Gå til innhold

Kan man kalle seg sosiolog kun med bachelor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner har en bachelorgrad i sosiologi. Hen har nå skrevet par avisinnlegg i lokalavisen der tittelen er "sosiolog". Jeg trodde man måtte minst ha en mastergrad og drive med forskning for å ha den tittelen. Tar jeg feil?

Anonymkode: 3c3b8...68d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel bruker de med master tittelen sosiolog, men den er ikke beskyttet. Vanlig at de med bachelor kaller seg samfunnsvitere. 

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet man bør ha doktorgrad eller aktivt forske innen et felt (altså mastergrad og forskerstilling / doktorstudent) før en kan bruke tilhørende tittel til fagfelt (altså fagfelt, ikke profesjoner) som matematiker, fysiker, biolog, kjemiker, antropolog eller sosiolog. A

Anonymkode: 5c4ed...0c3

• Liker 1
Skrevet

Lol, det finnes folk som så vidt har fullført SOS101 som også kaller seg sosiologer 😆

Anonymkode: 77590...32f

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 3.53):

Lol, det finnes folk som så vidt har fullført SOS101 som også kaller seg sosiologer 😆

Anonymkode: 77590...32f

Jeg kaller meg selv advokat etter å ha tatt rettslære på VGS.

😂

Anonymkode: 255c9...a5e

• Liker 1
Skrevet

Synes det er merkelig og misvisende om en med bachelor kaller seg sosiolog i en kronikk/artikkel. Vi fikk klar beskjed fra foreleserne våre tidlig i første semester om at man måtte ha minst en mastergrad for å kalle seg sosiolog da jeg studerte, så dette er noe jeg trodde "alle" som har fullført første semester i sosiologi visste. 

Han burde enten kalt seg samfunnsviter eller sosiologi-student om han fremdeles studerer. 

Anonymkode: fe142...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...