Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har begynt å prøve å få barn, og vi håper selvfølgelig at "skuddet sitter" allerede denne måneden. I så fall vil termin være om lag 11. juli. 

Min bestevenninne og hennes mann vil også bli prøvere, men hun er veldig klar på at hun ikke vil begynne å prøve før i desember fordi hun er redd for å få juli-baby. Hun har jobbet som sommervikar på en av landets største fødeavdelinger, og mener det er uheldig å føde i juli pga ferieavvikling og mange uerfarne. Dessuten mener hun det er kjipt for barnet å ha bursdag i ferien. 

Noen med julibabyer som kan avkrefte at det er så fælt å føde og ha bursdag i juli? 

Anonymkode: f95b6...43a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har julibaby (2 år nå) og en far født i juli. Jeg opplevde ikke noe stress på føden/barsel, men vet jeg hadde en jordmor mindre enn planlagt da det kom inn en ekstra fødsel. Min jordmor var veldig fersk og usikker, men siden jeg hadde født før og var veldig trygg føder sa jeg selv at det ikke var noe problem. Jordmødrene er veldig flinke til det de gjør, selv om de er underbemannet, og jeg tror det er sjeldent fødekvinnen får det  med seg. 

Min far har bursdag i juli, og sier at det er null problem. Han har alltid likt at han har fri på bursdagen. Han pleide å få gjøre spesielle aktiviteter den dagen, mens alle andre må gå på skolen. 

Anonymkode: 13f53...d61

Skrevet

Ikke fælt :) Hadde termin 15. juli, fødte helt i slutten av juni. Stille og rolig på føden og kjempeflinke folk, ikke noe stress det. Deilig å ha nyfødt på sommeren og ikke tenke på kulde og klær, bare sprade rundt inne og ute i løse kjoler og baby i bæresjal. Også er det helt supert med tanke på på permisjon og barnehagestart. 

Å ha bursdag midt på sommeren er jo deilig, kan alltid ha sommerfest! Akkurat når man går på skolen er det kanskje litt kjedelig å av og til måtte feire i for-eller-etterkant for at ikke alle er bortreist, men det er jo gøy å alltid ha fri og slippe skolen, og man er jo voksen mesteparten av livet og da er det fint å ha bursdag på sommeren :)

Anonymkode: cfa73...14e

• Liker 5
Skrevet

Min yngste er født i juli. Fødte på Riksen og det gikk fint selv om det var midt i fellesferien. Verre var det å være høygravid og ha en nyfødt i varmen. Bursdag i juli blir jo litt sånn i-landsproblem, men jeg ser at det kan være litt kjedelig. Nå går mi i barnehagen enda, men av familie er nesten alltid noen bortreist rundt bursdagen hennes og Juli barn må som regel feire før eller etter ferien, mens min eldste har barnebursdag rundt selve dagen. Jeg kunne også ønske hun var noen måneder eldre ved barnehagestart, slik at termin på våren hadde vært fint. Men alt i alt, dette er ikke noe stort problem. 

Anonymkode: 17726...8f0

Skrevet

Jeg har forøvrig også en født i oktober og da var det stappfullt og jævlig på fødestua 😆 det kan man faktisk ikke planlegge! 

• Liker 11
Skrevet

Hadde baby i varmen. De regulerer ikke varmen selv, så måtte ha et baby bad stående på kjøkkenet, så jeg kunne dyppe ungen litt av og til på det varmeste. 

Anonymkode: a1793...c41

Skrevet

Når man er født i juli har man alltid fri på bursdagen sin, det har jeg alltid syntes vært deilig. Jeg har bursdag midt i fellesferien og har alltid fått frokost på sengen uten stress og mas om at man må skyndte seg. Som barn gjorde det meg ikke noe å ha barneselskap rett etter skolestart. 
Barnet mitt har bursdag i vinterferien og synes også det er topp med skolefri på hver bursdag. 

Anonymkode: 140f7...21d

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fundert på det samme. Vurderer å vente med å prøve i et par mnd.. Er mest redd for varmen, det med få folk på fødeavdelingen har jeg ikke tenkt på før nå.

Anonymkode: 419b7...664

Skrevet

Mye verre å få barn sent på året, blir minst i klassen og gjør det ofte dårligere enn resten. 

Anonymkode: a2ad4...537

• Liker 5
Skrevet

Jeg er født i juli.. hadde aldri barnebursdager for alle var på ferie. I voksen alder så er fortsatt folk på ferie... skulle ønske jeg var født en annen mnd.

Anonymkode: 7445b...a80

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er født i juli.. hadde aldri barnebursdager for alle var på ferie. I voksen alder så er fortsatt folk på ferie... skulle ønske jeg var født en annen mnd.

Buhu jeg får ikke nok oppmerksomhet på bursdagen min. 

• Liker 6
Skrevet

Hadde termin i juli, kom i slutten av juni. 
det første jeg kommet på er at jeg er glad babyen var nesten 3 mnd og ikke 3 uker(som ei venninne hadde) da første høstforkjølelsen ramma (vi har også barnehagebarn). 
jeg følte at de ansatte på barsel hadde god tid og god kontroll, på tross av at jeg fødte den mest hektiske perioden den måneden(veldig rolig rett før og rett etter. 
Eneste negative er at dersom det hadde blitt en veldig varm sommer hadde det vært litt kjipt med et spedbarn. 
Skal sies at jeg er lærer, så med tidlig juli-barn så makser vi tida hjemme med 100% uttak av foreldrepenger. Da fikk vi felles fri/ferie i år (supert å ha mannen hjemme lenge, rett ut i ferie etter de første 14 dagene), jeg får spart hele ferien min så min permisjon forlenges med 5 uker neste år, mannens permisjon er ferdig når skoleferien starter neste år og barnehagestart blir ved ca 13 mnd uten å ha tatt ut ulønna permisjon. 

Anonymkode: 70d22...cc1

Skrevet

Ut i fra hva jeg har lest og hørt her inne, og ute i samfunnet kan det kort oppsummeres slik:

I januar og februar kan man ikke få baby, for da er det for kaldt ute.
I juli kan man ikke få baby, for da er det fellesferie og dårligere fødetilbud på sykehusene, og dessuten er det for varmt i været.
I august, september, oktober, november og desember kan man ikke få baby, for da vil man være født sent på året, være sist ute med alt, og det blir problematisk med tildeling av barnehageplass etter permisjon.
Og dessuten, i desember er det i tillegg juleforberedelser og jul, og da er det ekstra ille å få en baby.

De eneste akseptable månedene å få barn er altså i mars, april, mai, og juni,

Anonymkode: 21185...2b2

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ut i fra hva jeg har lest og hørt her inne, og ute i samfunnet kan det kort oppsummeres slik:

I januar og februar kan man ikke få baby, for da er det for kaldt ute.
I juli kan man ikke få baby, for da er det fellesferie og dårligere fødetilbud på sykehusene, og dessuten er det for varmt i været.
I august, september, oktober, november og desember kan man ikke få baby, for da vil man være født sent på året, være sist ute med alt, og det blir problematisk med tildeling av barnehageplass etter permisjon.
Og dessuten, i desember er det i tillegg juleforberedelser og jul, og da er det ekstra ille å få en baby.

De eneste akseptable månedene å få barn er altså i mars, april, mai, og juni,

Og i mars og april kan man risikere å føde i påskeferien, da er det travelt på føden og alle er bortreist når barnet har bursdag. 

I mai kan man føde på 17. Mai, det er værtfall ikke stas å ha bursdag den dagen. 

Da er det vel egentlig bare juni igjen, men her kan også barnet bli født i sommerferien. 

Så egentlig passer det vel aldri å føde?😅

• Liker 12
Skrevet

Jeg tenker venninnen din er litt optimist som tenker hun skal bli gravid med en gang :) Det kan fort ta litt tid, de færreste blir vel gravide på første forsøk. Vi tenkte vi får ta den fødemåneden vi får. Endte med termin i februar etter 9 mnd prøving, og vi sitter da med problemet at vi må ha masse ulønnet perm før bhg-plass, kaldt vær, må være høygravid på glatta osv. Men fordeler også ved at det er tidlig på året (eldre ved bhgstart, ikke yngst i kullet sitt osv). Fordeler og ulemper med alle måneder tenker jeg. Eneste jeg er glad for er at vi ikke landet i desember siden samboer allerede har bursdag da og ikke liker det selv (samtidig, man vet jo ikke om man føder for tidlig! Venninnen min hadde termin i desember men fødte ikke før i januar, annen venninne hadde termin i mars men fødte veldig prematurt i desember (gikk fint))

Anonymkode: d6353...b88

• Liker 1
Skrevet

Akkurat dette med at det skal være så ille å være gravid eller ha nyfødt på sommeren er jeg virkelig ikke enig i. Vi bor i Norge liksom, såå varmt blir det ikke 😆 Jeg syntes det har vært så deilig å være gravid på sommeren og gå i lite klær og bade masse, og veldig deilig å ikke trenge å styre med masse klær til nyfødt :)

Ellers, ja, det er fordeler og ulemper med å føde i absolutt alle tider av året, så det er ikke vits å planlegge dette for mye. Vi sikta inn på få barn mellom jan-mai med begge våre, men de er født i juni og oktober og det er helt topp det også :)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og i mars og april kan man risikere å føde i påskeferien, da er det travelt på føden og alle er bortreist når barnet har bursdag. 

I mai kan man føde på 17. Mai, det er værtfall ikke stas å ha bursdag den dagen. 

Da er det vel egentlig bare juni igjen, men her kan også barnet bli født i sommerferien. 

Så egentlig passer det vel aldri å føde?😅

Det er som med alt annet, hvis alle forhold skal være riktige til enhver tid vil man aldri få gjort noe som helst.  :)

"Jeg kan ikke male huset før det er meldt 2 uker med pent vær, men det må ikke være for varmt, ikke for kaldt, ikke duggfall på kvelden, og absolutt ikke noe regn i perioden" - da får man aldri malt huset.

"Jeg kan ikke planlegge barn til et tidspunkt som ikke er optimalt", da kan man aldri få barn.

Som en over her sier, man kan ikke styre naturen.  Vi kan planlegge til vi blir blå, men barna kommer når de kommer, uavhengig av termin.

(Jeg kjenner også en som hadde termin i mars, men som fødte prematurt i begynnelsen av desember, og jeg kjenner de som har gått på maks overtid)

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noe bedre i desember. Selv om folk ikke har fri har de aldri tid

Anonymkode: 7c83d...93d

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og jeg er født i oktober og har typisk alltid bursdag når det var høstferie 😆 det er skoleferier, helligdager og helger som folk reiser bort i gjennom hele året, så det er vanskelig å unngå helt å føde i en ferie :) Men man kan invitere til fest allikevel, enten å feire med de som kan, eller når det passer bedre :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to barn født i juli, og har bursdag i juli selv. Hadde hhv dansk og svensk jordmor, fødte på natta/nattskiftet på St Olavs. Gikk så bra atte, stolte helt og holdent på at de var forsvarlig bemannet. 

Varmt var det ja, men må jo være mye mere stress å føde på vinteren...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...