Gå til innhold

Støre-regjeringen vil stille krav til likestilling i alle tros- og livssynssamfunn for å gi statsstøtte. – Uheldig, mener Islamsk Råd Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet
loveli skrev (2 minutter siden):

Ja, det er greit at det har VÆRT sånn, men hvorfor er det FORTSATT sånn?

Vil majoriteten av nordmenn faktisk støtte religiøse sekter på denne måten? Hvorfor tenker vi at det er en fornuftig bruk av skattepenger? Har vi egentlig kontroll? 

https://www.rights.no/2016/03/skjult-opptak-i-danske-moskeer-noe-a-laere-for-norge/

Hadde støtte betydd kontroll, så hadde jeg vært veldig for. Men slik det er nå virker det som vi støtter formingen av neste generasjon hjernevaskede mennesker, som vi kommer til å bruke ressurser på å de-hjernevaske senere. ☹ Kanskje verre ting...

Verden må gå fremover, ikke bakover. Kutt all støtte.

Kanskje noen er redd for å miste velgere? Jeg klarer ikke å forsvare den pengebruken. Ser bare utgifter uten nytte.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Kanskje noen er redd for å miste velgere? Jeg klarer ikke å forsvare den pengebruken. Ser bare utgifter uten nytte.

Vi burde hatt folkeavstemning om dette. Da hadde politikerne sluppet å miste stemmer.

Når jeg tenker meg om så er det egentlig greit at staten gir så mye penger og samtidig setter krav. Griskhet er ironisk nok veldig utbredt blant "troende", og da må de forholde seg til moderne og utjevnende regler for å få disse pengene. Kanskje det ikke er så dumt?

Men enn så lenge virker ikke pengepremien som den burde, fordi det ikke samtidig settes krav. Indirekte støtter vi bare dumhet satt i system slik det er i dag. Vi signaliserer at religion er verdt å støtte. At religion burde ha en naturlig plass i det moderne samfunnet. At religion er nødvendig. Riktig. Og viktig.

Dét er farlig!

Skrevet

Dette synes jeg faktisk er helt greit.

Skrevet
Imariuz skrev (20 minutter siden):

Det er en menneskerett å bli behandlet likt. Så lenge man har trosstøtten i Grunnloven kan man ikke drive slik forskjellsbehandling som Støre og Arbiderpartiet foreslår.

Hvor i Grunnloven står det at alle religiøse organisasjoner skal få statsstøtte?

Fra trossamfunnsloven:

"§ 6.Grunnlag for å nekte tilskudd

Dersom et tros- eller livssynssamfunn, eller enkeltpersoner som opptrer på vegne av samfunnet, [..] bryter lovbestemte diskrimineringsforbud eller på andre måter alvorlig krenker andres rettigheter og friheter, kan samfunnet nektes tilskudd eller tilskudd kan avkortes. Tilskudd kan også nektes eller avkortes dersom samfunnet oppfordrer eller gir støtte til krenkelser som er nevnt i dette leddet.

[..]

Tilskudd kan også nektes dersom tros- eller livssynssamfunnet ikke oppfyller krav som følger av loven."

• Liker 1
Skrevet
Nicathv skrev (8 minutter siden):

Hvor i Grunnloven står det at alle religiøse organisasjoner skal få statsstøtte?

Paragraf 16: Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten. Nærmere bestemmelser om Kirkens ordning fastsettes ved Lov. Alle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje.

Skrevet
Duraton skrev (14 minutter siden):

Likestilling. Hva legger folk i det ordet? Det kan jo være fristende å si at ved likestilling, så blir en person bedømt etter vedkommendes meritter, og ikke det dem har mellom beina.

Kvotering. Er det likestilling når det du har mellom beina avgjør om du får jobben eller ikke?

Så lenge alle har lik sjanse til å få en stilling, så er vel ting likestilt?

Problemet er at i enkelte miljøer har egentlig ikke kvinner den muligheten. Min kusiner er sammen med en afrikansk mann (han er kristen). Jeg har møtt flere i det samme miljøet (alle er fra samme land og religion), og generelt virker det som menn ser ned på kvinner. Hørt flere ganger at kvinner er mindre intelligente, og at deres plass er i hjemmet osv. Har vært i mange diskusjoner med mannen til kusinen min, og merker han tydelig blir sur når en svarer tilbake. Og ikke automatisk ikke godtar at han har rett, da kommer det stort sett en lang tirade om at jeg ikke kan forstå temaet siden jeg er kvinne, at jeg ikke har høy nok utdannelse (jeg har universitetsutdannelse, han har ikke fullført vgs engang) osv. Altså han kan ikke komme med argumenter om temaet, men angriper kjønnet mitt istedenfor. Og sånn er alle mennene i det miljøet egentlig.
Han har selv sagt han ønsker sønnen skal ta høyere utdanning, men datteren trenger ikke det. For han mener kvinner ikke trenger høyere utdanning.

Nå er ikke disse muslimer, men kan skjønne at om en er oppvokst i miljøer det kvinner på en måte er litt annenrangs så kan det være vanskelig endre på det. Om en er opplært til å ikke diskutere med menn blir det nok ganske ubehagelig måtte være i den situasjonen. 

Ikke at jeg tror at en kvotering vil hjelpe på problemet. Altså når tydeligvis flertallet av kvinner i enkelte miljøer synes det er ubehagelig diskutere i rom med menn endrer nok ikke situasjonen seg fordi staten har sagt at  det må være x antall kvinner i styret. 

• Liker 2
Skrevet
Hans Søster skrev (15 timer siden):

Er det riktig å stoppe statsstøtten til trossamfunn hvis det er under 40% kvinner i styret?

På den ene siden er dette veldig enkelt : offentlige penger = offentlige krav, og dette er samme kravet vi stiller i mange andre settinger for å stimulere til større grad av likestilling.

Helt separat løser det ingenting, men over tid vet vi at dette virker.

MEN. 

Det mest sannsynlige utfallet av dette, er at det omgås eller det ikke blir søkt på: I praksis at vi som samfunn oppfordrer til større finansiering fra utenlandske organisasjoner, evt at det etableres eget administrasjons-styre. 

I et organisasjonsbasert samfunn som det norske, kan dette være et demokratisk problem. ( Det er en grunn til at staten gir støtte til organisasjoner; det er noe av det som gjør samfunnet vårt funksjonelt.)

Jeg ser ikke at denne ulempen er stor nok, og heier på at dette blir vedtatt.

• Liker 1
Gjest havrekaffe
Skrevet
3 hours ago, Million said:

Det står "somaliske kvinner ofte er opptatt av barn, skole, hjem og jobb". Ordet "hjem" dekker vel matlaging og slikt. 

God poeng;)

Skrevet
A-hunter skrev (1 time siden):

Det er jo ikke det. Religionsfrihet må inkludere retten til å ikke finansiere andres religion. Gjør det ikke det er det heller ingen frihet.

At du ikke har skjønt innholdet i det sterke ordet "frihet" endrer ikke på det.

Jeg, i kraft av å være borger i landet, finansierer altså kristne, jødiske og muslimske organisasjoner mot min egen vilje.

Er det ekte frihet?

Denne definisjonen av frihet er i og for seg filosofisk interessant, og kan sikkert være med i en diskusjon i ett annet samfunn der individuell økonomisk situasjon har større samfunnstrukturell  betydning.

I Norge har det, er det og vil fortsette å være en totalt uinteresant diskusjon. Det er ikke nok individuell fundert verdiskapning til at skatt vil bli sett på som en individuell økonomisk belastning.

Det nærmeste jeg tror du kan forvente, er at vi en eller annen gang får øremerkede livssynsskatten, selv om det ikke vil ha noen reell betydning over sikt.

• Liker 1
Skrevet

@Druid sier viktige ting. 

Det erjo ikke lenge siden en muslimsk organisasjon ansatte en PR ansvarlig med burka, folk oppfattet det neppe som god PR verken for organisasjonen, eller frivillighet og likestilling.

Mulig det blir en kvinne eller to i styre og stell av ulike organisasjoner, uten at det nødvendigvis innebærer reell likestilling,

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (2 timer siden):

Det er en menneskerett å bli behandlet likt. Så lenge man har trosstøtten i Grunnloven kan man ikke drive slik forskjellsbehandling som Støre og Arbiderpartiet foreslår.

når de ikke behsndler kvinner og menn likt innad i samfunnet sitt, kan jo ikke de forvente å bli behandlet likt fra andre trossamfunn dom ikke diskriminerer kvinner

• Liker 6
Skrevet
Maleficenta skrev (22 minutter siden):

når de ikke behsndler kvinner og menn likt innad i samfunnet sitt, kan jo ikke de forvente å bli behandlet likt fra andre trossamfunn dom ikke diskriminerer kvinner

En del av rettsstaten er likhet for loven, grunnloven forbyr også slik forskjellsbehandling.

Skrevet
Imariuz skrev (2 timer siden):

En del av rettsstaten er likhet for loven, grunnloven forbyr også slik forskjellsbehandling.

Det blir jo ikke forskjellsbehandling når det samme kravet stilles til alle religiøse organisasjoner. 

• Liker 6
Skrevet
Drizzt skrev (8 timer siden):

Tanken er veldig god, men det holder ikke bare med % kvinner i styret. Hele tankesettet må gjennomgås og trossamfunn som ikke ser på kvinner som likeverdige og likestilte bør absolutt ikke gis en eneste krone i statsstøtte. 

At Islamsk Råd reagerer og kaller kravet for uheldig, viser bare at de ikke ser på kvinner som likestilte og likeverdige. At Norge skal betale for at slike holdninger blomstrer og spres i Norge er ubegripelig.

En plass må man starte, og dette er en god plass å starte.

Meg bekjent er dette den eneste regjeringen som har hatt guts til å stille krav. 
Føler jeg bare må nevne det - siden det påstås at de sosialistiske partiene er så forferdelig naive. Så gjenstår det å se om de får støtte til forslaget. 

• Liker 7
Skrevet
Alkestis skrev (11 minutter siden):

Det blir jo ikke forskjellsbehandling når det samme kravet stilles til alle religiøse organisasjoner. 

Nettopp!

Skrevet
Alkestis skrev (41 minutter siden):

Det er forskjellsbehandling av trossamfunn som ikke vil bryte egen religiøs doktrine for å følge poltisk korrekthet. For i mange trossamfunn er styret ikke bare rent administrativt, noe som er en svakhet ved forslaget.

Gjest havrekaffe
Skrevet

Var forresten en ung somalisk kvinne med hijab som jobbet i kassa på den lokale butikken. Et blidere og mer serviceinnstilt menneske har jeg aldri opplevd.

Skrevet

Jeg mener det er riktig at stater regulerer ting litt ja. Jeg er selv medlem av statskirka og kristen, og er glad for at kristendommen har blitt påvirka som det har blitt og føler at det gjør den norske kirka til et trygt sted. Jeg er mye mer skeptisk til kristendom som blir kontrollert av lukka sekter uansett hvor religiøse de gir seg ut for å være. 

• Liker 3
Skrevet
Thaila skrev (2 minutter siden):

Jeg mener det er riktig at stater regulerer ting litt ja. Jeg er selv medlem av statskirka og kristen, og er glad for at kristendommen har blitt påvirka som det har blitt og føler at det gjør den norske kirka til et trygt sted. Jeg er mye mer skeptisk til kristendom som blir kontrollert av lukka sekter uansett hvor religiøse de gir seg ut for å være. 

Helt enig! :) 

Religion er en veldig alvorlig ting og absolutt ikke noe som kan overlates til amatører - som sektledere pleier å være. Selv når de faktisk er velmenende kan de gjøre mye skade.

Og lederstillingen i lukkede sekter det er jo selvsagt som fluepapir på psykopater…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...