Gå til innhold

Flere småbarnsforeldre som gruer seg til kjip borte-jul i år? 🎄😖

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor skal dere, og hva er grunnen til at dere gruer dere? 

Vi er annethvert år hos mine foreldre/hans foreldre. I år det svigers vi skal til og jeg gruer meg. Svigerfar er allergisk mot håndvask og svigermor valser rundt halvnaken hele dagen. Komfyren deres er dårlig sånn at maten blir meget sjelden bra. Hans søskens barn er uoppdragne noe som våre barn tar etter, så vi må bruke masse tid på nyåret til å legge av de stygg ordbruk og frekk oppførsel. Uff......Skal passe på å laste ned mange lydbøker før vi drar 😂

Anonymkode: e0c34...29e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derfor feirer vi som fast regel alltid hjemme:)

Har 4 unger og egen storfamilie og orker ikke reise bort:) kan heller sees én dag i romjulen!

Anonymkode: 1a1c4...1c2

• Liker 17
Skrevet

Hvis det er så fælt å dra til sine svigerforeldre i julen, så har du fri vilje til å være hjemme.

Anonymkode: 3e839...2ba

• Liker 14
Skrevet

Kanskje på tide å bli voksen og lage jul selv? Da blir i alle fall maten god... Invitere svigers en dag eller to for å beholde fred og fordragelighet mellom generasjoner?

Anonymkode: 64e63...3a7

• Liker 31
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor en ikke kan feire jul hjemme hos seg selv? 
Denne evige runddansen hit og dit dom ikke alle setter pris på. 
Det begynte vi med etterhvert dom barna kom til. 
Vi møtte familien i løpet av romjulen, og det fungerte bra. 

Anonymkode: dfcef...f93

• Liker 13
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er annethvert år hos mine foreldre/hans foreldre. I år det svigers vi skal til og jeg gruer meg. Svigerfar er allergisk mot håndvask og svigermor valser rundt halvnaken hele dagen. Komfyren deres er dårlig sånn at maten blir meget sjelden bra. Hans søskens barn er uoppdragne noe som våre barn tar etter, så vi må bruke masse tid på nyåret til å legge av de stygg ordbruk og frekk oppførsel. Uff......Skal passe på å laste ned mange lydbøker før vi drar 😂

Vi er enten hos min eller hans familie. Jeg foretrekker egentlig hans familie, det er litt mindre stress (kortere reisevei, slipper overnatting, slipper mase-mamma, haha), men det er helt ok hos min også. Jeg er uansett ikke så glad i jul, liker ikke julemat, syntes det er mye styr. 

Jeg vil helst feire hjemme bare familien, men min mann er veldig glad i storfamilien 😆

Anonymkode: d8edf...f71

• Liker 1
Skrevet

Samme her. Praktiseres gavefri jul hos svigers. Barna får lov til å åpne noen gaver, men oppleves så kjipt likevel. Liker ikke helt at det kun er de som får gaver, mener det er fint for barn at de ser at det ikke kun er de som "fortjener" gaver og synes det er viktig at de opplever giverglede samtidig. Er veldig for at det ikke blir for mye gaver når det er sagt, men gavefri blir for ekstremt for meg. Hadde passet bedre hvis det kun var voksne der.

Anonymkode: 831c7...d6f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor en ikke kan feire jul hjemme hos seg selv? 
Denne evige runddansen hit og dit dom ikke alle setter pris på. 
Det begynte vi med etterhvert dom barna kom til. 
Vi møtte familien i løpet av romjulen, og det fungerte bra. 

Anonymkode: dfcef...f93

Jo, men vil jo gjerne feire med min familie annethvert år - og da føles det en smule sært å bli hjemme "svigers"-året. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke. Man har jo verdens beste unnskyldning for å feire hjemme hos seg selv, som alternativ dårlig jul andre steder. 

Anonymkode: 59f8d...e45

• Liker 6
Skrevet

Vi bestemte da vi fikk første barn at vi feirer jul hjemme. Alle som ville var velkommen til oss. 

Anbefales. Utrolig deilig å slippe maset med å reise med småbarn og gaver på vinterveier, ikke få lagt ungene der de sover best osv. 

Anonymkode: a4796...556

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo, men vil jo gjerne feire med min familie annethvert år - og da føles det en smule sært å bli hjemme "svigers"-året. 

Nettopp, og mange her skjønner ikke det. At man for å kunne feire jul med sin egen familie, også må feire jul med svigers annenhvert år. Mange her skriver at man kan feire jul hjemme i stedet for med svigers, men tar ikke da med i beregningen at det betyr at man heller aldri kan feire med sin side av familien.

Anonymkode: 8bfba...f97

• Liker 6
Skrevet

Hadde aldri giddet å feire en plass jeg/vi ikke ønsker. Her har vi vært hjemme de siste 2 årene for gaveåpning, men spist middagen hos svigers (som har en meget fungerende ovn). Alle har vært invitert hit for gaveåpning (svigers, svigersøster og svigerbror + to barn, mamma, mine to søstre), men i år tar vi gaveåpning for oss selv for å få litt ro. Det annonserte vi for øvrig alt i romjulen i fjor, da hadde vi bare en 2åring men vi var dauslitne begge to, i år er jeg høygravid til jul og ikke fader om jeg gidder å styre mer enn jeg må 😅 Men julen er hellig for meg, og jeg vil at barnet mitt skal oppleve tradisjoner og kos på julaften, og jeg hadde aldri dratt henne ut av hjemmet til et kaos hvor det er tydelig at mammaen og pappaen mistrives. 

Anonymkode: afbf6...de6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor feirer dere ikke jul hjemme og heller inviterer gjester? 

Vi feirer jul hjemme med barna og inviterer familien. Hvis de ikke kan komme er det helt ok. Jeg vil ikke at barna skal forbinde jul med andres tradisjoner i andres hjem. Jeg vil at de skal huske og videreføre våre tradisjoner som vi har skapt sammen hjemme hos oss selv. 

Vi har våre egne tradisjoner og måter å gjøre ting på i jula. Dette er fine ting som barna husker når de blir større og som de forhåpentligvis setter så stor pris på at de viderefører noe av det til sine egne barn. 

Anonymkode: 7441b...328

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Derfor feirer vi som fast regel alltid hjemme:)

Har 4 unger og egen storfamilie og orker ikke reise bort:) kan heller sees én dag i romjulen!

Anonymkode: 1a1c4...1c2

Sitter foreldrene deres alene? Blir ikke de invitert til dere engang? Høres trist ut. Noe av det gøyeste mine barm vet om i jula, er at vi er mange folk enten her eller der. 

Anonymkode: 10539...382

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri gjort det slik du beskriver, TS. Slik dere driver er sånn man holder på når man ikke har barn, men nå som dere er "småbarnsforeldre" så er det på tide å holde tradisjoner hjemme, og feire jul hjemme. Dere får da invitere de dere vil ha på besøk, og de som kommer - de kommer. Da blir det deres egen tradisjon-tro - noe barna setter pris på, og som en annen skriver her - mest sannsnelig blir overført til deres barn igjen. 

Ikke reis til svigers, si dere skal feire hjemme i år :) verre er det faktisk ikke. Du er jo voksen og bestemmer dette selv. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg gruer meg også. Vi skal feire hos svigers. Vi har invitert de til jul her en gang. Da svarte de at det aldri kom til å skje at de feiret jul hos oss. Så hvis vi skal feire jul sammen, så må vi dit. Det er fint for barna å ha besteforeldre og den tiden de har sammen er dyrebar. Men det er mye stress for voksne, barn som sover dårlig, rutiner som blir brutt, røyking inne i huset, kritikk av unger og oppdragelse, barna får mat de ikke skal ha, dårlig hygiene rundt mat osv. 

Anonymkode: 8aa68...5f4

• Liker 2
Skrevet

Sitte i oktober og grue seg til jul? Snakker om negativ innstilling

Anonymkode: 788fe...0a9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor feirer dere ikke jul hjemme og heller inviterer gjester? 

Vi feirer jul hjemme med barna og inviterer familien. Hvis de ikke kan komme er det helt ok. Jeg vil ikke at barna skal forbinde jul med andres tradisjoner i andres hjem. Jeg vil at de skal huske og videreføre våre tradisjoner som vi har skapt sammen hjemme hos oss selv. 

Vi har våre egne tradisjoner og måter å gjøre ting på i jula. Dette er fine ting som barna husker når de blir større og som de forhåpentligvis setter så stor pris på at de viderefører noe av det til sine egne barn. 

Anonymkode: 7441b...328

Det har vi også, men barna tar ikke skade av å se hvordan andre i familien feirer jul... Husker likevel alle tradisjonene vi hadde da vi var liten, enten vi feiret jul hos mormor og de eller bestemor og de. For oss var det tradisjon å bytte på hvor vi var, og det gjør vi med egne barn også. 

Synes det er så rart at mange familier blir så egoistiske i jula; "de får feire sånn vi vil, ellers får de være alene", eller "vi ønsker kun å feire oss og barna, og ingen andre".... Jaja, å la besteforeldre sitte alene fordi man selv er egoistisk... tja, om noen år er det deres barn som ikke vil være med dere, fordi de er lært opp til at det er sånn det skal være 😕

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg gruer meg også. Vi skal feire hos svigers. Vi har invitert de til jul her en gang. Da svarte de at det aldri kom til å skje at de feiret jul hos oss. Så hvis vi skal feire jul sammen, så må vi dit. Det er fint for barna å ha besteforeldre og den tiden de har sammen er dyrebar. Men det er mye stress for voksne, barn som sover dårlig, rutiner som blir brutt, røyking inne i huset, kritikk av unger og oppdragelse, barna får mat de ikke skal ha, dårlig hygiene rundt mat osv. 

Anonymkode: 8aa68...5f4

Man kan jo besøke folk ellers i året :) 

Julen er liksom ungenes tid, viktigere at de koser seg hjemme fremfor å være hos surrete folk på overnatting. 

Anonymkode: 76c0e...f41

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nettopp, og mange her skjønner ikke det. At man for å kunne feire jul med sin egen familie, også må feire jul med svigers annenhvert år. Mange her skriver at man kan feire jul hjemme i stedet for med svigers, men tar ikke da med i beregningen at det betyr at man heller aldri kan feire med sin side av familien.

Anonymkode: 8bfba...f97

Mange kvinner synes det er helt greit å feire med sin familie, men når det kommer til svigers "er alt gale", fordi de ikke gjlr slik kvinnen er vant med. Trist, men sant :(

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...