Gå til innhold

Det er jo ikke mye som skiller sosialstønad og minstetrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

6450 kr.

Er dette hva man skal leve av etter alle utgifter er betalt?

Hvis det er tilfelle så har jo faktisk ikke minstetrygda stort mer å leve for enn de på sosialtrygd?

Anonymkode: 0244f...0ab

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minstesats på ufør er 20.023kr før skatt om man er enslig.

Anonymkode: 787b9...2fa

• Liker 2
Skrevet

Når alle mine utgifter var betalt hadde jeg 0,-. Altså fikk kun til bolig, strøm, helse etc. ikke noe til mat, mobil (variable utgifter)

Anonymkode: 2b6ca...aae

• Liker 1
Skrevet

«Alle utgifter» er kun husleie og strøm. Ikke kontingenter og telefon. 

Anonymkode: 72e6c...ea7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, og poenget mitt var at etter å ha betalt skatt og utgifter så sitter ikke mange minstetrygda igjen med stort mer enn en på sosialstønad. 

Ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og poenget mitt var at etter å ha betalt skatt og utgifter så sitter ikke mange minstetrygda igjen med stort mer enn en på sosialstønad. 

Ts

Hva er sosialstønaden på da?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Det stemmer, mange minste trygda sitter igjen med enda mindre også. Forskjellen ligger i at trygden er fast inntekt som ikke er behovsprøvd. Og du kan ha verdier ved siden av trygden.  Men det er ikke mye å leve av.

Anonymkode: 864bd...f54

• Liker 16
Skrevet

Håper dere veit at det finnes folk som jobber hardt og tjener mindre enn det der! Folk er for komfortable med å klage på ting de får gratis! 

Anonymkode: b1891...a25

• Liker 14
Skrevet

Håper dere veit at det finnes folk som jobber hardt og tjener mindre enn det der! Folk er for komfortable med å klage på ting de får gratis! 

Har man arbeidsevne kan man søke bedre betalte jobber, ta en utdanning etc.

• Liker 13
Skrevet
Duff skrev (3 minutter siden):

Rart hvordan alt er enkelt for andre, men akk så umulig for en selv..

Kanskje folk bør tenke over at noen faktisk må være renholdere, assistenter til handikappede, jobbe i butikker og lignende? Likeledes at lavtlønnede gjerne kan trives med jobben sin, ha forpliktelser som gjør videreutdanning vanskelig, bo steder hvor jobbmulighetene er få osv?

Likeledes ser vi at de som klager mest over trygden er de som eksempelvis «må bo sentralt», selv om de kan få langt bedre råd ved å bo litt mer usentralt.

• Liker 25
Skrevet

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Grandidosa83 skrev (6 minutter siden):

Kanskje folk bør tenke over at noen faktisk må være renholdere, assistenter til handikappede, jobbe i butikker og lignende? Likeledes at lavtlønnede gjerne kan trives med jobben sin, ha forpliktelser som gjør videreutdanning vanskelig, bo steder hvor jobbmulighetene er få osv?

Jeg har særdeles vanskelig for å tro at en person som jobber hardt (og 100%) som renholder, assistent til handikappede eller i butikk, tjener mindre enn en på minstetrygd eller sosialstønad...

• Liker 16
Skrevet
Myrmica skrev (57 minutter siden):

Jeg har særdeles vanskelig for å tro at en person som jobber hardt (og 100%) som renholder, assistent til handikappede eller i butikk, tjener mindre enn en på minstetrygd eller sosialstønad...

Generelt sett er det helt riktig. Men avstanden er ikke spesielt stor når tar høyde for de ulike variablene. 

Man må gjerne argumentere for at man selv vil ha mer, men da må man også tåle at motargumenter kommer på bordet. Personlig er jeg veldig for APs arbeidslinje: det skal lønne seg å jobbe.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Minstetrygd er faste satser over hele landet. Sosialstønad varierer fra kommune til kommune. Det kan derfor være vesentlige forskjeller avhengig av hvor i landet man bor 

Anonymkode: ade91...ddc

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet

Hvor stor differansen er kommer helt an på boutgifter og ikke minst om en bor alene. Jeg skjønner ikke hvordan man i noen tilfeller kan sitte med mindre på uføretrygd, er det når en ikke gidder og søke om supplerende sosialhjelp ?

Skrevet
Duff skrev (1 time siden):

Og igjen så er studiestøtten lavere enn støtten til uføretrygda. 

• Liker 5
Skrevet
Myrmica skrev (1 time siden):

Ikke alle får fulltidsstillinger. Morsomt at du tror arbeidslivet er så enkelt for de som er i det, men vanskelig for de som er utenfor. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Grandidosa83 skrev (1 time siden):

Rart hvordan alt er enkelt for andre, men akk så umulig for en selv..

Likeledes ser vi at de som klager mest over trygden er de som eksempelvis «må bo sentralt», selv om de kan få langt bedre råd ved å bo litt mer usentralt.

Jeg har høyere utdannelse og har jobbet fra topp til bunn, jeg har vert leder for ansatte og jeg har vasket doene for vegvesenet. Når helsa ikke samarbeider så gjør den ikke det. I bunn er det revende likegyldig hva jeg jobber med men lønna i alle jobber har vert høyere enn minste ufør. Klarer man å stå I 100% jobb skal man være glad for det, hva så om du trives med dovasking? Du har ett valg vi syke ikke har. Jeg trivdes på jobb jeg og.

Anonymkode: c6f3e...9df

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Neida. Den er på 21.989,-

Anonymkode: 44d58...49e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men der er midlertidig og de fleste studenter har ikke familie å forsørge, de bor på steder de ikke har ansvar for vedlikehold eller kjøleskap som går i stykker. Jeg lever på mindre enn minstesats ufør og har allikevel sendt penger hver måned til mitt barn for å hjelpe det gjennom studiene.  

Anonymkode: c6f3e...9df

• Liker 7
Skrevet

Neida. Den er på 21.989,-

Anonymkode: 44d58...49e

Ok, så visst på tallene som var frem til 1.mai!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...