Gå til innhold

Kan jeg ha pcos? Hva var dine symptom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 27 år, og meg og kjæresten har prøvd i ca 7 måneder å bli gravid uten hell. Har sex ca annenhver dag. Jeg lurer nå på om det er noe galt med meg, og har lest litt på pcos. Jeg er slank (53 kg) men har alltid hatt fett på nedre del av magen likevel. Spiser ganske usunt. 

Har også vært plaget mye med akne rundt kjeven, halsen og haken under/før menstruasjon. Har normal syklus men den kan variere fra 26-28 dager. 

Blødningene mine er kraftig de første dagene der jeg blør gjennom tamponger, men varer kun i 4-5 dager før mensen er over. Er også plaget med ganske sterke mensensmerter før og under menstruasjon. 

Har ikke økt hårvekst, heller ganske lite. 

Jeg har ikke eggløsningsslim, er mye plaget med bakteriell vaginose (siste 5 årene, før dette hadde jeg eggløsningsslim), og er nå redd at jeg har mensen uten eggløsning. 

Noen her som kan hjelpe eller har vært borti lignende? 

Anonymkode: e93ff...687

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tester du etter EL? Får du positivt utslag der? Og har du stabil syklus med ca. like mange dager i hver?

Første gang jeg var prøver hadde jeg uregelmessig syklus det første året. Trodde det kun var av p-pillestopp, men etter en sjekk viste det seg at jeg hadde pcos. Mange cyster på eggstokkene. Ingen andre symptomer egentlig.

Hadde heller ikke EL-slim, men dette sa gynekologen var veldig vanlig. Alle har det, men ikke alle ser det.

For meg var det bare litt medisinhjelp som skulle til. Ble gravid straks etter oppstart på det.

Du må ta et valg på hvor utålmodig du er og hvor villig du er til å vente på hjelp,,, enten kan du ringe en privat gynekolog nå og få en time raskt (ofte innen et par uker) og få svar på dette du lurer på. Eller så må du vente til dere har prøvd i 1 år, og da vil du få en henvisning fra fastlegen din. Billigere (betaler kun egenandel), men må altså vente lenger.

Skrevet
Amatariel skrev (2 timer siden):

Tester du etter EL? Får du positivt utslag der? Og har du stabil syklus med ca. like mange dager i hver?

Første gang jeg var prøver hadde jeg uregelmessig syklus det første året. Trodde det kun var av p-pillestopp, men etter en sjekk viste det seg at jeg hadde pcos. Mange cyster på eggstokkene. Ingen andre symptomer egentlig.

Hadde heller ikke EL-slim, men dette sa gynekologen var veldig vanlig. Alle har det, men ikke alle ser det.

For meg var det bare litt medisinhjelp som skulle til. Ble gravid straks etter oppstart på det.

Du må ta et valg på hvor utålmodig du er og hvor villig du er til å vente på hjelp,,, enten kan du ringe en privat gynekolog nå og få en time raskt (ofte innen et par uker) og få svar på dette du lurer på. Eller så må du vente til dere har prøvd i 1 år, og da vil du få en henvisning fra fastlegen din. Billigere (betaler kun egenandel), men må altså vente lenger.

Hvor uregelmessig er syklusen din? Jeg har ganske regelmessig men kan variere noen ganger med 2 dager mindre/mer - men som oftes 28 dager 

Skrevet

Jeg har pcos, og mine sykluser er på 60-90 dager. Syklus på under 30 dager med kun 2 dagers variasjon høres ikke ut som pcos for meg, men svaret får du hos gyn :)

Jeg hadde lange sykluser, litt mye hårvekst, litt kviser, og så slo jeg ut på blodprøver og var tydelig på ultralyd. Aldri vært overvektig.

Anonymkode: 4aa33...8e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor uregelmessig er syklusen din? Jeg har ganske regelmessig men kan variere noen ganger med 2 dager mindre/mer - men som oftes 28 dager 

Tror ikke det kan kalles uregelmessig syklus hvis det ikke er snakk om minst 5 dager i differanse. Mine sykluser varierte fra 40-80 dager. Noen ganger nesten ikke mensen i mellom, mens andre ganger blødde jeg i 10-15 dager. Alt var helt ute å kjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...