Gå til innhold

Hvordan takle stress i lærerjobben som ikke krever sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier egentlig det meste. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal takle stresset som har tatt meg i jobben. Jeg er engstelig, ukonsentrert, sliten og jeg sover ikke om nettene. Jeg er konstant i jobbmodus for å få unna ting som må gjøres, men bunken tar aldri slutt. Var hos legen for å sjekke om jeg kanskje manglet noe, og han mente at jeg måtte ta en ordentlig timeout fra jobb. Problemet er jo bare at timeout fra jobben innebærer mer stress og uro, og en enorm bunke med arbeid som bare har vokst mens jeg er borte. Så jeg sa som sant er at jeg ikke kan ta en timeout. Det ville være å svikte elevene mine og overlate dem til random vikarer som ikke har oversikt eller interesse av å gjøre den enorme jobben som trengs. Jeg har jobbet 12 år som lærer, men nå må jeg virkelig tenke gjennom om jeg klarer jobben min mer. Dere lærere med kontaktlærer ansvar for en normalt stor klasse, hva gjør dere for å ikke bukke under? Hvordan klarer dere å gjøre den enorme jobben som forventes fra alle parter uten å bruke langt over antall arbeidstimer? Syns det krever mer og mer for hvert år.. 

Anonymkode: 3c496...39a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Du må prioritere. Noen ting rekker du faktisk ikke gjøre.

2. Arbeidsuka er over når 43,5 timer er nådd.

3. Å være glad i elever er fint, men du kan ikke bære alle med deg, hele tiden. Du har et privatliv. Elevene er jobben din, hverken mer eller mindre.

4. Planlegg smart, slik at etterarbeidet blir mindre. 

5. Husk, det finnes dugelige vikarer😊

• Liker 6
Skrevet

Er det er alternativ å ikke være kontaktlærer?

Er ikke lærer selv, men ei venninne av meg ble sykemeldt ett år.

Før sykemeldingen snakket hun som deg, og hadde det jeg mener var en alt for stor ansvarsfølelse for jobben og elevene.

Hun satte ikke grenser, og arbeidsgiver pøste på.

Nå er hun tilbake i full jobb, og oppsummert er følgende endringer skjedd:

Grensesetting, ovenfor alle. Hun gjør fortsatt en like god jobb, men har ikke lengre den samme holdningen til hvor mye innsats hun selv skal bidra med.

La særlig merke til at mange foreldre/elever brukte opp energien - ikke med vond vilje, men en veldig åpen og empatisk person blir fort også psykologen for også de som strengt tatt ikke er i krise. 

Anonymkode: 092d7...1e2

• Liker 3
Skrevet

Det viktigste jeg gjør for meg selv er å legge mine forventninger til hva som er realistisk å gjennomføre av utforskende og spennende undervisningsopplegg til et mininum i klassen min.

Min viktigste oppgave nå er å holde ro, orden og danning i klassen. 

Anonymkode: fa21a...9c4

• Liker 1
Skrevet

Skru ned forventningene til deg selv.
Jeg har en annen type jobb, men opplevde også jobben som uoverskuelig. Leverte 140% på alle punkter. 'Over performer' og oppnåde alltid max bonus. 
Jeg var stresset, søvnløs, blodtrykk på 200 og måtte medisineres- selv om jeg trente og var normal til undervektig.

Ville ikke sykemeldes, men heller tilpasse mitt arbeid så det ble levelig- innenfor rimelighetens grenser. Begynte derfor å si nei oftere, ta skarpe prioriterinegr. Ikke jobbe flere timer enn krevd. Si meg tilfreds med å levere 80% i stedet for 140% på oppgaver. Har holdt på slik i 7 måneder. Livet er blitt mye bedre. Ikke fått noen klage eller kommentarer heller. 

Ikke kom med unnskyldninger som at du jobber med barn, eller at du ikke har mulighet for å jobbe mindre osv osv. Om det er tilfelle, så må presentere arbeidsbelastningen for din leder og komme med et forsalg til hvordan dere skal løse det

Anonymkode: 57eae...ae0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skru ned forventningene til deg selv.
Jeg har en annen type jobb, men opplevde også jobben som uoverskuelig. Leverte 140% på alle punkter. 'Over performer' og oppnåde alltid max bonus. 
Jeg var stresset, søvnløs, blodtrykk på 200 og måtte medisineres- selv om jeg trente og var normal til undervektig.

Ville ikke sykemeldes, men heller tilpasse mitt arbeid så det ble levelig- innenfor rimelighetens grenser. Begynte derfor å si nei oftere, ta skarpe prioriterinegr. Ikke jobbe flere timer enn krevd. Si meg tilfreds med å levere 80% i stedet for 140% på oppgaver. Har holdt på slik i 7 måneder. Livet er blitt mye bedre. Ikke fått noen klage eller kommentarer heller. 

Ikke kom med unnskyldninger som at du jobber med barn, eller at du ikke har mulighet for å jobbe mindre osv osv. Om det er tilfelle, så må presentere arbeidsbelastningen for din leder og komme med et forsalg til hvordan dere skal løse det

Ja, er dessverre ikke mulig å jobbe 100% om du skal gjøre en tilfredsstillende jobb som lærer. Det kommer stadig nye oppgaver inn i jobben vår, og spesielt kontaktlærerjobben sprenger alle grenser.

Men jeg vet at flere på skolen min er blitt flinke å skrive avvik. Eneste måten å få med ressurser inn. Jeg prøver meg på et år med 8-16 jobb nå. Fantastisk. Måtte til å finne meg hobbier.

• Liker 1
Skrevet

Jeg endte med sykmelding pga søvnløshet, høyt blodtrykk og migrene. Nå er jeg ikke kontaktlærer, og det er en ny verden! Kommer aldri til å være der mer heller, da slutter jeg! Nå klarer jeg å distansere meg nok til å ha et liv utenom, og det er også lett å lehge ned arbeidet når tida ee oppbrukt, fordi jeg ikke har den direkte kontakten med foreldre på samme måte som før. Det vesle tillegget i lønna er en stor vits ift hva det innebærer i praksis. 

Anonymkode: 53088...834

• Liker 2
Skrevet

Legg lista litt lavere i noen uker. Litt mindre innleveringer som krever tilbakemeldinger, litt mer gruppearbeid, utedager med naturfag og praktisk matte eller kunst og håndverk, er de eldre, la dem evaluere hverandre og øve på tilbakemeldinger. 

Lån ferdige opplegg. La dem lese og skrive bokrapporter. Sett av en ettermiddag og planlegg grovt for en periode med minst mulig forelesning og papirarbeid for deg og best mulig miljø og forutsigbare dager for elevene mens du henter deg inn. 

Det er bedre at de har læreren sin en uke, men ser film denne fredagen enn at du skal være flittige Lise og gå på veggen. 

Anonymkode: a51c4...b79

• Liker 3
Skrevet

Husk at slik er det i nesten alle jobber. Man må lære seg å leve uten å bekymre seg for alle oppgavene på jobb, dette er en kunst som ofte kommer med alder og erfaring. Ikke gi opp 

Anonymkode: 2830f...9ee

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, SS said:

Ja, er dessverre ikke mulig å jobbe 100% om du skal gjøre en tilfredsstillende jobb som lærer.

Er sånn i de fleste yrker. Man må jobbe smart og sette grenser. 

• Liker 5
Skrevet

Takk for alle gode råd! Jeg vet jo egentlig hva som skal til, men det betyr ikke at det er så enkelt å kutte ned på det som må gjøres dessverre. Det er mange sykmeldte på jobb, og det belaster jo oss som er igjen. Om jeg gjør et minimum, vil dette gi mer arbeid til kollegaene mine. Der kicker samvittigheten min inn! De er også overarbeidet som det er allerede.. Så trist at et så flott og viktig yrke har kommet inn i en så dårlig sirkel. At det å være en samvittighetsfull og hardtarbeidende person skal være en ødeleggende ting. Har aldri sett på meg selv som noe annet enn kontaktlærer, og det er tragisk at jeg ikke skal kunne ha den jobben fordi det ødelegger helsen min. 
-TS

Anonymkode: 3c496...39a

• Liker 3
Skrevet

Ugh. Føler med deg. Det er så mye for meg nå. Vi har akkurat hatt nasjonale prøver, og må analysere resultatene. Samt legge ut for resten av kollegene. Så skal vi straks begynne på halvårsvurderinger. Det er også snart utviklingssamtaler.

Jeg har en elev som skal utredes, så jeg må skrive en rapport og ta kartlegginger. Etter det blir det vel skriving av iop.

Jeg har fått en 9a-sak i klassen. Det er i tillegg masse annet som rører seg. 

Undervisninga er det som prioriteres dårligst. Det har jeg ikke tid til å planlegge. 

Jeg var faglærer noen år før jeg ble kontaktlærer. Hadde så mye tid til å planlegge god undervisning da. Jeg har bl.a k og h, og da jeg var faglærer lagde elevene så mye fint. Men det krever jo en del for-og etterarbeid av lærer. Nå får jeg omtrent angst bare jeg tenker på å ha en keramikkoppgave. Når skal jeg få tid til å ta ut og inn av ovnen? Jeg underviste også i et annet fag, og hadde masse tid til å lage praktiske, engasjerende og lærerike oppgaver til elevene. Nå sitter elevene stort sett bare og jobber på salaby eller skolen.cdu. Det tar meg 10 minutter å finne noen linker der. 

Jeg likte godt å lage undervisningsopplegg og ha fokus på fag da jeg studerte. Men det er ikke det jobben handler om nå. Det er rapporter,dokumenter, mobbesaker, klassemiljø, kontakt med foreldre, passe på at elever ikke forstyrrer, ordne opp i konflikter. Som hadde vært greit hadde dét vært jobben. Jeg hadde sikkert klart en jobb som sekretær og miljøterapeut/ sosiallærer. Men det blir for mye å være det i tillegg til å undervise i fag. 

For min del overleverer jeg ved å nedprioritere fag, som sagt. Elevene får selvgående, kjedelige oppgaver. Hefter, videoer, oppgaver på nett. Det må bare bli sånn. 

Anonymkode: 14073...5d5

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville vurdert:

1. Starte på en skole med alternativ pedagogikk. Da er opplegget allerede klart, og det er ikke nødvendig å finne opp kruttet på nytt til hver time.

2. Ikke være kontaktlærer. Ansvaret står ikke i stil med lønnen. 

3. Samtale med leder. Kanskje er det noen assistentressurser som må omfordeles

Anonymkode: 1e176...cd3

• Liker 1
Skrevet

Min mann ble etter omskolering lærer. Og han og to andre var team. De fordelte oppgavene greit seg imellom. Og fikk gjort alt stort sett på arbeidstiden. Han sa at mange av damene gjorde alt for mye ut av ting og holdt på til langt på kvelden. Og mente at de gjorde mye mer enn det som var nødvendig for god læring. Han mente også at noen av de ble så slitne at det gikk utover undervisningen deres. Men teamet hans hadde masse energi til ungene og putta inn fag litt på kryss og tvers i praktiske oppgaver, så elevene lærte alt de skulle. De var også 3 populære lærere for elevene. Så vet ikke, er det slik at du kan ta deg litt time out. Reflektere litt over hva som ikke fungerer og hvordan du skal få det til å fungere med mindre jobb. Jeg tenker at alle som er ja mennesker og travle mennesker mest sannsynligvis gjør litt mer enn det som er nødvendig. Kanskje klarer du å få bedre arb hverdag etterpå.ogdå med tanke på å ha fått hvilt ut litt, før du blir syk av stress 

Anonymkode: 386aa...9f7

• Liker 2
Skrevet

Ganske vanlig problemstilling i alle jobber dette. Anbefaler:

• Start rolig i ny jobb, ikke jobb 120% i starten - da får du alltid mer å gjøre og du kan ikke gå ned uten å virke "lat"
  • Venn det til å si "nei"
  • Om andre er sykmeldte er det ledelsen sitt ansvar/problem.
  • Sett egne grenser. Din familie er viktigst.

Anonymkode: 36389...e43

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ugh. Føler med deg. Det er så mye for meg nå. Vi har akkurat hatt nasjonale prøver, og må analysere resultatene. Samt legge ut for resten av kollegene. Så skal vi straks begynne på halvårsvurderinger. Det er også snart utviklingssamtaler.

Jeg har en elev som skal utredes, så jeg må skrive en rapport og ta kartlegginger. Etter det blir det vel skriving av iop.

Jeg har fått en 9a-sak i klassen. Det er i tillegg masse annet som rører seg. 

Undervisninga er det som prioriteres dårligst. Det har jeg ikke tid til å planlegge. 

Jeg var faglærer noen år før jeg ble kontaktlærer. Hadde så mye tid til å planlegge god undervisning da. Jeg har bl.a k og h, og da jeg var faglærer lagde elevene så mye fint. Men det krever jo en del for-og etterarbeid av lærer. Nå får jeg omtrent angst bare jeg tenker på å ha en keramikkoppgave. Når skal jeg få tid til å ta ut og inn av ovnen? Jeg underviste også i et annet fag, og hadde masse tid til å lage praktiske, engasjerende og lærerike oppgaver til elevene. Nå sitter elevene stort sett bare og jobber på salaby eller skolen.cdu. Det tar meg 10 minutter å finne noen linker der. 

Jeg likte godt å lage undervisningsopplegg og ha fokus på fag da jeg studerte. Men det er ikke det jobben handler om nå. Det er rapporter,dokumenter, mobbesaker, klassemiljø, kontakt med foreldre, passe på at elever ikke forstyrrer, ordne opp i konflikter. Som hadde vært greit hadde dét vært jobben. Jeg hadde sikkert klart en jobb som sekretær og miljøterapeut/ sosiallærer. Men det blir for mye å være det i tillegg til å undervise i fag. 

For min del overleverer jeg ved å nedprioritere fag, som sagt. Elevene får selvgående, kjedelige oppgaver. Hefter, videoer, oppgaver på nett. Det må bare bli sånn. 

Anonymkode: 14073...5d5

Jeg går på ppuy nå, og det er riktig det du skriver, vi lærer at faget er ikke lenger viktigst, men relasjonene, miljøet og dannelsen! Dette burde jo alle lærer lært. Vi fikk og beskjed om at som lærer er du nå og sosialarbeider, men hvis du ikke vil det så kan du ikke være lærer. Premissene for læreryrket er endret.

Anonymkode: bad79...351

Skrevet

Dessuten er dette og vanlig i mange yrker, mannen min jobber lange dager og er tilgjengelig til han går og legger seg. Også i helgene. Det er ikke bare lærere som har det travelt og det er helt vanlig å føle at man ikke strekker til. Du må, som andre skriver, prioritere, du får ikke gjort alt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går på ppuy nå, og det er riktig det du skriver, vi lærer at faget er ikke lenger viktigst, men relasjonene, miljøet og dannelsen! Dette burde jo alle lærer lært. Vi fikk og beskjed om at som lærer er du nå og sosialarbeider, men hvis du ikke vil det så kan du ikke være lærer. Premissene for læreryrket er endret.

Jobb med klassemiljø og relasjoner har alltid vært grunnlag for læring. Det som er endret er at hjemmet og samfunnet generelt ikke gjør nok når det gjelder danning så lærere får altfor stor jobb med dette. Når dette arbeidet er blitt mer omfattende og læringspresset er økt så blir helheten altfor mye arbeidspress. 

Anonymkode: d64fa...f6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobb med klassemiljø og relasjoner har alltid vært grunnlag for læring. Det som er endret er at hjemmet og samfunnet generelt ikke gjør nok når det gjelder danning så lærere får altfor stor jobb med dette. Når dette arbeidet er blitt mer omfattende og læringspresset er økt så blir helheten altfor mye arbeidspress. 

Anonymkode: d64fa...f6d

Det er jo riktig, men likevel er det mange lærere som trives med jobben og makter den. Jeg kjenner flere selv. Og det var nylig en tråd her hvor mange lærere skrev at de trives godt med å være lærer. Så det er nok individuelt hvor grensen går, hvordan skolen er organisert, og ikke minst hvilket trinn det er snakk om. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min mann ble etter omskolering lærer. Og han og to andre var team. De fordelte oppgavene greit seg imellom. Og fikk gjort alt stort sett på arbeidstiden. Han sa at mange av damene gjorde alt for mye ut av ting og holdt på til langt på kvelden. Og mente at de gjorde mye mer enn det som var nødvendig for god læring. Han mente også at noen av de ble så slitne at det gikk utover undervisningen deres. Men teamet hans hadde masse energi til ungene og putta inn fag litt på kryss og tvers i praktiske oppgaver, så elevene lærte alt de skulle. De var også 3 populære lærere for elevene. Så vet ikke, er det slik at du kan ta deg litt time out. Reflektere litt over hva som ikke fungerer og hvordan du skal få det til å fungere med mindre jobb. Jeg tenker at alle som er ja mennesker og travle mennesker mest sannsynligvis gjør litt mer enn det som er nødvendig. Kanskje klarer du å få bedre arb hverdag etterpå.ogdå med tanke på å ha fått hvilt ut litt, før du blir syk av stress 

Anonymkode: 386aa...9f7

Hvor mange elever? Og hvor mange klasser?  Har dessverre lite tro på Quick fix, og desto mer tro på at bra lærere jobber mye. Ofte får nye lærere noen gode år, og det er jo bra.

Jeg er selv en effektiv lærer. Men problemet er at man må nedprioritere alt som heter planlegging av fag. Og på de store skolene har man ofte så mange elever med spesielle behov, at man bruker timevis på samarbeid og møter rundt dem.

Anonymkode: 50fe5...68d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...