AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #1 Skrevet 17. oktober 2021 Hei! Ungen min har i ganske god tid brukt en del ull bodyer. Nå forleden så hadde han ull stilongs også, og la merke til røde flekker nedover beina hans. Droppet så stilongs og bare fortsatt med de bodyene han har tålt før. (Stilongsen tilhører forresten bodyen så de er av helt samme stoff/kvalitet.) I går tok jeg på han en tykk kivat lue i ull, og når vi kom hjem hadde han røde merker på det ene kinnet som forsvant etter et par timer. Alt er selvfølgelig vasket så det ikke skal være kjemikalier i det. Er det noen som har erfaring med dette? Er det slik at han kan være allergisk selv om det ikke alltid slår ut? Kan det være ullvaskemiddelet han reagerer på? i tilfelle, vet noen om gode alternativer til ull? Prisen betyr ikke noe. Hilsen sliten mor som har hamstret ull for sesongen. Anonymkode: 370cc...055 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #2 Skrevet 17. oktober 2021 Kan det ha vært varmeutslett? Virker det som det er ubehagelig for han å ha på ull? Som alternativ så er ull med bomull eller bambus på innsiden fint! Anonymkode: 4687a...628 8
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #3 Skrevet 17. oktober 2021 Alternativene avhenger av hva man tåler, de som er ekstra sensitive tåler ikke noe ull og må bruke viskose og bomull som innerlag og fleece som mellomlag. Hvis man bare er normalt sensitiv så er alternativene tolagsull, altså ull med viskose(ofte kalt bambus) eller bomull på innsiden, og så mellomlag av ullklær. Eller hvis tolags ull ikke funker, så kan man prøve bomull eller viskose innerst, og ull som mellomlag. Anonymkode: 8e9e0...b10 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #4 Skrevet 17. oktober 2021 Ts her. Takk for svar! Han hadde varmeutslett i sommer, men synes det er vanskelig å se forskjell på det og allergi? Har slitt litt de siste månedene med at han er tørr på beina så smører han med babyolje, men ser at han klør der av og til, men vet ikke om det er fordi han er tørr eller om det er allergi. Ellers har jeg aldri sett at det har virket ubehagelig for ham. Anonymkode: 370cc...055
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #5 Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Takk for svar! Han hadde varmeutslett i sommer, men synes det er vanskelig å se forskjell på det og allergi? Har slitt litt de siste månedene med at han er tørr på beina så smører han med babyolje, men ser at han klør der av og til, men vet ikke om det er fordi han er tørr eller om det er allergi. Ellers har jeg aldri sett at det har virket ubehagelig for ham. Anonymkode: 370cc...055 Kan det være at han har mildt eksem? Atopisk eksem har jo typisk tørre flekker og reagerer på ull. Kanskje snakke med legen? Hvis han har det kan dere få canoderm på blå resept til å smøre forebyggende, det hjelper mot tørrheten. Obs, canoderm svir på rød/sår hud, da bør man heller bruke miniderm. Anonymkode: 8e9e0...b10 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #6 Skrevet 17. oktober 2021 Vi måtte slutte med ull på barnet vårt da hun fikk slik utslett. Bare dropp ull, hvertfall som innerste lag. Smør med aderma hvis det er tørr hud. Jeg syntes ull er litt oppskrytt. Det er ikke verdt å presse på ull når det gir ubehag. Anonymkode: 41290...7fa 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #7 Skrevet 17. oktober 2021 Høres ut som ullallergi/atopisk eksem. Eneste som har hjulpet ordentlig her er 100% ullfritt. Har hatt canoderm i perioder, men det svir. Mildison ved behov. Hun klør og klør i vinterhalvåret, men det hjelper å smøre. Har også hatt problemer med de merkene der det er ull ytterst og noe annet innerst, da sømmen øverst gjerne har vært av ull. Skal ikke så mye til. Anonymkode: 803a3...889 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #8 Skrevet 17. oktober 2021 Jeg er en voksen atopiker som overhodet ikke tåler ull. Får røde prikker der ullen har vært, kan få det selv med et lag bomull i mellom. Forklaringen jeg fikk fra hudlege er at ullfibrene har små mothaker som risper opp huden og mothakene får ekstra godt tak i tørr hud i motsetning til vanlig hud. I tillegg kan man være allergisk overfor lanolin (tror jeg det heter). Anbefaler at dere prøver å kutte ut all ull og ser om han trives bedre da. Kan hende at også den tørre huden hans blir bedre. Atopikere er faktisk ofte noe varmere enn andre, så vi trenger ikke like mye klær som andre, så det går som regel fint å ikke bruke ull. Vær ute litt kortere, men heller flere ganger. Anonymkode: b50b5...d6d 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #9 Skrevet 17. oktober 2021 Folk må seriøst slutte med å anbefale ullbodyer med bambus eller bomull inni. For det første er de svindyre. For det andre kan de ikke vaskes på 60 grader med vanlig neutral, for det tredje søler unger sykt mye. Det er så upraktisk som det får blitt. For det fjerde er det ekstremt mange her på dette forumet som beskriver barna sine som varme, at de renner vekk i barnehagen om de har på en enkel genser over ullbodyen. Derfor eier de bare ull og gensere og vanlige klær er upraktisk og ikke noe de har mye av. Det kan tenkes at det er ullbodyen som gjør dem så varme at de ikke kan gå med vanlige klær. Kjære ts. Det er ikke vits å tvinge på barnet ull om det er ubehagelig, allergisk eller ikke, tåler eller ikke. Kle barnet i bomull som lett kan herjes med. Bruk det mellomlaget barnet tåler. Datteren min får ubehag av ull innerst, men kan fint bruke det dersom det er bomull innerst. Så da er det vanlig bomullsklær innerst, og hjemmestrikk som mellomlag. Jeg er fullt klar over de fantastiske egenskapene ull har, men jeg er vokst opp med vanlige bomullsklær og en mormor som strikket nydelige ullklær som varmet godt på vinteren 😊 Anonymkode: 117ae...89f 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ts her. Takk for svar! Han hadde varmeutslett i sommer, men synes det er vanskelig å se forskjell på det og allergi? Har slitt litt de siste månedene med at han er tørr på beina så smører han med babyolje, men ser at han klør der av og til, men vet ikke om det er fordi han er tørr eller om det er allergi. Ellers har jeg aldri sett at det har virket ubehagelig for ham. Anonymkode: 370cc...055 Er han smør skal du ikke smøre med olje. Tørr hud høres ut som atopisk hud, den trenger å puste. Ull på atopisk hud «river opp» huden, kjøp canoderm på apoteket. Det er ikke sikkert barnet gir uttrykk for ubehag. Men røde tørre flekker og tørr hud er klassisk atopisk hud og allergi mot ull. Har barnet andre allergier? Vær obs på dette, kommer allergener i kontakt med eksemet kan kroppen begynne å produsere antistoffer. F.eks. matvarer mot eksemet på kinnet (nøtter, hvete, egg, fisk) eller kattehår osv. derfor viktig å holde eksemet i sjakk. Anonymkode: 6fc42...e66 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Folk må seriøst slutte med å anbefale ullbodyer med bambus eller bomull inni. For det første er de svindyre. For det andre kan de ikke vaskes på 60 grader med vanlig neutral, for det tredje søler unger sykt mye. Det er så upraktisk som det får blitt. For det fjerde er det ekstremt mange her på dette forumet som beskriver barna sine som varme, at de renner vekk i barnehagen om de har på en enkel genser over ullbodyen. Derfor eier de bare ull og gensere og vanlige klær er upraktisk og ikke noe de har mye av. Det kan tenkes at det er ullbodyen som gjør dem så varme at de ikke kan gå med vanlige klær. Kjære ts. Det er ikke vits å tvinge på barnet ull om det er ubehagelig, allergisk eller ikke, tåler eller ikke. Kle barnet i bomull som lett kan herjes med. Bruk det mellomlaget barnet tåler. Datteren min får ubehag av ull innerst, men kan fint bruke det dersom det er bomull innerst. Så da er det vanlig bomullsklær innerst, og hjemmestrikk som mellomlag. Jeg er fullt klar over de fantastiske egenskapene ull har, men jeg er vokst opp med vanlige bomullsklær og en mormor som strikket nydelige ullklær som varmet godt på vinteren 😊 Anonymkode: 117ae...89f Vet ikke med deg, men får bort alle flekker på 40 grader her i heimen... Anonymkode: 6fc42...e66 2
Tuppeluri Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 Vår reagerer på ull på samme måten, han har atopisk eksem. Kjøp heller vanlig bomulls klær, og heller ha fleece som mellomlag evt. Reis til legen å be de sjekke huden mtp atopisk eksem, også ber du om resept på canoderm. Koster 429kr for 500g, så er ganske dyrt. Smør så ofte du kan. Blir hen derimot sår og er plaget kan du bruke mildison på de såre flekkene.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vet ikke med deg, men får bort alle flekker på 40 grader her i heimen... Anonymkode: 6fc42...e66 Hvordan? Alle gangene jeg har bedt om råd, har folk kommnet med spesielle såper fra dyre butikker, masse forarbeid og ting som tar tid før man skal vaske. Verste jeg vet er å glemme å smøre og gni inn såpe i flekkene, la det virke og utføre ritualdans og komme på det etter jeg har satt på lyse klær til vask. Anonymkode: 117ae...89f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvordan? Alle gangene jeg har bedt om råd, har folk kommnet med spesielle såper fra dyre butikker, masse forarbeid og ting som tar tid før man skal vaske. Verste jeg vet er å glemme å smøre og gni inn såpe i flekkene, la det virke og utføre ritualdans og komme på det etter jeg har satt på lyse klær til vask. Anonymkode: 117ae...89f Setter på en vask samme dag og så er det borte 🤷🏻♀️ Anonymkode: 6fc42...e66 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 Tuppeluri skrev (4 timer siden): Reis til legen å be de sjekke huden mtp atopisk eksem, også ber du om resept på canoderm. Det er ikke så lett å få. Det er forventet at man selv betaler kostnaden dersom man har milde plager. Legemiddelverket minner om at refusjon på blå resept er begrenset til pasienter med moderat til alvorlig atopisk dermatitt. https://nhi.no/for-helsepersonell/nytt-om-legemidler/canoderm-karbamidkrem-riktig-forskrivning-pa-bla-resept/ Anonymkode: b50b5...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Folk må seriøst slutte med å anbefale ullbodyer med bambus eller bomull inni. For det første er de svindyre. For det andre kan de ikke vaskes på 60 grader med vanlig neutral, for det tredje søler unger sykt mye. Det er så upraktisk som det får blitt. Akkurat som vanlige ullklær, med andre ord?🤷♀️ Anonymkode: 8e9e0...b10 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #17 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Akkurat som vanlige ullklær, med andre ord?🤷♀️ Anonymkode: 8e9e0...b10 Det blir annerledes, for mange barn kler av seg tykke ullgensere (og bukser) når de kommer inn, og har vanlige vaskbare klær under. Det er mer lettvint. Anonymkode: 117ae...89f 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #18 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir annerledes, for mange barn kler av seg tykke ullgensere (og bukser) når de kommer inn, og har vanlige vaskbare klær under. Det er mer lettvint. Anonymkode: 117ae...89f Enig med det, jeg har aldri skjønt poenget med disse dobbeltstrikkete stoffene. De jeg har sett på har dessuten vært tykkere og mindre elastiske enn både vanlig ull og vanlig bomull, så de kan umulig være spesielt behagelig å ha på. Fordelen med vanlig ullundertøy er at laget mot huden ikke trekker til seg fuktighet og blir vått slik som bomull gjør. Denne fordelen mister man uansett med stoff med bomull/viskose på innsiden, så da må det være like greit å ha et vanlig bomullsplagg innerst og så et annet plagg i ull (tykt eller tynt) over. Det er mer fleksibelt også, så man unngår at barna blir for varme inne slik at de blir svette og fuktige før de går ut. Anonymkode: c52b7...efe 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #19 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei! Ungen min har i ganske god tid brukt en del ull bodyer. Nå forleden så hadde han ull stilongs også, og la merke til røde flekker nedover beina hans. Droppet så stilongs og bare fortsatt med de bodyene han har tålt før. (Stilongsen tilhører forresten bodyen så de er av helt samme stoff/kvalitet.) I går tok jeg på han en tykk kivat lue i ull, og når vi kom hjem hadde han røde merker på det ene kinnet som forsvant etter et par timer. Alt er selvfølgelig vasket så det ikke skal være kjemikalier i det. Er det noen som har erfaring med dette? Er det slik at han kan være allergisk selv om det ikke alltid slår ut? Kan det være ullvaskemiddelet han reagerer på? i tilfelle, vet noen om gode alternativer til ull? Prisen betyr ikke noe. Hilsen sliten mor som har hamstret ull for sesongen. Anonymkode: 370cc...055 Det barnet ditt har er histaminflekker. Og som en voksen som får histaminflekker av ull: det blir verre over tid. Kler du barnet i ull en hel vinter vil det få histaminflekker også på dager der det ikke går i ull. Det kan plutselig få dem av å bli opprørt fordi det ikke får godteri, eller av kosebamsen eller av sengetøyet. Det kan til go med få dem av at andre barn går i ull. Mitt råd: selg all ullen på Finn.no. Kjøp viskose eller lin. Og: ja, det kan være parfyme i vaskemiddelet barnet reagerer på. Eller fargestoffer i tøyet (du må vaske tøy rundt 4-6 ganger før barn bør bruke det mot hud). Men har barnet ditt så sensitiv hud vil det neppe noensinne tåle ull trett mot huden. Lin og viskose. Er det ordentlig kaldt ute kan du kle barnet i mellomlag i ull. Men vær obs på at folk som er veldig allergiske mot ull kan oppleve voldsom svetting i ull. Og da er ull det kaldeste de kan kle seg i. Anonymkode: e39f7...f86 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #20 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det blir annerledes, for mange barn kler av seg tykke ullgensere (og bukser) når de kommer inn, og har vanlige vaskbare klær under. Det er mer lettvint. Anonymkode: 117ae...89f Mellomlag er noe annet. Nå var det snakk om ullundertøy vs tolags undertøy. Anonymkode: 8e9e0...b10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå