Gå til innhold

Angst for at helsepersonell ikke skal overholde taushetsplikt overfor ektefelle ifbm fødsel 😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er gravide med vårt første barn. Grunnet overgrep i barndommen, får jeg tilrettelagt fødselshjelp, og det setter jeg jo pris på. 

Jeg har ikke fortalt noen andre enn behandlere om overgrepene, og det er ekstremt viktig for meg at denne informasjonen ikke kommer ut (annet enn til helsepersonell jeg selv har betrodd meg til). Det kan jeg ikke leve med, rett og slett. 

Helsepersonell har selvfølgelig taushetsplikt, men vi møter så mange forskjellige jordmødre, sykepleiere og leger til mange ulike typer samtaler. Mannen min vet at jeg har kptsd pga barndomstraumer, men har vet ikke omfanget/alt. Jeg har så utrolig stor angst for at noen vi snakker med skal glemme at de har taushetsplikt, eller at de bare skal ta det som en selvfølge at mannen min vet Alt om meg, og ved et uhell dele min personlige info når vi snakker om fødsel/tilrettelegging/hvordan jeg har det osv. Jeg har møtt helsepersonell alene, uten mannen min, og da har jeg sagt at han ikke vet om overgrepene, og at det er viktig at det forblir sånn. Mannen blir med på UL, men hvis det er samtaletimer drar jeg alene i frykt for at noe skal glippe. - Men til fødselsforberendende samtale vil jeg jo egentlig ha han med. 

Er det noen som vet hvordan dette med taushetsplikt egentlig fungerer. Står den like sterkt overfor ektefeller som for alle andre? Er det lovlig at helsepersonell deler diagnoser, konkrete helseopplysninger ect. når pasienten har noen andre med seg til timen? Noen som jobber i helsevesenet her inne som vet hvordan prosedyrene er? 

Anonymkode: c26dc...954

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette er noe du er redd for, syns jeg det er noe du bør snakke med helsepersonellet om.

Anonymkode: 55c69...e3f

• Liker 28
Skrevet

Vet han ikke i det hele tatt at du har vært utsatt for seksuelle overgrep?

• Liker 10
Skrevet

Taushetsplikt er taushetsplikt. Fortell om denne angsten til helsepersonell slik at det er journalført at du ikke vil informasjonen kommer ut. Da har de det skriftlig. Jeg jobber som helsepersonell og det er pasientene som bestemmer om de vil at pårørende skal få informasjon, eller i det hele tatt vite om de er i behandling. Så du bestemmer. Taushetsplikten står like sterkt uansett om det gjelder din ektefelle. Han har ikke mer rett til å vite noe selv om han er din nærmeste. lykke til ❤️

• Liker 35
Skrevet

Når du har med deg noen  på time så har du valgt å dele det som er naturlig at blir snakket om på timen med dem. 

Men dette er jo noe du må snakke med helsepersonellet om slik at du føler du har kontroll over situasjonen. 

Anonymkode: e3380...748

• Liker 12
Skrevet

Ja de har taushetsplikt, men i praksis kan dette glippe likevel. Personlig ville jeg sterkt vurdert å være ærlig med mannen min, i stedet for å hele tiden være redd for at noen skal si noe så han forstår. 

Anonymkode: b6466...9ad

• Liker 47
Skrevet

Kanskje du kan skrive et KORT fødebrev og vise det frem til alle du møter på i helsevesnet?

"Jeg har KPTSD på grunn av overgrep i barndommen. Mannen min vet om diagnosen, men ikke om overgrepene, og slik ønsker jeg at det forblir, så ikke ta opp dette temaet når han er tilstede." For eksempel?

Anonymkode: 1c42c...d89

• Liker 37
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi er gravide med vårt første barn. Grunnet overgrep i barndommen, får jeg tilrettelagt fødselshjelp, og det setter jeg jo pris på. 

Jeg har ikke fortalt noen andre enn behandlere om overgrepene, og det er ekstremt viktig for meg at denne informasjonen ikke kommer ut (annet enn til helsepersonell jeg selv har betrodd meg til). Det kan jeg ikke leve med, rett og slett. 

Helsepersonell har selvfølgelig taushetsplikt, men vi møter så mange forskjellige jordmødre, sykepleiere og leger til mange ulike typer samtaler. Mannen min vet at jeg har kptsd pga barndomstraumer, men har vet ikke omfanget/alt. Jeg har så utrolig stor angst for at noen vi snakker med skal glemme at de har taushetsplikt, eller at de bare skal ta det som en selvfølge at mannen min vet Alt om meg, og ved et uhell dele min personlige info når vi snakker om fødsel/tilrettelegging/hvordan jeg har det osv. Jeg har møtt helsepersonell alene, uten mannen min, og da har jeg sagt at han ikke vet om overgrepene, og at det er viktig at det forblir sånn. Mannen blir med på UL, men hvis det er samtaletimer drar jeg alene i frykt for at noe skal glippe. - Men til fødselsforberendende samtale vil jeg jo egentlig ha han med. 

Er det noen som vet hvordan dette med taushetsplikt egentlig fungerer. Står den like sterkt overfor ektefeller som for alle andre? Er det lovlig at helsepersonell deler diagnoser, konkrete helseopplysninger ect. når pasienten har noen andre med seg til timen? Noen som jobber i helsevesenet her inne som vet hvordan prosedyrene er? 

De kommer ikke til å si «pga tidligere overgrep så bla bla bla». Men de sier kanskje at «vi skal være ekstra forsiktige», «vi prøver å ha så få inngrep som mulig osv». 
Men skriv det i fødebrevet! Be jordmor skrive det i journalen din.

Anonymkode: aa01b...66a

• Liker 11
Skrevet

Jeg ønsker og gi deg en klem,❤ samtidig lurer jeg på hvorfor du ikke har fortalt mannen din om det? Du trenger ikke og svare om du ikke ønsker, men siden dere nå skal få et barn sammen så er det kanskje like greit at dere snakker sammen? 

• Liker 15
Skrevet

Og husk at det kan komme helsepersonell inn ved feks akutte ting som ikke har tid til å lese journalen din men som kanskje vet om overgrepene. Eller kort får beskjed om det på vei inn til rommet. 

Anonymkode: bc1bf...92c

• Liker 14
Gjest PunkCouture
Skrevet

Dette er ikke så uvanlig som det kan ser ut som, og vi møter i blant på kvinner i din situasjon. Det er ikke noe problem å holde den mest sensitive informasjonen unna ektefelle. Bare snakk med jordmor om det, og det blir notert ned. Det kommer til å gå fint. Ønsker deg lykke til, og sender deg masse gode ønsker.

Det er uhørt som noen skriver over her, at du ikke har tiltro til mannen din, osv. De forstår ikke hvilken skam og frykt som kan kan være knyttet til overgrep, samt mange andre detaljer som er personlig for deg. Slike ting deler man hvis man vil, og NÅR man er klar. Blir rystet av at så mange har likt det øverste innlegget. 

Skrevet

Jeg holdt hemmeligheter i fler år for mannen min, men herregud så forståelsesfull han var når alt kom på bordet. 

Du skal ikke skamme deg for noe. Det er ikke din skyld. 

Men jeg tror ikke de tar det opp under fødsel med deg om du ikke tar det opp først. Du kan si det på fødselsforberedene samtale:-) 

Anonymkode: ff96b...86f

• Liker 15
Gjest Annepaalandet
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan fort gleppe ut under fødsel ja. De regner jo med ag de kan snakke med deg ettersom du har valgt å ha med deg mann på fødsel. Må være kjipt å ha så lite tiltro til mannen sin at man ikke kan dele fortiden sin. 

Fy søren. Er det mulig å være så lite empatisk?  😡
Tenk å si noe sånt til en person som har vært utsatt for overgrep? 
Dette innlegget vitner om at du ikke vet mye om hvordan det er å bli utsatt over overgrep som barn, hvor ødeleggende det er, og hvilke konsekvenser det kan få i voksenlivet. 
Ts har tydeligvis delt noe om traumene sine ut fra det hun skriver, men ikke alt.
Hvilket rett har vi til å døme henne for å ikke ha delt hele sannheten?
INGEN.

Skrevet

Ta en ordentlig samtale med jordmor om det når dere er alene, og det vil i høyeste grad bli tatt på alvor, ikke vær redd for det. Du bestemmer hva du vil dele om hva som har blitt gjort mot deg. Lykke til 💛

Anonymkode: d34b1...158

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja altså det er jo du som avgjør hva som skal deles med mannen din og ikke, så de har og taushetsplikt ovenfor han. Så de kan ikke dele noe du ikke er ok med.

• Liker 3
Skrevet
Annepaalandet skrev (7 minutter siden):

Fy søren. Er det mulig å være så lite empatisk?  😡
Tenk å si noe sånt til en person som har vært utsatt for overgrep? 
Dette innlegget vitner om at du ikke vet mye om hvordan det er å bli utsatt over overgrep som barn, hvor ødeleggende det er, og hvilke konsekvenser det kan få i voksenlivet. 
Ts har tydeligvis delt noe om traumene sine ut fra det hun skriver, men ikke alt.
Hvilket rett har vi til å døme henne for å ikke ha delt hele sannheten?
INGEN.

Det handler da ikke om at jeg ikke har empati. Men det er litt rart å skjule noe som har så innvirkning på livet ditt for den du har valgt å få barn med. Jeg personlig syns det er rart. Og i akutte situasjoner under en fødsel så kam fort ting glippe ut. Det må jo være bedre at han får høre det fra den han deler livet med, enn ramdom helsepersonell. 

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg holdt hemmeligheter i fler år for mannen min, men herregud så forståelsesfull han var når alt kom på bordet. 

Du skal ikke skamme deg for noe. Det er ikke din skyld. 

Men jeg tror ikke de tar det opp under fødsel med deg om du ikke tar det opp først. Du kan si det på fødselsforberedene samtale:-) 

Anonymkode: ff96b...86f

ja ts si ifra på forhånd at dere lun snakler generelt om forløpet og ikke går inn på det med overgrepene

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

ja altså det er jo du som avgjør hva som skal deles med mannen din og ikke, så de har og taushetsplikt ovenfor han. Så de kan ikke dele noe du ikke er ok med.

I en ideell verden er det jo sånn. Dessverre ikje alltid sånn det funker i praksis feks i akuttsituasjoner. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I en ideell verden er det jo sånn. Dessverre ikje alltid sånn det funker i praksis feks i akuttsituasjoner. 

taushetsplikt er taushetsplikt. og i hvilken akutt situasjon vil det bli nødvendig å snakke om overgrep fra barndommen?

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...