Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

6 mnd. Men det kommer vel litt an på, ringer ikke legevakta om barnet har 39 i feber akkurat, da er det jo bare å vente til det går over.

Anonymkode: 35da8...d88

Rart, det var den samme alderen jeg fikk beskjed om at jeg bare måtte gi og ikke måtte vente på å ringe de (ringte ikke for feberen, men min måtte alltid få pustehjelp ved luftveisinfeksjoner)

Anonymkode: 34909...073

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Rart, det var den samme alderen jeg fikk beskjed om at jeg bare måtte gi og ikke måtte vente på å ringe de (ringte ikke for feberen, men min måtte alltid få pustehjelp ved luftveisinfeksjoner)

Er vel ikke første gang man har fått sprikende beskjed fra helsepersonell. Hvor høy feber har barnet da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Man skal belaste legevakten fordi barnet er så sykt at mor tror det trenger medisin. Man medisinerer ikke babyer uten å ha snakket med medisinsk personell.

Såklart man kan gi baby en Paracet uten å rådføre seg med legevakt. Er dere helt hjelpesløst?

Anonymkode: b62d2...dc2

• Liker 5
Skrevet

Dette er jo ikke snakk om noen dobling. Det er oppgitt hvor stor dose et barn (eller hvem som helst) kan ta, om man tar dette som 1 eller 10 tabletter spiller ingen rolle, så lenge man holder seg innenfor riktig antall mg totalt.

• Liker 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vel, det har jeg får beskjed om. Av legevakta. De var ganske oppgitt over at jeg hadde gitt en halv dose paracet. De skal som regel ikke ha paracet med mindre feberen er utrolig høy, og da kan en tur til eller prat med legevakta være på sin plass uansett.

Hva er «utrolig høy» feber i følge deg? Aldri i verden om det er temperaturen utelukkende som bestemmer om barnet mitt skal ha Paracet eller ikke, er barnet preget av temperaturen og dårlig form, så får hun selvsagt Paracet hvis det gjør det litt bedre for henne.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så rart, jeg føler ofte legevakten har vært oppgitt over at jeg ikke har gitt. Hvor gammel er det snakk om? 

Samme her. De har ledd av at man kommer med baby med 40 i feber og har ikke gitt Paracet. 

Anonymkode: d235d...8ee

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er vel ikke første gang man har fått sprikende beskjed fra helsepersonell. Hvor høy feber har barnet da?

Fra 38 og oppover. 

Skrevet

Om man tar 1 eller 3 tabletter så er det det samme bare mengden av virkestoffet blir det samme...

Så om du vil ta 1g paracet som voksen så kan du ta 2 500mg tabletter eller 1 1g tablett, det blir helt likt.. 

Derfor er også mange tabletter man tar oralt enkle å dele, slik at man selv kan lage halv dose ved å dele en tablett. 

Anonymkode: ac831...e10

Skrevet

Så lenge doseringa er riktig iht vekta, så kan ein fint "doble".
Det er sunt å ha litt feber, då immunforsvaret jobbar betre med litt forhøga temperatur. Men så lenge feberen er høg og/eller babyen plagast med det gjev ein sjølvsagt febernedsettande. Ville ikkje kontakta helsepersonell for det, men er ein usikker kontaktar ein sjølvsagt dei med kompetanse :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fra nhi: "Feber er en tilstand med økt kroppstemperatur. Årsaken til den økte temperaturen er at hypothalamus (et senter i hjernen) – som har ansvaret for den overordnete kontrollen med kroppens temperatur - har endret termostatverdien for kjernetemperaturen i kroppen, for eksempel fra 37 °C til 39 °C. Hypothalamus’ endring i termostatverdien forårsakes oftest av feberfremkallende stoffer (pyrogener) som dannes ved blant annet bakterieinfeksjoner, virusinfeksjoner eller ved vevsskade. Den økte temperaturen bidrar blant annet til en effektivisering av immunforsvaret slik at man lettere kan ta knekken på mikrober."

Jeg dro på legevakten med datteren når hun var ca 1,5 år, da hadde hun 39 i feber og hun hadde ikke fått paracet av meg. Fordi jeg hadde hørt/lest at småbarn helst ikke skal ha paracet. Da ble jeg sendt rett på apoteket for å kjøpe og gi paracet, før legetimen. De var ganske oppgitt og "sur" for at jeg ikke hadde gitt paracet. 

Anonymkode: 615e6...342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...