Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe en garasjeplass i Oslo til ca 300 000. Leieinntekt er 1200kr per mnd. Utgifter ca 3000 årlig.

Trenger ikke ta opp lån. Er dette helt idioti siden jeg ikke bor i selve Oslo, men 3 timer unna☺️Vurderer også den dagen jeg evt ikke får leid den ut, å ha en bil der for å leie ut på nabobil.no.

Porten kan åpnes via en app; det kan også bilene innstalleres med. Så man slipper å fysisk møte noen.

Hvordan skatter man av dette; som utleie av bolig? yey or nay? Setter pris på innspill🤩

Anonymkode: c85c1...948

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utleie av parkeringsplass kan bli merverdiavgiftspliktig jf mva-loven paragraf 3-11 andre ledd c.

Skattemessig er det som annen næring - man skatter av overskuddet.

Anonymkode: fd060...882

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utleie av parkeringsplass kan bli merverdiavgiftspliktig jf mva-loven paragraf 3-11 andre ledd c.

Skattemessig er det som annen næring - man skatter av overskuddet.

Mener du at når jeg har passert grensen på 50k, så legger jeg mva på regningen?

Det tar nærmere 4 år antar jeg, før jeg kommer over den summen. Kan jo leie ut til en privatperson i 3-4 år, og så sette egen bil der og leie den ut via nabobil. Er usikker på om dette er idioti🤓

Men ligger på 4-5% rente etter at kostnad er trekt fra. Og vil heller skatte 22% av overskudd, i stedet for 31,67% som jeg har på ASK. Og så liker jeg å diversifisere.

Nabobil antar jeg et sted mellom 6-12 000kr. Alt ettersom hvilken bil jeg leier ut. Den blir kun til utleie; ikke brukt privat.

Skrevet

Er det i Oslo sentrum eller i utkanten?  Det blir Ca. 3% avkastning i året, så dersom du ikke forventer vesentlig prisvekst fir plassen er aksjefond mye bedre investering.

Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Er det i Oslo sentrum eller i utkanten?  Det blir Ca. 3% avkastning i året, så dersom du ikke forventer vesentlig prisvekst fir plassen er aksjefond mye bedre investering.

Det er ganske sentralt, uten at det er midt i sentrumskjernen. Noen minutter med t-bane(Oslo vest). Vet ikke hvordan prisvekst for garasjeplasser er, men antar det kan økes; som med det meste?☺️

Er litt lei aksjer og fond, synes jeg i beste fall går i null der. Holdt på ca 5 år.

Hadde vært litt gøy og prøvd noe annet.

Og nabobil er en grei måte å få inn litt ekstra, om man leier et en bil man ikke er redd for/er verdifull🧐😌

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mener du at når jeg har passert grensen på 50k, så legger jeg mva på regningen?

Det tar nærmere 4 år antar jeg, før jeg kommer over den summen. Kan jo leie ut til en privatperson i 3-4 år, og så sette egen bil der og leie den ut via nabobil. Er usikker på om dette er idioti🤓

Men ligger på 4-5% rente etter at kostnad er trekt fra. Og vil heller skatte 22% av overskudd, i stedet for 31,67% som jeg har på ASK. Og så liker jeg å diversifisere.

Nabobil antar jeg et sted mellom 6-12 000kr. Alt ettersom hvilken bil jeg leier ut. Den blir kun til utleie; ikke brukt privat.

Leste HI litt fort og fikk ikke med meg tallene. Tenkte automatisk at siden det var i Oslo tjente du mer en lommepenger på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste HI litt fort og fikk ikke med meg tallene. Tenkte automatisk at siden det var i Oslo tjente du mer en lommepenger på det. 

Ikke mye å tjene per i dag🧐men bedre enn å ha pengene på konto eller de aksjene jeg har som går dårlig.

Skrevet

Hvor (sentralt) i Oslo får man leid garasjeplass til 1200 kr. mnd 🤷‍♀️

Dette ville jeg glatt ha droppet da avkastningen er så lav at det finnes langt bedre investeringsmuligheter. 

Anonymkode: a0061...68d

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor (sentralt) i Oslo får man leid garasjeplass til 1200 kr. mnd 🤷‍♀️

Dette ville jeg glatt ha droppet da avkastningen er så lav at det finnes langt bedre investeringsmuligheter. 

Anonymkode: a0061...68d

Dette er på hovseter😊er det billig leie??😬

Skrevet

Er det noe bra leiemarked for garasjeplasser på Hovseter? Jeg vil tro det er mye mer lønnsomt å ha en garasjeplass innenfor Ring 3, større mulighet for at den vil gå opp i pris + lettere å leie ut pga. større etterspørsel og færre plasser. 

Anonymkode: 7df8c...83b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...