Gå til innhold

Våkner på natta og får ikke sove

Anbefalte innlegg

Dette skjer omtrent hver natt nå. Jeg legger meg rundt 22, liker å legge meg litt tidlig. Våkner alltid i 3-4 tiden, og da sliter jeg med å sove igjen. Er trøtt, men får ikke sove. Dette startet det året korona kom. Har alltid slitt litt med søvn, men da toppet det seg. Så har det vært litt opp og ned en stund, men nå har det vært ganske stabilt i det siste.  

Begynner gjerne å gruble, tenker mye på ting jeg har å gjøre på jobb, eller bekymrer meg for andre ting. 

Jeg er lys våken når jeg kommer meg til jobb, men på ettermiddagen er jeg helt skutt. Jeg får ikke til å ta ettermiddagslurer. Og det hjelper ikke å legge meg tidligere. Jeg våkner etter 5-6 timer uansett. 

Noen få netter sover jeg enda mindre, hvis det er mye stress i livet.

Noen som sliter med det samme som har noen tips?

Anonymkode: 5667d...b94

Fortsetter under...

Ja sliter med det samme. På det verste sover jeg bare et par timer i perioder men oftest blir det fem timer og det er langt fra nok. Blir fullstendig utslitt av å ha det sånn. Du kam prøve søvnrestriksjon, bare lov å sove i senga, sover du ikke innen 15 min stå opp. Prøv igjen når du føler deg søvnig. Eller du kan prøvemelatonin eller antidepressiva. Hvis du fikk det i korpnatiden, er det på grunn av bekymring eller har du hatt det mer stressende på jobb? Sikkert lurt å se etter årsaker om det er noe du kan endre på. Dårlig søvn kan være et symptom på depresjon. Men du kan også få tegn på depresjon etter lengre tid meddårlig søvn. 

Anonymkode: 9e0eb...97e

Annonse

Du våkner nok fordi du er stressa. Det stemmer godt med hvordan du beskriver søvnen din, at det toppet seg rundt korona og at du beskriver grubling og bekymringer. Hvis jeg var deg ville jeg prøve å ta hverdagsstresset litt mer på alvor og jobbe for å senke det.

Anonymkode: 15149...2e5

• Liker 2

Jeg har _aldri_ hatt søvnproblemer. Sovnet raskt, og sovet til neste morgen. 

Så begynte jeg gradvis å våkne mer og mer på natten. Fikk større og større problemer med å sovne igjen. Kunne ende opp med å sove 2 minutter på en hel natt, mens jeg resten av natta lå våken. 

Jeg dro til lege. Etter et par legebesøk, forsøk med Melatonin og etterhvert Imovane, landet fastlegen (og jeg) på at jeg var utbrent, og at oppvåkningene kom av stress. Nå får jeg medikamell sovehjelp i form av beroligende for å klare å sove, men har ønsket å få samtaleterapi i håp om å klare å sove på egen hånd igjen. 

Tenk over din situasjon; stresser du? Er du sliten? Jobber du på høygir? 
Det var først da jeg begynte å refleltere over det at jeg innså at jeg faktisk var på randen, og hadde hanglet lenge. 

Anonymkode: ccdeb...d50

• Liker 1

Akkurat samme problemet her, veldig slitsomt :sukk:

Har du prøvd å lytte til podcast el. lignende? Det hjelper meg ofte til å styre bort fra den verste grublingen i alle fall - og på gode netter sovner jeg av det. Lavt volum, akkurat høyt nok til å høre fungerer best for meg. 

Et annet lite tips er å ha en notisblokk liggende ved sengen hvor du skriver en liste over det du grubler på og så prøver du å mentalt legge det til side til senere når du legger fra deg blokken.

Endret av Rumle
  • Liker 3

Les litt om søvnhygiene og søvn generelt, og se om det er ting du relativt lett kan gjøre noe med. Nok dagslys i løpet av dagen, mosjon, unngå skjerm, stå opp om du er våken for å unngå negative assosiasjoner til seng etc. Kanskje kan avspenningsteknikker/yoga el.l på dagtid være til hjelp. Det kan også være hensiktsmessig å lære seg avspenningsteknikk på natt. Snakk med fastlegen, eller lavterskel psykologtjeneste, om kommunen din tilbyr dette.

Anonymkode: 8621b...135

• Liker 3

Ikke bli liggende i senga, ta deg en tur opp, tiss, gå rundt i huset en tur. Legg deg igjen etter 5-10 minutter. 

Les en bok, hør på podcast, ASMR, eller hva du enn vil - bare ikke ligg uvirksom i senga i et desperat forsøk på å få sove igjen - da kommer grublingen og stresset over ikke å få sove og du får i hvert fall ikke sove...

• Liker 1

Annonse

Akkurat sånn har jeg det selv i perioder! Begynte etter at det ble en del mer stress på jobb. I perioder er det så ille at jeg drømmer om jobb hver natt og stressvåkner. Har til og med måttet ta en ffridaget par ganger for å komme ovenpå igjen mentalt.

Ingen utsikter til bedring så jeg har begynt å se meg om etter ny jobb.

Anonymkode: d29d0...279

Jeg har også problemer med for lite søvn. Jeg tror jeg har fremskyndet søvnfase-syndrom, det motsatte av folk som ikke får sove før langt på natt. Men å legge meg kl ni, fungerer ikke med et sosialt liv.

Jeg bruker å legge meg 11-1130 tiden.Så våkner jeg i tre-firetiden. Og jeg får ikke sove igjen. Jeg sliter med smerter i kroppen på grunn av Fibromyalgi. Noen ganger våkner jeg av smertene, men jeg våkner uten å ha smerter også.

Jeg får veldig vondt i nakken, skuldrene og ryggen/hoftene når jeg ligger våken. Jeg skal stå opp klokken 7, og da kjenner jeg meg som et vrak.

Jeg sover ikke om dagen. Jeg har prøvd "powernap" på 20-30 minutter, men klarer ikke å sovne. Noen ganger kræsjer jeg etter mange dager med søvnunderskudd og kan sove 18 timer i strekk.

Jeg har prøvd melatonin depotabletter, men de virker ikke hele natten. Har dere prøvd å ta melatonin når dere våkner om natten? Det er jo reseptfritt nå. Mange varianter. Jeg lurer på å prøve den sprayen man får reseptfritt. Ha den stående på nattborden og ta straks jeg våkner.

Annonse

Vil bare oppdatere med at melatoninspray har hatt god effekt. Jeg har den stående på nattbordet så jeg slipper å stå opp eller ha vann på nattbordet. Den heter: Sana pharma melatonin spray. Jeg sprayer under tunga, slik jeg fikk råd om på apoteket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...