Gå til innhold

Utleie, ødelagt komfyr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette burde jo komme i tillegg til at de faktisk fikser ovnen, som kompensasjon for at de ikke har kunnet bruke ovnen som de ønsket frem til ny ovn da i orden.

Anonymkode: 26eae...4a1

De har da kunnet bruke ovnen - det er fullt mulig å lage mat uten varmluftfunksjon.

Anonymkode: 95739...039

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjøpte et hus for 2 år siden. Har utleiedel i underetasjen. Alt av komfyr, oppvaskmaskin og kjøleskap er 3 år gammelt. Nå sier leieboer at den integrerte komfyren ikke funker. Den funker ikke på varmluft, men alt annet funker. 

Syns ikke det er innafor at vi skal kjøpe en ny bare fordi 1 funksjon ikke funker? Man lager da fortsatt mat? Har vært borti det samme før og har alltid fått det til å funke. 

Siden det ikke var vi som kjøpte komfyren har vi jo ikke kvittering. For regner med at det er 5 års garanti på sånt? Litt surt å kaste en relativt ny komfyr og kjøpe en ny. 

Anonymkode: 13a2a...756

Spør forrige eier hvor hn kjøpte komfyren, og om hn eventuelt har kvittering? 

Dersom hn ikke har kvittering, så kan det allikevel hende at kjøpet ligger inn på tidligere huseiers navn på butikken hn kjøpte den på. Under 5 år er garantisak. 

Anonymkode: b1f18...73e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De har da kunnet bruke ovnen - det er fullt mulig å lage mat uten varmluftfunksjon.

Teknisk sett er det mulig å lage mat, men den fungerer jo ikke som den skal.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Teknisk sett er det mulig å lage mat, men den fungerer jo ikke som den skal.

Da foreslår jeg at ts kjøper en billig ovn uten varmluftfunksjon. Den fungerer som den skal og leietaker er like langt. Det er neppe spesifisert i leieavtalen at det skal være varmluftfunksjon på komfyren.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Dette burde jo komme i tillegg til at de faktisk fikser ovnen, som kompensasjon for at de ikke har kunnet bruke ovnen som de ønsket frem til ny ovn da i orden.

Gitt at man ellers har en alright utleier tror jeg man totalt sett er tjent ved å ikke være så firkantet og smålig. Utleier kan alltids finne noe å sette fingeren på som h*n ellers ville latt pasere ved utflytting. 

Jeg er selv opptatt av å ha et godt forhold til mine leietakere, og å fikse ting innen rimelig tid. Men dersom de skulle begynt å kreve økonomisk kompensasjon fordi ovnen var uten varmluft en uke eller to, ville jeg definitivt gjort meg mine tanker rundt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (6 minutter siden):

Gitt at man ellers har en alright utleier tror jeg man totalt sett er tjent ved å ikke være så firkantet og smålig. Utleier kan alltids finne noe å sette fingeren på som h*n ellers ville latt pasere ved utflytting. 

Jeg er selv opptatt av å ha et godt forhold til mine leietakere, og å fikse ting innen rimelig tid. Men dersom de skulle begynt å kreve økonomisk kompensasjon fordi ovnen var uten varmluft en uke eller to, ville jeg definitivt gjort meg mine tanker rundt det.

Det var jaggu meg mange antagelser. Jeg har ikke sagt noe om å kreve noe som helst. Vedkommende jeg siterte mente det burde være ok å gi 500 kr i reduksjon i leie istedenfor å fikse den defekte ovnen. Å være på tilbudssiden går begge veier, smålig av utleier å ikke tilby kompensasjon når man faktisk betaler 12k i mnd for en viss standard. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alle dere som snakker om «må kjøpe ny», hva med ressursbruk? Da tenker jeg ikke på utleier sine penger, men å kvitte seg med et ressurskrevende apparat fordi en funksjon ikke fungerer?

ts: så lenge oven kan tilfredsstille elementene funksjoner må den ikke byttes ut. Kan ovnen lage mat med andre funksjoner som f.eks over og undervarme er det tilstrekkelig for at du overholder leiekontrakten dersom det er oppført av leier også leier komfyr. 

Anonymkode: e2aa1...5a4

Men da går det an å reparere ovnen da. Og går ikke det, kjøp en ny. Kan eventuelt selge/gi bort den defekte oven på Finn eller noe. Selvsagt bør alle ting funke som det skal, selv om det «bare» er for leieboere. Går ut i fra at ts tjener noen tusenlapper i måneden på leieboeren, så da bør iallfall leiligheten være i orden.

Anonymkode: 748f4...732

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da foreslår jeg at ts kjøper en billig ovn uten varmluftfunksjon. Den fungerer som den skal og leietaker er like langt. Det er neppe spesifisert i leieavtalen at det skal være varmluftfunksjon på komfyren.

Ja, nei, hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det enda vanskeligere. Det burde være en ikke-sak å tilby å reparere noe eller kjøpe nytt for noe som er med leiligheten.

Jeg er glad for at mine utleiere tar det på alvor når jeg sier at noe er ødelagt. Det å være en hyggelig og seriøs utleier trenger ikke å være så vanskelig.

Anonymkode: 37667...687

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint måte å få leietakere til å flytte ved avtalens utløp eller si opp leieavtalen det. 

Anonymkode: e82f7...cd9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Nei, det skal erstattes med tilsvarende vare. Leietager har skrevet kontrakt på denne leiligheten med en ovn med varmluftfunksjon. Da er det det som skal være der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nevnte ovnen ble nok vist frem på visning - eller i bilder - og det er da forutsatt at leiligheten inneholder en ovn med varmluftsfunksjon. Det er vel veldig få ovner av dagens dato som ikke har slik funksjon.

Til de av dere som sier at "det går fint an å lage mat uten varmluftsfunksjon". Ja, og det går også fint an å dusje uten varmtvann, men det er vel få som hadde akseptert det. Argumentet henger ikke på greip.

Endret av Arcade
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas. skrev (23 timer siden):

Selvfølgelig kjøper man ikke ny komfyr bare fordi varmluftfunksjonen ryker, ref. forbruksargumentasjonen. Enten så kontakter man selger hvis det er reklamasjonssak, hvis ikke så kontakter man en reparatør. 

Varmluftfunksjonen er såpass mye brukt blant mange, at jeg tenker at den definitivt bør fungere når man leier ut med hvitevarer. 

Dette. Jeg blir helt satt ut over hvor mange som mener at alternativene her er å leve med en defekt ovn eller bytte den ut i en ny. Reparatører finnes, og de fikser i de aller fleste tilfeller en sånn feil lett som ingenting. Hvis ovnen er innenfor reklamasjonstiden trenger det ikke koste noe engang, men selv om reklamasjonstiden skulle være ute er det oftest god økonomi i å reparere i stedet for å kjøpe nytt, det koster vanligvis ikke vanvittig mye. 

Anonymkode: cf9b8...b21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcade skrev (23 minutter siden):

Den nevnte ovnen ble nok vist frem på visning - eller i bilder - og det er da forutsatt at leiligheten inneholder en ovn med varmluftsfunksjon. Det er vel veldig få ovner av dagens dato som ikke har slik funksjon.

Til de av dere som sier at "det går fint an å lage mat uten varmluftsfunksjon". Ja, og det går også fint an å dusje uten varmtvann, men det er vel få som hadde akseptert det. Argumentet henger ikke på greip.

Så da er det ikke lov å bytte den ut - altså alternativet er å reparere den for man kan jo ikke bytte den ut siden den var på bildene og på visning?

Det argumentet henger ikke på greip.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så da er det ikke lov å bytte den ut - altså alternativet er å reparere den for man kan jo ikke bytte den ut siden den var på bildene og på visning?

Det argumentet henger ikke på greip.

Man har krav på en ovn med de samme egenskapene. En ovn uten varmluftsfunksjon har ikke de samme egenskapene. Den vil jo vitterlig mangle en funksjon.

Det er det samme som når man har krav på lånetelefon i forbindelse med reparasjon av mobiltelefon. Lånetelefonen skal ha de samme funksjonene som telefonen som er sendt til reparasjon. Med andre ord er det ikke greit å gi ut en lånetelefon uten kamera og/eller GPS, dersom telefonen som ble sendt på reparasjon hadde disse funksjonene.

Videre er det også ganske innlysende at den nevnte ovnen har en mangel når en av innstillingene ikke virker. Om utleier vil leie ut en (sikkert overpriset) leilighet med defekte hvitevarer så sier det mer om utleier enn leietaker.

Endret av Arcade
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcade skrev (7 timer siden):

Om utleier vil leie ut en (sikkert overpriset) leilighet...

Hva baserer du dette på? Er den noen grunn til å tro at TS betaler over markedspris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 17.49):

Alle dere som snakker om «må kjøpe ny», hva med ressursbruk? Da tenker jeg ikke på utleier sine penger, men å kvitte seg med et ressurskrevende apparat fordi en funksjon ikke fungerer?

ts: så lenge oven kan tilfredsstille elementene funksjoner må den ikke byttes ut. Kan ovnen lage mat med andre funksjoner som f.eks over og undervarme er det tilstrekkelig for at du overholder leiekontrakten dersom det er oppført av leier også leier komfyr. 

Anonymkode: e2aa1...5a4

Så da mener du også at hvis man leier med varmekabler, peis, panelovner så holder det at utleier bare setter inn noen løse oljeovner om noe av det skulle svikte? Det blir varmt 🤷‍♀️

Oppvaskmaskin vasker plutselig bare på noen program. Blir jo rent for det?

Belysning? Kan jo bare sette inn noen stålamper.

osv, osv?

Tror du ikke bør svare på dette, for du har vel allerede avslørt ditt kunnskapsnivå om dette 😂  

Anonymkode: fadfd...2e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så da mener du også at hvis man leier med varmekabler, peis, panelovner så holder det at utleier bare setter inn noen løse oljeovner om noe av det skulle svikte? Det blir varmt 🤷‍♀️

osv, osv?

Tror du ikke bør svare på dette, for du har vel allerede avslørt ditt kunnskapsnivå om dette 😂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du også at hvis man leier med varmekabler, peis, panelovner så holder det at utleier bare setter inn noen løse oljeovner om noe av det skulle svikte? Det blir varmt 🤷‍♀️

osv, osv?

Tror du ikke bør svare på dette, for du har vel allerede avslørt ditt kunnskapsnivå om dette 😂  

Jeg tror ikke du skal skryte veldig mye av kunnskapsnivået ditt heller. Du virker ikke som den skarpeste kniven i skuffen akkurat. 

Du klarte ikke å lese at dette var et svar på andre innlegg uten at jeg har skrevet at jeg mener at man skal gjøre det. Det er bare moro å provosere utleier-haterne som slenger ut påstander i hytt og pine om overprisede leiligheter og grusomme utleiere. 

Arcade skrev (13 timer siden):

Man har krav på en ovn med de samme egenskapene. En ovn uten varmluftsfunksjon har ikke de samme egenskapene. Den vil jo vitterlig mangle en funksjon.

Det er det samme som når man har krav på lånetelefon i forbindelse med reparasjon av mobiltelefon. Lånetelefonen skal ha de samme funksjonene som telefonen som er sendt til reparasjon. Med andre ord er det ikke greit å gi ut en lånetelefon uten kamera og/eller GPS, dersom telefonen som ble sendt på reparasjon hadde disse funksjonene.

Videre er det også ganske innlysende at den nevnte ovnen har en mangel når en av innstillingene ikke virker. Om utleier vil leie ut en (sikkert overpriset) leilighet med defekte hvitevarer så sier det mer om utleier enn leietaker.

Hvor står det kravet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor står det kravet?

Husleieloven §2.2

Sitat

Husrommet skal ved overleveringen være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. (...)

Jevnfør §2.3 og 2.4

§5.7

Sitat

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15. (...)

Man kan selvsagt diskutere om mangelen er betydelig og det kommer også selvsagt an på hva som er avtalt i leiekontrakten. Leier man en bolig med komfyr må det forutsettes at denne virker med mindre man har tatt forbehold om at visse funksjoner ikke fungerer. Som nevnt tidligere ville jeg snudd i døren dersom en tre år gammel bolig ble forsøkt leid ut uten fullt fungerende komfyr. Spesielt siden TS med letthet kan få reparert en såpass moderne komfyr på garanti eller eventuelt reklamere til boligselger fordi komfyr ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...