Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var helt med her, til den siste setningen. For den holdningen er ikke riktig. 
Alle har sine tradisjoner og ting som er viktige for dem. Jeg hadde ikke forventet at veganere skulle spise ribbe på julaften, jeg hadde servert dem noe mer egnet. Det burde da gå begge veier? 
Selvsagt overlever man uten ribbe (eller pinnekjøtt) men det hadde ikke føltes som julaften uten tradisjonsmaten for min del iallfall. Tipper jeg hadde likt maten din, men hadde likevel syns det var noe viktig som manglet. 

Syns at ts er både fornuftig og respektfull som vil gjøre alle gjestene sine til lags. Det er den rette holdningen. 

Anonymkode: 10f6a...afb

Godt du sannsynligvis aldri kommer til å bli invitert til meg da. 

For enten spiser man den maten jeg lager, eller så blir man hjemme. Maten min smaker godt, enten man liker ribbe eller ikke. De som ikke klarer seg en julaften (eller andre dager uten en helt spesielt matrett), kan bare holde seg hjemme.

Jeg er da respektfull for det, de som eventuelt er respektløse, er de som velger å ta med døde dyr hjem til meg. Bare fordi det er julaften. 

Må de ha ribbe på julaften, ja, da får de sitte alene hjemme. Har enda til gode å oppleve at gjestene våre ikke ønsker å komme tilbake. Er nok en grunn til at alle ønsker å feire jul etter jul hos oss :)  Men det kan jo være fordi de liker at jeg er respektløs og har gale holdninger ;)

Anonymkode: 0bcee...b68

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er også veganere og har sagt tydelig ifra at om folk vil feire hos oss så blir det vegansk mat, døde mishandlete dyr skal ikke inn i vårt hjem(selvfølgelig sagt på en finere måte😇). Alle har respektert dette og vi disker opp med det beste veganverdenen har å by på. Og folk spiser så mye at vi må kaste oss ned på sofaen alle mann og huffe oss før desserten kommer. 

Anonymkode: c16fd...dbb

Jeg respekterer alltid andre sine meninger og måter å leve på (så fremt det ikke skader noen osv). Men slike holdninger sliter jeg med. Ikke alle torturterer og mishandler dyr før de dør. Mine favorittmåltid i julen er kjøtt som har levd hele livet ute i skogen og aldri vært innom en fabrikk. 

Kjøtt er ikke det samme som mishandling. Noen ganger (dessverre) ja, men langt ifra alltid. 

• Liker 14
Gjest Tohjørning
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

For enten spiser man den maten jeg lager, eller så blir man hjemme. Maten min smaker godt, enten man liker ribbe eller ikke. De som ikke klarer seg en julaften (eller andre dager uten en helt spesielt matrett), kan bare holde seg hjemme.

Gjelder dette også deg når du er invitert på middag hos kjøttetere? 

Gjest Trudelutt1
Skrevet

TS her: I dag imponerte KG! Alle holdt seg til tråden og det har kommet mange gode svar! Takk! :) :) 

Det eneste som egentlig er uaktuelt for meg er å kjøpe ribbe selv og lage den, det har med personlige valg og ønske om å ikke støtte lidelse å gjøre. Tviler på at noen ville bedt muslimer om å lage ribbe til de kom på middag. Vi har alltid servert 100% vegansk når de har vært her på middager og bursdager tidligere, og alle har vært fornøyde og spist seg mette, men jeg erkjenner at det kan være noe eget og tradisjonsrikt over julematen for mange, derfor jeg ble så nysgjerrig på erfaringer fra kg. 

Selv har jeg laget tatt med egen julemat hvor enn vi har vært i 17 år (sluttet med svin da jeg var 18 år) så jeg har egentlig aldri tenkt over det, har nesten blitt en del av tradisjonen og det plager meg egentlig ikke.

Jeg snakker med søsteren min og hører hva de tenker om det, de bor uansett to hus unna oss så det er heldigvis greit mht frakt dersom de ønsker å ta det med. Vi lager uansett vegisterkaker, feststek, "sossiser", saus, poteter, rødkål og surkål i år som ifjor. God jul når den tid kommer (husk å kjøpe gaver tidlig i år)!!🎅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når dere har tatt med egen mat dit, er det selvsagt ok å be dem om å gjøre det samme når de kommer til dere. 

For det er skikkelig lett å ta med ferdiglaget ribbe og saus rundtomkring. 

Anonymkode: 9ddad...e6e

Skrevet
Trudelutt1 skrev (29 minutter siden):

TS her: I dag imponerte KG! Alle holdt seg til tråden og det har kommet mange gode svar! Takk! :) :) 

Det eneste som egentlig er uaktuelt for meg er å kjøpe ribbe selv og lage den, det har med personlige valg og ønske om å ikke støtte lidelse å gjøre. Tviler på at noen ville bedt muslimer om å lage ribbe til de kom på middag. Vi har alltid servert 100% vegansk når de har vært her på middager og bursdager tidligere, og alle har vært fornøyde og spist seg mette, men jeg erkjenner at det kan være noe eget og tradisjonsrikt over julematen for mange, derfor jeg ble så nysgjerrig på erfaringer fra kg. 

Selv har jeg laget tatt med egen julemat hvor enn vi har vært i 17 år (sluttet med svin da jeg var 18 år) så jeg har egentlig aldri tenkt over det, har nesten blitt en del av tradisjonen og det plager meg egentlig ikke.

Jeg snakker med søsteren min og hører hva de tenker om det, de bor uansett to hus unna oss så det er heldigvis greit mht frakt dersom de ønsker å ta det med. Vi lager uansett vegisterkaker, feststek, "sossiser", saus, poteter, rødkål og surkål i år som ifjor. God jul når den tid kommer (husk å kjøpe gaver tidlig i år)!!🎅 

Var på vegetarisk potluck forrige kveld alle koset og glemte at det ikke var kjøtt med og synes det var døds godt.

Anonymkode: 59b1a...d0a

• Liker 2
Gjest Trudelutt1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

For det er skikkelig lett å ta med ferdiglaget ribbe og saus rundtomkring. 

Anonymkode: 9ddad...e6e

Saus har vi stått for de siste årene, og de bor 50 meter unna (to rekkehus i mellom) så det går nok greit i dette tilfellet om de ønsker det (og det vil i så fall være ribbe for 2 voksne og 2 barn, så ikke verdens største) :)

-ts

Skrevet

Jeg tenker at du TS må ta kontakt med disse du har bedd og sørg for at du får svar på spørsmålene du lurer på. 

Vi kan ikke svare på dem, for vi aner ikke hva gjestene dine tenker. 

Noen er urimelige, altså blir sur og matt for at du serverer vegansk mat og ikke lager etter foretrukne valg. 

Noen er forståelige og takknemlige, altså tar gjerne i på en alternativ julematfeiring, og ser fram til det. 

Andre igjen tilbyr seg å hjelpe, enten deg eller tar med maten sin selv. 

Vegansk jul kan være både en braksuksess eller svært kontrovers. Så sørg for å prate og avtale med gjestene på forhånd! 

Anonymkode: 8c02c...259

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Milde måne, jeg spiser alt og ville blitt superglad for alternativ julemat! Har jo hele resten av jula + nyttår til å spise dyrefett og støtte grisebøndene på Jæren (som vi har sett reportasjer fra...) Dere skal ikke lage kjøtt til gjestene, det blir jo nesten  som å be avholdsfolk om å drikke akevitt fordi det er tradisjon. Fint du lufter det på forhånd for å unngå dårlig stemning, jeg vil tro de fleste er åpne for alternativer. Kanskje blir det den julekvelden de husker aller best i ettertid💚

Anonymkode: 9c599...d1d

Nei, de to tingen er ikke det samme.

Uansett TS, så bra du snakker med søsteren din. Når hun bor så nærme så kan det jo være at hun selv velger å steke opp noe og ta med hvis hun virkelig må ha ribbe på julaften. Så lenge dere avklarer på forhånd så ingen blir overrakset i selskapet.

Du skal uansett ikke måtte lage kjøtt når du har tatt et valg om å ikke spise det.

Kos dere i julen!

• Liker 1
Skrevet
Trudelutt1 skrev (6 timer siden):

Nå håper jeg virkelig ikke at dette bare blir en tråd som hetser veganere..

Vi skal for første gang holde julaften hos oss i år og så kom jeg på at jeg er usikker på hvordan vi gjør det med julemiddagen? Både jeg og mannen har vært veganere i nesten 10 år og må innrømme at det ikke frister å kjøpe inn ribbe (vi er nok spesielt imot gris ettersom lidelse og intelligens er så høy). Vi har pleid å ha med egen mat når vi har vært hos søsteren og så spiser vi jo surkål, rødkål, poteter og saus (vi tar med egen saus til alle ettersom de liker den veldig godt) av det samme. 

Det er forøvrig bare min søster og hennes familie som kommer så vi blir ikke mange. Jeg er klar over at tradisjonsmessig så står ribben veldig stødig så jeg skal snakke med min søster og høre om de kanskje ville tatt med den selv eller om de heller vil ha det vi spiser. Jeg lurte bare på om det finnes noen veganere her som har invitert til julaften før og hvordan dere har ordnet det?? Evt. noen som ikke er veganer og har feiret hjemme hos veganere?

Får håpe søsteren din er kjip i matveien, for lager hun skikkelig rødkål og surkål er den ikke vegansk.

• Liker 1
Skrevet

Å ikke servere skikkelig julemat vil for mange være det samme som kroken på døra for felles julefeiring. Ganske mange som ville droppet besøket til en som serverer vegansk julemiddag. 

• Liker 1
Skrevet

Er glad jeg er såpass voksen at jeg ikke klikker over tanken på vegansk julemat. Så lenge det smaker digg og gir julestemning, er jeg fornøyd. Nøttestek er forøvrig helt nydelig.

Anonymkode: e4d46...22e

• Liker 7
Skrevet
4 hours ago, Trudelutt1 said:

Har du oppskrifter du vil dele? Vi feirer som regel jul med familie, så jeg tar kun med vegisterkaker til meg selv (Jeg er den eneste som ikke spiser kjøtt) men sossiser og feststek høres nydelig ut.

Anonymkode: cab49...738

Skrevet

Spiser kjøtt hver dag, om ikke til middag så blir det  kjøttpålegg til frokosten.

• Liker 1
Skrevet

Vi har vegeterianere i familien. Når vi er hos min mamma så lager hun nøttestek og vegisterkaker til dem det gjelder (eldree dame som har tilpasser seg og funnet oppskrifter) , og vegetar vennlig saus. Hos oss er det tradisjon ellers med ribbe, medisterkaker , pølser med mere. Det er folk med laktoseintoleranse, så riskrem lages med laktosefri melk. Sånn gjøres det også om det er kjulaften hos meg eller annet familiemedlem, den som innviterer den tilpasser og passer på at alle får det de spiser. Det har vi tatt som en selvfølge i alle år, også i år hvor julaften er hos  oss. Syntes det er inkluderende og en del av vertsakpet sin jobb, ville også tatt hensyn om det var folk som ikke spiste svin f.eks. 

Anonymkode: d5815...092

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er også veganere og har sagt tydelig ifra at om folk vil feire hos oss så blir det vegansk mat, døde mishandlete dyr skal ikke inn i vårt hjem(selvfølgelig sagt på en finere måte😇). Alle har respektert dette og vi disker opp med det beste veganverdenen har å by på. Og folk spiser så mye at vi må kaste oss ned på sofaen alle mann og huffe oss før desserten kommer. 

Anonymkode: c16fd...dbb

🙈😂😂😂😂

Anonymkode: 4f3db...e2e

• Liker 4
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er da respektfull for det, de som eventuelt er respektløse, er de som velger å ta med døde dyr hjem til meg. Bare fordi det er julaften. 

Må de ha ribbe på julaften, ja, da får de sitte alene hjemme. Har enda til gode å oppleve at gjestene våre ikke ønsker å komme tilbake. Er nok en grunn til at alle ønsker å feire jul etter jul hos oss :)  Men det kan jo være fordi de liker at jeg er respektløs og har gale holdninger ;)

Anonymkode: 0bcee...b68

Om jeg hadde en som deg i familien ville jeg invitert dere en gang på julaften og servert kun pinnekjøtt uten tilbehør for å vise deg hvor egoistisk, ekstrem og udigelig du var.  

Anonymkode: 4f3db...e2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Milde måne, jeg spiser alt og ville blitt superglad for alternativ julemat! Har jo hele resten av jula + nyttår til å spise dyrefett og støtte grisebøndene på Jæren (som vi har sett reportasjer fra...) Dere skal ikke lage kjøtt til gjestene, det blir jo nesten  som å be avholdsfolk om å drikke akevitt fordi det er tradisjon. Fint du lufter det på forhånd for å unngå dårlig stemning, jeg vil tro de fleste er åpne for alternativer. Kanskje blir det den julekvelden de husker aller best i ettertid💚

Anonymkode: 9c599...d1d

Ikke nødvendigvis. Det kan fort slå den andre veien 

Gjest rampenissen72
Skrevet
Trudelutt1 skrev (11 timer siden):

Nå håper jeg virkelig ikke at dette bare blir en tråd som hetser veganere..

Vi skal for første gang holde julaften hos oss i år og så kom jeg på at jeg er usikker på hvordan vi gjør det med julemiddagen? Både jeg og mannen har vært veganere i nesten 10 år og må innrømme at det ikke frister å kjøpe inn ribbe (vi er nok spesielt imot gris ettersom lidelse og intelligens er så høy). Vi har pleid å ha med egen mat når vi har vært hos søsteren og så spiser vi jo surkål, rødkål, poteter og saus (vi tar med egen saus til alle ettersom de liker den veldig godt) av det samme. 

Det er forøvrig bare min søster og hennes familie som kommer så vi blir ikke mange. Jeg er klar over at tradisjonsmessig så står ribben veldig stødig så jeg skal snakke med min søster og høre om de kanskje ville tatt med den selv eller om de heller vil ha det vi spiser. Jeg lurte bare på om det finnes noen veganere her som har invitert til julaften før og hvordan dere har ordnet det?? Evt. noen som ikke er veganer og har feiret hjemme hos veganere?

De vet jo godt dere er veganere. Så da vet de vell godt det er vegansk som blir servert. Bare spør henne du :) 

Skrevet
LiseTV skrev (3 timer siden):

Spiser kjøtt hver dag, om ikke til middag så blir det  kjøttpålegg til frokosten.

Hei tarmkreft 😄😄

Vet du det er kun anbefalt 500g rødt kjøtt i uka? Danmark anbefaler kun 300g. 
Fordi det er kreftfremkallende, du kan bare google det. 

Anonymkode: 63e4e...9e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...