AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #21 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Lyspærer er forbruk så den skal du holde. Vedlikehold fra problemer som har oppstått før du flyttet inn er utleiers ansvar, både å betale for og utføre. Så plumbo var ikke ditt ansvar. Ikke maurene heller om du ikke hadde lokket de til deg ved å servere saft f.eks. Anonymkode: e2aa1...5a4 Maurene kom fra gangen til husverten; de hadde hatt litt problemer før jeg flyttet inn også. Jeg måtte også ta sikringene hver gang jeg skulle lage mat(komfyrvakt). Mase meg til passord til wifi etc. Tenker ikke at jeg trenger vaktmester/støttekontakt😁men da jeg betalte 12000 kr for 31m2 ville jeg ikke i tillegg slite med maur og tette vasker😳 Anonymkode: da8ca...436 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #22 Del Skrevet 17. oktober 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Skal utleier holde leietaker med lyspærer? spør av nyskjerrighet, siden jeg(da jeg leide) kjøpte alt av lyspærer, maurmiddel og plumbo. Og nei, vasken var tett før jeg flyttet inn. En vask skal neppe bli tett etter noen uker🤭Jeg vasket og 15-20 timer av redsel for å miste 30 000kr i depositum😒håper jeg aldri mer må leie🙈 Anonymkode: da8ca...436 Det var meg du siterte, og nei - utleier skal ikke holde leietaker med lyspærer. Jeg skrev det er leietakers ansvar å sørge for slikt. Vasken skulle ikke vært tett ved innflytting, så der kunne du fått dekket utgift til Plumbo. Senere i leieforholdet er slikt ditt ansvar å kjøpe. Problemer med s.k. skadedyr som maur er en vesentlig mangel ved selve boligen, så det er utleier pliktig å ordne opp i med f.eks. kontakte firma som gjør skadedyrbekjempelse. Unntaket er hvis du har gjort noe som har skapt maurproblemet, da skal du si fra til utleier om dette, og du vil måtte betale for skadedyrbekjempelse. Kort sagt handler leietakers plikt om å ta vare på boligen og ikke slite den unødig. Større utbedringer, renovasjon, oppussing, ombygging, utskifting av faste deler i boligen, er normalt utleiers ansvar. Om leietaker ødelegger noe, må vedkommende erstatte. Anonymkode: 56c73...df8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SinfulBby Skrevet 17. oktober 2021 #23 Del Skrevet 17. oktober 2021 Hvis én funksjon ryker er det ikke lenge til den neste ryker.. du kan jo bare kjøpe ny? Eller la vær å leie ut med hvitevarer.. de må jo oppgraderes innimellom😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 17. oktober 2021 #24 Del Skrevet 17. oktober 2021 Selvfølgelig kjøper man ikke ny komfyr bare fordi varmluftfunksjonen ryker, ref. forbruksargumentasjonen. Enten så kontakter man selger hvis det er reklamasjonssak, hvis ikke så kontakter man en reparatør. Varmluftfunksjonen er såpass mye brukt blant mange, at jeg tenker at den definitivt bør fungere når man leier ut med hvitevarer. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #25 Del Skrevet 17. oktober 2021 Varmluft på stekeovnen er det jeg bruker mest. Om ovnen er under fem år så kan du ta kontakt med produsenten. Anonymkode: c796a...145 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #26 Del Skrevet 17. oktober 2021 Finn produktnr å ta kontakt med produsenten direkte om du mangler kvittering, om den er 3 år gammel får du ny Lønner seg ikke å være kjip på slike ting, en ting er totalrenovering men når noe ikke fungerer så fikser man det Anonymkode: 5bc60...7da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #27 Del Skrevet 17. oktober 2021 57 minutter siden, AnonymBruker said: Men er man automatisk gjerrig bare fordi man ikke vil kaste noe nytt som virker helt fint på alle andre områder? Det blir som den finn-reklamen der alle bare kaster tingene sine. Jeg hadde fått skikkelig vondt av å kaste noe så nytt og det har ingenting med penger å gjøre. På min komfyr har jeg brukt varmluftsfunksjonen kanskje én gang på et år. Ville definitivt ha hørt med leietakeren om det er mulig å klare seg uten. Gitt det en uke eller noe og så tatt det derfra. Anonymkode: ca28e...196 Man trenger ikke kaste. Det er jo masse selskaper som tar imot defekte hvitevarer, fikser og selger videre. Anonymkode: 825f0...a1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #28 Del Skrevet 17. oktober 2021 Det er ganske enkelt å skifte varmeelement på stekeovner. En servicetekniker klarer det på en halvtime dersom ovnen er demontert og monteres av eier. Anonymkode: bab5c...cee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 17. oktober 2021 #29 Del Skrevet 17. oktober 2021 Hva med noe så enkelt som å gi leietaker en engangskompensasjon på 500 kr? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #30 Del Skrevet 17. oktober 2021 Traktor skrev (20 minutter siden): Hva med noe så enkelt som å gi leietaker en engangskompensasjon på 500 kr? Hva hjelper det da? Om leietakeren bruker varmluft mest er det lite hjelp i 500kr! Anonymkode: 7f33e...20b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 17. oktober 2021 #31 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva hjelper det da? Om leietakeren bruker varmluft mest er det lite hjelp i 500kr! Anonymkode: 7f33e...20b Må jo selvfølgelig spørre leietaker først om dette er noe vedkommende vil gå med på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #32 Del Skrevet 17. oktober 2021 Jeg bruker varmluft hver gang jeg bruker stekeovn så det hadde definitivt irritert meg om utleier bare sa at "du får klare deg uten". Det er sånne ting som trekker ned. Alt utleier ikke gidder å fikse er sånne ting som gjør at leietakere ikke ønsker å bli boende. Nå er ikke dette nødvendigvis noen stor sak som gir en ønske om å flytte, men hvis det var leietakers skyld så hadde jo garantert du som utleier bedt leietaker om å fikse det. Dette er litt inntrykk jeg har av mange utleiere og det er at de ikke er like villige til å fikse ting som de er villige til å be leietaker om å fikse ting som kanskje ved et uhell ble ødelagt. Eventuelt så får man leie ut uten hvitevarer og slippe sånne ting. Anonymkode: 37667...687 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #33 Del Skrevet 17. oktober 2021 Traktor skrev (2 timer siden): Må jo selvfølgelig spørre leietaker først om dette er noe vedkommende vil gå med på. Men det er jo fremdeles ikke noe hjelp i å få fem hundre kroner når en ovnsfunksjon ikke fungerer! Isåfall må det være fem hundre kroner mindre i husleie hver måned frem til komfyren er fikset! Anonymkode: 7f33e...20b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #34 Del Skrevet 17. oktober 2021 Om man baker er faktisk varmluft ganske viktig. Jeg bruket varmluft 3-4 ganger i uka. ganske sjokkert Over at det kom 12(!) svar før noen nevnte å reparere?! Det er billigere OG mye mer miljøvennlig enn å kjøpe nytt. Jeg hadde mistet mye tillit til en huseier som ikke stod for reparasjon av slike ting. Og hadde begynt å se meg om etter et nytt sted. Anonymkode: 1d3ba...9f2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #35 Del Skrevet 17. oktober 2021 I det ALLER MINSTE: spleise på å reparere. Anonymkode: 1d3ba...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pachka Sigaret Skrevet 18. oktober 2021 #36 Del Skrevet 18. oktober 2021 (endret) Herregud, at en funksjon ikke fungerer betyr ikke at man må kaste en tre år gammel ovn! Reparer eller overlev uten. Jeg hadde fint brukt den ovnen, for jeg trenger ikke varmluft. Men jeg forstår at andre kanskje trenger det. Her synes jeg at ovnen er for dårlig. En slik hvitevare forventer man skal holde i 5 år og ikke 3 år. Her ville jeg bedt leverandøren av produktet reparere det på deres regning, siden det er tydelig at den ikke holder mål. Gode ovner holder i mange år. ASKO ovnen til mamma har holdt i flere tiår og er fremdeles like fantastisk. Endret 18. oktober 2021 av Pachka Sigaret 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. oktober 2021 #37 Del Skrevet 18. oktober 2021 Jeg synes TS er hjelpeløs og tafatt samtidig som de prøver seg på å lure leietakeren sin. Ovnen kan repareres på garanti. Jeg går ut fra at ovnen ikke heter jalla-et-eller-annet men Siemens, Elektrolux, Bosch eller LG - du skjønner tegningen: google er din venn. Du kontakter dem med modell og serienummer og voila, du får vite om den kan repareres på garanti. For øvrig skjønner jeg ikke at du har godtatt å kjøpe et kjøkken med hvitevarer innenfor garantitid uten å få med kvittering for kjøp. Du skal egentlig ikke trenge det - det trengte ikke jeg da koketoppen ikke virket på halvparten av platene like etter innflytting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. oktober 2021 #38 Del Skrevet 18. oktober 2021 ... og en ting til: ja, en komfyr uten varmluft virker. Men hvis jeg som leietaker flytter inn i en bolig med varmluftkomfyr så forventer jeg at denne skal virke med mindre husvert har tatt et helt spesielt forbehold om at hvitevarene "er som de er". Hadde jeg fått et slikt forbehold på hvitevarer i en utleieleilighet som angivelig skal være 3 år gammel så hadde jeg snudd i døren og ikke leid der fordi det nettopp må være litt av vitsen med å leie en nyere bolig at de moderne og nye hvitevarene fungerer. Men det er jo også opplagt at man kan forhandle om alt og et avslag på 500/mnd i leie frem til komfyren var reparert eller erstattet hadde jeg jo ikke sagt nei til. Eventuelt et avslag tilsvarende summen på en ny komfyr som jeg da kunne kjøpt på vegne av husvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #39 Del Skrevet 18. oktober 2021 Reparer, og kontakt produsenten med serienr. så ser du om den er dekket. Syntes dette er en prinsippsak, greit nok at man ikke nødvendigvis bruker varmluftsfunksjonen alltid, men å bli bedt om å klare seg med de funksjonene som fortsatt fungerer er en type holdning jeg ikke finner tillitsvekkende. Det vitner om at huseier ikke er så nøye på å få fikset ting, og man kan jo raskt tenke seg hva slags andre utfordringer som evt. dukker opp som huseier heller ikke kommer til å gidde å utbedre. Resultatet kunne nok blitt at jeg hadde sett meg etter et annet sted å bo. Anonymkode: e82f7...cd9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #40 Del Skrevet 18. oktober 2021 Traktor skrev (15 timer siden): Hva med noe så enkelt som å gi leietaker en engangskompensasjon på 500 kr? Dette burde jo komme i tillegg til at de faktisk fikser ovnen, som kompensasjon for at de ikke har kunnet bruke ovnen som de ønsket frem til ny ovn da i orden. Anonymkode: 26eae...4a1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå