Lillyvally Skrevet 17. oktober 2021 #1 Skrevet 17. oktober 2021 Hei. Jeg har akkurat flytta inn i en ekkel leilighet som jeg leier. Jeg merka en ekkel lukt på visning, men tenkte at det bare trengte å luftes ut. mer par dager etter at jeg flytta inn oppdaga jeg flere store sorte flekker over vaskemaskina på badet. Det er også svart muggsopp flere plasser på soverommet og kjøkkenet. Inneklimaet er jævlig, tung og fuktig luft. Det finnes ikke avtrekksvifte på kjøkken eller bad. Alle vinduene i leiligheta er våte av kondens. Jeg er redd dette innemiljøet kan være helseskadelig huseier kom og vaska og malte over noe av muggsoppen, men har ikke installert noe avtrekksvifte. Han synes jeg er plagsom som klager på dette og får lite gehør. jeg har skrevet kontrakt på leiligheten på et år. ( det er ikke oppgitt en sluttdato på kontrakten) er det noen som har noen tips hvordan jeg kan heve denne kontrakten? Eller eventuelt få den useriøse huseieren til å fikse leiligheta?
Gjest Cisne Skrevet 17. oktober 2021 #2 Skrevet 17. oktober 2021 Selvfølgelig er det helseskadelig. Hev kontrakten.
Lillyvally Skrevet 17. oktober 2021 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2021 Cisne skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er det helseskadelig. Hev kontrakten. Og hvordan gjør jeg det uten å måtte betale for resten av året?
Gjest Cisne Skrevet 17. oktober 2021 #4 Skrevet 17. oktober 2021 Lillyvally skrev (Akkurat nå): Og hvordan gjør jeg det uten å måtte betale for resten av året? Det er ikke lovlig å leie ut noe så elendig. Kontakt leieboerforeningen, meld deg inn, så hjelper de deg. Vis til husleieloven, du skal ikke betale i ett år for noe som er ubeboelig.
Lillyvally Skrevet 17. oktober 2021 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2021 Cisne skrev (2 minutter siden): Det er ikke lovlig å leie ut noe så elendig. Kontakt leieboerforeningen, meld deg inn, så hjelper de deg. Vis til husleieloven, du skal ikke betale i ett år for noe som er ubeboelig. Takk!
amourerah Skrevet 17. oktober 2021 #6 Skrevet 17. oktober 2021 Det er helseskadelig kom deg ut derifra ASP ellerså kan du bli syk. Men får all del ta bilder av hele leiligheten og ta bilde av hvorfor du flytter ut slik at du har bevis.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #7 Skrevet 17. oktober 2021 Cisne skrev (1 minutt siden): Det er ikke lovlig å leie ut noe så elendig. Kontakt leieboerforeningen, meld deg inn, så hjelper de deg. Vis til husleieloven, du skal ikke betale i ett år for noe som er ubeboelig. Kommunen skal også godkjenne utleieleiligheter. Der er det spesifikke krav som skal oppfylles. Tenker leietaker har et fint argument overfor utleier med å nevne at «en telefon til kommunen» kan avklare boforholdene. Slike tilstander i en leilighet vitner om slapp holdning til lover og regler og utleier ønsker sikkert å fortsette å «ligge under radaren» i forhold til kommunen. Frislipp fra kontrakten blir da sikkert null problem. Anonymkode: 9f68b...656 2
amourerah Skrevet 17. oktober 2021 #8 Skrevet 17. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kommunen skal også godkjenne utleieleiligheter. Der er det spesifikke krav som skal oppfylles. Tenker leietaker har et fint argument overfor utleier med å nevne at «en telefon til kommunen» Ja ts burde også ringe til kommunen for og tips kommunen, slik at utleier ikke blir og leie ut på nytt til noen andre da h*n kan risikere bot om h*n ikke fikser feil og mangler. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #9 Skrevet 17. oktober 2021 Lillyvally skrev (Akkurat nå): Takk! Heier på deg. Ta bilder av mugget. Ta bilder av vinduene med dugg. Dette blir dine bevis på at det er en mangelfull og helseskadelig leilighet å bo i. Deretter krever du kontrakten for hevet (skriftlig), og opplyser om du ikke fritas kontrakten med umiddelbar virkning, kommer du til å gå videre med det. Da gjelder advokat. Så flytter du ut. Ikke gi fra deg nøkkelen før du har fått evt depositum tilbake. Er utleier uenig i at kontrakten heves, går du videre med det, da med advokat. Du kommer uansett til å vinne frem, da det er svært helseskadelig å bo i mugg. Anonymkode: ced72...494 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå