Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå pappa til tre, innser jeg mer og mer at pappa bør få lengre permisjon. Pappa får kun 2 uker permisjon i forbindelse fødsel - og det er ikke engang lovfeste at dette er lønnet. Heldigvis gir dette lønnet permisjon gjennom de fleste tariffavtaler. 

Etter permisjon får pappa kun 15 uker. Dette kan selvfølgelig økes, på bekostning av mors permisjon. Etter min mening fortjener mor permisjon. Hun har i 9 måneder båret barnet, samt kjempet seg gjennom fødsel. Det er klart hun fortjener å være hjemme med barnet. Pappa fortjener også å være sammen med barnet. Mamma og pappa fortjener sammen å være med barnet, derfor bør mamma og pappa tildeles permisjon samtidig. Ikke i 12 måneder, men en en periode i starten og/eller slutten. Fordeling bør vi som foreldre få bestemme. 12 måneder permisjon, der 3 eller 4 av månedene kan være sammen. Resten fordeles akkurat slik som foreldrene ønsker det. 

At pappa kun får 2 uker i forbindelse med fødsel er et hån mot oss pappaer. Vi er to om dette, og da bør vi også få være to om permisjonen. Keisersnitt utløser ingen lengre permisjon. Det er likevel kun 2 uker - med mindre mor blir sykemeldt. Men da må mor være så syk at hun ikke klarer å ta vare på barnet. Det er ikke alle mødre som er klare for å være alene etter 2 uker. Det er en tøff overgang. Å være to sammen reduserer stress, og det gir tid og rom i den viktige tiden. Det er utrolig hvor mye en klarer hvis en må, men dette er ikke en periode hvor du må. Her skal du få lov til å slappe av!

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okei. 

Anonymkode: 3421a...ff4

Skrevet

Enig, to uker er lite. Jeg mistet mye blod under fødselen og hadde problemer med å gå fra stua til badet for å skifte bleie i flere uker etter at pappaen var tilbake på jobb.

Anonymkode: 707a5...b5b

• Liker 8
Skrevet

Det er vel fordi det ikke er grunn til at begge skal gå hjemme med baby samtidig, med mindre det foreligger helsemessige årsaker. 

Anonymkode: bcdd4...174

• Liker 6
Skrevet
20 minutter siden, Hemoglobin said:

Etter permisjon får pappa kun 15 uker. Dette kan selvfølgelig økes, på bekostning av mors permisjon.

Kaller du fellesperioden for mors permisjon? Eller misforstår jeg?

Anonymkode: 4e037...47f

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er vel fordi det ikke er grunn til at begge skal gå hjemme med baby samtidig, med mindre det foreligger helsemessige årsaker. 

Anonymkode: bcdd4...174

Men omsorgspermisjon etter fødsel er vel nettopp bundet i nettopp det, helse? Når det er innafor å være hjemme fra jobb grunnet feber og forkjølelse, så er det innafor å støtte en mor som nettopp har født også.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig, to uker er lite. Jeg mistet mye blod under fødselen og hadde problemer med å gå fra stua til badet for å skifte bleie i flere uker etter at pappaen var tilbake på jobb.

Buhu. Her tok mannen ferie og ulønnet permisjon, det kunne dere gjort også. 

Anonymkode: f96fd...5a8

• Liker 3
Skrevet

Far kan fint få lenger permisjon, men ikke på bekostning av mor sin permisjon. Så lenge mor ammer, og da som oftest også på natten, så er det helt uholdbart å skulle forvente at mor også skal fungere i 100% jobb. Særlig når dette kommer umiddelbart etter en tøff babyperiode og en like tøff fødsel med blodtap og revning. Slik det er lagt opp nå så driver vi rovdrift på mødre, som ikke har mulighet til å strekke til verken på jobb, med minimalt med søvn, eller på hjemmebane. 

Slik det er nå er det utopi å skulle få norske kvinner til å produsere flere barn. De fleste har rett og slett ikke overskudd. 

Anonymkode: 8676c...4b8

• Liker 6
Skrevet

Problemet er jo at du har helt feil perspektiv. Pappaperm handler ikke om hva pappa fortjener. Du er ikke hovedpersonen. Det er barnets perspektiv du må ta. Det er barnet som har rett på å få omsorg av sine foreldre de første månedene, derfor kjøpes de fri fra jobb. Barnet trenger ikke mer enn én om gangen, og de første ukene er det mamma.

Så de første to ukene dine er ikke pappaperm, men omsorgsperm for å hjelpe mor som nettopp har født og kan være i dårlig form, hjelpe med barnet.

Anonymkode: a4a4e...af1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kaller du fellesperioden for mors permisjon? Eller misforstår jeg?

Nei, du misforstår ikke. Jeg som ordlegger meg feil. 

Gjest Smeltemann
Skrevet

Hvem vil du TS at skal betale for dette kalaset?   

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Buhu. Her tok mannen ferie og ulønnet permisjon, det kunne dere gjort også. 

Anonymkode: f96fd...5a8

Mannen fikk ikke de to ukene omsorgspermisjon betalt, og hadde ikke ferie å ta ut på grunn av ny jobb. Men takk for omtanken 🙄

• Liker 3
Skrevet

Vi bor i et av de landene med best permisjonsordninger i hele verden, særlig for fedre. 

Men mye vil ha mer. 

Anonymkode: 156e0...5a3

• Liker 6
Skrevet

Da har han rett på sykemelding som følge av syk omsorgsperson. Dette har ingenting med permisjon å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har han rett på sykemelding som følge av syk omsorgsperson. Dette har ingenting med permisjon å gjøre. 

Nei, han kan ikke sykemeldes fortid partner er syk. Han kan benytte omsorgspermisjon, derimot, ettersom partner i permisjon er syk og ikke kan ta seg av barnet. 

Anonymkode: 3421a...ff4

Skrevet
10 hours ago, Hemoglobin said:

Nå pappa til tre, innser jeg mer og mer at pappa bør få lengre permisjon. Pappa får kun 2 uker permisjon i forbindelse fødsel - og det er ikke engang lovfeste at dette er lønnet. Heldigvis gir dette lønnet permisjon gjennom de fleste tariffavtaler. 

Etter permisjon får pappa kun 15 uker. Dette kan selvfølgelig økes, på bekostning av mors permisjon. Etter min mening fortjener mor permisjon. Hun har i 9 måneder båret barnet, samt kjempet seg gjennom fødsel. Det er klart hun fortjener å være hjemme med barnet. Pappa fortjener også å være sammen med barnet. Mamma og pappa fortjener sammen å være med barnet, derfor bør mamma og pappa tildeles permisjon samtidig. Ikke i 12 måneder, men en en periode i starten og/eller slutten. Fordeling bør vi som foreldre få bestemme. 12 måneder permisjon, der 3 eller 4 av månedene kan være sammen. Resten fordeles akkurat slik som foreldrene ønsker det. 

At pappa kun får 2 uker i forbindelse med fødsel er et hån mot oss pappaer. Vi er to om dette, og da bør vi også få være to om permisjonen. Keisersnitt utløser ingen lengre permisjon. Det er likevel kun 2 uker - med mindre mor blir sykemeldt. Men da må mor være så syk at hun ikke klarer å ta vare på barnet. Det er ikke alle mødre som er klare for å være alene etter 2 uker. Det er en tøff overgang. Å være to sammen reduserer stress, og det gir tid og rom i den viktige tiden. Det er utrolig hvor mye en klarer hvis en må, men dette er ikke en periode hvor du må. Her skal du få lov til å slappe av!

Sorry, i det du sier at fellesdelen er mors mister du meg.  Den er felles. Jeg er lei av at jeg skal forsvare at jeg ikke tok all felles fordi jeg er kvinne

Anonymkode: ce922...7ce

• Liker 1
Skrevet
Hemoglobin skrev (10 timer siden):

Bare ta deg permisjon du!

Blir ulønnet, men sånn er det.

Jeg mener far har nok permisjon og mor har for lite. Og jeg er sterkt imot at ikke foreldrene kan fordele permisjonen selv.

Anonymkode: 74057...650

• Liker 1
Skrevet

Far kan fint få lenger permisjon, men ikke på bekostning av mor sin permisjon. Så lenge mor ammer, og da som oftest også på natten, så er det helt uholdbart å skulle forvente at mor også skal fungere i 100% jobb. Særlig når dette kommer umiddelbart etter en tøff babyperiode og en like tøff fødsel med blodtap og revning. Slik det er lagt opp nå så driver vi rovdrift på mødre, som ikke har mulighet til å strekke til verken på jobb, med minimalt med søvn, eller på hjemmebane. 

Slik det er nå er det utopi å skulle få norske kvinner til å produsere flere barn. De fleste har rett og slett ikke overskudd. 

Anonymkode: 8676c...4b8

👍👍👍

Anonymkode: 74057...650

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mannen fikk ikke de to ukene omsorgspermisjon betalt, og hadde ikke ferie å ta ut på grunn av ny jobb. Men takk for omtanken 🙄

Da burde han vel ha planlagt bedre da, og valgt en jobb som gir betalt permisjon de to første ukene. Å be om forskudd på ferie er også et alternativ, men mye vil ha mer.

Ingen nekter dere å ta ut mer fri uten lønn, men å forvente at resten av samfunnet skal finansiere at dere ønsker mer ferie sammen er ufattelig selvsentrert.

Anonymkode: 2724c...40c

• Liker 3
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg, men det er veldig mange mødre som tar ulønnet permisjon for å kunne være hjemme med barnet til det er rundt 9 mnd, menn kan også ta noe ulønnet, men det vil de helst ikke. Min mann ønsket noe av felleskvota nå, men det er helt uaktuelt, så lenge jeg skal gå ulønnet i 2 mnd etter permisjonen min er slutt, pluss jobbe redusert når far er ferdig med sin del, da vi ønsker å vente med bhg til barnet er 1,5 år. Hvis han vil være lenger hjemme, kunne vi tatt 80%, eller at han også tar ulønnet noen uker. 

Anonymkode: 11c2a...281

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...