Gå til innhold

Pusteproblemer hos nyfødt. Noen erfaringer? 😳

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min ble født for litt over 3 uker siden, og han har siden fødsel hatt surkling når han puster. Men den siste uken har det bare blitt verre 😶

Pusten er alltid rask og ekstremt anstrengt. Det surkler og bråker fra brystet/halsen og det virker som han plages skikkelig. Han kan og plutselig hikste og styre. Noen ganger virker det rett og slett som han sliter med å puste 😳 da hjelper det om jeg tar han opp til brystet og går. Men det er så skummelt! Surklingen blir verre med mating, og han hoster hver eneste gang han får melk. Han får mme. 

Det er ikke bare et par episoder i løpet av dagen der han sliter med pusten, det er hver time. Så det er ikke bare skummelt, men enormt slitsomt for oss alle. Han har verken feber eller nedsatt allmenntilstand, så jeg tviler på det er Rs-virus - til tross for at storesøster på halvannet år er forkjølet. Han puster fint gjennom nesa, så når han har smokk er pusten relativt normal. 

Jeg skal til lege med han i morgen, og fikk beskjed om å filme pusten og slikt. Det er selvfølgelig gjort. Jeg håper nesten legen finner noe som kan behandles, for både jeg og barnefar er bekymret for at han plutselig stopper å puste. Men jeg er redd for legen ikke finner noe, sender oss hjem og ber oss ta kontakt om det blir verre, eventuelt ringe legevakta.  

Noen som har vært borti lignende? Og hva kan det eventuelt være? 😳 

Anonymkode: 72cbb...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring legevakt, og be om å bli sett på av barnelege på sykehuset. Si dere ikke tør hjem før dere får et svar. En nyfødt skal ikke slite med pusten! Hadde ikke ventet til legetime, som ofte er over på 10 min... 

Hadde ikke klart å sove engang jeg før jeg hadde fått svar! 

Anonymkode: 3b625...4e4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres normalt ut (men flott at legen skal undersøke babyen i morgen). Nyfødte har umodent og bløtt strupehode og luftrør, derfor kan pusten virke anstrengt og uregelmessig de første ukene. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min hadde det slik du beskriver, men var også hvesende lyder. Virket som hun strevet veldig med pusten. Oppdaget det da hun var en uke gammel. Siden vi nettopp var utskrevet fra barsel på Ullevål, fikk vi time til barnelegen der. Legen mente det var laryngomalasi, og henviste oss videre til Rikshospitalet for utredning. Der ble det bekreftet at det var laryngomalasi. Er en veldig sjelden tilstand, jeg hadde aldri hørt om den før (heller ikke fastlegen eller helsestasjonen).

Det handler om at øverste del av pusterøret er umodent, og det er mykt øverst siden brusken ikke har modnet helt. Så da klappet pusterøret sammen av og til. Det førte til denne grusomme lyden. 

Det er stort sett helt ufarlig, og de aller fleste vokser det av seg. Mener å huske at i 10% av tilfellene kreves det operasjon (ufarlig operasjon). Vår datter vokste det av seg ved 4-5 måneders alder.

Kan jo hende det er noe annet, men greit å vite om. Ønsker babyen din masse god bedring. Er helt forferdelig når man er engstelig for barna sine. Men dette skal nok gå helt fint ❤️

Anonymkode: 0814e...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Ikke vent, reis til legevakt nå. Og si du ikke reiser hjem da dette ikke føles trygt, du vil at de skal utrede skikkelig. Som anonym over sier, en nyfødt skal ikke slite med pusten. Spedbarn under 3 mnd kan ha asymptomsyisle infeksjoner, så stå på ditt og lytt til egen magefølelse ❤️ Lykke til, du kjenner barnet ditt best ❤️

Anonymkode: 40434...74a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Datteren min hadde det slik du beskriver, men var også hvesende lyder. Virket som hun strevet veldig med pusten. Oppdaget det da hun var en uke gammel. Siden vi nettopp var utskrevet fra barsel på Ullevål, fikk vi time til barnelegen der. Legen mente det var laryngomalasi, og henviste oss videre til Rikshospitalet for utredning. Der ble det bekreftet at det var laryngomalasi. Er en veldig sjelden tilstand, jeg hadde aldri hørt om den før (heller ikke fastlegen eller helsestasjonen).

Det handler om at øverste del av pusterøret er umodent, og det er mykt øverst siden brusken ikke har modnet helt. Så da klappet pusterøret sammen av og til. Det førte til denne grusomme lyden. 

Det er stort sett helt ufarlig, og de aller fleste vokser det av seg. Mener å huske at i 10% av tilfellene kreves det operasjon (ufarlig operasjon). Vår datter vokste det av seg ved 4-5 måneders alder.

Kan jo hende det er noe annet, men greit å vite om. Ønsker babyen din masse god bedring. Er helt forferdelig når man er engstelig for barna sine. Men dette skal nok gå helt fint ❤️

Jeg leste faktisk om dette tidligere i dag, og det hørtes veldig ut som symptomene på gutten vår. Er dette noe som er lett å oppdage for en lege? Og er det noe man eventuelt kan gjøre for å lette på symptomene deres? 

Helt forferdelig den hveselyden 😶 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirinna skrev (Akkurat nå):

Dette høres normalt ut (men flott at legen skal undersøke babyen i morgen). Nyfødte har umodent og bløtt strupehode og luftrør, derfor kan pusten virke anstrengt og uregelmessig de første ukene. 

Jo, litt anstrengt pust er jo vanlig. Som jeg skrev ovenfor, hadde datteren min laryngomalasi, og da er det litt verre enn normal surkling. Er viktig at det blir fulgt opp. Vi var jevnlig på riksen for å holde det under oppsyn i tilfelle hun ble verre og måtte ha operasjon. 

Jeg mener ikke å skremme ts med dette altså, kan hende det er helt normal surkling. Men det er absolutt verdt å sjekke dette ut. Vi hadde et nødnummer til riksen vi skulle ringe til hvis hun stoppet helt å puste feks. Gikk veldig fint, og gjør det i 90% av tilfellene. Men synes det er litt skummelt å bare avfeie det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Ikke vent, reis til legevakt nå. Og si du ikke reiser hjem da dette ikke føles trygt, du vil at de skal utrede skikkelig. Som anonym over sier, en nyfødt skal ikke slite med pusten. Spedbarn under 3 mnd kan ha asymptomsyisle infeksjoner, så stå på ditt og lytt til egen magefølelse ❤️ Lykke til, du kjenner barnet ditt best ❤️

Dette!👏🏼👆  spedbarn må man være extra nøye med og ved pustevansker og hoste oss spedbarn under 3 mnd skal alltid bli skjekket opp oss lege. Ikke vent om det blir ille!

Også ønsker jeg og gi en klem til  ts,  dette ordner seg❤ lykke til❣

Endret av amourerah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siterer meg selv 😅 mente ikke å skremme med at det er en infeksjon altså, men de bør uansett utelukke det! Det KAN jo være at det er en ufarlig grunn for dette også. Men uansett håper jeg de har lav terskel for et spedbarn, og tar deg på alvor når dette føles så utrygt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg leste faktisk om dette tidligere i dag, og det hørtes veldig ut som symptomene på gutten vår. Er dette noe som er lett å oppdage for en lege? Og er det noe man eventuelt kan gjøre for å lette på symptomene deres? 

Helt forferdelig den hveselyden 😶 

Ts

Tilstanden er nokså sjelden, og som jeg skrev hadde hverken fastlegen min eller helsestasjonen hørt om den før. Så tror ikke de ville fanget det opp, nei. Men barnelegen på Ullevål mistenkte det straks. Men hun hadde ikke denne hvesingen/surklingen konstant, så vi filmet og tok opp lydene. Og det var bra, for da vi var hos legen var de selvsagt ikke til stede (lydene). Så ta opp lydene, det kan være lurt.

På riksen førte de et kamera ned i pusterøret hennes, og da så de det straks. Var ingenting å gjøre for å lindre det eller gjøre det bedre. Men de sa at det hørtes langt verre ut enn det det var, altså babyen hadde det helt fint. De mente det bare var litt anstrengende for henne til tider. Men det høres jo virkelig helt forferdelig ut, og jeg var engstelig helt til hun vokste det av seg.

Vi ble tett fulgt opp av riksen, og jeg følte meg relativt trygg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo, litt anstrengt pust er jo vanlig. Som jeg skrev ovenfor, hadde datteren min laryngomalasi, og da er det litt verre enn normal surkling. Er viktig at det blir fulgt opp. Vi var jevnlig på riksen for å holde det under oppsyn i tilfelle hun ble verre og måtte ha operasjon. 

Jeg mener ikke å skremme ts med dette altså, kan hende det er helt normal surkling. Men det er absolutt verdt å sjekke dette ut. Vi hadde et nødnummer til riksen vi skulle ringe til hvis hun stoppet helt å puste feks. Gikk veldig fint, og gjør det i 90% av tilfellene. Men synes det er litt skummelt å bare avfeie det slik.

Jeg har da ikke avfeid det med noe som helst? Laryngomalasi arter seg som regel ikke slik TS beskriver, og jeg tviler på det er det som er tilfellet her. Jeg tolker ts slik at babyen «strever» med pusten når den er avslappet? Malasi ser man ofte tydeligst med oppkavede barn. Var barnet prematurt eller dysmaturt, eventuelt i grenseland? Barn med lav fødselsvekt = enda mer umodenhet i luftrør og strupe. 

Veldig mange konsultasjoner på legevakt med nybakte foreldre dreier seg om bekymring for barnets pust, som regel er funnene helt normale. Det TS beskriver høres for meg ikke alarmerende ut, men som nevnt ovenfor - det er flott at ts har et planlagt legebesøk i morgen. 

En ting du kan gjøre ts er å kle av barnet på overkroppen og studere brystkassen når det puster. Hvis det på innpust får et søkk like under brystet på begge sider kan du ta en tlf til legevakt nå i kveld og høre om de synes du skal ta med barnet inn.

Dette går nok helt fint :)

Endret av Sirinna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke noe legevakt, om ikke det skulle bli helt krise i natt. Har en veldig god lege, og han sa til og med på telefonen at han kom til å henvise til barnelege. Så det er betryggende! 

Jeg googlet filmer av spedbarn med laryngomalasi, og lydene er like som disse altså. Hikstene er prikklike, og hvesingen. 

Vet ikke om jeg ordla meg litt feil i HI, men det er ofte ved og etter mating det er verst - og mye når han er våken. Men er vanskelig å si om det forverres av fysisk anstregenelse når han bare er 3 uker. Men når han sover i dyp søvn, så virker det som han slapper mer av og lydene er ikke like ille. Men rett før oppvåkning og ved innsoving høres surklingen og hvesingen godt. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir nok ikke noe legevakt, om ikke det skulle bli helt krise i natt. Har en veldig god lege, og han sa til og med på telefonen at han kom til å henvise til barnelege. Så det er betryggende! 

Jeg googlet filmer av spedbarn med laryngomalasi, og lydene er like som disse altså. Hikstene er prikklike, og hvesingen. 

Vet ikke om jeg ordla meg litt feil i HI, men det er ofte ved og etter mating det er verst - og mye når han er våken. Men er vanskelig å si om det forverres av fysisk anstregenelse når han bare er 3 uker. Men når han sover i dyp søvn, så virker det som han slapper mer av og lydene er ikke like ille. Men rett før oppvåkning og ved innsoving høres surklingen og hvesingen godt. 

Ts

Med fysisk anstrengelse menes for eksempel gråt. Ønsker deg lykke til iallefall, håper dere finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...