AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #41 Skrevet 18. oktober 2021 Tohjørning skrev (8 timer siden): Gjelder dette også deg når du er invitert på middag hos kjøttetere? Du skjønner at det ikke kan sammenlignes sant,men du prøver bare å provosere? Anonymkode: 8a86c...864 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #42 Skrevet 18. oktober 2021 Ts, tror du og søsteren din kommer frem til en fin løsning når dere får tatt en prat 🙂 Jeg er selv veganer I en familie på seks, og én i familien har ibs og kan ikke spise visse ting. På middagsselskap med familien, så tar vi alltid hensyn til hverandre. Foreldrene lager gjerne noe som alle kan spise, også har de kjøtt til seg selv og andre som spiser det i tillegg. Føler jeg at jeg ønsker noe ekstra, så tar jeg med. Ingen klager over at en rett mangler løk eller annet som en av mine søsken ikke kan spise. Skulle jeg hatt julemiddagen hjemme hos meg, så hadde jeg ordnet alt vegansk, også hadde jeg spurt foreldre/søsken om de ønsker å ta med ribbe, eller om jeg skal ordne noe annet. Ingen av de hadde hatt noe problem med å fikse ribbe selv og ta det med om de absolutt ønsket ribbe til jul. Det høres ut som om min og din familie er ganske like, så hør med søsteren din, så finner dere ut av den beste løsningen 🙂 Anonymkode: 70a7b...2d2 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #43 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Om jeg hadde en som deg i familien ville jeg invitert dere en gang på julaften og servert kun pinnekjøtt uten tilbehør for å vise deg hvor egoistisk, ekstrem og udigelig du var. Anonymkode: 4f3db...e2e Hadde du vært i min familie hadde du vært en slektning jeg ikke forholdt meg til Anonymkode: 8a86c...864 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #44 Skrevet 18. oktober 2021 LiseTV skrev (4 timer siden): Spiser kjøtt hver dag, om ikke til middag så blir det kjøttpålegg til frokosten. Takk for den samme unyttige informasjonen du kommer med i alle tråder som omfatter mennesker som ikke spiser kjøtt Anonymkode: 8a86c...864 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #45 Skrevet 18. oktober 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Godt du sannsynligvis aldri kommer til å bli invitert til meg da. For enten spiser man den maten jeg lager, eller så blir man hjemme. Maten min smaker godt, enten man liker ribbe eller ikke. De som ikke klarer seg en julaften (eller andre dager uten en helt spesielt matrett), kan bare holde seg hjemme. Jeg er da respektfull for det, de som eventuelt er respektløse, er de som velger å ta med døde dyr hjem til meg. Bare fordi det er julaften. Må de ha ribbe på julaften, ja, da får de sitte alene hjemme. Har enda til gode å oppleve at gjestene våre ikke ønsker å komme tilbake. Er nok en grunn til at alle ønsker å feire jul etter jul hos oss Men det kan jo være fordi de liker at jeg er respektløs og har gale holdninger Anonymkode: 0bcee...b68 Da håper jeg det går begge veier? Anonymkode: 8bd93...526 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #46 Skrevet 18. oktober 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: For det er skikkelig lett å ta med ferdiglaget ribbe og saus rundtomkring. Anonymkode: 9ddad...e6e Ja det er da ikke vanskelig Anonymkode: 8bd93...526 2
MissB Skrevet 18. oktober 2021 #47 Skrevet 18. oktober 2021 Det hørtes ut som du har lagt en god plan allerde, dere blir nok enige 😊 Og så fint å høre at det virker som dere respekterer hverandre begge veier. Jeg personlig hadde vurdert å kjøpt ei ribbe av en gris jeg visste hadde levd godt å servert den. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #48 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hadde lett servert alt vegansk. Gjort det mange ganger, svigerfar likte medisterkakene mine godt, han trodde det var det da jeg serverte vegisterkaker, han merket ikke forskjell. Jeg sa heller ikke noe, han har litt tungt for det. Spiste tre porsjoner vegansk julemat og ante ikke at han ikke spiste noe animalsk. Svigermor elsket maten, det gjorde også de andre gjestene. De syntes det var spennende med noe annet. Hadde ikke bedt de ta med mat, alle overlever en julaften uten ribbe Anonymkode: 0bcee...b68 På samme måte som dere hadde overlevd en julaften med ribbe, uten vegansk mat...? Anonymkode: 49ba7...886 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #49 Skrevet 18. oktober 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Hei tarmkreft 😄😄 Vet du det er kun anbefalt 500g rødt kjøtt i uka? Danmark anbefaler kun 300g. Fordi det er kreftfremkallende, du kan bare google det. Anonymkode: 63e4e...9e7 Nå er jo så og si alt kreftfremkallende da... Anonymkode: 8bd93...526 2
velociraptor Skrevet 18. oktober 2021 #50 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg feiret sammen med min veganske venninne i fjor (hun var altså her hos meg med min familie). Vi spiser pinnekjøtt på julaften, og jeg tilbød meg å lage nøttestek til henne, men hun mente at det var mye enklere at hun bare tok med det selv, og så spiste vi de samme tilbehøret som poteter, kålrotmos etc (tilpasset da kålrotmosen med å ikke ha meieriprodukter i). Hadde jeg blitt invitert til en veganer hadde jeg spurt pent om jeg kunne få ta med litt pinnekjøtt, men ville også gjerne smakt på deres mat. på en annen dag enn julaften hadde jeg ikke tatt med noe selv, men bare spist det de spiser. Siden du har tatt med mat til dem før synes jeg det høres lurt ut å spørre om de ønsker å ta med ribbe/pinnekjøtt selv, eller om de vil prøve vegansk julemiddag i år. 1
Gjest brødskalle Skrevet 19. oktober 2021 #51 Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Noen få nordmenn har psyke til å tåle alternative julefeiringer, men de er jaggu få. En gjennomsnittlig nordmann utvikler depresjon og angst om han ikke får julemiddagen sin. Du må nok alltid høre med folk hva de tenker om mat til diverse feiringer, for her risikerer du at bånd mellom familier blir destruert for alltid om du tråkker feil. Endret 19. oktober 2021 av brødskalle
Gjest Ludder Skrevet 19. oktober 2021 #52 Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Jeg skjønner ikke hvordan folk kan sammenligne det å dra på vegansk middag som kjøtteter, med å dra på kjøttmiddag som veganer. Veganere avstår fra kjøtt, men man kan ganske trygt anta at ikke kjøtteteren utelukkende spiser kjøtt av etiske grunner. Det finnes sikkert noen sånne idioter, men de er i ytterst fåtall. Synes hele argumentet bare er teit. Det er stor forskjell på å forvente at noen skal spise noe de ikke vil av etiske grunner, til å forvente at noen kan klare et måltid uten å spise kjøtt. Hallo liksom. Men, dette blir en annen diskusjon. TS, synes du har tatt en veldig god avgjørelse, dere virker fleksible mens dere samtidig tar vare på egne verdier. Masse god jul! Endret 19. oktober 2021 av Ludder
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #53 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg hadde elsket å fått servert vegansk julemiddag selv om jeg ikke er veganer. Spennende og prøve noe nytt. Kjøtt kan man jo spise resten av julen. Anonymkode: 0ff92...314 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #54 Skrevet 19. oktober 2021 Trudelutt1 skrev (21 timer siden): Nå håper jeg virkelig ikke at dette bare blir en tråd som hetser veganere.. Vi skal for første gang holde julaften hos oss i år og så kom jeg på at jeg er usikker på hvordan vi gjør det med julemiddagen? Både jeg og mannen har vært veganere i nesten 10 år og må innrømme at det ikke frister å kjøpe inn ribbe (vi er nok spesielt imot gris ettersom lidelse og intelligens er så høy). Vi har pleid å ha med egen mat når vi har vært hos søsteren og så spiser vi jo surkål, rødkål, poteter og saus (vi tar med egen saus til alle ettersom de liker den veldig godt) av det samme. Det er forøvrig bare min søster og hennes familie som kommer så vi blir ikke mange. Jeg er klar over at tradisjonsmessig så står ribben veldig stødig så jeg skal snakke med min søster og høre om de kanskje ville tatt med den selv eller om de heller vil ha det vi spiser. Jeg lurte bare på om det finnes noen veganere her som har invitert til julaften før og hvordan dere har ordnet det?? Evt. noen som ikke er veganer og har feiret hjemme hos veganere? Er ikke veganer, men når julen kommer så tenker jeg på hva gjestene liker og så klart på hva vi selv liker. Jeg kjøper akevitt og konjakk selv om ingen av oss liker det, kun gjestene. For min egen del kunne jeg godt stått over ribben og heller hatt biff, men ribbe betyr mye for mannen. En av gjestene leser et vers fra juleevangeliet selv om vi er temmelig imot religion og religiøse innspill. Vi har gaver, juletre og inviterer til hygge og der stopper helligheten for vår egen del. Det er medisterkaker, julepølse, ribbe og mye tilbehør så det skal være noe for alle. Det er noe du bør tenke på. Ikke kjør et løp der kun deres egne ønsker teller. Da kan dere likegodt droppe å invitere gjester, når dere ikke har omtanke for dem. Lag ribbe og lag vegansk. For grisen spiller det ingen rolle om du eller søstern din steker ribba, hun evner såklart å steke ribbe selv, men for gjestfriheten så spiller det en rolle for søstern din. Gjester skal jo føle seg velkommen og inkludert. Anonymkode: 0e271...f18 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #55 Skrevet 19. oktober 2021 Her lager jeg kun pinnekjøtt med tilbehør på julaften. Men hvis en veganer skulle kommet,hadde jeg satt pris på at dere tok med egen mat. Nøttestek er uaktuelt her, jeg reagerer på nøtter. Anonymkode: 46ed6...17a 1
Gjest Trudelutt1 Skrevet 19. oktober 2021 #56 Skrevet 19. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Er ikke veganer, men når julen kommer så tenker jeg på hva gjestene liker og så klart på hva vi selv liker. Jeg kjøper akevitt og konjakk selv om ingen av oss liker det, kun gjestene. For min egen del kunne jeg godt stått over ribben og heller hatt biff, men ribbe betyr mye for mannen. En av gjestene leser et vers fra juleevangeliet selv om vi er temmelig imot religion og religiøse innspill. Vi har gaver, juletre og inviterer til hygge og der stopper helligheten for vår egen del. Det er medisterkaker, julepølse, ribbe og mye tilbehør så det skal være noe for alle. Det er noe du bør tenke på. Ikke kjør et løp der kun deres egne ønsker teller. Da kan dere likegodt droppe å invitere gjester, når dere ikke har omtanke for dem. Lag ribbe og lag vegansk. For grisen spiller det ingen rolle om du eller søstern din steker ribba, hun evner såklart å steke ribbe selv, men for gjestfriheten så spiller det en rolle for søstern din. Gjester skal jo føle seg velkommen og inkludert. Anonymkode: 0e271...f18 Joda, vi kjøper inn både akevitt som vi ikke drikker og synger 3 vers av deilig er jorden før måltidet (per svogers tradisjon). Hadde vi fått besøk av folk som ikke likte poteter hadde det ikke vært et problem å bytte det med noe annet. Nøtteallergi? Da serverer vi selvfølgelig ingenting med nøtter. Egne tradisjoner og leker for barna er også med så alle har det gøy. Har du IBS så leser vi oss opp på listen over hva som er ok og tester oppskrifter etter dette. Hadde du virkelig krevd at de kjøpte inn og preparerte svin dersom du skulle spise hos muslimer? Det står i mot det de tror på i lik grad som det er problematisk for oss. Vi kjører ikke et løp der kun våre ønsker teller, det er mye vi tilpasser og endrer for våre gjester alt ettersom. Men for oss er det viktig at våre valg ikke er et resultat av smerte, frykt og død. Det er et etisk standpunkt som vi ikke viker ifra, i likhet med at mange andre har andre etiske standpunkter som de ikke gir etter for. Haha, der avsporte jeg min egen tråd😅 Kan oppdatere på at jeg snakket med søsteren min om det i går og de ville gjerne ha helvegansk julaften de årene vi er hjemme hos oss Vi bytter på annet hvert år hos de og hos oss fra i år av så da tar de ribbe annet hvert år og vegansk annet hvert år. Takk til alle dere som har delt erfaringer! Jeg var ikke i tvil om at det kom til å gå helt fint hos oss uansett løsning, tråden var kun fordi jeg var nysgjerrig på hvordan andre har løst det. -TS
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #57 Skrevet 19. oktober 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Har du oppskrifter du vil dele? Vi feirer som regel jul med familie, så jeg tar kun med vegisterkaker til meg selv (Jeg er den eneste som ikke spiser kjøtt) men sossiser og feststek høres nydelig ut. Anonymkode: cab49...738 Er ikke TS men elsker denne fra Jane/Veganmisjonen. Har laget den tre år på rad, i tillegg til vegisterkaker. (Tips: Etter at du har skåret den i skiver og skal steke den i panna så synes jeg det blir spesielt godt om den får litt skikkelig stekeskorpe.) Jeg er eneste vegetarianer i familien men alle de andre liker denne de og. http://www.veganmisjonen.com/2017/12/oppskrift-vegansk-feststek-julestek.html Anonymkode: f70cf...59a
LiseTV Skrevet 19. oktober 2021 #58 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for den samme unyttige informasjonen du kommer med i alle tråder som omfatter mennesker som ikke spiser kjøtt Anonymkode: 8a86c...864 DU er det bare dem som er veganer som kan skrive om at dem ikke spiser kjøtt, så må jeg kunne si at jeg spiser ikke vaganer mat og at det er noe tull.
Kristina Skrevet 19. oktober 2021 #59 Skrevet 19. oktober 2021 2 minutter siden, LiseTV said: DU er det bare dem som er veganer som kan skrive om at dem ikke spiser kjøtt, så må jeg kunne si at jeg spiser ikke vaganer mat og at det er noe tull. "Vaganer mat" inkluder jo brød, poteter, potetgull, og sikkert veldig mange andre ting du spiser... Blir helt matt av folk som deg som gidder å krangle på sånne ting! 3
Kristina Skrevet 19. oktober 2021 #60 Skrevet 19. oktober 2021 4 minutter siden, Trudelutt1 said: Haha, der avsporte jeg min egen tråd😅 Kan oppdatere på at jeg snakket med søsteren min om det i går og de ville gjerne ha helvegansk julaften de årene vi er hjemme hos oss Vi bytter på annet hvert år hos de og hos oss fra i år av så da tar de ribbe annet hvert år og vegansk annet hvert år. Takk til alle dere som har delt erfaringer! Jeg var ikke i tvil om at det kom til å gå helt fint hos oss uansett løsning, tråden var kun fordi jeg var nysgjerrig på hvordan andre har løst det. -TS Synes du gjør alt riktig, TS! Det blir sikkert kjempefint. Søsteren min og jeg er veldig nære og har åpen dialog, akkurat som dere har, og det er null stress at jeg ikke spiser alt de spiser. Blir nesten komisk med de som akker og stønner over hvor grusomt det er å ikke få kjøtt - dette er jo ikke noen random inviterte, det er aller nærmeste familie som man har god kommunikasjon med - og du hadde i tillegg sagt at de kunne ta med ribbe om de ville! God jul når den tid kommer! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå