Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klarer seg fint uten varmluft og tviler på at det er spesifisert i leieavtalen og ja 5 års reklamsjon på sånt hvis du kontakter service på gjeldende merkevare

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da foreslår jeg at ts kjøper en billig ovn uten varmluftfunksjon. Den fungerer som den skal og leietaker er like langt. Det er neppe spesifisert i leieavtalen at det skal være varmluftfunksjon på komfyren.

Anonymkode: 95739...039

Ja, gå for bruk og kast i stedet for å fikse den komfyren som er der. Det er bærekraftig det.

Anonymkode: c796a...145

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, gå for bruk og kast i stedet for å fikse den komfyren som er der. Det er bærekraftig det.

Anonymkode: c796a...145

Jeg har nevnt forbrukerkjøpsloven og reklamasjon allerede i innlegg #4. 

Så klart må utleier få leverandøren til å fikse ovnen som de er pålagt i forbrukerkjøpsloven.

Skrevet

Ring produsentens servicetjeneste, si at du vil ha et pristilbud på reparasjon hvis den er utenfor garanti/reklamasjon. Som regel kan de se hvor gammel den er ut fra serienummer - men av og til ber de om kvittering.

I så fall, kanskje du kan høre med forrige eier om de har kvitteringen lett tilgjengelig?

Skrevet

Som leietaker ville jeg bedt om å få reparert komfyren, selv om det i noen tilfeller kunne medført at jeg hadde måttet betale kostnadene ved reparasjonen selv.
Jeg liker at ting er i orden, og spesielt når det ikke er mine egne eiendeler.

Som utleier av en (delvis) møblert leilighet ville jeg også likt at alt i leiligheten er i orden fra min side, og ville bestilt reparasjon så fort som mulig.

Anonymkode: f87a0...dab

• Liker 2
Skrevet

Ja...og når utleieren flytter ut mister de litt av depositum for en komfyr som ikke "er som det var" når de flyttet inn.    

Skjønner ikke dette i det hele tatt.  Du har en komfyr kjøpt 3 år siden som allerede har begynt å gå i stykker.  Hva skjer om etter 5 år og 1 dag slutter dette å fungere i det hele tatt hvor årsaken var noe med varmluft deler som til slutt ført til resten gikk i stikker?  Om du da hadde ordnet det ville du kanskje ikke må kjøpe en helt nytt komfyr.  

Du skal behandle utleiedelen deres likt deres egen eiendeler - som sagt, tviler sterk at du ikke ville å kjeftet på en stakkars ungdom på Elkjøp om din 3 år gammel komfyr plutselig sluttet å virke som det skulle.  

Ordne komfyren! 

Anonymkode: aa952...ed9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja...og når utleieren flytter ut mister de litt av depositum for en komfyr som ikke "er som det var" når de flyttet inn.    

Skjønner ikke dette i det hele tatt.  Du har en komfyr kjøpt 3 år siden som allerede har begynt å gå i stykker.  Hva skjer om etter 5 år og 1 dag slutter dette å fungere i det hele tatt hvor årsaken var noe med varmluft deler som til slutt ført til resten gikk i stikker?  Om du da hadde ordnet det ville du kanskje ikke må kjøpe en helt nytt komfyr.  

Du skal behandle utleiedelen deres likt deres egen eiendeler - som sagt, tviler sterk at du ikke ville å kjeftet på en stakkars ungdom på Elkjøp om din 3 år gammel komfyr plutselig sluttet å virke som det skulle.  

Ordne komfyren! 

Anonymkode: aa952...ed9

Det er tanken min også. 
Jeg har erfaring med at når en funksjon svikter bør den repareres umiddelbart før feilen eventuelt utvikler seg, og det går ut over andre funksjoner også.

Anonymkode: f87a0...dab

• Liker 4
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Men da går det an å reparere ovnen da. Og går ikke det, kjøp en ny. Kan eventuelt selge/gi bort den defekte oven på Finn eller noe. Selvsagt bør alle ting funke som det skal, selv om det «bare» er for leieboere. Går ut i fra at ts tjener noen tusenlapper i måneden på leieboeren, så da bør iallfall leiligheten være i orden.

Anonymkode: 748f4...732

Selvsagt kan man reparere oven, det vil jo være første steg i en slik situasjon.  Jeg skrev at jeg reagerer på holdningen om å kjøpe ny, i ett bruk og kast perspektiv. Det er mange andre ting man kan gjøre, reparere, sjekke om det er en funksjon som er viktig for leier, trygge leier om at ikke de vil kreves for det ved utflytting (skriftlig). La leier si opp, og leie ut til noen som ikke må ha varmluftfunksjon. Se hvordan dialogen går, evt si opp leietaker selv. Eller kjøpe ny ovn og selge eller gi bort den gamle. 

Anonymkode: e2aa1...5a4

Skrevet

Kan den ikke repareres da? 

Tenk miljøvennlig, kjøp brukt eller fiks det som kan fikses. 

Anonymkode: ceb0e...1aa

• Liker 1
Skrevet
On 10/17/2021 at 6:04 PM, AnonymBruker said:

Skal utleier holde leietaker med lyspærer? spør av nyskjerrighet, siden jeg(da jeg leide) kjøpte alt av lyspærer, maurmiddel og plumbo. Og nei, vasken var tett før jeg flyttet inn. En vask skal neppe bli tett etter noen uker🤭Jeg vasket og 15-20 timer av redsel for å miste 30 000kr i depositum😒håper jeg aldri mer må leie🙈

Anonymkode: da8ca...436

Få med lyspærer/lysrør/røykvarslerbatterier/sikringer i kontrakten så slipper folk å lure. 

Det er ikke uvanlig med utvasking i så mange timer om man er alene. Setter av tre kvelder eller en helg. Det har jeg gjort tre ganger.

Men 30000 for dårlig utvasking tror jeg ikke går an. Jeg har hørt om noen som fikk 7000 i trekk fordi leilighetseieren påstod at han "måtte" hyre inn vaskebyrå for dårlig bad- og vindusvask.

Anonymkode: b1821...390

Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brukerangrep med svar.

Vintermorgen, mod

Skrevet

Om jeg hadde leid en leilighet som var utstyrt med ovn med varmluft, så hadde jeg krevd reparasjon om den sviktet. Bruker varmluftfunksjonen mye. Baker brød, rundstykker, steker 2 pizza i slengen, osv. Det hadde jo blitt dyrere for meg å bare få stekt 3 brød i slengen, isteden for 6.

Anonymkode: c712e...8b1

• Liker 4
Skrevet

Ha nå såpass respekt for leietaker at du fikser ovnen. 

Anonymkode: f76f8...a39

• Liker 4
Skrevet (endret)
Blondie65 skrev (6 timer siden):

Spesielt siden TS med letthet kan få reparert en såpass moderne komfyr på garanti eller eventuelt reklamere til boligselger fordi komfyr ikke virker.

Reklamere til boligselger fordi komfyr ikke virker? Dette har du åpenbart ikke peiling på. For at en mangel som selger ikke var klar over, i det hele tatt skal tas opp til vurdering må den utgjøre minst 5% av kjøpesummen. Man kan ikke bare komme til selger å reklamere på alskens småting. 

Endret av Traktor
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke du skal skryte veldig mye av kunnskapsnivået ditt heller. Du virker ikke som den skarpeste kniven i skuffen akkurat. 

Du klarte ikke å lese at dette var et svar på andre innlegg uten at jeg har skrevet at jeg mener at man skal gjøre det. Det er bare moro å provosere utleier-haterne som slenger ut påstander i hytt og pine om overprisede leiligheter og grusomme utleiere. 

Hvor står det kravet?

Ikke meg du siterer, men synes ikke at det er rart at utleiere får litt pepper når de har en sånn holdning som ts viser. Noen utleiere har en sånn holdning om at de skal gjøre minst mulig for å få leie ut, men er veldig opptatt av om leietaker ikke opprettholder sine plikter.

Det er dårlig stil å ikke reparere eller kjøpe nytt bare fordi det ikke er livsviktig eller at "man kan jo fortsatt lage mat".

Min mening er at enkelte ikke skulle drevet med utleie i det hele tatt når de har så dårlige holdninger og lite respekt for leietaker som de har. Gode leieforhold baserer seg på en gjensidig respekt og det får man ikke ved å ha en sånn "gidder ikke"-holdning.

Anonymkode: 37667...687

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du siterer, men synes ikke at det er rart at utleiere får litt pepper når de har en sånn holdning som ts viser. Noen utleiere har en sånn holdning om at de skal gjøre minst mulig for å få leie ut, men er veldig opptatt av om leietaker ikke opprettholder sine plikter.

Det er dårlig stil å ikke reparere eller kjøpe nytt bare fordi det ikke er livsviktig eller at "man kan jo fortsatt lage mat".

Min mening er at enkelte ikke skulle drevet med utleie i det hele tatt når de har så dårlige holdninger og lite respekt for leietaker som de har. Gode leieforhold baserer seg på en gjensidig respekt og det får man ikke ved å ha en sånn "gidder ikke"-holdning.

Jeg oppfatter HI mest som at ts syns det er ille å hive en komfyr bare fordi en funksjon ikke virker. Og det er jeg helt enig i at er svært lite miljøvennlig.

Og pga at ts spør har h*n fått råd om å finne produktnr. og ta kontakt med produsent/importør/butikk og reklamere.

Men som vanlig blir en utleier som spør her angrepet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg oppfatter HI mest som at ts syns det er ille å hive en komfyr bare fordi en funksjon ikke virker. Og det er jeg helt enig i at er svært lite miljøvennlig.

Og pga at ts spør har h*n fått råd om å finne produktnr. og ta kontakt med produsent/importør/butikk og reklamere.

Men som vanlig blir en utleier som spør her angrepet.

Nja, andre avsnitt i hi indikerer noe annet, men nå har ikke ts svart på flere sider så da har vel vedkommende fått til å funke på en eller annen måte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nja, andre avsnitt i hi indikerer noe annet, men nå har ikke ts svart på flere sider så da har vel vedkommende fått til å funke på en eller annen måte.

Hvis vedkommende ikke vil gjør noe med komfyr er det ikke veldig logisk at vedkommende oppretter en tråd. Da er det jo bare å kjøre på som man har bestemt seg for uten å risikere å bli halshugd her. 

Gjest Blondie65
Skrevet
Traktor skrev (3 timer siden):

Reklamere til boligselger fordi komfyr ikke virker? Dette har du åpenbart ikke peiling på. For at en mangel som selger ikke var klar over, i det hele tatt skal tas opp til vurdering må den utgjøre minst 5% av kjøpesummen. Man kan ikke bare komme til selger å reklamere på alskens småting. 

Hvor står det at selger ikke var klar over feilen? OK, reklamere var kanskje et sterkt ord, men å få tak i kvittering, serienummer og hvor den er kjøpt burde kanskje selger greie?

Skrevet

Man trenger jo ikke kaste komfyren. Hun kan få den fikset,  bruke den selv eller selge den/gi bort. Det er ingen unnskyldning..

Anonymkode: 26eae...4a1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...