Gå til innhold

Periodisk faste erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned ca 6 kg allerede og må ned 11 kg til for å være innenfor normalvekt. I realiteten vil jeg nok ned en gode 15 kg. 

Det har tatt meg et par mnd å gå ned disse 6 kg. Har nok mistet sikkert 15 kg til sammen men jeg går hele tiden opp igjen så det er de samme kiloene jeg går ned og legger på meg. Skikkelig jojo-diett. Prøver å telle kalorier i perioder og det er det eneste som virkelig hjelper, men det er så slitsomt.. Kan ikke spise mat med familien da veiing ogsånt blir et styr.. Vil prøve periodisk faste nå. Tenkte å spise frokost, middag og kvelds og spise sunnere/mindre porsjoner. Da blir det nok vanskelig å overstige kaloriinntaket. 

Noen erfaringer? Fungerte det for dere? Når er spisevinduet deres?

Anonymkode: 215d0...0b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke tidspunkt tenker du å spise på, dersom du både skal ha frokost, middag og kvelds, og alikevell faste? 
Mitt spisevindu er mellom 8.30-16.30. Altså spiser jeg frokost, lunch og middag, og faster i 16t.

Anonymkode: 4b57f...9d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke tidspunkt tenker du å spise på, dersom du både skal ha frokost, middag og kvelds, og alikevell faste? 
Mitt spisevindu er mellom 8.30-16.30. Altså spiser jeg frokost, lunch og middag, og faster i 16t.

Jeg har ikke tenkt på det enda. Siktet mer til at det blir to "brødmåltid" i tillegg til en middag. Blir vanskelig å overspise da.

Jeg kommer nok til å ha det motsatte av deg. Jeg får cravings på kveldstid men har ingen problemer med å gå 2-4 timer uten mat etter jeg har stått opp. Eneste problemet er vel at jeg trener veldig tidlig... Må man spise rett etter trening? Jeg trener kl 5-6 og spiser frokost når jeg har dusjet ca 6-7 til vanlig..

Skrevet

Ja, det fungerte bra for meg. Jeg telte kalorier et par uker for å få en oversikt, så gikk jeg over til kun periodisk faste og mindre porsjoner. Frokosten og lunchen min var fornuftige porsjoner, middag var mer enn jeg trengte for å gå ned i vekt. Reduserte porsjonen etter hva jeg spiste. Pasta liten porsjon, grønnsakssuppe stor porsjon f.eks.

Gått ned 7 kg, fra bmi på 24,5 til 21,5 på den måten, altså de kiloene som sitter hardest for mange (og det merket jeg selv). Det tok meg 6 mnd å gå ned de kiloene, men skal sies at jeg ikke kunne være aktiv og trene i tillegg, det hadde nok gjort det litt kjappere. De satt godt, men jeg ga meg ikke.

Mitt spisevaner er 11-19, da har jeg sen frokost kl 11, lunch kl 14, og middag 17-18. Spiser sjeldent til kl 19. Oftest faster jeg i 17 timer og spiser i 7. Passer bare min hverdag, det skal ikke være for vanskelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått ned i vekt siste året ved periodisk faste. Og slik er det blitt nå, jeg er ikke sulten før 11-13. i dag har jeg enda ikke spist frokost. Tenker at jeg kun spiser tre måltider. Og maks ett vindu på 8 tiner. Hovedregelen er 12-20 +\- 

Jeg endret matvaner også. Men det å kutte ut 1-2 måltid gjør jo at man automatisk inntar færre kalorier. Men handler mye om å ikke spise for mye de tre måltidene jeg spiser også. 

Anonymkode: c2651...8e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke tenkt på det enda. Siktet mer til at det blir to "brødmåltid" i tillegg til en middag. Blir vanskelig å overspise da.

Jeg kommer nok til å ha det motsatte av deg. Jeg får cravings på kveldstid men har ingen problemer med å gå 2-4 timer uten mat etter jeg har stått opp. Eneste problemet er vel at jeg trener veldig tidlig... Må man spise rett etter trening? Jeg trener kl 5-6 og spiser frokost når jeg har dusjet ca 6-7 til vanlig..

Poenget mitt er at det blir vanskelig å kalle det periodisk faste når du skal ha frokost, middag og kvelds. For at det skal kalles periodisk faste må du faste i 16 timer sammenhengende. Altså 8 timer spisevindu. Så lunch-middag-kvelds er da mer praktisk, om du absolutt vil spise kvelds. 
Jeg har valgt frokost-lunch-middag for å unngå å spise på kveldstid. Selv om jeg craver da så har jeg ikke ‘lov’, og det er enklere å forholde seg til (for min del)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget mitt er at det blir vanskelig å kalle det periodisk faste når du skal ha frokost, middag og kvelds. For at det skal kalles periodisk faste må du faste i 16 timer sammenhengende. Altså 8 timer spisevindu. Så lunch-middag-kvelds er da mer praktisk, om du absolutt vil spise kvelds. 
Jeg har valgt frokost-lunch-middag for å unngå å spise på kveldstid. Selv om jeg craver da så har jeg ikke ‘lov’, og det er enklere å forholde seg til (for min del)

Jeg mente to brødmåltid (samme om det er frokost og lunsj eller lunsj og kvelds). Skulle kanskje forklart bedre i HI, men poenget med det er at det vil være vanskeligere for meg å overspise på brødmåltider. Tidligere har jeg fint kunne spise "middagsmat" 2-3 ganger daglig fremfor typisk frokostmat og kveldsmat. 😅

Jeg vil ikke være unødvendig streng med meg selv. Liker å gå til sengs med en mett mage, har søvnproblemer og det hjelper ikke på om jeg ligger å drømmer om mat mens magen rumler haha. Men løfter vekter to ganger i uken tidlig på morgenen så må kanskje lese litt på om det går fint å vente et par timer etter dette med å spise.

Skrevet

Jeg har kjempegod erfaring med periodisk faste😀

Startet 9.juni på 64 kg, kuttet ut søtt og gluten, og har nå etter 4,5 mnd gått ned 12 kg. 👊

Har spisevindu mellom 13 og 21, da jeg ikke er et frokostmenneske. 

Vurderer dog å sette spisevindu fra 12 -20, da jeg nå merker at kroppen trenger mer energi tidligere på dagen/blir tidligere sulten.

Kunne sikkert spist litt kraftigere måltider innenfor det opprinnelige  vinduet, men da blir jeg for mett til middag og blir mer fysen til kvelden. Blir i tillegg uvel hvis jeg spiser for mye/for kraftig/feil mat. 

Brødmat unngår jeg da jeg merker tydelig sammenheng mellom inntak av glutenprodukter og migrene.

Middagen sammen med familien har jeg ikke lyst å droppe❤️

Spiser for øvrig vanlig mat, men unngår da altså de verste synderne😄

Anonymkode: e936f...340

• Liker 1
Skrevet

Det meste du trenger å vite om periodisk faste

Anonymkode: c7b75...e9a

Skrevet

Google periodisk faste, og les innlegget fra fitnessbloggen. Det er snart 10år gammelt men like gjeldende den dag idag.

Anonymkode: 42e93...8c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...