Gå til innhold

Vi er tre som ønsker å gifte oss i kirka

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke mulig å være juridisk gift med mer enn èn person i Norge, så er er ikke mulig for dere å gjennomføre det dere ønsker. 

Anonymkode: 33fb2...d7e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trollerollera....

Anonymkode: 07c85...5fb

Det trenger jo ikke å være noen troll, selv om du oppdager en problemstilling som for deg er helt utenkelig...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke presten, men det faktum at polygami er forbudt i Norge. Så kun to av dere kan gifte dere lovlig. Hvis det er viktig for den kristne av dere, så må dere velge en av dere andre som gifter seg med den kristne, og da kan dere sikkert få gjort det i kirka. 

Anonymkode: 9dd14...cef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også poly, og skjønner ikke helt at dere ble overrasket over dette? Bigami er fortsatt forbudt i Norge, og å insistere på å gjøre dette i kirken høres bare ut som internalisert selvhat for meg. Jeg er med i en organisasjon som jobber for utvidede rettigheter for poly, og jeg er medlem i et trossamfunn som anerkjenner polyamori og helt sikkert kunne gitt en velsignelse dersom jeg ønsket det, og som står klar til å vigsle flere, dersom det skulle bli lov. Fint med idealer, men tror dere trenger å stikke fingeren i jorda, før dere etablerer en familie. 

Anonymkode: df67b...1dc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i all verden skal dere i kirka for, når dere ikke tror på det de tror på der alikevel? Jeg begriper ikke hvorfor noen i det hele tatt vil gifte seg et sted de er uønsket. Dessuten er ikke ekteskap mellom mer enn to personer lovlig i Norge heller (heldigvis).  Tror ikke dere vil finne et eneste kontor i Norge, som tillater dette.

Anonymkode: 143a4...7a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skilsmissestatistikken på 42% er ikke slående nok for TS, så her vil man toppe det hele med å forringe oddsene ytterligere. Smart tankegang

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 20.10.2021 den 8.37):

Polygami er ulovlig i Norge.

Ja, heldigvis. Tenk forresten på hvor mye rot det hadde blitt. Se for deg en uærlig mann gift med to personer i hver sin by, og på «jobbreise» hos den andre kona, uten at de visste om hverandre. Eller dobbel familiegjenforening fra våre nye landsmenn, og enda større utgifter enn vi allerede har.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man gifter seg i kirken uten å være praktiserende kristne så er man bare patetiske.

Anonymkode: e1599...03d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2021 den 4.00):

Jeg skal avklare dette før jeg sier noe annet, slik at det slipper å stilles spørsmål. Ja, vi er alle polyamorøse og i et forhold sammen. En av mine partnere er kristen, og hun har alltid ønsket å gifte seg i kirka. Min andre partner og jeg hadde ingenting imot dette og syntes det faktisk hørtes særlig fint ut. Vakre omgivelser og romantisk stemning, jada jada. Men da det kom til å skaffe prest, fant vi ingen som ville vie oss. Partner ble selvfølgelig sønderknust, og det gjorde meg skikkelig sur 😡 Det setter i tillegg en stopper i planene våre fordi hun ønsker å gifte seg før vi prøver å få barn. Vi er alle på et godt sted økonomisk nå og ønsker å bli foreldre, så det kom som en skikkelig nedtur for oss alle. Sukk.. Dere vet vel ikke om noen prester der ute som hadde kunnet vie oss? Vi hadde foretrukket å gjøre det i hjembyen, men kan evt reise hvis vi er nødt. Utrolig urettferdig.

Anonymkode: 4775d...db4

Siden bigami er forbudt ved lov i Norge (og de fleste vestlige land), så vil dere ikke finne en prest eller annen offentlig person som kan eller vil vie dere tre. To av dere kan bli gift, men den tredje av dere må stå utenfor ekteskapet. Dere kan jo gifte dere offisielt, to av dere, og så ha en egen tulleseremoni hjemme (eller annet sted) med den tredje senere, og bli "gift" på den måten. Det er sånn de gjør det i tv-serien "En mann og fire koner" fra USA. De kan kun være gift offisielt med én, og så har de egne gifteseremonier hjemme med de etterpåfølgende "konene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (3 timer siden):

Det trenger jo ikke å være noen troll, selv om du oppdager en problemstilling som for deg er helt utenkelig...

Et merkelig fenomen det der. Har man ikke opplevd det selv, eller kjenner noen i nærmeste omgangskrets, så har det ikke skjedd. 

Jeg vet om noen som lever slik som ts skisserer. Men er overrasket over at de ikke vet at det ikke er lov å gifte seg:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert forlove deg med begge to siden dette ikke er en juridisk handling i seg selv.

Anonymkode: f2da7...d2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette å gifte seg med flere, er vel noe PolyNorge jobber for å få til på sikt? Fatter ikke at noen orker å være gift med to. Jeg ble utslitt av å være gift med èn kvinne😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Etter norsk lov kan kun 2 personer gifte seg eller bli registrert som gift fra utlandet.

jeg leste om polyamorøst forhold, men det ser ut til å gjelde både enslige og par, men ikke flere. Betyr vel bare «åpent forhold»?  Jeg vet ingenting om slikt, men fant en nettside  

https://psycatgames.com/nb/magazine/conversation-starters/what-is-a-poly-relationship/

Ellers er det flere steder som omtaler flerkoneri, men at det oftest forekommer hos enkelte muslimer

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/28054/

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (8 minutter siden):

Men dette å gifte seg med flere, er vel noe PolyNorge jobber for å få til på sikt? Fatter ikke at noen orker å være gift med to. Jeg ble utslitt av å være gift med èn kvinne😂

Så dere gadd ikke mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er grunnen til at jeg ikke kan bli ateist.

Anonymkode: 392e5...72f

Snodig argumentasjon som egentlig ryster ved hele din innbilte tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så dere gadd ikke mer?

Det var en spøk:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (59 minutter siden):

Et merkelig fenomen det der. Har man ikke opplevd det selv, eller kjenner noen i nærmeste omgangskrets, så har det ikke skjedd. 

Jeg vet om noen som lever slik som ts skisserer. Men er overrasket over at de ikke vet at det ikke er lov å gifte seg:) 

Nei, jeg skjønner heller ikke det - begynner å bli noe utvannet den trolleanklagen 🙂
Det jeg har uthevet: Dét er vel kanskje akkurat det som avslører at ts ikke helt står i denne situasjonen selv. Er man poly tror jeg nok at man er rimelig oppdatert på lovene omkring det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt: Trodde du/dere at 3 personer kan gifte seg i Norge? Dere trodde faktisk at det er lov? 
I såfall er dere svært uopplyste. 

Anonymkode: 45110...f4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...