AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Del Skrevet 18. oktober 2021 Mannen har fått et noe nedslående resultat på spermprøven sin, den viser få og trege sædceller. Han har tre barn fra tidligere så dette var ganske overraskende. (Han er 37 år.) Men legene sier at vi likevel kan få det til på naturlig måte, det kan bare ta litt lenger tid enn vanlig. Vi har forsøkt siden mars, og har lenge trodd at det er jeg som er problemet. Og det kan godt være en kombinasjon, da jeg nærmer meg 40 og har lite (AMH 4), og kanskje dårlige, egg. Alt av prøver er ellers normalt, og jeg er nå på min tredje runde med Letrozol for å booste eggløsningen, og vi står på venteliste til fertilitetsklinikk. Det jeg lurer litt på nå er hva vi kan gjøre med tanke på mannens resultat. Vi har pleid å ha sex hver dag rundt eggløsning, noen ganger annenhver dag, men med tanke på hans reduserte kvalitet må vi kanskje time dette enda bedre for å ha noen sjans. Hva ville dere gjort? Hvor lenge bør man «spare opp» før eggløsning tenker dere, 2-3 dager? Er det noen som har erfaring med å bli gravid til tross for at mannen har dårlige svømmere? Blir takknemlig for svar på dette! Anonymkode: cb9cd...b4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Del Skrevet 18. oktober 2021 Er det noen livsstilendringer mannen kan gjøre for å forbedre sædkvaliteten? Mener overvekt, røyk, alkohol osv kan gi dårligere sædkvalitet? Tenker også det kan være lurt å spare et par dager så dere ikke har sex hver dag maks annenhver dag rundt EL (og at han da ikke runker imellom), det gjorde vi og da klaffet det her iallfall, men det kan ha vært helt tilfeldig såklart Anonymkode: 29b98...4e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Del Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det noen livsstilendringer mannen kan gjøre for å forbedre sædkvaliteten? Mener overvekt, røyk, alkohol osv kan gi dårligere sædkvalitet? Tenker også det kan være lurt å spare et par dager så dere ikke har sex hver dag maks annenhver dag rundt EL (og at han da ikke runker imellom), det gjorde vi og da klaffet det her iallfall, men det kan ha vært helt tilfeldig såklart Anonymkode: 29b98...4e3 Han er ikke overvektig, og hverken snuser eller røyker, men tar seg noen øl i helgene. Vi spiser relativt sunt, og er ganske aktive, men det er klart at dette må vi ha enda mer fokus på fremover. Vi spiser kanskje ikke nok fisk, for eksempel. Har også tenkt å kjøpe tabletter med sink og selen til han, selv om han har tatt multivitamin i flere måneder. Vi har sex såpass ofte at han aldri trenger å runke (😅), men vi skjønner jo nå at vi må redusere den aktiviteten litt mer akkurat rundt EL. Lå du med beina høyt etterpå også? Jeg har lest at det bare er en myte, så det har jeg ikke gjort så langt, men må kanskje prøve det også nå😊 Hilsen ts. Anonymkode: cb9cd...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya89 Skrevet 18. oktober 2021 #4 Del Skrevet 18. oktober 2021 Vi hadde samme problem, min samboer fikk samme beskjed. Vi prøvde i 3 år før vi oppsøkte hjelp. Det endte med ivf, satt på første forsøk. Da var vi 28 og 26 år😊 Men, vi ble faktisk plutselig gravide av oss selv, oktober 2020🎊 Da hadde vi sjelden sex, 2 ganger rundt eggløsning (ikke at vi egentlig prøvde)🤣 Så jeg tror det kan være lurt å spare litt opp🤔 Vi også fikk beskjed om at vi kunne få til å bli gravide, men at det kunne ta lang tid. Det tok 1,5 år fra forrige til vi ble naturlig gravid. 😊 Så det kan faktisk skje🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Del Skrevet 18. oktober 2021 Maya89 skrev (21 minutter siden): Vi hadde samme problem, min samboer fikk samme beskjed. Vi prøvde i 3 år før vi oppsøkte hjelp. Det endte med ivf, satt på første forsøk. Da var vi 28 og 26 år😊 Men, vi ble faktisk plutselig gravide av oss selv, oktober 2020🎊 Da hadde vi sjelden sex, 2 ganger rundt eggløsning (ikke at vi egentlig prøvde)🤣 Så jeg tror det kan være lurt å spare litt opp🤔 Vi også fikk beskjed om at vi kunne få til å bli gravide, men at det kunne ta lang tid. Det tok 1,5 år fra forrige til vi ble naturlig gravid. 😊 Så det kan faktisk skje🤩 Så fantastisk å høre, gratulerer!😍 Ja, vi må nok forsøke å spare opp litt, men er usikker på hvor lenge. Men tenker kanskje 2 dager uten, for så å kjøre på når EL-testen er positiv? Vi har ikke så mye tid pga min alder, så det er derfor vi står på venteliste til fertilitetsklinikk. Men vi må jo bare fortsette å prøve selv i mellomtiden.😊 Hilsen ts. Anonymkode: cb9cd...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Del Skrevet 18. oktober 2021 Drikker han mye kaffe? Kan være verdt å kutte koffein også. Anonymkode: 999c4...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Del Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Drikker han mye kaffe? Kan være verdt å kutte koffein også. Anonymkode: 999c4...e92 2-4 kopper om dagen, tenker jeg. Men det har han alltid gjort, og fikk jo tre barn med eksen likevel. Men det er klart, vi må se på alle sånne tiltak, så han må nok prøve å kutte ned litt.😊 Hilsen ts. Anonymkode: cb9cd...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkefrø Skrevet 19. oktober 2021 #8 Del Skrevet 19. oktober 2021 Jeg har lest at den beste kvaliteten er mellom 3-5 dager siden forrige utløsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Del Skrevet 20. oktober 2021 Hei, jeg synes denne artikkelen var lærerik https://www.givelegacy.com/resources/abstinence-sperm-quality-how-often-to-have-sex-when-youre-trying-to-conceive/ Å spare opp sperm er ikke nødvendigvis noen god løsning. Anonymkode: 34ef8...515 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Del Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2021 den 11.48): 2-4 kopper om dagen, tenker jeg. Men det har han alltid gjort, og fikk jo tre barn med eksen likevel. Men det er klart, vi må se på alle sånne tiltak, så han må nok prøve å kutte ned litt.😊 Hilsen ts. Anonymkode: cb9cd...b4f Hei! Lurte bare på om dere har lykkes. Vi fikk samme beskjed og nå lurer på hva er lurest, hvor ofte burde man gjøre det osv.. Anonymkode: fbfb8...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 25. april 2022 #11 Del Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2021 den 10.38): Mannen har fått et noe nedslående resultat på spermprøven sin, den viser få og trege sædceller. Han har tre barn fra tidligere så dette var ganske overraskende. (Han er 37 år.) Men legene sier at vi likevel kan få det til på naturlig måte, det kan bare ta litt lenger tid enn vanlig. Vi har forsøkt siden mars, og har lenge trodd at det er jeg som er problemet. Og det kan godt være en kombinasjon, da jeg nærmer meg 40 og har lite (AMH 4), og kanskje dårlige, egg. Alt av prøver er ellers normalt, og jeg er nå på min tredje runde med Letrozol for å booste eggløsningen, og vi står på venteliste til fertilitetsklinikk. Det jeg lurer litt på nå er hva vi kan gjøre med tanke på mannens resultat. Vi har pleid å ha sex hver dag rundt eggløsning, noen ganger annenhver dag, men med tanke på hans reduserte kvalitet må vi kanskje time dette enda bedre for å ha noen sjans. Hva ville dere gjort? Hvor lenge bør man «spare opp» før eggløsning tenker dere, 2-3 dager? Er det noen som har erfaring med å bli gravid til tross for at mannen har dårlige svømmere? Blir takknemlig for svar på dette! Anonymkode: cb9cd...b4f Vitaminer er jo særdeles viktig her. Får dere tak i fertil aid (vet urtesenteret har hatt på nett) for menn er den veldig bra. Evt kan dere søke på andre vitamintilskudd for menn, eller sette sammen selv. Vitamin C, sink og magnesium er særdeles viktig. Av urter er .Maca, nac, q10 viktig. Q10 er også viktig for eggene og undersøkelser viser store forskjeller ved ivf på å få det til, fordi den øker kvaliteten på kvinners egg. Og spesielt hvis man er over 35. Så skikkelige kosttilskudd til dere begge er veldig viktig. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå