AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Heihei! Jeg jobber i et spesialisert yrke som er veldig etterspurt i bransjen min. Jeg har en avtalt årslønn på knapt 750.000 kroner og har snart 2 års arbeidserfaring. Jeg gikk senest opp i lønn i mai måned, men føler at jeg har fått mere oversikt over faget mitt, og mye mere ansvar for oppgavene. Tenker jeg gjerne vil gå opp fra 750k til 900k. Er det realistisk? Hvilke salgsargumenter er gode å trekke fram for sjefen min? Skal jeg skrive en mail der jeg inviterer til en 1:1 samtale for å diskutere betingelser, eller ta en prat med ham spontant om emnet slik at han ikke får tid til å forberede mot-argumenter? Jeg føler det har vært mye fremgang siden siste lønnsøkning, og mener selv at det er innafor å be om. Problemet er at jeg ofte er dårlig til å snakke meg selv fram, og fremheve meg selv og min egenverdi....... Forrige lønnsøkning fikk jeg fordi jeg hadde hentet inn et tilbud fra en konkurrent og nåværende arbeidsgiver ønsket å beholde meg. Hilsen Jente 26. Anonymkode: bd13f...949
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Begynner å bli rimelig grådig om du ikke er fornøyd med 1 løningsøkning på knapt ett halvår. Forsåvidt så tror jeg dette er trolling, de fleste har vett nok til å forstå det uten å lage en tråd på KG. Anonymkode: 59168...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 Du samler opp argumentasjon og dokumentasjon som du kan legge bak kravet ditt, og så legger du det frem ved neste lønssamtale. (Vil anta den er til våren.) Du kan ikke forvente lønnsjustering flere ganger i året. Slik fungerer ikke arbeidslivet. Et hopp på 150.000kr i årslønn bør også ha en ganske heftig argumentasjon bak seg. Da må du enten vise til at du er veldig dårlig betalt sammenlignet med kollegaer med samme ansvar og samme erfaring, eller vise til at du ligger veldig lavt i forhold til tilsvarende jobber i andre bedrifter. Evt. så må du kunne vise hva du gjør som gjør at du er verd så mye for bedriften. (Altså hvorfor de skal betale deg så mye mer enn nå, istedenfor å bytte deg ut med en annen som vil akseptere den lønna du har.) Anonymkode: bc0c6...fa5 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 Lønnsforhandling er det vel vanlig å ta en gang i året, med mindre man har fått ny stilling/stillingsinstruks. Det hadde jo blitt veldig rotete om alle ansatte skulle gå til ledelsen å be om lønnsforhøyelse flere ganger i året. Det tar jo tid for leder å forberede lønnsforhandlinger også. Hvis du har fått nye oppgaver/ansvar (formelt sett), vil lønn være relevant å diskutere i forbindelse med ny avtale. Hvis ikke du har fått ny stilling tror jeg det vil framstå useriøst å be om ny lønnsforhandling nå, etter så kort tid. 150.000 i lønnsforhøyelse er dessuten mye. Du skal argumentere veldig godt for deg for å få gjennomslag for det, særlig når det er under et halvt år siden forrige lønnsforhøyelse. De ga deg lønnsforhøyelse fordi de ikke ville miste deg - men synes de du er verdt 150.000 kroner mer? Hva har andre med din kompetanse og ansiennitet? Hva har andre på arbeidsplassen? Anonymkode: fccdc...757
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Du samler opp argumentasjon og dokumentasjon som du kan legge bak kravet ditt, og så legger du det frem ved neste lønssamtale. (Vil anta den er til våren.) Du kan ikke forvente lønnsjustering flere ganger i året. Slik fungerer ikke arbeidslivet. Et hopp på 150.000kr i årslønn bør også ha en ganske heftig argumentasjon bak seg. Da må du enten vise til at du er veldig dårlig betalt sammenlignet med kollegaer med samme ansvar og samme erfaring, eller vise til at du ligger veldig lavt i forhold til tilsvarende jobber i andre bedrifter. Evt. så må du kunne vise hva du gjør som gjør at du er verd så mye for bedriften. (Altså hvorfor de skal betale deg så mye mer enn nå, istedenfor å bytte deg ut med en annen som vil akseptere den lønna du har.) Anonymkode: bc0c6...fa5 Den var det, men jeg ble ikke innkalt til en lønnssamtale tidligere i år, den eneste grunnen til at jeg gikk opp i lønn var fordi jeg fikk et tilbud fra en konkurrent. Anonymkode: bd13f...949 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den var det, men jeg ble ikke innkalt til en lønnssamtale tidligere i år, den eneste grunnen til at jeg gikk opp i lønn var fordi jeg fikk et tilbud fra en konkurrent. Anonymkode: bd13f...949 Og da har du høyere lønn. Ta det rolig ❤️💃🏻 Anonymkode: 6b198...192
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 Du spør om det er realistisk å gå opp 150 000, svaret er nei. Anonymkode: 9640c...a9c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 53 minutter siden, AnonymBruker said: Du spør om det er realistisk å gå opp 150 000, svaret er nei. Anonymkode: 9640c...a9c Hva med 100.000 kr da? Anonymkode: bd13f...949
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Heihei! Jeg jobber i et spesialisert yrke som er veldig etterspurt i bransjen min. Jeg har en avtalt årslønn på knapt 750.000 kroner og har snart 2 års arbeidserfaring. Jeg gikk senest opp i lønn i mai måned, men føler at jeg har fått mere oversikt over faget mitt, og mye mere ansvar for oppgavene. Tenker jeg gjerne vil gå opp fra 750k til 900k. Er det realistisk? Hvilke salgsargumenter er gode å trekke fram for sjefen min? Skal jeg skrive en mail der jeg inviterer til en 1:1 samtale for å diskutere betingelser, eller ta en prat med ham spontant om emnet slik at han ikke får tid til å forberede mot-argumenter? Jeg føler det har vært mye fremgang siden siste lønnsøkning, og mener selv at det er innafor å be om. Problemet er at jeg ofte er dårlig til å snakke meg selv fram, og fremheve meg selv og min egenverdi....... Forrige lønnsøkning fikk jeg fordi jeg hadde hentet inn et tilbud fra en konkurrent og nåværende arbeidsgiver ønsket å beholde meg. Hilsen Jente 26. Anonymkode: bd13f...949 Jeg skjønner ikke helt. Har denne endringen skjedd fra mai og til nå, altså at du har fått mer ansvar og blitt mer kompetent? Det mest seriøse er å ta lønnssamtale når firmaet har lønnsjustering, ikke komme flere ganger i året og be om mer penger. I allefall ikke en økning på 100 eller 150 000 uten noen spesiell grunn. Det du kan bruke som argument i en slik samtale kan for eksempel være om du er lønnet lavere enn markedslønnen og derfor er verdt mer. Men hvis du fikk lønnsoppgang pga tilbud fra et annet firma i mai, så er det vel lite som tilsier at du har sakket akterut siden mai. Lønnsopprykk ut over ordinær lønnsjustering skjer som hovedregel (min erfaring etter 18 år i arbeidslivet) som følge av at du får en ny stilling/stillingstittel med betydelig økt ansvar evt. personalansvar. Anonymkode: 9640c...a9c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke helt. Har denne endringen skjedd fra mai og til nå, altså at du har fått mer ansvar og blitt mer kompetent? Det mest seriøse er å ta lønnssamtale når firmaet har lønnsjustering, ikke komme flere ganger i året og be om mer penger. I allefall ikke en økning på 100 eller 150 000 uten noen spesiell grunn. Det du kan bruke som argument i en slik samtale kan for eksempel være om du er lønnet lavere enn markedslønnen og derfor er verdt mer. Men hvis du fikk lønnsoppgang pga tilbud fra et annet firma i mai, så er det vel lite som tilsier at du har sakket akterut siden mai. Lønnsopprykk ut over ordinær lønnsjustering skjer som hovedregel (min erfaring etter 18 år i arbeidslivet) som følge av at du får en ny stilling/stillingstittel med betydelig økt ansvar evt. personalansvar. Anonymkode: 9640c...a9c Stemmer! Fikk økt ansvar over sommeren, altså etter jeg gikk opp i lønn. Lønnsøkningen kom utelukkende fordi jeg hadde søkt meg vekk og nåværende arbeidsgiver ønsket å beholde meg. Anonymkode: bd13f...949
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg tenker at en som har 750.000 i årslønn, bør ha såpass med utdanning og intellekt at man skjønner at ikke alle i en bedrift selv kan komme og prate med sjefen/lederen sin om lønnsjusteringer.... Det er lønnssamtaler en gang i året, vanligvis om våren i forkant av lokale og sentrale lønnsforhandlinger. Lønnsøkning på 150.000 høres ikke realistisk ut. De hos oss (jeg jobber på lønningskontoret i et konsern) som får individuelt tillegg utover de sentrale forhandlingene kan kanskje finne på å gå opp bortimot 30.000 i året totalt hvis de kan argumentere godt for det. Anonymkode: c2631...828
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 *mente at ikke alle i en bedrift kan komme og prate med sjefen sin/lederen sin når de selv ønsker det... Ref ovenstående post Anonymkode: c2631...828
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Stemmer! Fikk økt ansvar over sommeren, altså etter jeg gikk opp i lønn. Lønnsøkningen kom utelukkende fordi jeg hadde søkt meg vekk og nåværende arbeidsgiver ønsket å beholde meg. Anonymkode: bd13f...949 Da var det naturlige tidspunktet å spørre om det fulgte økt lønn med ansvaret, da du ble bedt om å ta mer ansvar. (Da kunne du evt. valgt å ikke ta på deg ansvaret hvis det ikke fulgte med økt lønn.) Alternativt så venter du til neste planlagte lønnssamtale. Men jeg tipper arbeidsgiver blir fort lei av "maset ditt" hvis du søkte annen jobb, og fikk den, og av dette fikk ny lønn i mai, og så kommer igjen nå, og ber om mer lønn. Da vil du fremstå som en av de som kommer igjen, og igjen og igjen og ber om mer lønn. Og dermed er du ganske uattraktiv, fordi du tydelig viser at du ikke har lojalitet til arbeidsgiver, men lojalitet til den som til enhver tid gir deg mest penger. Tipper du raskt blir bedt om å ta et alternativt tilbud. Anonymkode: bc0c6...fa5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå