Gå til innhold

Kan to tisper komme overens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 stk pomeranian fra før, en gutt og en jente (søsken). En i familien skulle omplassere sin dvergpincher tispe noe jeg ikke ønsket da det er en så fin og snill hund som jeg er veldig glad i og den i meg, så jeg sa at jeg heller overtar den enn at den skal bli sendt til noen ukjente.

Problemet er per nå ikke stort, men jeg ønsker å være i forkant før en eventuell negativ situasjon mellom min pomeranian tispe og denne dvergpincher tispen. Det har ikke oppstått en slåsskamp enda, men er de for nærme hverandre så kan de knurre til hverandre (de har tidligere klart å sove ved siden av hverandre uten problemer). De har lekt litt, men jeg ser også at dvergpincheren åpenbart vil vise dominanse (de er jevngamle).

Det jeg veit er at denne dvergpincheren er usikker, hun er ikke godt sosialisert med andre hunder og min pomme tispe er meget sjalu ovenfor meg. Det jeg har gjort hittil er å lage en «safe space» til pincheren hvor hun har sine kjente lukter og kan ligge der i fred når hun vil. Jeg har også gitt alle hundene godbiter ved siden av hverandre.

Dette er kun dag 1, vi hentet henne i dag så det går foreløpig greit, men jeg kjenner det bekymrer meg med den knurringa, og at når pincheren går over gulvet begynner min pomme å bjeffe og følge med. Er det noe mer spesifikt jeg kan gjøre for at disse skal bli venner så vi slipper å la lille søte dvergpincher tispen bli omplassert?🥰

Anonymkode: 52b6c...990

Skrevet

Hei.🙂 To tisper kan utmerket fungere bra sammen. Hadde gitt det litt mere tid. Kan du ha de løse i skogen? Kanskje la de leke sammen ute? Inne Kan det være mere «dette er min plass» på den som var der først. Jeg pleier å la hundene møtes ute første gangen og slippe de løse. Da finner de ofte mere ut av rang ol.

Håper det ordner seg for dere. Hadde gitt det tid😍 Hvis det ikke er så ille at de skader hverandre da selvfølgelig. Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Pomeranian tispen din er ikke sjalu. Hun beskytter en ressurs: nemlig deg. Det bør hun ikke få lov til. 

Det øyeblikket hun knurrer, reis deg og gå. Ikke korriger, ikke reager på noen annen måte enn at du reiser deg og går vekk. Så kan du gå og sette deg igjen. Reis deg og gå vekk hver eneste gang. Hun vil lære at ressursen (deg) forsvinner når hun prøver å beskytte ressursen fra andre. 

Så må du også legge til rette for å bygge positive assosiasjoner mellom de. Dette kan du gjøre ved å rose de/gi godbit når de er rolige rundt hverandre. Du kan også ha din tispe i bånd på stuen, og ha noen til å komme inn i rommet med den nye hunden i bånd. Det øyeblikket tispen din ser på den nye hunden, si bra! Og gi godbit. Fortsett å gi godbit så lenge den andre hunden er i rommet. Få den andre personen til å lede den nye hunden ut av rommet etter noen sekunder. Det øyeblikket den andre hunden går skal du ignorere tispa di totalt. Vær kjedelig. Ingen snakking, godbiter eller noe. Etter ett minutt kommer den nye tispa inn i rommet, og da skal tispa di få ros og godbiter. Repeter og repeter. Tanken er at tispa di skal forstå at gode ting skjer når den nye hunden er i nærheten. Nærværet til den nye hunden fører til gode ting. 

Unngå konflikter (mat de unna hverandre, ikke gi de bein sammen etc). Gå også mye turer fremover, og gi de masse mental aktivitet. Pass på at de får mange positive opplevelser sammen. Å gå turer sammen er noe av det beste man kan gjøre for å føre hunder sammen 😊 De blir kanskje ikke bestevenner, men de bør kunne tolerere hverandre helt greit så lenge du ikke lar pomeranian tispa ressursbeskytte deg

Anonymkode: 09c58...693

Skrevet

De kan gå godt sammen, men det kan også ikke fungere. Det er litt begrenset hvor stor påvirkning vi har når det kommer til forholdet mellom to hunder. Se for deg selv - noen mennesker fungerer du bra sammen med, andre ikke. Helt uavhengig av hva de rundt måtte mene og gjøre.

Det jeg ville gjort er parallellturer (begge hundene i bånd, ingen hilsing, bare bli kjent) og ingen kilder til ressurser når dere er inne. (Ingen leker/tyggebein på gulvet, alt av mat, godbiter og tyggebein gis separat).

Det kan gå seg til, men det er ikke sikkert. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har 2 stk pomeranian fra før, en gutt og en jente (søsken). En i familien skulle omplassere sin dvergpincher tispe noe jeg ikke ønsket da det er en så fin og snill hund som jeg er veldig glad i og den i meg, så jeg sa at jeg heller overtar den enn at den skal bli sendt til noen ukjente.

Problemet er per nå ikke stort, men jeg ønsker å være i forkant før en eventuell negativ situasjon mellom min pomeranian tispe og denne dvergpincher tispen. Det har ikke oppstått en slåsskamp enda, men er de for nærme hverandre så kan de knurre til hverandre (de har tidligere klart å sove ved siden av hverandre uten problemer). De har lekt litt, men jeg ser også at dvergpincheren åpenbart vil vise dominanse (de er jevngamle).

Det jeg veit er at denne dvergpincheren er usikker, hun er ikke godt sosialisert med andre hunder og min pomme tispe er meget sjalu ovenfor meg. Det jeg har gjort hittil er å lage en «safe space» til pincheren hvor hun har sine kjente lukter og kan ligge der i fred når hun vil. Jeg har også gitt alle hundene godbiter ved siden av hverandre.

Dette er kun dag 1, vi hentet henne i dag så det går foreløpig greit, men jeg kjenner det bekymrer meg med den knurringa, og at når pincheren går over gulvet begynner min pomme å bjeffe og følge med. Er det noe mer spesifikt jeg kan gjøre for at disse skal bli venner så vi slipper å la lille søte dvergpincher tispen bli omplassert?🥰

Noe av det beste for å skape gode bånd mellom to hunder er å gå tur sammen. Gjerne i bånd slik at begge kan få litt space og bare bli vant til hverandre og trygg på hverandre og få ut litt energi i samme slengen. Da blir det også mer rolig og harmonisk inne når man kommer hjem.

Deretter ville jeg vært den som tar styring, spesielt i starten, Ikke noe bug deal, men ha noen enkle grenser/regler som de må forholde seg til og ikke bare la de finne ut av ting selv og styre på. Tisper kan fungere veldig fint sammen, men blir det først skikkelig bråk så kan det være vanskelig å finne tilbake husfreden. Men disse to høres ut som de først og fremst bare er litt usikre på hverandre og situasjonen, så det løser seg nok fint. 🙂

Skrevet

Nå i dag ser det ut til at dem «leker». Vet ikke om det er trygg lek eller hva dette betyr men de ligger og ruller litt på bakken sammen, hopper og spretter, lekebiter men ingen lyder som tyder på at det er «uvennlig» begge legger seg ned annen hver gang og det er ingen jokking. Halene går hvertfall som en propell, er dette et godt tegn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå i dag ser det ut til at dem «leker». Vet ikke om det er trygg lek eller hva dette betyr men de ligger og ruller litt på bakken sammen, hopper og spretter, lekebiter men ingen lyder som tyder på at det er «uvennlig» begge legger seg ned annen hver gang og det er ingen jokking. Halene går hvertfall som en propell, er dette et godt tegn?

Høres veldig lovende ut

Anonymkode: 09c58...693

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...