AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Hallo Dere som driver med elimineringsmetode, altså at babyen går på do fremfor bleie, enten hele tiden eller delvis eller whatever.. Hvordan forstår dere at babyen må tisse? Her bruker baby bleie, men pleier å ta ham på toalett når han må bæsje. Men han tisser veldig ofte, så det er derfor han har bleie. Det er ikke alltid han tisser samtidig som han bæsjer 😂 Han er bare 7 mnd, men tenkte å vente litt med å ta ham oftere til toalett for å tisse. Ser for meg det blir lettere når han kan stå... Mtp avkledning og up and go eller truser... Dere som benytter tidlig bleieslutt, hvordan har dere gjort det? Anonymkode: f0b70...c86
amourerah Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 (endret) Det er ikke normalt og starte med bleieslutt så tidlig. Du bør Heller vente litt til før du starter med bleieslutt. Noen tar det lang tid med, og andre går det fortere med. Alle barn er forskjellig men og lære en baby bleieslutt når baby bare er 7 mnd!! er unødvendig syns jeg. Endret 16. oktober 2021 av amourerah 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 amourerah skrev (1 minutt siden): Det er ikke normalt og starte med bleieslutt så tidlig. Du bør Heller vente litt til før du starter med bleieslutt. Noen tar det lang tid med, og andre går det fortere med. Alle barn er forskjellig men og lære en baby bleieslutt når baby bare er 7 mnd!! er unødvendig syns jeg. Baby forstår ikke slikt. Så du mener det er unødvendig siden du synes det er for tidlig? 🤦🏼♀️ Det finnes mange der ute i verden som slutter tidlig nettopp pga elimineringsmetode, at mange her i Norge velger å la barnet gå med bleie til det er fire år er så unødvendig når mange enkelt kan avvennes før de forstår hva det innebærer å gå på do. TS: nå er det noen år siden vi gjorde det, men vi ventet lengre med å gå på do med tiss enn bæsj. Tok de på do etter søvn og mat da for å få inn rutine. Begge var ferdig med bleier til de var 2. Lykke til! ☺️☺️ Anonymkode: 5a22a...51c 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 amourerah skrev (Akkurat nå): Det er ikke normalt og starte med bleie slutt så tidlig. Du bør Heller vente litt til før du starter med bleieslutt. Noen tar det lang tid med og andre går det fortere med. Alle barn er forskjellig men og lære en baby bleieslutt er unødvendig syns jeg. Baby forstår ikke slikt. Virker som han forstår det veldig fint. Her er det bare kos. Kommer an på babyen. Samtidig er det kun i vesten gjennomsnittsalderen på bleieslutt er ganske høy. I mange land er det å tolke babyens behov for eliminering på lik linje som sult, trøtthet, nærhet etc. Når det er sagt, er det likevel mer praktisk med bleie her i Norge mtp temperaturen og livsstilen. Hvis baby ikke klager, synes jeg det får være opp til hver enkelt om de ønsker å gjøre baby vant til å sitte på do. Anonymkode: f0b70...c86 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 amourerah skrev (6 minutter siden): Det er ikke normalt og starte med bleieslutt så tidlig. Du bør Heller vente litt til før du starter med bleieslutt. Noen tar det lang tid med, og andre går det fortere med. Alle barn er forskjellig men og lære en baby bleieslutt når baby bare er 7 mnd!! er unødvendig syns jeg. Baby forstår ikke slikt. Tull. Vår sluttet med bleie på både dag og natt ved 11 måneder. Vi begynte som ts. Så små barn vet absolutt hva som skjer når de må tisse, de fleste er derimot lært opp til å gjøre det i bleia istedenfor å gi beskjed om at de må på do. Anonymkode: 9662e...788 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du mener det er unødvendig siden du synes det er for tidlig? 🤦🏼♀️ Det finnes mange der ute i verden som slutter tidlig nettopp pga elimineringsmetode, at mange her i Norge velger å la barnet gå med bleie til det er fire år er så unødvendig når mange enkelt kan avvennes før de forstår hva det innebærer å gå på do. TS: nå er det noen år siden vi gjorde det, men vi ventet lengre med å gå på do med tiss enn bæsj. Tok de på do etter søvn og mat da for å få inn rutine. Begge var ferdig med bleier til de var 2. Lykke til! ☺️☺️ Anonymkode: 5a22a...51c Herlig 🤩 brukte de bleie på dagtid hjemme selvom dere gikk til toalett? Her setter jeg ham på toalettet om jeg tror han må, eller under hvert bleieskift. Etter søvn og mat virker egentlig logisk og lettere mtp rutine 😊 Anonymkode: f0b70...c86
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herlig 🤩 brukte de bleie på dagtid hjemme selvom dere gikk til toalett? Her setter jeg ham på toalettet om jeg tror han må, eller under hvert bleieskift. Etter søvn og mat virker egentlig logisk og lettere mtp rutine 😊 Anonymkode: f0b70...c86 Brukte vel bleie hjemme til ca året, om jeg husker rett. Litt lengre i barnehagen da det ble enklere sånn Anonymkode: 5a22a...51c
amourerah Skrevet 16. oktober 2021 #8 Skrevet 16. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Virker som han forstår det veldig fint. Her er det bare kos. Kommer an på babyen. Samtidig er det kun i vesten gjennomsnittsalderen på bleieslutt er ganske høy. I mange land er det å tolke babyens behov for eliminering på lik linje som sult, trøtthet, nærhet etc. Når det er sagt, er det likevel mer praktisk med bleie her i Norge mtp temperaturen og livsstilen. Hvis baby ikke klager, synes jeg det får være opp til hver enkelt om de ønsker å gjøre baby vant til å sitte på do. Anonymkode: f0b70...c86 Ok. Du bestemmer selvsagt selv, men det er mer normalt og starte med pottetrening når det er et barn, og ikke en baby forskning sier det er normalt og starte etter det er fylt 1 år. Du kjenner selvsagt barnet ditt best men jeg har og kommer aldri til og starte så tidlig med mine barn. Men Lykke til uansett. 5 minutter siden, AnonymBruker said: Så du mener det er unødvendig siden du synes det er for tidlig? 🤦🏼♀️ Ja jeg syns det er unødvendig når baby bare er 7 mnd. Det er mest normalt og starte når det er litt eldre. 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tull. Vår sluttet med bleie på både dag og natt ved 11 måneder. Vi begynte som ts. Så små barn vet absolutt hva som skjer når de må tisse, de fleste er derimot lært opp til å gjøre det i bleia istedenfor å gi beskjed om at de må på do. Anonymkode: 9662e...788 Ser litt på atferden til gutten min om han må det ene eller det andre. Utfordringen med tiss er at det er litt her og der og ganske plutselig. (har hørt det kan være fordi han er gutt?) Med min vonde rygg, tung baby og at vi ikke får av klærne raskt nok gjør at tiss for det meste kommer i bleien.. Men det blir kanskje lettere med alderen og når han blir mer mobil 😊 Anonymkode: f0b70...c86 1
amourerah Skrevet 16. oktober 2021 #10 Skrevet 16. oktober 2021 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker said: Tull. Vår sluttet med bleie på både dag og natt ved 11 måneder. Vi begynte som ts. Så små barn vet absolutt hva som skjer når de må tisse, de fleste er derimot lært opp til å gjøre det i bleia istedenfor å gi beskjed om at de må på do. Anonymkode: 9662e...788 Hvorfor er det tull når forskning og statistikk sier noe annet? Selvom det funker for deg så trenger det ikke nødvendighvis og funke for andre. Hentet fra nett: Å slutte med bleie går veldig fint for de fleste barn. Ros, oppmuntring og faste rutiner er nøkkelen til suksess. De fleste barn slutter med bleie en gang mellom 2 og 5 år. Noen barn er komfortable med å bruke toalettet etter bare noen uker, mens andre trenger flere måneder eller lengre. Endret 16. oktober 2021 av amourerah 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #11 Skrevet 16. oktober 2021 amourerah skrev (1 minutt siden): Ok. Du bestemmer selvsagt selv, men det er mer normalt og starte med pottetrening når det er et barn, og ikke en baby forskning sier det er normalt og starte etter det er fylt 1 år. Du kjenner selvsagt barnet ditt best men jeg har og kommer aldri til og starte så tidlig med mine barn. Men Lykke til uansett. Ja jeg syns det er unødvendig når baby bare er 7 mnd. Det er mest normalt og starte når det er litt eldre. Hva går denne forskningen ut på? Statistikken er enig med deg at det er mer normalt å starte etter ett år her i Norge. Det varierer fra kultur til kultur, holdninger og hvordan man gjør dette sammen med baby. Jeg synes derimot det er unødvendig å la et barn gå med bleie opp til 4 års alder fordi hn ikke "vil" på do. Men, alle barn er forskjellige. For noen går det, for andre ikke. Jeg hadde ikke planer om tidlig bleieslutt, synes det virka stress. Men han fikk et heftig bleieutslett, så eneste som funka var perioder uten bleie, og da gjaldt det å lese seg opp for å slippe all klesvasken. Baby trives, det er det viktigste 😊 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Brukte vel bleie hjemme til ca året, om jeg husker rett. Litt lengre i barnehagen da det ble enklere sånn Anonymkode: 5a22a...51c Aha takk for svar 😊💞 Anonymkode: f0b70...c86 3
amourerah Skrevet 16. oktober 2021 #12 Skrevet 16. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva går denne forskningen ut på? Du kan lese om det her: ANNONSE Er det riktig å vente på at barnet skal blir klart før foreldrene setter i gang pottetreningen? Ikke alle mener det. (Foto: Shutterstock / NTB scanpix) Dette sier forskningen om bleieslutt Hvor gammelt bør barnet være før du starter med pottetrening? Og hva bør du ikke gjøre? Marianne NordahlJOURNALIST I FORSKNING.NO Søndag 04. juni 2017 - 04:00 Sannheten er at det ikke finnes noen helt klar konklusjon fra forskningen om hva som er den beste alderen for å slutte med bleie. Det viser en oversikt fra det amerikanske medisin-nettstedet PubMedHealth. Men det finnes studier som kan gi oss en pekepinn. En studie av 112 amerikanske barn tyder på at det å begynne før fylte to år kan øke risikoen for at barnet tisser på seg på dagtid når det blir eldre. Det samme kan det å begynne med pottetreningen etter at barnet har blitt tre, ifølge den samme studien. En annen studie, av britiske barn, fant på sin side at man burde begynne før barnet var to år for å unngå at ungen fikk problemer tissing i buksa senere. Resultatene både spriker og overlapper. Og barn er forskjellige. Antakelig er det best å sette i gang når de er rundt to år, ifølge oversikten fra PubMedHealth. Men ikke fortvil hvis du har et barn på to og et halvt og ikke engang har begynt å vurdere bleieslutt. En studie i Pediatrics fra 2003 tyder på at barn som begynner tidlig med pottetrening, bruker lengre tid på å slutte med bleie enn de som begynner senere, ifølge Norsk Helseinformatikk. De av barna i studien som satte i gang med bleiesluttprosjektet før de var to år og tre måneder, brukte mellom 10 og 14,5 måneder på å bli bleiefrie. De som begynte senere, var ute av bleiene etter mellom 5 og 9,5 måned, studien. 2
Uglems Skrevet 16. oktober 2021 #13 Skrevet 16. oktober 2021 amourerah skrev (7 minutter siden): Hvorfor er det tull når forskning og statistikk sier noe annet? Selvom det funker for deg så trenger det ikke nødvendighvis og funke for andre. Hentet fra nett: Å slutte med bleie går veldig fint for de fleste barn. Ros, oppmuntring og faste rutiner er nøkkelen til suksess. De fleste barn slutter med bleie en gang mellom 2 og 5 år. Noen barn er komfortable med å bruke toalettet etter bare noen uker, mens andre trenger flere måneder eller lengre. Beklager, jeg ønsker ikke lage dårlig stemning, men dette sier jo ingenting om hva som er naturlig for baby. Dette er jo kun en beskrivelse av normen i et samfunn. I Norge bruker man bleie til den alderen fordi det er mest praktisk for oss voksne og det er normen her. I Pakistan slutter mange barn rundt 1,5 års alder. En baby gjør i bleien fordi han eller hun holder seg til hun ikke klarer lenger og ikke får et alternativ. Det er heller ikke ergonomisk riktig å ligge å trykke mtp å tømme blæren eller tarmen. 7
amourerah Skrevet 16. oktober 2021 #14 Skrevet 16. oktober 2021 (endret) 2 minutter siden, Uglems said: Beklager, jeg ønsker ikke lage dårlig stemning, men dette sier jo ingenting om hva som er naturlig for baby. Dette er jo kun en beskrivelse av normen i et samfunn. I Norge bruker man bleie til den alderen fordi det er mest praktisk for oss voksne og det er normen her. I Pakistan slutter mange barn rundt 1,5 års alder. En baby gjør i bleien fordi han eller hun holder seg til hun ikke klarer lenger og ikke får et alternativ. Det er heller ikke ergonomisk riktig å ligge å trykke mtp å tømme blæren eller tarmen. Jeg kom bare med min mening slapp helt av. Endret 16. oktober 2021 av amourerah 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #15 Skrevet 16. oktober 2021 amourerah skrev (1 minutt siden): Du kan lese om det her: ANNONSE Er det riktig å vente på at barnet skal blir klart før foreldrene setter i gang pottetreningen? Ikke alle mener det. (Foto: Shutterstock / NTB scanpix) Dette sier forskningen om bleieslutt Hvor gammelt bør barnet være før du starter med pottetrening? Og hva bør du ikke gjøre? Marianne NordahlJOURNALIST I FORSKNING.NO Søndag 04. juni 2017 - 04:00 Sannheten er at det ikke finnes noen helt klar konklusjon fra forskningen om hva som er den beste alderen for å slutte med bleie. Det viser en oversikt fra det amerikanske medisin-nettstedet PubMedHealth. Men det finnes studier som kan gi oss en pekepinn. En studie av 112 amerikanske barn tyder på at det å begynne før fylte to år kan øke risikoen for at barnet tisser på seg på dagtid når det blir eldre. Det samme kan det å begynne med pottetreningen etter at barnet har blitt tre, ifølge den samme studien. En annen studie, av britiske barn, fant på sin side at man burde begynne før barnet var to år for å unngå at ungen fikk problemer tissing i buksa senere. Resultatene både spriker og overlapper. Og barn er forskjellige. Antakelig er det best å sette i gang når de er rundt to år, ifølge oversikten fra PubMedHealth. Men ikke fortvil hvis du har et barn på to og et halvt og ikke engang har begynt å vurdere bleieslutt. En studie i Pediatrics fra 2003 tyder på at barn som begynner tidlig med pottetrening, bruker lengre tid på å slutte med bleie enn de som begynner senere, ifølge Norsk Helseinformatikk. De av barna i studien som satte i gang med bleiesluttprosjektet før de var to år og tre måneder, brukte mellom 10 og 14,5 måneder på å bli bleiefrie. De som begynte senere, var ute av bleiene etter mellom 5 og 9,5 måned, studien. Aha, takk! Fint med perspektiv. Kan tenkes at man bruker lengre tid å slutte med bleie om man begynner tidligere pga språk og kommunikasjon. Anonymkode: f0b70...c86
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #16 Skrevet 17. oktober 2021 amourerah skrev (12 timer siden): Hvorfor er det tull når forskning og statistikk sier noe annet? Selvom det funker for deg så trenger det ikke nødvendighvis og funke for andre. Hentet fra nett: Å slutte med bleie går veldig fint for de fleste barn. Ros, oppmuntring og faste rutiner er nøkkelen til suksess. De fleste barn slutter med bleie en gang mellom 2 og 5 år. Noen barn er komfortable med å bruke toalettet etter bare noen uker, mens andre trenger flere måneder eller lengre. Ja, men dette er ikke det samme som elinineringsmetoden! Anonymkode: f9c7c...913 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #17 Skrevet 17. oktober 2021 Et barn vil ikke være i stand til å slutte med blee før musklene er ferdig utviklet. Det nytter ikke å ta de på do før den tid, de må være fysisk modne for å skjønne at de faktisk må på do. Anonymkode: 69c74...474 2
amourerah Skrevet 17. oktober 2021 #18 Skrevet 17. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, men dette er ikke det samme som elinineringsmetoden! Anonymkode: f9c7c...913 Det har jeg Heller ikke sagt. Sukk 2
amourerah Skrevet 17. oktober 2021 #19 Skrevet 17. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Et barn vil ikke være i stand til å slutte med blee før musklene er ferdig utviklet. Det nytter ikke å ta de på do før den tid, de må være fysisk modne for å skjønne at de faktisk må på do. Anonymkode: 69c74...474 Enig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #20 Skrevet 17. oktober 2021 Hvordan vet dere når en 7 mnd gammel baby må bæsje? Anonymkode: 0ede5...187 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå