Gå til innhold

Støre-regjeringen vil stille krav til likestilling i alle tros- og livssynssamfunn for å gi statsstøtte. – Uheldig, mener Islamsk Råd Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet
amourerah skrev (Akkurat nå):

Det er faktisk ikke så enkelt alltid desverre.

Joda det er det faktisk. 

Men om det skulle være så umulig, så får de ikke statsstøtte da. Og det er jo helt på sin plass om de har en så uengasjert medlemsmasse at det er umulig å skrape sammen 3-5 kvinner til styret. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Uglems skrev (2 minutter siden):

Nei. Vet om noen bare. 

OK. Men er det feil å la kvinner bestemme for andre kvinner? Gi kvinner stemme og makt? Det gjelder ikke bare islam, men også andre trossamfunn som plasserer kvinner fast på kjøkkenet og behandler dem som annenrangs.

Gjest Blondie65
Skrevet

Grunnen til at det er statstøtte til religions- og livssynssamfunn er at vi har den såkalte kirkeskatten som går til den norske kirke. Kirkeskatt innkrevd fra personer som er medlem av andre religions- og livssynssamfunn enn statskirken skal da altså gå til deres samfunn.

Jeg tenker at det å begynne å stille krav om å etterleve helt rimelige krav som ellers stilles i samfunnet for å motta denne støtten er på høy tid.

Nå må ikke de som er motstandere av kvinneandel i styrer gå helt av skaftet og tro at regjeringen vil avskaffe eller forby religion. Man står da fri til tro og mene og dyrke en hvilken som helst religion fortsatt så lenge den ikke bryter med lover og regler, men for å få del i kirkeskatten må man altså leve etter staten Norges regler om likestilling i styrene. Det er glimrende! 

Skrevet
Drizzt skrev (23 minutter siden):

OK. Men er det feil å la kvinner bestemme for andre kvinner? Gi kvinner stemme og makt? Det gjelder ikke bare islam, men også andre trossamfunn som plasserer kvinner fast på kjøkkenet og behandler dem som annenrangs.

Nei, ikke ved å opprette et styre. Samtidig vil jeg presisere at mange kulturer har ikke kultur for å la kvinner ha samme rettigheter som menn, selvom islam og loven i landet tillater det. Et godt eksempel på nettop det er profetens koner. Aisha står for en stor del av hadith foreksempel. 

Likevel, mange kvinner er ikke komfortable med å sitte i et rom med menn å diskutere. Jeg hadde ikke klart det, men det er kanskje pga min personlighet. Jeg kunne evt hatt mannen min der istede for meg sjøl. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Uglems said:

Samtidig vil jeg presisere at mange kulturer har ikke kultur for å la kvinner ha samme rettigheter som menn, selvom islam og loven i landet tillater det. Et godt eksempel på nettop det er profetens koner. Aisha står for en stor del av hadith foreksempel. 

Dette!

8 minutter siden, Uglems said:

Likevel, mange kvinner er ikke komfortable med å sitte i et rom med menn å diskutere. Jeg hadde ikke klart det, men det er kanskje pga min personlighet. Jeg kunne evt hatt mannen min der istede for meg sjøl.

Samme her, jeg kan selvsagt ikke snakke for andre muslimske kvinner en meg selv, men jeg hadde ikke følt meg komfortabel med og sitte I et rom men masse menn og diskutere. Hadde selv følt at det hadde vært mer komfortabelt og bedre om min mann satt I styret istedenfor meg selv.

• Liker 2
Skrevet
Uglems skrev (5 minutter siden):

Nei, ikke ved å opprette et styre. Samtidig vil jeg presisere at mange kulturer har ikke kultur for å la kvinner ha samme rettigheter som menn, selvom islam og loven i landet tillater det. Et godt eksempel på nettop det er profetens koner. Aisha står for en stor del av hadith foreksempel. 

Hvis disse kulturene og religionene ikke har "kultur" for at kvinner skal ha samme rettigheter og være likestilt med menn så er jo det et tydelig tegn på at disse religionene og kulturene ikke er forenelig med moderne vestlige verdier.

Her i Norge så er det den norske kulturen som gjelder, hvis man ikke klarer eller ønsker å tilpasse seg så er det et stort problem for hele det norske samfunnet. Vi kan ikke akseptere at den moderne utviklingen går tilbake til middelalderen bare for å tekke enkelte religioner og kulter som fremdeles henger igjen i år 600.

For øvrig så bør det også settes krav til at menn og kvinner behandles likt i alle trossamfunn, spesielt innenfor islamske trossamfunn der kvinner ikke kan delta i begravelser på samme måten som menn, eller at de ikke gå inn den samme døren i moskeene. Dette er ting som ikke hører hjemme i et moderne samfunn.

• Liker 13
Skrevet
Blondie65 skrev (20 minutter siden):

Grunnen til at det er statstøtte til religions- og livssynssamfunn er at vi har den såkalte kirkeskatten som går til den norske kirke. Kirkeskatt innkrevd fra personer som er medlem av andre religions- og livssynssamfunn enn statskirken skal da altså gå til deres samfunn.

Men bør det være kirkeskatt?

Gjest Blondie65
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

Men bør det være kirkeskatt?

Vet ikke. Det er en annen debatt egentlig. :) 

Skrevet
amourerah skrev (9 minutter siden):

Dette!

Samme her, jeg kan selvsagt ikke snakke for andre muslimske kvinner en meg selv, men jeg hadde ikke følt meg komfortabel med og sitte I et rom men masse menn og diskutere. Hadde selv følt at det hadde vært mer komfortabelt og bedre om min mann satt I styret istedenfor meg selv.

Hvorfor hadde du ikke følt deg komfortabel?.

Det er helt normalt at kvinner og menn sitter i samme rom og diskuterer her i Norge, dette problemet høres ut som om det er et resultat av religion og kultur.

• Liker 12
Skrevet
FryNor skrev (5 minutter siden):

Hvis disse kulturene og religionene ikke har "kultur" for at kvinner skal ha samme rettigheter og være likestilt med menn så er jo det et tydelig tegn på at disse religionene og kulturene ikke er forenelig med moderne vestlige verdier.

Her i Norge så er det den norske kulturen som gjelder, hvis man ikke klarer eller ønsker å tilpasse seg så er det et stort problem for hele det norske samfunnet. Vi kan ikke akseptere at den moderne utviklingen går tilbake til middelalderen bare for å tekke enkelte religioner og kulter som fremdeles henger igjen i år 600.

For øvrig så bør det også settes krav til at menn og kvinner behandles likt i alle trossamfunn, spesielt innenfor islamske trossamfunn der kvinner ikke kan delta i begravelser på samme måten som menn, eller at de ikke gå inn den samme døren i moskeene. Dette er ting som ikke hører hjemme i et moderne samfunn.

👏👏👏👏👏👏

• Liker 6
Skrevet

Det er vel formulert som et krav om minst 40% av hvert kjønn, ikke 40% kvinner. Jeg synes det er supert. Alle religioner kan fortsatt drive, men kan ikke forvente statsstøtte for bakstreversk styremåte. Det er klart det kan oppleves ubehagelig, men endringer er ofte litt smertefulle, og denne endringen er enormt viktig. Likestilling har ikke kommet gratis i det norske (eller det kristne) samfunnet heller, og ikke alle kristne samfunn er der ennå. Å få kvinner inn som arbeidstakere og fullverdige samfunnsmedlemmer har vært viktigere for norsk økonomi enn oljen, og er en verdi vi bør verne og stille krav om. 

• Liker 5
Skrevet
Hans Søster skrev (14 timer siden):

Er det riktig å stoppe statsstøtten til trossamfunn hvis det er under 40% kvinner i styret?

https://www.nrk.no/osloogviken/regjeringen-vil-stille-krav-til-trossamfunn-om-likestilling-for-a-gi-offentlig-stotte-1.15690088

Hvis regjeringen får med seg stortingsflertallet på dette, vil alle trossamfunn som ikke har minst 40 prosent kvinner i styret, miste mulighet til å få statsstøtte.

Det er på tide at kvinner kommer inn i styret, men det er feil å sette krav, sier Fatima Egeh.

I en årrekke har hun vært medlem av Tawfiiq Islamsk Senter, en somalisk moské i Oslo.

Moskéen ble grunnlagt av norsksomaliere for over 30 år siden. Frem til i dag har det ikke vært en eneste kvinne i styret.Hun viser til at somaliske kvinner ofte er opptatt av barn, skole, hjem og jobb. Egeh mener regjeringen ikke bør stille krav på denne måten.

– De bør ikke tvinge noen så lenge kvinner ikke blir nektet å sitte i styrer, sier Egeh.

Somaliske kvinner opptatt med jobb? Den var ny.

Skrevet
Blondie65 skrev (Akkurat nå):

Vet ikke. Det er en annen debatt egentlig. :) 

Forutsetningen for spørsmålet om det bør stilles krav for å få statsstøtte, er at det gis statlig støtte, så diskusjonen om statsstøtte må tas først. 

Skrevet
Vuling skrev (6 minutter siden):

Somaliske kvinner opptatt med jobb? Den var ny.

Kom an da.

Skrevet
Jr.Garcon skrev (12 timer siden):

Staten burde aldri gitt statsstøtte til religioner og ulike livssyn fra starten av - helt uavhengig hvilken religion det er snakk om. 

Enig.

Hvorfor gjør vi egentlig det? 🤔

Skrevet
Hans Søster skrev (14 timer siden):

Er det riktig å stoppe statsstøtten til trossamfunn hvis det er under 40% kvinner i styret?

https://www.nrk.no/osloogviken/regjeringen-vil-stille-krav-til-trossamfunn-om-likestilling-for-a-gi-offentlig-stotte-1.15690088

Hvis regjeringen får med seg stortingsflertallet på dette, vil alle trossamfunn som ikke har minst 40 prosent kvinner i styret, miste mulighet til å få statsstøtte.

Det er på tide at kvinner kommer inn i styret, men det er feil å sette krav, sier Fatima Egeh.

I en årrekke har hun vært medlem av Tawfiiq Islamsk Senter, en somalisk moské i Oslo.

Moskéen ble grunnlagt av norsksomaliere for over 30 år siden. Frem til i dag har det ikke vært en eneste kvinne i styret.Hun viser til at somaliske kvinner ofte er opptatt av barn, skole, hjem og jobb. Egeh mener regjeringen ikke bør stille krav på denne måten.

– De bør ikke tvinge noen så lenge kvinner ikke blir nektet å sitte i styrer, sier Egeh.

jo det syns jeg. Er vare en fordel at færre trossamfunn får statsstøtte

• Liker 3
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

statens penger

Statens penger? Det er da virkelig ikke statens penger. De tilhører deg og meg.

At dette landet har en politisk elite som mener de er langt bedre til å disponere befolkningens penger enn befolkningen selv betyr ikke at de har rett, vet bedre eller kan bedre.

Det betyr bare at folket gjentatte ganger, dessverre, gir de mandat til å fortsette. Senest mandag for fire uker siden. Da vant den siden som har enda mindre tiltro til befolkningen. Den som lovet enda høyere skatter...

Det finnes "religiøse" grupper som kun eksisterer for å hente ut statlig støtte. Man skulle jo tro det vekket politikerne opp fra tankedvalen. Men nei, dette skal de fortsatt fortsette med til evig tid.

Troen er privat sies det, men alle skal visst være med å betale. 

Statsstøtte er en forbannet uting uavhengig om det er religion, kultur, medier eller hva som helst.

Avskaff det nå!

• Liker 4
Skrevet
loveli skrev (4 minutter siden):

Enig.

Hvorfor gjør vi egentlig det? 🤔

Fordi vi alltid har gjort det?

Før så hadde kirken mye mer makt. Det kan ha betydd en del.

Skrevet

Likestilling. Hva legger folk i det ordet? Det kan jo være fristende å si at ved likestilling, så blir en person bedømt etter vedkommendes meritter, og ikke det dem har mellom beina.

Kvotering. Er det likestilling når det du har mellom beina avgjør om du får jobben eller ikke?

Så lenge alle har lik sjanse til å få en stilling, så er vel ting likestilt?

Skrevet
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Fordi vi alltid har gjort det?

Før så hadde kirken mye mer makt. Det kan ha betydd en del.

Ja, det er greit at det har VÆRT sånn, men hvorfor er det FORTSATT sånn?

Vil majoriteten av nordmenn faktisk støtte religiøse sekter på denne måten? Hvorfor tenker vi at det er en fornuftig bruk av skattepenger? Har vi egentlig kontroll? 

https://www.rights.no/2016/03/skjult-opptak-i-danske-moskeer-noe-a-laere-for-norge/

Hadde støtte betydd kontroll, så hadde jeg vært veldig for. Men slik det er nå virker det som vi støtter formingen av neste generasjon hjernevaskede mennesker, som vi kommer til å bruke ressurser på å de-hjernevaske senere. ☹ Kanskje verre ting...

Verden må gå fremover, ikke bakover. Kutt all støtte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...