Gå til innhold

Klær på arbeidsplassen i vinterhalvåret når man fryser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fryser fra midten av september til midten av mai, noen ganger lenger. Aldri har det vært skrevet en setning som beskriver meg bedre. 

Nå er frysesesongen godt i gang, og det å kombinere å holde seg varm og å se noenlunde presentabel ut er ikke så lett. Hver dag når jeg skal velge antrekk vurderer jeg sannsynligheten for at jeg må oppholde meg lenge i et rom hvor jeg ikke styrer temperaturen, og jeg pakker på meg ull, og har et pledd og et stort ullsjal på kontoret. Heldigvis har jeg eget kontor, som går under navnet "bakerovnen" blant kollegene mine 😄  Møtedagene er verst. 

Hva har dere på dere på jobb, dere som fryser lett, og helst skulle, men ikke kan, skrudd opp varmen 5 grader + på arbeidplassen? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulltrøye og strømpebukse i ull eller fleece under. Gjerne en buff. Vintersko. 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Lag på lag er min beste anbefaling. Altså strikkejakke og ullundertøy f.eks.

Men hvis du må ha pledd over deg er nok du utsatt for å fryse lettere enn andre, så kanskje du bør ty til ullbukser også? Det er jo faktisk presentabelt? Skjørt ville jeg strøket fra listen fordi du åpenbart trenger å unngå å fryse på lår og legger.

Skrevet

Jeg har på pent sort ullundertøy under de vanlige klærne mine.

• Liker 1
Skrevet

Ullstrømpebukse under buksa. Bruker løse bukser. Forede sko i naturlig materiale, slik at jeg ikke blir klam og kald. Prøver også å handle det jeg finner av pent ullundertøy. Spar kjøp har en del pent i ullsilke i merket Eva, som holder år etter år. Og er glad i Lanullva sine cardiganer/jakker. De er dyre men varer lenge og trenger ikke vaskes ofte. Har gjerne også et pent "inneskjerf" rundt halsen. Og så får du sånne små ladbare håndvarmere/vottevarmere du kan ha på luringa i veska og ta frem og legge i hånda/innenfor ermet på møter 😉

• Liker 1
Skrevet

Pulsvarmere, fått strikket opp noen pene i blondestrikk.

Lette ullsjal, enten mohair eller kjøpte i merino. Alltid rundt skuldrene/halsen. Ser ikke noe annerledes enn typiske pynteskjerf/sjal ‘alle’ kvinner bruker.

Hjemmestrikket ullkofte tar seg ikke ut i miljøet jeg jobber i. Men har godt utvalg av butikk-kjøpte ensfargede cardigan i merino. Cubus, Nøstebarn, lanulla, m.fl.

Stillongs - god plass til dem under løse dressbukser ;) 

Når jeg finner det, dressbukser i vevd ullstoff.

Tynne ullstrømper selvfølgelig, Cubus sine er bra - ikke superwash.

Anonymkode: 6afa3...cd6

• Liker 1
Skrevet

Vide bukser i ull med ullmamelukker og ullknestrømper under. Ullsinglet under toppen. Digert kasjmirskjerf.

Anonymkode: 9a2fa...a0f

• Liker 2
Skrevet

Tynne ullsokker gjør mye, viktig å ikke fryse på beina :) 

Ellers er jeg utrolig fascinert over "sånne som deg", forstår bare ikke at det går an å fryse så mye. Har du dårlig blodsirkulasjon? Røyker du? Spiser du nok eller er du veldig tynn?

Anonymkode: e431f...49d

• Liker 4
Skrevet

Kjøp strikkegensere brukt, få noen til å strikke for deg eller strikk dine egne gensere. Petiteknit har feks mye fint og presentabelt. 

Anonymkode: f9312...1d2

• Liker 1
Skrevet

Viktig med varme sko. Tørre sokker og gode sko. Er man varm der så fryser man inne like lett andre steder heller. Prøv ekstra såler? Og så er det noen som overdriver dusjing. Man fryser lettere på dager man dusjer (bare ikke første timen).

Anonymkode: 46366...5ed

• Liker 2
Skrevet

Jobber i hjemmetjenesten i tynne, stygge arbeidsklær. Fryser stort sett hele tiden, men ettersom vi er i konstant bevegelse og er hjemme hos folk som er veldig glad i å fyre, så har jeg som oftest bare en tynn jakke over som jeg kan ta av hvis jeg blir varm. På de kaldeste dagene hender det jeg bruker ullbukse under. Er ikke behagelig å jobbe hvis en blir svett pga for mye klær på. 

• Liker 1
Skrevet

Mange gode råd her allerede, men personlig elsker jeg ullkjoler, de kan være skikkelige fine, og så har jeg ullstilongs og en eller annen langarmet trøye under. Gjerne en ullcardigan over også.

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips og innspill alle sammen :)  Har faktisk allerede kjøpt meg ullsokker fra Cubus etter å ha lest her. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tynne ullsokker gjør mye, viktig å ikke fryse på beina :) 

Ellers er jeg utrolig fascinert over "sånne som deg", forstår bare ikke at det går an å fryse så mye. Har du dårlig blodsirkulasjon? Røyker du? Spiser du nok eller er du veldig tynn?

Anonymkode: e431f...49d

I mitt tilfelle handler det nok til dels om at jeg er stillesittende (rullestol), men jeg var kald før jeg fikk hjul og. Spiser nok, og er ikke særlig tynn. Røyker heller ikke. Men ja, helt klart verre etter at jeg begynte å bevege meg mindre. Det finnes nok varmehjelpemidler, tror faktisk jeg må sjekke. 

Skrevet

Jobber i en veldig uformell bransje, bruker som regel collegegenser på jobb og har enten to på, høyhalset, langermet t-skjorte eller en overtrekksjakke med høy hals under. Bruker vanligvis knestrømper i ull over tykk strømpebukse under bukse eller skjørt. Og leggvarmere over der igjen på vinteren. 

Anonymkode: aaa44...c3e

• Liker 1
Skrevet

Ja, glemte skjerf, skjerf eller sjal fra høst til vår. 

Anonymkode: aaa44...c3e

Skrevet
46 minutter siden, Søgni said:

Takk for tips og innspill alle sammen :)  Har faktisk allerede kjøpt meg ullsokker fra Cubus etter å ha lest her. 

I mitt tilfelle handler det nok til dels om at jeg er stillesittende (rullestol), men jeg var kald før jeg fikk hjul og. Spiser nok, og er ikke særlig tynn. Røyker heller ikke. Men ja, helt klart verre etter at jeg begynte å bevege meg mindre. Det finnes nok varmehjelpemidler, tror faktisk jeg må sjekke. 

Er det ingen måter du kan trene på? Styrketrening vil sannsynligvis hjelpe noe

Anonymkode: 4de2f...723

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ullcardigan og et ullpledd, pleddet brukte jeg bare ved pulten.

Anonymkode: 8d349...f42

Skrevet

Pass på at når du kjøper ullklær å se på sammensetningen av stoffer, hvis det er et blandingsplagg. Enkelte plagg har 6% ull og resten syntetiske stoffer og da varmer det ikke noe særlig.

Jeg fryser lett selv og merker at gode ullsokker hjelper ganske mye. Synes også at det å ha et plagg under som sitter tett på kroppen varmer godt så da er ullundertøy eller en slags ulltrøye med lange armer god å ha. Så kan man ha en annen genser over. På de kaldeste dagene har jeg ullstrømpebukse eller ullundertøy under buksa også.

Der jeg jobbet før hadde vi oppladbare varmevester, men det er jeg usikker på hvor man får tak i. Jeg har også sett noe slags batteridrevne varmesåler til å ha i skoene. Ellers kan man få kjøpt varmetepper som går på strøm. Vet ikke om det er litt mye å ha på kontoret kanskje :)

Anonymkode: cc0eb...8d4

Skrevet

Det aller mest effektive varmetrikset når man først begynner å bli/har blitt kald er å drikke noe varmt (te, kaffe, kakao, vann uansett). På samme måte som man blir skikkelig kald av å drikke slush så blir man ordentlig varm fra innsiden og ut av å drikke feks te. Jeg pleier å ha med egen termokopp hvis jeg er usikker på om det er tilgang til varme drikker og jeg vet jeg må sitte i ro over lengre perioder

mitt beste tips som selvutnevnt frysepinne 

Anonymkode: a61f1...bdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...