AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #1 Del Skrevet 17. oktober 2021 Dette er sikkert et skikkelig teit spørsmål, men jeg spør likevel da det er mange her inne med mye kunnskap og erfaring. Jeg har i mange år kjørt piggfritt og egentlig vært fornøyd med det, men plassen jeg bor nå krever kort og greit piggdekk de dagene det er skikkelig drittføre. Jeg kommer meg ikke trygt hjem piggfritt (bratt og svingete vei siste delen inn til huset), så når jeg i fjor investerte i piggdekk var det som en ny verden som åpnet seg. Nå blir vi anbefalt i avisene her jeg bor og legge om til vinterdekk, men i følge veivesenets sider er dette for tidlig (1. november). Jeg har lite lyst til å våkne en morgen og ikke komme meg på jobb fordi bilen står med sommerdekk. Pga skade kan jeg ikke legge om selv, så er avhengig av å sette det vekk. Dersom føret krever det kan man legge om tidligere, men store deler av dagen er det fremdeles sommerdekkføre. Det er kun eventuelt om natten og tidlig på morgenen vinterdekk kan være nødvendig. Jeg er derimot innimellom avhengig av å kjøre både sent og tidlig og sånn sett burde det jo være innenfor å legge om sånn ca nå? Hva skjer om jeg legger om til piggdekk nå og blir stoppet i en kontroll en nydelig høstdag med 13 varmegrader? Får jeg bot, eller forstår de at jeg har lagt om pga usikkerhet pga føret på natt/tidlig morgen? Lite fristende med en stor bot, men også lite fristende og måtte la bilen stå pga at jeg er redd for bot. På veivesenets sider står det: Når kan du bruke piggdekk? Piggdekk kan kun brukes fra og med 1. november og til og med første søndag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark kan piggdekk kun brukes fra og med 16.oktober til og med 30. april. Dersom føret krever det, er det tillatt å bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene. Bruker du piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul. Piggfrie vinterdekk kan du bruke hele året. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/dekk-og-kjetting/ Anonymkode: 585b2...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #2 Del Skrevet 17. oktober 2021 Jeg hadde lagt om nå hvis det er glatt på morgenen. Blir du stoppet sier du det, det var frost hjemme. Etter min erfaring er de greie på det Anonymkode: 5eb42...6cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #3 Del Skrevet 17. oktober 2021 Om det er fare for glatt føre og du kjører tidlig/sent, så kan du legge om tidligere. Blir du stoppet så vil dem ha forståelse for at du ikke kan legge om til vinterdekk hver kveld, for å så legge om til sommerdekk igjen i lunsjen. Har selv blitt stoppet med piggdekk "ett par uker etter sesong", og forklarte at jeg var på vei til helgetur hvor jeg måtte over fjellovergang. Null problem, politiet sa at det var fornuftig, og ønsket meg en god tur. De synes helt garantert det er mye verre om du kjører på sommerdekk på glatt føre, enn at du kjører på pigger noen dager for tidlig. Anonymkode: 6a1ef...4a8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #4 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde lagt om nå hvis det er glatt på morgenen. Blir du stoppet sier du det, det var frost hjemme. Etter min erfaring er de greie på det Anonymkode: 5eb42...6cc AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om det er fare for glatt føre og du kjører tidlig/sent, så kan du legge om tidligere. Blir du stoppet så vil dem ha forståelse for at du ikke kan legge om til vinterdekk hver kveld, for å så legge om til sommerdekk igjen i lunsjen. Har selv blitt stoppet med piggdekk "ett par uker etter sesong", og forklarte at jeg var på vei til helgetur hvor jeg måtte over fjellovergang. Null problem, politiet sa at det var fornuftig, og ønsket meg en god tur. De synes helt garantert det er mye verre om du kjører på sommerdekk på glatt føre, enn at du kjører på pigger noen dager for tidlig. Anonymkode: 6a1ef...4a8 TS her: Takk Det har enda ikke vært frost her jeg bor, men i dag var det frost bare noen få mil lenger inn i landet, så det er nok ikke lenge til den kommer hit også dessverre. Jeg tenker det samme, bedre å være ute litt for tidlig enn litt for sent. Anonymkode: 585b2...678 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #5 Del Skrevet 17. oktober 2021 Det er faktisk bedre at du gjør det nå fremfor å kjøre utfor fordi du venter til 1.november! Anonymkode: c64b2...6c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #6 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er faktisk bedre at du gjør det nå fremfor å kjøre utfor fordi du venter til 1.november! Anonymkode: c64b2...6c7 TS: Jeg er helt enig! Bedre å være for tidlig ute mener jeg! Jeg føler bare at jeg kanskje er litt vel dramatisk når jeg ser ut av vinduet på strålende sol og 15 plussgrader 😅 Men det blir jo kaldt i natt og leser stadig i lokalavisene at folk oppfordres til å ikke vente for lenge med å sko om bilene, så er derfor jeg lurer Anonymkode: 585b2...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #7 Del Skrevet 17. oktober 2021 Hovedregelen er at du skal være skodd etter forholdene. Hvis forholdene ikke krever piggdekk skal du ikke bruke det mellom datoene som nevnt over her. Dette skal du ha lært når du tok lappen. Anonymkode: 7c443...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #8 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hovedregelen er at du skal være skodd etter forholdene. Hvis forholdene ikke krever piggdekk skal du ikke bruke det mellom datoene som nevnt over her. Dette skal du ha lært når du tok lappen. Anonymkode: 7c443...048 TS: Jeg er helt klar over det du skriver, men det må fremdeles være lov og spørre når forholdene omtrent krever vinterdekk på natten og sommerdekk på dagen. Som en skrev over her: Jeg kan ikke legge om dekk i lunchen hver dag 😉 Anonymkode: 585b2...678 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #9 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS: Jeg er helt klar over det du skriver, men det må fremdeles være lov og spørre når forholdene omtrent krever vinterdekk på natten og sommerdekk på dagen. Som en skrev over her: Jeg kan ikke legge om dekk i lunchen hver dag 😉 Anonymkode: 585b2...678 Igjen: hovedregelen er at du skal være skodd etter forholdene. Er det frost om morgenen må du ha vinterdekk. Oppgående mennesker skjønner at man ikke skifter frem og tilbake mellom sommer- og vinterdekk ettersom temperaturen skifter i løpet av dagen. Hverken politiet eller vegvesenet straffer folk som har vinterdekk nå i områder med frost om natten. Anonymkode: 7c443...048 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #10 Del Skrevet 17. oktober 2021 Har du de piggfrie dekkene ennå og de er i ok stand så hadde jeg lagt på de først. Og skiftet til piggdekk når vinteren kom. Anonymkode: 1105b...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #11 Del Skrevet 17. oktober 2021 Byttet til piggdekk nå på tirsdag. Har kjørt over flere fjelloverganger siden da og våknet i dag til et lite lag med snø ute. Bedre å være tidlig ute enn for sent. Må låne bort bilen min i morgen til et familiemedlem som ikke har byttet om og ikke har muligheten til å gjøre det selv enda. Anonymkode: 5fcf8...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 17. oktober 2021 #12 Del Skrevet 17. oktober 2021 Jeg har skiftet for en uke siden. Blir du stoppet så sier du enten at det var frost på morgenen, eller at du skal kjøre på fjellet senere i kveld. Det er vel INGEN som har fått straff for å kjøre med piggdekk i oktober. (Husk evt piggdekkavgift, den slår inn i Oslo 1.nov. Vet ikke hvordan det er andre steder) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #13 Del Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har du de piggfrie dekkene ennå og de er i ok stand så hadde jeg lagt på de først. Og skiftet til piggdekk når vinteren kom. Anonymkode: 1105b...c47 Nei dessverre, de ble kastet i fjor ellers hadde jeg gjort det AnonymBruker skrev (20 timer siden): Byttet til piggdekk nå på tirsdag. Har kjørt over flere fjelloverganger siden da og våknet i dag til et lite lag med snø ute. Bedre å være tidlig ute enn for sent. Må låne bort bilen min i morgen til et familiemedlem som ikke har byttet om og ikke har muligheten til å gjøre det selv enda. Anonymkode: 5fcf8...d93 Ja da høres det ut som om du tok rette avgjørelsen! solmåneogstjerner skrev (20 timer siden): Jeg har skiftet for en uke siden. Blir du stoppet så sier du enten at det var frost på morgenen, eller at du skal kjøre på fjellet senere i kveld. Det er vel INGEN som har fått straff for å kjøre med piggdekk i oktober. (Husk evt piggdekkavgift, den slår inn i Oslo 1.nov. Vet ikke hvordan det er andre steder) Det er ikke piggdekkavgift her jeg bor. Hadde det ikke vært for veien inn til huset hadde jeg kjørt piggfritt og sluppet hele problemstillingen 😅 Da legger jeg nok om i løpet av uken Takk alle sammen! TS Anonymkode: 585b2...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Del Skrevet 18. oktober 2021 Altfor mange fokuserer bare på frost, is og snø når det er tid for å skifte dekk. Temperaturen har også mye å si. Makstemperatur i Norge nå er vel 8-9 grader på gunstige tider om dagen, men stort sett overalt nå ligger temperaturen på +-5 grader. Den harde gummien på sommerdekkene sitter veldig mye dårligere på temperaturer under 7-8 grader kontra vinterdekk. Så om det er 5 grader og mye regnvann i veibanen og du må bråbremse så har du et problem. Legg om nå Anonymkode: 37a5c...7fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #15 Del Skrevet 18. oktober 2021 Svaret ligger i innlegget ditt. Sitat Dersom føret krever det, er det tillatt å bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene. Du kan fint ha piggdekk dersom det er frost i løpet av døgnet der du bor. Regn på dagen og frost på natten = dårlig føre på morgenen. Og de fleste plasser er det vel frost om natten nå. Jeg tviler sterkt på at du blir bøtelagt for å bruke piggdekk nå. Anonymkode: 40bd7...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå