AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Hei. Har en gutt på 7 mnd, han har noe eksem eller utslett på magen, husker eldste hadde det og, men det var bare mye mindre. Han virker ikke plaget av det og det blir ikke rødt, men det hadde vært fint å vite hva det er. Bruker aderma en gang i blant og på kinna fordi han har tørre kinn (flassende), og olje i badevannet kan alt det der, bare lurer på om noen veit om evt eksem? Anonymkode: 564b8...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Merkelig, min 7 mnder gamle gutt har også det, men bare en liten flekk på brystkassen. Anonymkode: 0ba5f...aae
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Merkelig, min 7 mnder gamle gutt har også det, men bare en liten flekk på brystkassen. Anonymkode: 0ba5f...aae Samme med min eldste, det gikk over rundt året tror jeg, men fant aldri ut hva det var.. Men hvis det ikke er plagsomt så gjør det ikke noe, er bare redd det skulle være symptom på et eller annet andre ting. 😕 Anonymkode: 564b8...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 Føles huden litt ru å ta på? Og det klør ikke, men kommer flekkvis? Kommer og går i perioder? Anonymkode: 2a717...aa0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Føles huden litt ru å ta på? Og det klør ikke, men kommer flekkvis? Kommer og går i perioder? Anonymkode: 2a717...aa0 Ja, akkurat sånn. Litt gåsehud liksom. Anonymkode: 564b8...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, akkurat sånn. Litt gåsehud liksom. Anonymkode: 564b8...0cb Ja! 😅 hard gåsehud 😜 Jeg har hatt sånn hele livet siden jeg var liten. Var mer når jeg var liten, men kan fortsatt få det en gang i året enda (er 29 år). Har spurt legen hva det er, og han sa det ikke var noe å bry meg om. Jeg slet mye som yngre med at immunforsvaret mitt ofte tok helt av, og reagerte på unødvendige ting. Alt fra elveblest til IBS, eksem og infeksjoner. Legen min sa at denne harde gåsehuden også bare var at kroppen som reagerte på noe, at immunforsvaret mitt var aktivert, men at det ikke egentlig betydde at det var noe galt. Han sa det mest sannsynlig var noe annet kroppen egentlig reagerte på, men siden immunsystemet allerede da var aktivert, så ble dette et av «symptomene» på at immunforsvaret virker. Vanskelig å forklare. Nå vil ikke jeg gi lege råd, og er du bekymret så spør en lege. Men da vet du hvertfall hva legen sa til meg, og jeg er ganske så sikker på at det er akkurat det samme 😅 For meg så har aldri noen kremer eller olje fjernet det. Fordi reaksjonen kommer innenfra, og ikke fordi jeg reagerer på noe utenfor. Det går alltid vekk til slutt hos meg 🙈 Anonymkode: 2a717...aa0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hei. Har en gutt på 7 mnd, han har noe eksem eller utslett på magen, husker eldste hadde det og, men det var bare mye mindre. Han virker ikke plaget av det og det blir ikke rødt, men det hadde vært fint å vite hva det er. Bruker aderma en gang i blant og på kinna fordi han har tørre kinn (flassende), og olje i badevannet kan alt det der, bare lurer på om noen veit om evt eksem? Anonymkode: 564b8...0cb Min har dette, det er atopisk hud 🙂 Anonymkode: 0ef15...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja! 😅 hard gåsehud 😜 Jeg har hatt sånn hele livet siden jeg var liten. Var mer når jeg var liten, men kan fortsatt få det en gang i året enda (er 29 år). Har spurt legen hva det er, og han sa det ikke var noe å bry meg om. Jeg slet mye som yngre med at immunforsvaret mitt ofte tok helt av, og reagerte på unødvendige ting. Alt fra elveblest til IBS, eksem og infeksjoner. Legen min sa at denne harde gåsehuden også bare var at kroppen som reagerte på noe, at immunforsvaret mitt var aktivert, men at det ikke egentlig betydde at det var noe galt. Han sa det mest sannsynlig var noe annet kroppen egentlig reagerte på, men siden immunsystemet allerede da var aktivert, så ble dette et av «symptomene» på at immunforsvaret virker. Vanskelig å forklare. Nå vil ikke jeg gi lege råd, og er du bekymret så spør en lege. Men da vet du hvertfall hva legen sa til meg, og jeg er ganske så sikker på at det er akkurat det samme 😅 For meg så har aldri noen kremer eller olje fjernet det. Fordi reaksjonen kommer innenfra, og ikke fordi jeg reagerer på noe utenfor. Det går alltid vekk til slutt hos meg 🙈 Anonymkode: 2a717...aa0 Det kalles atopisk hud. Anonymkode: 0ef15...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min har dette, det er atopisk hud 🙂 Anonymkode: 0ef15...3f1 Det kan hende. Søsteren har litt sensitiv hud enkelte områder på vinteren, og jeg hadde også det da jeg var barn. Vi gjør våre hensyn her hjemme, men må kanskje være ekstra nøye 😊 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja! 😅 hard gåsehud 😜 Jeg har hatt sånn hele livet siden jeg var liten. Var mer når jeg var liten, men kan fortsatt få det en gang i året enda (er 29 år). Har spurt legen hva det er, og han sa det ikke var noe å bry meg om. Jeg slet mye som yngre med at immunforsvaret mitt ofte tok helt av, og reagerte på unødvendige ting. Alt fra elveblest til IBS, eksem og infeksjoner. Legen min sa at denne harde gåsehuden også bare var at kroppen som reagerte på noe, at immunforsvaret mitt var aktivert, men at det ikke egentlig betydde at det var noe galt. Han sa det mest sannsynlig var noe annet kroppen egentlig reagerte på, men siden immunsystemet allerede da var aktivert, så ble dette et av «symptomene» på at immunforsvaret virker. Vanskelig å forklare. Nå vil ikke jeg gi lege råd, og er du bekymret så spør en lege. Men da vet du hvertfall hva legen sa til meg, og jeg er ganske så sikker på at det er akkurat det samme 😅 For meg så har aldri noen kremer eller olje fjernet det. Fordi reaksjonen kommer innenfra, og ikke fordi jeg reagerer på noe utenfor. Det går alltid vekk til slutt hos meg 🙈 Anonymkode: 2a717...aa0 Ah takk for svar og tips 😊 da får jeg høre med legen eller evt helsestasjonen 💞 Det var egentlig veldig interessant, søsteren min har IBS og hun aner Ikke hva hun reagerer på, for der varierer så. Jeg har selv sensitiv hud og kan få reaksjoner den ene dagen og ikke noe den andre. Får lese meg opp om dette 😊 Anonymkode: 564b8...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kalles atopisk hud. Anonymkode: 0ef15...3f1 Må bare nevne dette. Søker man på atopisk hud, er det noe som oppstår i kroppsbrettene (i mangel på bedre ord), i kinn, hender og det klør og kan svi. Anonymkode: 564b8...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Må bare nevne dette. Søker man på atopisk hud, er det noe som oppstår i kroppsbrettene (i mangel på bedre ord), i kinn, hender og det klør og kan svi. Anonymkode: 564b8...0cb Ja, jeg tror heller ikke det er atopisk hud 🤔 Jeg tar ingen forhåndsregler eller behandling når jeg får det, og reagerer ikke noe mer om jeg tar på lotion med parfyme. Hadde det vært atopisk hud, så burde det vell blitt verre av parfyme… igjen, så tror jeg denne reaksjonen kommer innenfra kroppen, og ikke utenfra. Det er bare en reaksjon, huden er jo ikke noe irritert på noen måte. Jeg får det som oftest på armene, men kan også få det på brystet og magen Håper du får noe mer svar, isåfall skriv det gjerne her, for jeg er nysgjerrig selv 😄 Anonymkode: 2a717...aa0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja, jeg tror heller ikke det er atopisk hud 🤔 Jeg tar ingen forhåndsregler eller behandling når jeg får det, og reagerer ikke noe mer om jeg tar på lotion med parfyme. Hadde det vært atopisk hud, så burde det vell blitt verre av parfyme… igjen, så tror jeg denne reaksjonen kommer innenfra kroppen, og ikke utenfra. Det er bare en reaksjon, huden er jo ikke noe irritert på noen måte. Jeg får det som oftest på armene, men kan også få det på brystet og magen Håper du får noe mer svar, isåfall skriv det gjerne her, for jeg er nysgjerrig selv 😄 Anonymkode: 2a717...aa0 Det kan jeg gjøre😊😊 har prøvd å søke på nett osv, men det kommer bare ting som ikke stemmer, og jeg har ikke peiling på hva å søke på 😅 Legen min har perm, og han som er der nå er ikke helt sikker på ting virker det som. Får spørre på hs når jeg skal dit 😊 Anonymkode: 564b8...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min har dette, det er atopisk hud 🙂 Anonymkode: 0ef15...3f1 Mine også. Pass på å bruke olje i badevannet og mykgjør huden med egnet krem. Vi bruker Lipikar baume fra la roche posay. Canoderm fikk de på resept men den sved og var heller ikke like effektiv. Anonymkode: e011b...95f 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må bare nevne dette. Søker man på atopisk hud, er det noe som oppstår i kroppsbrettene (i mangel på bedre ord), i kinn, hender og det klør og kan svi. Anonymkode: 564b8...0cb Mine får det på brystet, ryggen, lår og overarmer også. Det begynner slik som ts har avbildet. Hvis vi ikke smører da så utvikler det seg til å bli skikkelig eksemutbrydd. Vi var hos hudspesialist. Anonymkode: e011b...95f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Må bare nevne dette. Søker man på atopisk hud, er det noe som oppstår i kroppsbrettene (i mangel på bedre ord), i kinn, hender og det klør og kan svi. Anonymkode: 564b8...0cb AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg tror heller ikke det er atopisk hud 🤔 Jeg tar ingen forhåndsregler eller behandling når jeg får det, og reagerer ikke noe mer om jeg tar på lotion med parfyme. Hadde det vært atopisk hud, så burde det vell blitt verre av parfyme… igjen, så tror jeg denne reaksjonen kommer innenfra kroppen, og ikke utenfra. Det er bare en reaksjon, huden er jo ikke noe irritert på noen måte. Jeg får det som oftest på armene, men kan også få det på brystet og magen Håper du får noe mer svar, isåfall skriv det gjerne her, for jeg er nysgjerrig selv 😄 Anonymkode: 2a717...aa0 Dette har vi fra flere leger. Dette er et symptom på atopisk hud uten eksem. Og nei, atopisk hud oppstår ikke i "kroppsfolder" - det er eksem som bryter ut av og til. Men huden er grunnleggende atopisk, dvs. tørr. Og kan reagere med eksem. TS skriver han har tørre, flassende kinn - klassisk atopisk hud og veldig bra det ikke har brutt ut i noe mer. Anonymkode: 0ef15...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette har vi fra flere leger. Dette er et symptom på atopisk hud uten eksem. Og nei, atopisk hud oppstår ikke i "kroppsfolder" - det er eksem som bryter ut av og til. Men huden er grunnleggende atopisk, dvs. tørr. Og kan reagere med eksem. TS skriver han har tørre, flassende kinn - klassisk atopisk hud og veldig bra det ikke har brutt ut i noe mer. Anonymkode: 0ef15...3f1 Takk for svar 😊 det kan hende. Kinna hans blir uansett mye bedre når de er smurt. Anonymkode: 564b8...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #17 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar 😊 det kan hende. Kinna hans blir uansett mye bedre når de er smurt. Anonymkode: 564b8...0cb Ja, atopisk hud blir alltid bedre når den blir smurt 🙄 Anonymkode: 0ef15...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #18 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, atopisk hud blir alltid bedre når den blir smurt 🙄 Anonymkode: 0ef15...3f1 Wtf.. Jeg oppretter en tråd for å spørre om noen andre vet hva dette er for noe. Det overasket meg at noen mener det er atopisk eksem, da jeg har tiere barn i familien med atopisk eksem. Kanskje det er forskjell i hvordan det utarter seg da, tenkte jeg etter svarene i denne tråden. Uansett hva det er, opplever jeg at huden til baby blir bedre etter påsmøring. Da er det kanskje ikke atopisk eksem. Anonymkode: 564b8...0cb 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #19 Skrevet 19. oktober 2021 Min fikk også slike flekker tidlig i første leveår. Vinterbarn, så det kom pga ullklær, oppstår gjerne der det er friksjon. Man tar og bærer mye på babyer så der kan de komme over hele kroppen. Spesielt på mage og rygg. Min fikk en del på legger også. Det ble litt rødere enn vist på ditt bilde. Han blir veldig ru i kinna på kalde dager (klima endrer også strukturen i huden og det er lett å bli tørr i de kalde månedene). Fikk konstantert atopisk eksem hos legen. Utslettet hans klør ikke, vi forebygger med canoderm, men det kan svi på sår og rød hud. Det får han gjerne i kinna. Anonymkode: 0afba...6e1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #20 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min fikk også slike flekker tidlig i første leveår. Vinterbarn, så det kom pga ullklær, oppstår gjerne der det er friksjon. Man tar og bærer mye på babyer så der kan de komme over hele kroppen. Spesielt på mage og rygg. Min fikk en del på legger også. Det ble litt rødere enn vist på ditt bilde. Han blir veldig ru i kinna på kalde dager (klima endrer også strukturen i huden og det er lett å bli tørr i de kalde månedene). Fikk konstantert atopisk eksem hos legen. Utslettet hans klør ikke, vi forebygger med canoderm, men det kan svi på sår og rød hud. Det får han gjerne i kinna. Anonymkode: 0afba...6e1 Miniderm er i samme gate som canoderm, men svir ikke. Barnet mitt har samme «utslett». Fikk beskjed om at det er atopisk hud. Det er forskjell på atopisk eksem og atopisk hud, da atopisk hud ofte er tørr og flassete. Det hjelper som regel å smøre, men noen ganger kan det være vanskelig å finne en krem som funker. Anonymkode: 199d3...65f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå