Trudelutt1 Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Nå håper jeg virkelig ikke at dette bare blir en tråd som hetser veganere.. Vi skal for første gang holde julaften hos oss i år og så kom jeg på at jeg er usikker på hvordan vi gjør det med julemiddagen? Både jeg og mannen har vært veganere i nesten 10 år og må innrømme at det ikke frister å kjøpe inn ribbe (vi er nok spesielt imot gris ettersom lidelse og intelligens er så høy). Vi har pleid å ha med egen mat når vi har vært hos søsteren og så spiser vi jo surkål, rødkål, poteter og saus (vi tar med egen saus til alle ettersom de liker den veldig godt) av det samme. Det er forøvrig bare min søster og hennes familie som kommer så vi blir ikke mange. Jeg er klar over at tradisjonsmessig så står ribben veldig stødig så jeg skal snakke med min søster og høre om de kanskje ville tatt med den selv eller om de heller vil ha det vi spiser. Jeg lurte bare på om det finnes noen veganere her som har invitert til julaften før og hvordan dere har ordnet det?? Evt. noen som ikke er veganer og har feiret hjemme hos veganere? 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Ingen veganere i min familie, men om det var det og vi ble bedt om å ta med eget kjøtt, hadde ikke det vært noe problem i det hele tatt. Anonymkode: 993bf...638 18
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg (ikke veganer) ville satt pris på at problematikken ble luftet på forhånd for å finne en løsning i fellesskap. I utgangspunktet tenker jeg at man skal ta hensyn og tilpasse seg begge veier, og i denne konkrete situasjonen hadde jeg nok kanskje tatt med egen mat. Tradisjonsmat på julaften er viktig for meg, og mye vegansk er rett og slett ikke godt synes jeg. Å sitte på julaften og få servert mat som ikke smaker godt, er ikke aktuelt. (Jeg liker mye vegetarmat, men enkelte ting som glutenprodukter osv klarer jeg ikke å spise.) Anonymkode: 05413...859 13
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg er veganer og ville laget god treretters vegansk mat. Anonymkode: e1d7d...44b 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg synes dere kan lage forskjellige veganske retter som vegisterkaker, nøttestek, grønnsaker og annet tilbehør. Så er det nok lurt å planlegge med familien at en av de tar med seg ribbe😊 Anonymkode: 41a1e...6a9 12
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 Vi som har ekstemist veganer i familien lager selvfølgelig nøttestek med veganske saus fra løk slik de føler seg velkommen. Pokkern skal du lage noe kjøtt til gjestene dine og ellers burde du ikke ha julemiddag hos dere. Dette er oppskrift for å ødelege jul til folk som har tradisjoner. Anonymkode: 4f3db...e2e 9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi som har ekstemist veganer i familien lager selvfølgelig nøttestek med veganske saus fra løk slik de føler seg velkommen. Pokkern skal du lage noe kjøtt til gjestene dine og ellers burde du ikke ha julemiddag hos dere. Dette er oppskrift for å ødelege jul til folk som har tradisjoner. Anonymkode: 4f3db...e2e Ikke sant? Inviterer folk hjem til jul, men så må de ta med egen matpakke. Herregud! Anonymkode: dc3d5...19d 13
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Når dere har tatt med egen mat dit, er det selvsagt ok å be dem om å gjøre det samme når de kommer til dere. Er vegetarianer og feirer ofte jul hjemme. De som vil, er velkomne til å feire hos oss, men hos oss er maten vegetarisk. Jeg lager alltid mye forskjellig, så alle får noe de liker. Anonymkode: 21b5b...67e 12
Katten.2.0 Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 Synes det er helt innafor. Ville følt meg godt ivaretatt om jeg ble bedt på julemiddag til en vegansk familie med mulighet til å ta med ribbe for de av oss som foretrekker det! 8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg tenker at siden dere har tatt med mat selv når dere feirer hos andre - er det helt innafor å be de samme menneskene ta med seg den maten de ønsker å spise. Hadde det vært slik at de fikset mat til dere når dere var hos dem, hadde selvsagt saken stilt seg anderledes. Anonymkode: acb37...8df 8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 Hadde lett servert alt vegansk. Gjort det mange ganger, svigerfar likte medisterkakene mine godt, han trodde det var det da jeg serverte vegisterkaker, han merket ikke forskjell. Jeg sa heller ikke noe, han har litt tungt for det. Spiste tre porsjoner vegansk julemat og ante ikke at han ikke spiste noe animalsk. Svigermor elsket maten, det gjorde også de andre gjestene. De syntes det var spennende med noe annet. Hadde ikke bedt de ta med mat, alle overlever en julaften uten ribbe Anonymkode: 0bcee...b68 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde lett servert alt vegansk. Gjort det mange ganger, svigerfar likte medisterkakene mine godt, han trodde det var det da jeg serverte vegisterkaker, han merket ikke forskjell. Jeg sa heller ikke noe, han har litt tungt for det. Spiste tre porsjoner vegansk julemat og ante ikke at han ikke spiste noe animalsk. Svigermor elsket maten, det gjorde også de andre gjestene. De syntes det var spennende med noe annet. Hadde ikke bedt de ta med mat, alle overlever en julaften uten ribbe Anonymkode: 0bcee...b68 Var helt med her, til den siste setningen. For den holdningen er ikke riktig. Alle har sine tradisjoner og ting som er viktige for dem. Jeg hadde ikke forventet at veganere skulle spise ribbe på julaften, jeg hadde servert dem noe mer egnet. Det burde da gå begge veier? Selvsagt overlever man uten ribbe (eller pinnekjøtt) men det hadde ikke føltes som julaften uten tradisjonsmaten for min del iallfall. Tipper jeg hadde likt maten din, men hadde likevel syns det var noe viktig som manglet. Syns at ts er både fornuftig og respektfull som vil gjøre alle gjestene sine til lags. Det er den rette holdningen. Anonymkode: 10f6a...afb 17
pia mater Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 Ville ha luftet det på forhånd med de. Å ta med ribbe til juleselskap hadde ikke vært noe problem. Blir man invitert til noen i selskap så tar man jo ofte med et eller annet uansett, om det er en kake eller ribbe har ingenting å si. 2
Illuminatum Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde lett servert alt vegansk. Gjort det mange ganger, svigerfar likte medisterkakene mine godt, han trodde det var det da jeg serverte vegisterkaker, han merket ikke forskjell. Jeg sa heller ikke noe, han har litt tungt for det. Spiste tre porsjoner vegansk julemat og ante ikke at han ikke spiste noe animalsk. Svigermor elsket maten, det gjorde også de andre gjestene. De syntes det var spennende med noe annet. Hadde ikke bedt de ta med mat, alle overlever en julaften uten ribbe Anonymkode: 0bcee...b68 Ja, alle overlever julaften uten ribbe men personlig hadde jeg ikke ønsket det. Julen er for meg stort sett maten. Jeg ville mye heller tatt med mat selv. Ofte gjør jeg det i dag også. Tar med fåreribbe til familier der de kun har svineribbe. 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 Milde måne, jeg spiser alt og ville blitt superglad for alternativ julemat! Har jo hele resten av jula + nyttår til å spise dyrefett og støtte grisebøndene på Jæren (som vi har sett reportasjer fra...) Dere skal ikke lage kjøtt til gjestene, det blir jo nesten som å be avholdsfolk om å drikke akevitt fordi det er tradisjon. Fint du lufter det på forhånd for å unngå dårlig stemning, jeg vil tro de fleste er åpne for alternativer. Kanskje blir det den julekvelden de husker aller best i ettertid💚 Anonymkode: 9c599...d1d 11
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 Vi er også veganere og har sagt tydelig ifra at om folk vil feire hos oss så blir det vegansk mat, døde mishandlete dyr skal ikke inn i vårt hjem(selvfølgelig sagt på en finere måte😇). Alle har respektert dette og vi disker opp med det beste veganverdenen har å by på. Og folk spiser så mye at vi må kaste oss ned på sofaen alle mann og huffe oss før desserten kommer. Anonymkode: c16fd...dbb 7
RockyRose Skrevet 18. oktober 2021 #17 Skrevet 18. oktober 2021 Eg et kun vilt, så lagar pølser og ordnar pinnekjøt av dette sjølv. Tek dette med der vi feirar jul, og dette varmar då verten (mor eller svigerfar). Eg spør alltid på førhånd om dette er greitt, slik at det ikkje skal bli noko misforståingar på julafta. Her syns eg du verkar veldig grei, mtp at du er ikkje imot at dei et kjøt på julafta, men at dei må skaffe det sjølv(slik du gjer med vegansk mat når du kjem på besøk) Ingen har vondt av å ete vegansk/vegetarisk, men er noko med mattradisjonar rundt jul ein ikkje køddar med 😂 8
Kittykat Skrevet 18. oktober 2021 #18 Skrevet 18. oktober 2021 Vi er ikke veganere og har ingen i familien heller, men hadde vi blitt invitert til julaften hos noen som hadde vært veganer og det ikke var en tradisjonell julemiddag der, som for meg er pinnekjøtt med tilbehør, så hadde jeg blitt veldig skuffet. For meg er pinnekjøtt et stort must på julaften og det er ikke julaften uten det. Ja, jeg vet at verten er han/hun som bestemmer, men jeg regner med at verten da har noe for alle som er invitert på middag, som da inkluderer kjøtt, akkurat som når veganere blir invitert på middag og verten der har laget noe for veganerne. Hadde problemstillingen blitt luftet for oss før julaften, så hadde jeg hatt null problem med å ta med egen mat. Så jeg synes det er best at dere tar opp dette før jul med tanke på at dere er veganere og din søster med familie ikke er det. 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #19 Skrevet 18. oktober 2021 Trudelutt1 skrev (2 timer siden): Nå håper jeg virkelig ikke at dette bare blir en tråd som hetser veganere.. Vi skal for første gang holde julaften hos oss i år og så kom jeg på at jeg er usikker på hvordan vi gjør det med julemiddagen? Både jeg og mannen har vært veganere i nesten 10 år og må innrømme at det ikke frister å kjøpe inn ribbe (vi er nok spesielt imot gris ettersom lidelse og intelligens er så høy). Vi har pleid å ha med egen mat når vi har vært hos søsteren og så spiser vi jo surkål, rødkål, poteter og saus (vi tar med egen saus til alle ettersom de liker den veldig godt) av det samme. Det er forøvrig bare min søster og hennes familie som kommer så vi blir ikke mange. Jeg er klar over at tradisjonsmessig så står ribben veldig stødig så jeg skal snakke med min søster og høre om de kanskje ville tatt med den selv eller om de heller vil ha det vi spiser. Jeg lurte bare på om det finnes noen veganere her som har invitert til julaften før og hvordan dere har ordnet det?? Evt. noen som ikke er veganer og har feiret hjemme hos veganere? Vi har hatt full vegansk julefeiring hos oss de siste fem årene og de som ikke er veganere har storkost seg. Det har aldri vært noe tvang da de kan velge å feire hos andre,men de ønsker å komme til oss Anonymkode: 8a86c...864 6
gretchenlowell Skrevet 18. oktober 2021 #20 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg og mannen er også veganere, men når vi får besøk av svigers på julaften så lager vi ribbe/pinnekjøtt til dem, også lager vi vegansk til oss. Lager alltid ekstra vegansk så de har muligheten til å smake om de ønsker (noe de alltid gjør). Det hadde vært unaturlig for oss om de måtte ha med seg egen mat når de kom til oss. Så lenge de respekterer våre matvalg når vi er på besøk så får vi respektere deres. Når det kommer til alle andre middager de spiser her resten av året får de vegansk, men julematen er folk spesielt knyttet til og det skal de få lov til å være ❤️ 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå