Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hohoho!

Når mener du det er sosialt akseptert å starte invitering til jul? Her hjemme er vi veldig todelt, hvor mannen mener vi bør vente til et par uker før julaften, og jeg mener det bør skje om kort tid - for de fleste planlegger gjerne hvor de skal feire i god tid. 

Og tilleggsspørsmål til dere med barn i bhg/tidlig barneskolealder -> når på julaften starter selskapet hos deg? 

Anonymkode: 5816e...b55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Middag alltid kl 17

Vi er invitert to steder allerede, ville nok invitert nå snart

Anonymkode: f0de0...5f2

• Liker 7
Skrevet

Jula er big deal, så de vi inviterer har vel egentlig dette avklart veldig tidlig på året, allerede rundt sommeren.. da fordi det ofte bare dukker opp som et naturlig samtaleemne.. men så er jo jeg en av de som tenker på jula nesten hele året da 😂🙈😊

• Liker 6
Skrevet

Med andre ord: ikke hør på mannen din! Spør nå. 

• Liker 17
Skrevet

Takk!! 🙏🏻🎄🤶🏻

Anonymkode: 5816e...b55

• Liker 2
Skrevet

Jeg regner med at de dere skal invitere er folk dere prater med jevnlig? Jeg ville spurt så fort som muligvis de vil komme til dere på julaften, mens detaljer som klokkeslett ville jeg kommet med når det nærmer seg

Anonymkode: bd1c8...aa2

• Liker 4
Skrevet

Man inviterer definitivt ikke til julaften to uker før jul, med mindre det er invitasjon til en man har fått nyss i at blir sittende alene julaften. 

Nå er bra. 

• Liker 8
Skrevet

Er det snakk om julaften eller ting som juleselskap/julebord med venner og familie andre tider i desember?

Tenker det er naturlig å gjøre det veldig tidlig for begge men akkurat julaften er vel gjerne litt mer uformelt da det er nær familie, så da inviterer man vel ikke men prater bare med dem om man skal feire jul sammen og sier at dere gjerne vil være vertskap i år (om dere ikke pleier være det)? Jeg ville gjort det nå om det ikke er avklart allerede. 

Juleselskaper andre dager må inviteres mer enn 2 uker før men der har man jo også mulighet for å finne andre datoer om folk ikke kan. 

Anonymkode: ad858...b3d

Skrevet

Her er det bare oss nærmeste så 2 uker før jul er mer enn tidsnok. 

Anonymkode: d5eeb...088

Skrevet

Vi har allerede snakket om og planlagt hvor vi skal være.

Vi har ikke direkt planlagt klokkeslett får når middagen starter, akkurat det haster ikke. Men greit å finne ut av hvor man skal være i god tid :) 

Anonymkode: 4df55...a11

• Liker 2
Skrevet (endret)

Julen er såpass spesiell så jeg mener man bør begynne tidlig.  Vi har allerede invitert og vet hvem som feirer med oss.

Da vi hadde så barnehagebarn sørget vi for at julemiddagen var ferdig senest 17 slik at vi kunne starte gaveåpningen da. Det fungerte veldig bra for våre barn.

Endret av Arkana
Skrevet

Nå er lurt. Syns det er fint å få på plass hvem som kommer/hvor man skal være.

Vi inviterte gjerne fra kl 15 da barna var små (barnehage), småprat, litt frukt, barna leker sammen , gjerne en pakke som får tiden til å gå, nissen kom rundt kl 16, og maten kl 17. Da rakk vi også ro og god tid rundt bordet, dessert og flere gaver før ungene måtte i seng. Syns det var helt nydelig. Fortsatt i alder at nisse er litt gøy selvom man kanskje ikke helt tror, men nå strekker vi nok tiden litt, men middag fortsatt kl 17. Ikke helt avtalt når nissen kommer i år, men vil tro det blir rett før eller rett etter middag.

Anonymkode: baa66...87c

Skrevet

Det kommer jo an på hva som er vanlig hos dere og dem dere vanligvis feirer med. I min familie er det gjerne noe man begynner å snakke om mot slutten av november, det er mer en "hvem skal ferie sammen og hvor passer det best å være  i år"-diskusjon enn at noen inviterer. Så i mine øyne er nå litt tidlig, men to uker før er definitivt for sent...

• Liker 1
Skrevet

Min mor og min søster begynner å stresse med julefeiringen allerede i august/september, og forstår ikke at verken jeg eller mannen kan svare så tidlig pga jobbturnuser som alltid blir endret, og som sjelden gir oss fri samtidig i jula. Da foretrekker jeg heller feiringen til svigers, der hver kjernefamilie spiser julemiddagen hjemme hos seg selv og så drar på kaffebesøk. Gavene åpnes når de kommer hjem igjen utpå kvelden/natta.

Anonymkode: 5abf1...d20

• Liker 1
Skrevet

Vi inviterte til jul hos oss i helgen som var. Hovedsaklig fordi jeg tror min svigermor var litt stresset over hvordan det skulle løses og jeg ville gjøre det lettere for henne. Virker som hun senket skuldrene en del da de ble invitert til oss. Så de vet vi at kommer. Inviterte også min familie, men det var mer uformelt og vet nok ikke før ett par uker før jul hva de kommer til å gjøre. 

Anonymkode: f848a...2b2

Skrevet

I vår familie begynner planleggingen av jul omtrent i juli, så to uker før jul er alt for sent.

Vi praktiserer heller ingen formell invitasjon, det er mer at de som planlegger å arrangere jul finner ut hvem som skal feire jul med dem, og eventuelt hvor man skal være. 

Til andre besøk i jula kan man gjerne invitere med kortere varsel. 

Anonymkode: 830fd...033

Skrevet (endret)

Vi har allerede blitt invitert til familie for å feire jul. Man kan invitere når man vil, mener nå jeg. Men hvis man venter nesten helt til jul, så har sikkert folk lagt planer allerede. Bedre å være tidlig ute. 

Endret av Kittykat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...