Gå til innhold

Er det koffein i tyrkisk eplete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier 👆

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Har selvsagt googlet selv, men ikke klart å finne ut av det). Noen som er fra Tyrkia eller noen andre som vet? 

Skrevet

Nei, men det er tein i te. Det er som koffein, men i te.

Anonymkode: 04117...d7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men det er tein i te. Det er som koffein, men i te.

Tein? Hva er det?

Skrevet

Det finnes veldig mante typer?

Som regel kjenner man om teen er bitter. Du kan forsøke koke vannet til 100grader, la posen trekke 2min og se hvor bitter den er. Er den veldig bitter er det som regel tegn på at det er svart te/ grønn te i den. Om den ikke er bitter, så er det mest sannsynlig urtete/ fruktte uten koffein

Anonymkode: 3e067...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes veldig mante typer?

Som regel kjenner man om teen er bitter. Du kan forsøke koke vannet til 100grader, la posen trekke 2min og se hvor bitter den er. Er den veldig bitter er det som regel tegn på at det er svart te/ grønn te i den. Om den ikke er bitter, så er det mest sannsynlig urtete/ fruktte uten koffein

Anonymkode: 3e067...f14

Har ikke poser som skal trekkes, dette er pulver som skal oppløses i varmt/kaldt vann :) Er gravid og prøver å holde meg unna alt med koffein i 

Skrevet

Hvis det er den pulverteen, så er det ikke koffein i den.

• Liker 2
Skrevet
Minya skrev (2 minutter siden):

Hvis det er den pulverteen, så er det ikke koffein i den.

Takk :) Er pulver som man doserer selv utifra mengde vann ja :) 

Skrevet
Patriotpaula skrev (4 minutter siden):

Tein? Hva er det?

Te inneheld det same oppkvikkande stoffet som kaffi, koffein, men i te er det gjerne blitt kalla tein. Effekten av koffeinen frå te verker saktare og varer dermed lengre enn stoffet i kaffien.

https://nn.wikipedia.org/wiki/Te

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Te inneheld det same oppkvikkande stoffet som kaffi, koffein, men i te er det gjerne blitt kalla tein. Effekten av koffeinen frå te verker saktare og varer dermed lengre enn stoffet i kaffien.

https://nn.wikipedia.org/wiki/Te

Takk! Aldri hørt om tein 

Skrevet

Tein (koffein i te) finnes kun i svart te, ikke i fruktte uten svart te blandet inn.

Fruktte, deriblant den grønne epleteen fra Tyrkia, er i prinsippet egentlig ikke te, men er egentlig bare et avtrekk av tørkede frukter og bær. Vi kaller det te fordi det ikke kan klassifiseres som vin, suppe eller juice.

• Liker 2
Skrevet

Det der er jo ikke te..

Anonymkode: 1366f...cef

• Liker 1
Skrevet

Til neste gang, les innholdsfortegnelsen. Om du ikke forstår språket er Google translate stort sett bra.

Hvis det inneholder te inneholder det koffein.

Som gravid bør du også være obs på at det er enkelte urter som bør unngås, men sukkerskvip med smak er stort sett trygt. Bare begrens mengden.

Anonymkode: cecbf...16e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til neste gang, les innholdsfortegnelsen. Om du ikke forstår språket er Google translate stort sett bra.

Hvis det inneholder te inneholder det koffein.

Som gravid bør du også være obs på at det er enkelte urter som bør unngås, men sukkerskvip med smak er stort sett trygt. Bare begrens mengden.

Anonymkode: cecbf...16e

Jeg kan ikke tyrkisk, så ikke så lett å skjønne innholdsfortegnelsen da. Ikke har jeg bokstaver på tastaturet til å skrive tyrkisk heller. Du fremstiller meg som jeg er stokkdum, selvsagt hadde jeg lest innholdsfortegnelsen HVIS jeg hadde skjønt hva som står der - og selvsagt hadde jeg prøvd meg på translate hvis mulig. 

Vet at eplete nesten utelukkende er bare sukker, skal selvsagt begrenses. Og vet om  at man skal være obs på urtete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...