Gå til innhold

Er barnet mitt allergisk mot ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Enig med det, jeg har aldri skjønt poenget med disse dobbeltstrikkete stoffene. De jeg har sett på har dessuten vært tykkere og mindre elastiske enn både vanlig ull og vanlig bomull, så de kan umulig være spesielt behagelig å ha på.

Fordelen med vanlig ullundertøy er at laget mot huden ikke trekker til seg fuktighet og blir vått slik som bomull gjør. Denne fordelen mister man uansett med stoff med bomull/viskose på innsiden, så da må det være like greit å ha et vanlig bomullsplagg innerst og så et annet plagg i ull (tykt eller tynt) over. Det er mer fleksibelt også, så man unngår at barna blir for varme inne slik at de blir svette og fuktige før de går ut.

Anonymkode: c52b7...efe

Det blir alt for varmt med både et lag bomull og et tynt lag ull inne, særlig for de små som herjer. To lag klær med luft mellom er alltid varmere enn ett lag, selv om det er et sammenvevd lag. Tolags ull fungerer utmerket hvis barna tåler det (ekstra sensitive tåler det ikke). Det er godt og mykt og mer enn nok elastisk. Veldig behagelig å gå med, og det er ikke bare synsing da jeg også bruker tolags ull, det fins for voksne også, vet du. Aldri fått svett og fuktig hverken barn eller meg selv av å gå inne i tolags ull.

Anonymkode: 8e9e0...b10

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det blir alt for varmt med både et lag bomull og et tynt lag ull inne, særlig for de små som herjer. To lag klær med luft mellom er alltid varmere enn ett lag, selv om det er et sammenvevd lag. Tolags ull fungerer utmerket hvis barna tåler det (ekstra sensitive tåler det ikke). Det er godt og mykt og mer enn nok elastisk. Veldig behagelig å gå med, og det er ikke bare synsing da jeg også bruker tolags ull, det fins for voksne også, vet du. Aldri fått svett og fuktig hverken barn eller meg selv av å gå inne i tolags ull.

Men poenget er at man kan ta av det ene laget når det er to forskjellige plagg. I tolagsplagg henger lagene sammen, så man må ha begge eller ingenting. Det er da klart at det blir varmere?

Fint at du og dine barn ikke blir for varme med dette, mitt barn blir det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det barnet ditt har er histaminflekker. Og som en voksen som får histaminflekker av ull: det blir verre over tid. Kler du barnet i ull en hel vinter vil det få histaminflekker også på dager der det ikke går i ull. Det kan plutselig få dem av å bli opprørt fordi det ikke får godteri, eller av kosebamsen eller av sengetøyet. Det kan til go med få dem av at andre barn går i ull.

Mitt råd: selg all ullen på Finn.no. Kjøp viskose eller lin. 

Og: ja, det kan være parfyme i vaskemiddelet barnet reagerer på. Eller fargestoffer i tøyet (du må vaske tøy rundt 4-6 ganger før barn bør bruke det mot hud). Men har barnet ditt så sensitiv hud vil det neppe noensinne tåle ull trett mot huden. Lin og viskose. Er det ordentlig kaldt ute kan du kle barnet i mellomlag i ull. Men vær obs på at folk som er veldig allergiske mot ull kan oppleve voldsom svetting i ull. Og da er ull det kaldeste de kan kle seg i. 

Anonymkode: e39f7...f86

Ts her. Har du noen gode forslag til klær i viskose og lin? Setter veldig pris på linker om du har! Han er 1,5 år.

Når jeg googler meg frem virker det som at mye er blandet med ull, er utrolig forvirrende.

Anonymkode: 370cc...055

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er han smør skal du ikke smøre med olje. Tørr hud høres ut som atopisk hud, den trenger å puste. Ull på atopisk hud «river opp» huden, kjøp canoderm på apoteket. 

Det er ikke sikkert barnet gir uttrykk for ubehag. Men røde tørre flekker og tørr hud er klassisk atopisk hud og allergi mot ull.

Har barnet andre allergier? Vær obs på dette, kommer allergener i kontakt med eksemet kan kroppen begynne å produsere antistoffer. F.eks. matvarer mot eksemet på kinnet (nøtter, hvete, egg, fisk) eller kattehår osv. derfor viktig å holde eksemet i sjakk.

Anonymkode: 6fc42...e66

Ts her.

Takk for svar! Han har ikke andre allergier som vi vet om, og det har verken jeg (mor) eller faren heller.

Anonymkode: 370cc...055

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men poenget er at man kan ta av det ene laget når det er to forskjellige plagg. I tolagsplagg henger lagene sammen, så man må ha begge eller ingenting. Det er da klart at det blir varmere?

Fint at du og dine barn ikke blir for varme med dette, mitt barn blir det.

Poenget er at to løse lag er varmere enn to sammenvevde. Og selv om man kan ta av ett så ser jeg ikke poenget med et ekstra lag undertøy når man uansett skal ta på mellomlag før man går ut? Fire lag? Hvis det er mellomlag du snakker som så er jo det noe annet. At noen barn blir fortere varme enn andre betyr jo ikke at man skal fraråde alle å bruke tolags ull av den grunn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at to løse lag er varmere enn to sammenvevde. Og selv om man kan ta av ett så ser jeg ikke poenget med et ekstra lag undertøy når man uansett skal ta på mellomlag før man går ut? Fire lag? Hvis det er mellomlag du snakker som så er jo det noe annet. At noen barn blir fortere varme enn andre betyr jo ikke at man skal fraråde alle å bruke tolags ull av den grunn. 

Tror vi misforstår hverandre. Jeg mente ikke fire lag, nei, men man kan jo bare har ett litt tykkere mellomlag. Barnehagene er da sjeldne så kalde at barna trenger ullklær inne?

Mitt poeng var egentlig at grunnen til at ullundertøy anbefales er at det er fordeler med ull (som ikke blir fuktig) rett mot huden. Man oppnår ikke dette med tolagsplagg uansett, dermed kan man like gjerne bruke mer behagelig, billigere og mer lettstelt bomullstøy når man ikke kan bruke ull mot huden.

(Vanlig ullundertøy kan brukes som mellomlag over bomull når det bare er litt kaldt, men da blir det fortsatt bare tre lag.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...