkter som de ikke gir etter for.

Haha, der avsporte jeg min egen tråd😅 Kan oppdatere på at jeg snakket med søsteren min om det i går og de ville gjerne ha helvegansk julaften de årene vi er hjemme hos oss :) Vi bytter på annet hvert år hos de og hos oss fra i år av så da tar de ribbe annet hvert år og vegansk annet hvert år. 

Takk til alle dere som har delt erfaringer! Jeg var ikke i tvil om at det kom til å gå helt fint hos oss uansett løsning, tråden var kun fordi jeg var nysgjerrig på hvordan andre har løst det. 

-TS

Ser nå at du oppdaterte! Det er så godt å lese at folk fortsatt evner å kommunisere med hverandre. 

Her kunne du valgt å kjøre på med holdningen «mitt hjem, mine regler», isteden valgte du å være ydmyk, tilpasningsdyktig  og åpen. All ære til deg ts! 

Som sagt i min forrige kommentar (før jeg hadde lest hele tråden), så hadde jeg ikke likt å bli overrumplet med en alternativ julemiddag, men så lenge alle er klar over det på forhånd så er det helt greit 😊alt handler om kommunikasjon 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

På samme måte som dere hadde overlevd en julaften med ribbe, uten vegansk mat...? 

Anonymkode: 49ba7...886

Er det virkelig så provoserende at folk velger å ikke spise kjøtt? 

Anonymkode: 8a86c...864

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det virkelig så provoserende at folk velger å ikke spise kjøtt? 

Tror litt av problemet er at for noen står tradisjonene sterkt. De fleste klarer seg fint uten kjøtt (så lenge man ikke har matallergier som vanskeliggjør vegansk mat) tilfeldige dager, men julaften er ikke en tilfeldig dag.

• Liker 2
Skrevet

Ikke rart det er krig i verden når så mange mennesker ikke er i stand til noe så simpelt som å lage og servere mat de ikke selv spiser for å gjøre selveste julaften til en hyggeligere opplevelse for gjestene sine. 

Anonymkode: 4e00e...266

• Liker 2
Skrevet

Vi avklarer alltid hva som serveres på forhånd med den som inviterer til julaften. Julemiddagen er tradisjonsmat, så det er vel den ene dagen i året jeg ikke er flexitarianer. Det skal være pinnekjøtt (ergo kommer svigermor alltid hit siden hun insisterer på å servere ribbe). Vegetarianeren i familien står for sin egen mat. 

• Liker 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

Tror litt av problemet er at for noen står tradisjonene sterkt. De fleste klarer seg fint uten kjøtt (så lenge man ikke har matallergier som vanskeliggjør vegansk mat) tilfeldige dager, men julaften er ikke en tilfeldig dag.

Det er nå så,men en hver oppegående person burde forstå at man ikke kan sammenligne det faktum at siden alle kan spise vegansk burde veganer også kunne spise kjøtt en gang i året. Men med det sagt kommer dette argument hver gang vegansk middag er et tema. Ikke bare når det handler om julemiddagen

• Liker 2
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brukerangrep.

Vintermorgen, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...