Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge er det vanlig å være på besøk hos venner og familie? 

Jeg er veldig glad i både å gå på besøk og å få besøk, men synes generelt det er veldig slitsomt når folk sitter på besøk i timesvis. Flere av mine venninner og svigerfamilien min er av typen som gjerne sitter i 6 - 8 timer. Feks kan jeg sende mld om å stikke innom på en kaffe etter jobb, da regner jeg med at det er absolutt max 2 timer. Men forrige gang kom venninnen min klokken 16 og dro klokken 22.30. Er jeg sær som synes dette er tungvint? 

Anonymkode: be1fd...d80

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kommer litt an på, men 2-4 timer. Holder for meg. 

Skrevet

Hvis det er et måltid involvert så kanskje 1 time til det pluss 1-2 timer etterpå. Kommer an på hvor lett praten går, man merker som regel når det er på tide å dra hjem. Blir man sittende og se på en film eller lignende er det naturlig å bli lenger. Men blir aldri til sent på kveld, er som regel også avhengig av kollektiven hjem.

Anonymkode: 03eb0...0f0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er veldig glad i både å gå på besøk og å få besøk, men synes generelt det er veldig slitsomt når folk sitter på besøk i timesvis. Flere av mine venninner og svigerfamilien min er av typen som gjerne sitter i 6 - 8 timer. Feks kan jeg sende mld om å stikke innom på en kaffe etter jobb, da regner jeg med at det er absolutt max 2 timer. Men forrige gang kom venninnen min klokken 16 og dro klokken 22.30. Er jeg sær som synes dette er tungvint? 

Så lenge det føles greit om ikke noe spesielt er avtalt og jeg ikke har noen andre planer.. Men min vennegjeng er rimelig avslappet da, kan sitte å skravle eller bare være sammen med tv en på eller hva som helst. Nesten som å være hjemme liksom, og samme her 😅 behandler vennene mer som familie og med mindre det er noen spesiell happening så tar jeg det ikke så voldsomt høytidelig. Jeg kan stå å gjøre husarbeid eller slenge meg nedpå sofaen liksom selv om det er besøk her, ha på joggedressen, de kan forsyne seg selv med ting de vil ha osv, sette på tv eller en film eller noe, spesielt om de blir her lenge, og litt sånn er det jo om jeg er på besøk til mine venner, kanskje vi tar middagen sammen etc etc. Men når det er sagt så tar jeg absolutt hintet om folk gir uttrykk for at nå er det bra. Eller om jeg er usikker så spør jeg.

Jeg er egentlig veldig A menneske(før jeg fikk søvnproblemer) og har brukt å bli tidlig trøtt, så før måtte jeg ofte sende hjem folk, personlig har jeg aldri opplevd det som noe problem og tenker selv at om noen skal noe annet, vil legge seg eller generelt bare er sliten og vil være alene litt så håper jeg de sier fra istedet for å bare sitte der å late som ingenting, mens de irriterer seg over besøket. Det er jo ikke frekt å være sliten, eller ha noe annet man vil gjøre. 🙂

Endret av Crazydoglady
Skrevet (endret)

Tenker tidspunktet har en del å si. Inviterer jeg noen hit, eller blir invitert et sted, på en fredag eller lørdag 18 og utover tenker jeg jo at det varer til noen skal legge seg, alt fra 22-23 til over midnatt. Inviterer jeg på kaffe og brettspill en søndag kl 14 (og vi ikke avtaler middag) pleier vi å bli sittende til alt fra 16-18. Så har samboer og jeg tid etterpå tid å rydde litt og lage oss middag, få en rolig kveld før arbeidsuka begynner. 

Skal jeg innom mine foreldre for en kopp kaffe blir jeg typisk en time, halvannen. Så det kommer også an på hvem og hvor. I tillegg tenker jeg at dersom en føler at en må være der så og så lenge, blir terskelen unødvendig høy for å besøke noen.

Jeg er glad i folk men blir fort litt sliten og lei. Sannsynligvis fordi jeg har en sosiale jobb hvor jeg må sosialisere hele tiden. Har heldigvis ingen problem med å formidle at jeg trenger egentid og har venner som ikke virker til å ha problemer med å forstå/respektere det heller

Endret av Lill3My
  • Liker 1
Skrevet

2 timer går veldig fort da. Jeg er introvert og ikke veldig klar for å være sosial så ofte, men jeg først ber inn til kaffe synes jeg det er hyggelig at folk blir en stund. Betyr jo at de trives. 

Anonymkode: 1f4d3...336

• Liker 3
Skrevet

Man merker egentlig på vertskapet når det er nok. Eller jeg går når det er nok selv. Ville aldri blitt lengre enn 2 timer om det kun var kaffe, og vertskapet ikke bød på mat, det er et ganske tydelig tegn. 

Andre veien synes jeg det er ganske enkelt å signalisere at det er nok. Reise seg fra sofaen. Vel, svigers, det var så hyggelig at dere stakk innom. Nå må jeg imidlertid i gang med kveldens oppgaver i huset (på trening / få unna noen jobbmail / lage middag). Men vi sees vel igjen til helgen? 

Anonymkode: 6c029...3d4

• Liker 3
Skrevet

Med mine veninner blir det ca 1-2 timer vanligvis. Sliter litt med søsken som river opp rutinene mine for å slenge innom 15-20 minutter. Men kan ikke si så mye da jeg sjelden ser de og de er noen timer unna. Men passe stressende likevel😟

Hadde vært mye koseligere om vi lagde mat sammen(eller jeg på forhånd) og de ble 3-4 timer🙏

Anonymkode: 9af81...6f2

Skrevet

Skulle ønske det var innafor å invitere med «til» klokkeslett 🤣. Man har jo alltid med tidspunkt man forventer at gjester skal komme på middag, feks lørdag i 18-tiden. Da har jeg egentlig lyst å ha med «kom til oss på mat/vin lørdag 18-02» 

Synes det er så slitsomt med sånne som aldri drar hjem, kl nærmer seg jo noen ganger 05!! Vet at det er ett tegn på at det er hyggelig, men ha litt manerer da!! 🤪

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Irrit Abel said:

Skulle ønske det var innafor å invitere med «til» klokkeslett 🤣. Man har jo alltid med tidspunkt man forventer at gjester skal komme på middag, feks lørdag i 18-tiden. Da har jeg egentlig lyst å ha med «kom til oss på mat/vin lørdag 18-02» 

Synes det er så slitsomt med sånne som aldri drar hjem, kl nærmer seg jo noen ganger 05!! Vet at det er ett tegn på at det er hyggelig, men ha litt manerer da!! 🤪

Lag facebook-event ;) evt med "reis hjem" som et eget event, sånn at man får påminnelse når det er dags.

Anonymkode: 03eb0...0f0

• Liker 1
Skrevet

Det kommer litt an på grunnen til besøket, men vi pleier å være på besøk i 2-4 timer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 21.34):

Min ex-svigerfamilie brukte å besøke hverandre i alt fra 4-8 timer. 

Ble vi bedd på middag så måtte jeg sette av hele dagen. Kom de til oss så måtte vi gjerne rigge opp til både 1 og 2 måltider før de dro hjem. Sykt slitsomt, og helt imot mine besøksprinsipper. Jeg gruet meg til å både gå på besøk og få besøk!

Jeg tenker 2 timer er maks. Men 1 time holder mange ganger det også. 

Jeg er for at man besøker hverandre 1 time 8 ganger foran 1 gang 8 timer. 

Min bestefar var en god gjest. Han kom innom når han var ute å kjørte bil, satt ca. 20-25 minutter hver gang, og dro. Dette viket han aldri ifra. Var alltid hyggelig å få besøk fra han. For selv om det ikke passet så visste vi at han ble veldig snar uansett. 

Det er mye mye mer hyggelig med korte besøk innimellom en lange, krevende besøk. 

Anonymkode: 7e0d7...f6c

• Liker 3
Skrevet

3 timer, 4 dersom vi har det ekstra hyggelig. Men etter 4 timer holder det med besøk. 

Anonymkode: 2a372...ff3

Skrevet

Nei, du er ikke sær! 

Anonymkode: 3a0a0...27f

Skrevet

Alle mine folker sånne som man må planlegge å dra på besøk til pga reisevei og jobb. Jeg har erfart at svigers ikke liker overraskelsesbesøk. Det liker ingen hos svigers. Noen av dem er også tydelige på at de (forståelig nok) inni mellom i alle fall helst ønsker at besøk skal være i helger, når man likevel har fri. 

Mine egne folk bor som sagt lengre borte herfra, og da blir jeg gjerne minst to dager. Men da har de gjerne ferie også. Tre dager er likevel nok, som regel.

Anonymkode: 29ad5...02c

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Alle mine folker sånne som man må planlegge å dra på besøk til pga reisevei og jobb. Jeg har erfart at svigers ikke liker overraskelsesbesøk. Det liker ingen hos svigers. Noen av dem er også tydelige på at de (forståelig nok) inni mellom i alle fall helst ønsker at besøk skal være i helger, når man likevel har fri. 

Mine egne folk bor som sagt lengre borte herfra, og da blir jeg gjerne minst to dager. Men da har de gjerne ferie også. Tre dager er likevel nok, som regel.

*folk

Skrevet

Sjeldent under fem timer. Men drar ikke på besøk utenom helg.

En sjelden gang brettspill-kveld på ukedager, da blir det 4-7 timer, alt etter hvilke spill man velger og om/når folk skal på jobb dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...