Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha keisersnitt om ikke så lenge og er super nervøs. Er det noen som kunne fortalt om sine erfaringer før/under/etter operasjonen? Så får jeg en liten pekepinn på hva jeg kan forvente og en mulighet til å forberede meg litt på hva jeg har i vente. 

Anonymkode: f6be6...a25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i full narkose ved begge mine keisersnitt, så vet bare om tiden etter. Om tiden etter vil jeg bare si at du må være forberedt på smerter i minst 14 dager. Ved mitt siste ks hadde jeg smerter 1 mnd etter. Ellers var alt helt fint 😊

• Liker 2
Skrevet
Blomsterpotta skrev (1 minutt siden):

Jeg var i full narkose ved begge mine keisersnitt, så vet bare om tiden etter. Om tiden etter vil jeg bare si at du må være forberedt på smerter i minst 14 dager. Ved mitt siste ks hadde jeg smerter 1 mnd etter. Ellers var alt helt fint 😊

Tusentakk☺️ Hvor store var smertene hvis du skulle rate dem fra 1-10? Er selvfølgelig forberedt på store smerter, men avtar det «værste» etter noen dager/uker eller hadde du omtrent like vondt 1 mnd etter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tusentakk☺️ Hvor store var smertene hvis du skulle rate dem fra 1-10? Er selvfølgelig forberedt på store smerter, men avtar det «værste» etter noen dager/uker eller hadde du omtrent like vondt 1 mnd etter? 

Jeg har født både vaginalt og hatt ks. Vaginal var 10 ganger verre. Ks er en operasjon som tar 35-50 min, så det er fort gjort. Gikk 1 mil med barnevogn 3 dager etter. Det var null stress. 

Anonymkode: b6c3c...562

• Liker 2
Skrevet

Har hatt både vaginal fødsel og keisersnitt. Følte meg bedre psykisk etter keisersnitt. Er bare å forberede seg på en del smerte de første dagene, men det går seg til. Såret gror litt hver dag, og du kan, i motsetning til etter vaginal fødsel, gå på do som vanlig og ikke føle deg ødelagt og mørbanket.

Anonymkode: c85b2...04f

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har født både vaginalt og hatt ks. Vaginal var 10 ganger verre. Ks er en operasjon som tar 35-50 min, så det er fort gjort. Gikk 1 mil med barnevogn 3 dager etter. Det var null stress. 

Godt å høre!  Greit å vite litt hva man kan forvente, selv om det er ganske individuelt🙈  Opplevde du noe vondt/ubehag ifht epidural/spinal eller når de trykker barnet ut? Krysser fingrene for en like god opplevelse som du fikk med ks! 

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har hatt både vaginal fødsel og keisersnitt. Følte meg bedre psykisk etter keisersnitt. Er bare å forberede seg på en del smerte de første dagene, men det går seg til. Såret gror litt hver dag, og du kan, i motsetning til etter vaginal fødsel, gå på do som vanlig og ikke føle deg ødelagt og mørbanket.

Anonymkode: c85b2...04f

Tusentakk for svar! Da satser jeg på at det værste er ferdig etter noen dager☺️Ser for meg at vaginal fødsel er mye verre (uten at jeg vet da jeg er førstegangsfødende). Leste her inne om ei som fikk tips om belly bandit bamboo, har noen erfaring med det? Og fikk dere noe luftsmerter etter operasjonen?

Skrevet

Tja.. Etter et hastesnitt etter nestenfødsel, så tenker jeg iallefall ikke at keisersnitt er en easy way out 😅 det var vondest de første dagene, ble litt bedre når de fjernet agraffene og det ikke rev såå mye i huden lenger. Ellers kan jeg jo anbefale å følge keisersnittfysio på instagram, mye gode tips å hente der ifm trening og å lære seg å reise seg fra senga osv uten å rive mye i såret. Å gå en mil tre dager etter snitt er ikke normalt i det hele tatt, man ligger gjerne noen dager ekstra på barsel etter et snitt og det er ikke sykt behagelig å gå oppreist. Ellers kan jeg anbefale om å få noe hjelp i form av avføringsmiddel når du skal på do for første gang. Jeg merket at jeg hadde dårlig kontakt med alle muskler nedentil etter snittet, og måtte lære meg å trykke igjen 😂 alt i alt har jeg en god erfaring med snitt, men det var ganske vondt første uka, helt greit de 2-3 ukene etter det, også gikk det seg til.

Anonymkode: 18336...7d7

Skrevet

Hadde planlagt keisersnitt i mai med 5 barnet. 

«Operasjonen» er egentlig ok. Helt til dem skal ta ut barnet, det er en rar følelse. Jeg følte at jeg mistet mye tid med barnet etterpå da jeg ikke fikk ha han hos meg før jeg kom på barsel. Smertene etterpå er ganske drøye, men med hjelp av smertestillende så gikk det greit. Ble tvingt Til og stå oppreist samme dag. Lykketil 

Anonymkode: dcd86...79e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja.. Etter et hastesnitt etter nestenfødsel, så tenker jeg iallefall ikke at keisersnitt er en easy way out 😅 det var vondest de første dagene, ble litt bedre når de fjernet agraffene og det ikke rev såå mye i huden lenger. Ellers kan jeg jo anbefale å følge keisersnittfysio på instagram, mye gode tips å hente der ifm trening og å lære seg å reise seg fra senga osv uten å rive mye i såret. Å gå en mil tre dager etter snitt er ikke normalt i det hele tatt, man ligger gjerne noen dager ekstra på barsel etter et snitt og det er ikke sykt behagelig å gå oppreist. Ellers kan jeg anbefale om å få noe hjelp i form av avføringsmiddel når du skal på do for første gang. Jeg merket at jeg hadde dårlig kontakt med alle muskler nedentil etter snittet, og måtte lære meg å trykke igjen 😂 alt i alt har jeg en god erfaring med snitt, men det var ganske vondt første uka, helt greit de 2-3 ukene etter det, også gikk det seg til.

Anonymkode: 18336...7d7

Har hørt litt som dette før😅 andre som opplevde ks værre enn en vaginal fødsel fordi de syns det var vondere i ettertid. Er selvfølgelig helt innforstått med at det er veldig individuelt, men greit å få litt flere synspunkt på det. Jeg fikk innvilget pks fordi jeg hadde så ekstrem fødselsangst at det tok over hverdagen og enda sliter jeg med å glede meg over barnet som snart kommer.. Er veldig redd for ks, men har heldigvis ikke angst for det og barnet må vell ut ene eller andre måten🙈 tusentakk for deling av din erfaring! Greit å vite at man kanskje burde ta med noe avføringsmiddel og  muligens lære å gå på do igjen 😂🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde planlagt keisersnitt i mai med 5 barnet. 

«Operasjonen» er egentlig ok. Helt til dem skal ta ut barnet, det er en rar følelse. Jeg følte at jeg mistet mye tid med barnet etterpå da jeg ikke fikk ha han hos meg før jeg kom på barsel. Smertene etterpå er ganske drøye, men med hjelp av smertestillende så gikk det greit. Ble tvingt Til og stå oppreist samme dag. Lykketil 

Trist å høre at din opplevelse ikke var så veldig god😔har hørt man må opp å stå samme dagen ja.. måtte du stå lenge eller var det rett opp og ned igjen? (Er nok veldig vondt uansett, bare greit å vite litt hva en kan forvente).  tusentakk for det! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Godt å høre!  Greit å vite litt hva man kan forvente, selv om det er ganske individuelt🙈  Opplevde du noe vondt/ubehag ifht epidural/spinal eller når de trykker barnet ut? Krysser fingrene for en like god opplevelse som du fikk med ks! 

-ts

Her jeg jobber brukes kun spinal med fentanyl ved planlagt ks, epidural kun hvis man har hastesnitt. Er man overvektig så kan det være vanskeligere å sette spinal og hvis det er en fersk lege så blir det ofte mange stikk. Ellers er blodtrykksfall mest ubehagelig etter spinalen er satt, men det gir vi medisiner mot, men det tar jo et minutt eller to før man har full virkning av de. Da kan man bli litt kvalm og uggen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trist å høre at din opplevelse ikke var så veldig god😔har hørt man må opp å stå samme dagen ja.. måtte du stå lenge eller var det rett opp og ned igjen? (Er nok veldig vondt uansett, bare greit å vite litt hva en kan forvente).  tusentakk for det! 

Måtte gå litt inne på rommet, så ble ca 5 min... på dag 5 så begynte det og bli bedre. Reiste hjem på dag 8. Var fortsatt vondt og reise seg, og sette seg ned. Men det gikk gradvis bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal ha keisersnitt om ikke så lenge og er super nervøs. Er det noen som kunne fortalt om sine erfaringer før/under/etter operasjonen? Så får jeg en liten pekepinn på hva jeg kan forvente og en mulighet til å forberede meg litt på hva jeg har i vente. 

Det var ubehagelig og litt skummelt. Men ikke vondt på noen måte. Fikk barnet på brystet med en gang og han ammet mens de sydde igjen. Deretter på oppvåkning hvor jeg fikk ha med både mann og barn. De trillet faktisk andre ut til andre steder så vi kunne være der alene. Vondt første natten. Man får så mye smertelindring man ønsker. Etter det helt overkommelig med bare Paracet. 

Anonymkode: ab58b...903

Skrevet

Har hatt både hastesnitt og planlagt, men ser du skal ha planlagt. Hastesnittet var ikke en god opplevelse, men det planlagte var veldig bra. Kom inn på morgenen, og ble gjort klar med venefloner, barbert der snittet skal være, og fikk kateter. Spinal ble satt på første forsøk, ikke vondt, bare vemmelig følelse. Fikk litt følelse av at det var vanskelig å puste når spinalen begynte å virke, men når jeg ble vant til følelsen gikk det bra. Følte ingen smerter, bare et trykk når barnet ble presset ut. Fikk blodtrykksfall et par ganger, ble da veldig kvalm, men det ble raskt fikset. Fikk så hilst på barnet før de gikk videre med pappa. Han måtte på et ekstra sjekk. De kom så ned til meg på oppvåkningen etter 1,5 t. Ble så trillet opp på barsel etter 2 t. Smertene var helt overkommelige med smertestillende jeg fikk fast. Hadde en del smerter første natten og fikk en del ekstra. Hadde en del luftsmerter, men gikk greit og komme på do. Merket ikke noe forskjell. Fikk dra hjem etter 2 dager. Tok da paracet og ibux ved behov. Det vondeste var å komme seg opp i sittende i senga, eller snu seg. Hoste/nyse er et kapittel for seg selv. Hadde en agraff som var ganske vond, så var veldig deilig når de ble fjernet. Da var det ikke vondt å reise seg mer.

Var på kantarell-tur 5 dager etter snittet. Så jeg må si meg veldig fornøyd med hele opplevelsen. 

Masse lykke til.

Anonymkode: 691b5...220

Skrevet

Jeg fikk akutt ks da det stagnerte helt på 9 cm i lang tid + noen alvorlige komplikasjoner hos meg. Veien dit var dritvondt og traumatisk. Nede på operasjonssalen var de bare helt fantastiske, et utrolig profesjonelt team og jeg følte meg trygg. De tok ut epiduralen og jeg fikk spinalbedøvelse, kjente ingenting. Merket litt at de dro i kroppen når de halte småen ut, men det var det. Smertene på postop var nesten uutholdelige, jeg var sliten etter 5 døgn med igangsetting, rier og faste. Så jeg kapitulerte over smertene og sovnet til tross for at morfinen ikke ga noen annen virkning enn at jeg ble surrete i hodet. 

Jeg stod oppreist etter 9 timer, og gikk i dusjen og vasket kropp og håret. Beit tenna sammen fordi jeg visste at jo fortere jeg kommer meg opp og i bevegelse, jo raskere kommer jeg til hektene og jo raskere blir man kvitt smertene. Kjempetøft, men jeg tok hånd om stell og amming helt selv uten å behøve særlig hjelp fra jordmødre eller barnepleiere :) smertene etter postop var håndterbare. Jeg har lav smerteterskel, og det var virkelig vondt men de ble lindret i noen dager med opioid tabletter, deretter moderate smertestillende sammen med paracet i 10 dager. Jeg ble bare stripset på utsiden, og hadde de på til de falt av selv. Veldig kjekt. Bikinisnittet er kjempefint, ingen heng, bleket bra på tre år 👌

Jeg får planlagt ks denne gangen og er spent. Dette kommer du deg fint igjennom. Bare vær forberedt på at smertene like etterpå er hinsides, men verdt det. Og du må bare prøve å bevege deg og komme deg opp så fort som mulig for å forebygge smerter ☺️

Anonymkode: a427e...9bd

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dette er veldig individuelt altså, og jeg tar høyde for at jeg var veldig heldig. 

Jeg hadde hastekeisersnitt (våken) etter å ha vært et døgn i fødsel. Selve operasjonen var uproblematisk og barnet var friskt. Akkurat når spinalbedøvelsen begynte å gå ut, var det fryktelig vondt, men jeg fikk raskt morfin intravenøst da. Etter jeg ble trillet inn på barsel, hadde omtrent ikke smerter når jeg lå i ro, da de smertestillende jeg fikk tok smertene godt. Jeg var på sykehuset i fire dager. De tre første dagene fikk jeg en type morfin i pilleform (husker ikke navnet på den lenger), Ibux og Paracet. Da jeg kom hjem holdt det med Paracet. Jeg ble bedt om å holde senga første dagen etter keisersnittet, men var oppe og beveget meg litt på dag to. Det var veldig vondt å bevege seg da, men det var mye bedring de neste dagene. Da vi reiste hjem på dag fire, kunne jeg bevege meg bra nok til at daglige gjøremål ikke var noe problem. Kunne selvsagt ikke lagt ut på en løpetur på det tidspunktet, men å gå rundt med babyen og styre rundt i huset gikk veldig fint. Arret mitt er kjempefint, ikke noe heng.

Anonymkode: e8dd2...ad1

Skrevet

Har hatt keisersnitt med begge mine barn, gikk veldig fint begge gangene! Nå siste gangen fikk jeg barnet på brystet under operasjonen og rett til meg på postoperativ for amming etterpå. Veldig bra! Var oppe og gikk noen timer etter snittet og fjernet urinkateter. Tok Ibux og Paracet noen dager men ikke mye plager med smerter. Ikke mye smerter etter det første snittet heller, men var litt mer komplisert operasjon den gangen og derfor litt dårligere form med en gang pga større blodtap. Men kom meg fort på bena da også. Tok litt lengre tid før jeg fikk barnet til meg og derfor litt mer kluss med ammingen. Prøv å få barnet så raskt soM mulig til deg! Sårene grodd fint begge gangene, sydd med tråd som forsvant av seg selv og ute på gåturer og trilleturer raskt. Var i god form fra før begge ganger men alder 42 nå ved siste snittet. Likevel gikk det flott og kom meg raskt. Tenker dette vil gå veldig fint for deg også og trenger verken gi store smerter eller komplikasjoner etterpå. Masse lykke til!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...