Gå til innhold

Konfirmasjon og penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp hatt konfirmasjon, og det ble en del penger på konfirmanten. Hun fikk en god del på konto, også fikk hun 6000-7000 i kontanter. Hun vil ha kontantene liggende på rommet sitt. Jeg sier nei. Jeg sier at de skal settes inn på sparekonto, også kan det heller føres over til brukskonto når det trengs. Hun har ikke styring på penger og sløser voldsomt. Jeg tror nok at de pengene blir borte på tull ganske fort. Samboer mener hun kan «prøve» å få ha kontantene liggende. 
Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: f4101...42c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har nettopp hatt konfirmasjon, og det ble en del penger på konfirmanten. Hun fikk en god del på konto, også fikk hun 6000-7000 i kontanter. Hun vil ha kontantene liggende på rommet sitt. Jeg sier nei. Jeg sier at de skal settes inn på sparekonto, også kan det heller føres over til brukskonto når det trengs. Hun har ikke styring på penger og sløser voldsomt. Jeg tror nok at de pengene blir borte på tull ganske fort. Samboer mener hun kan «prøve» å få ha kontantene liggende. 
Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: f4101...42c

Har en 12 og en 14 åring som har fått cash i gaver av venner i bursdagsfeiring og av besteforeldre i bursdag og innimellom siden jul. Eldste har 2500kr igjen av 3500kr og yngste har 5000kr igjen av 6000kr. Begge klarer fint å ha cash på rommet uten å overdrive. Yngste fikk til og med 3000 kr kun til å kjøpe klær.  Har ikke hatt noen betenkeligheter med at de har cash på rommet, så lenge det er låst bort så ikke venner blir fristet.

Anonymkode: 159ea...c58

Skrevet

Jeg er enig med deg, hvis det er sånn at hun sløser. La henne beholde en mindre sum kan kanskje være aktuelt?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med deg. Mener også at konfirmasjonspenger ikke skal brukes på klær/junkfood ol. Det bør spares til førerkort og bil, evt egenkapital.

Anonymkode: 92d5c...e68

• Liker 3
Skrevet

Få halvparten av summen da, hun lærer jo ingenting om hun ikkr får prøve.. 

Anonymkode: 9f186...625

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg ville ha sagt nei til så mye på rommet. 

Men vi har hatt 3 konfirmanter og alle har fått noen tusen til å kjøpe noe spesielt eller max 3000 til å gjøre hva de vil. Bare for å lære de hvordan de skal bruke pengene. Bruker de dem på tull, så har de også lært en lekse som følger dem videre. Kjipt når man senere trenger penger til viktige ting også har de sløst bort noe av det. Vet om mange som syntes det er kjipt. Ja den lærdommen koster litt. Men sjukt viktig å ha inn i fremtiden, når de skal flytte for seg selv bla. Men lurt man da har satt et tak på sløse sum

Anonymkode: fc6e4...8c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...