Gå til innhold

Støre-regjeringen vil stille krav til likestilling i alle tros- og livssynssamfunn for å gi statsstøtte. – Uheldig, mener Islamsk Råd Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet
I Grosny skrev (12 minutter siden):

Kvinnekravet er nok et trekk for å slippe å betale for uønsket religion uten å diskriminere. Den enkleste måten å slippe å betale for uønsket religion er selvfølgelig å kutte ut støtten til all religion, ønsket som uønsket.

Det er det nok ganske sikkert, men det er et taktisk strålende trekk. Genialt faktisk :) 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg som kvinne og muslim hadde ikke villet sitte i styre. Good luck. 

• Liker 1
Gjest havrekaffe
Skrevet
3 hours ago, Million said:

Somaliske kvinner kan ikke sitte i noe styre fordi de er opptatt av JOBB? Somaliske kvinner jobber jo nesten aldri! Det er den innvandringsgruppen der færrest kvinner noen gang kommer seg ut i jobb. 

Dårlig eller falsk begrunnelse.

De jobber hjemme med matlaging og oppdragelse av unger? Kanskje det er det de mener?

Skrevet

Jeg tror kanskje det hadde vært best og spørre alle disse kvinnene, om hva de ønsker, og laget en statestikk ut fra det og om de faktisk og hvor mange som ønsker  og sitte I styret. Personlig har jeg ingenting I mot om det hadde vært muslimske kvinner og menn I styret. Men jeg tror nok at det blir vanskelig med 40% kvinner I styret, da veldig mange nok sikkert ikke ønsker det. Men om de hadde vært slik at de alle hadde ønsket det så er det ingen problem. Jeg tenker at krevet de Stiller ikke er realistisk. De kunne Heller satt et  krav om at (alle muslimske kvinner som ønsker skal få sitte I styret om de vil) uavhengi om det er over 40% eller 40% eller under 40%. Fordi det er nok ikke bare paga undertrykkelse at det ikke er masse kvinner som sitter I styret. Noen av kvinnene er hjemme og tar vare på barn og hjemmet, og andre har faktisk en jobb. Og noen ønsker ikke og sitte I styret.

Jeg er selv muslimsk gift kvinne og mor, og kan ikke snakke for alle muslimske kvinner. Men det er min mening!

• Liker 2
Skrevet
Uglems skrev (19 minutter siden):

Kjenner du muslimske kvinner som vil sitte i styret og bestemme for andre kvinner?

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Somaliske kvinner kan ikke sitte i noe styre fordi de er opptatt av JOBB? Somaliske kvinner jobber jo nesten aldri! Det er den innvandringsgruppen der færrest kvinner noen gang kommer seg ut i jobb. 

Dårlig eller falsk begrunnelse.

Og hva med mennene? DE har tid til å sitte i styret? Jobb eller ikke jobb... 😉

Synes forslaget er aldeles strålende.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Uglems skrev (27 minutter siden):

Ok, det er jo uansett vinn vinn. Hvis de ikke klarer å få damer på plass så blir det heller ingen penger, da kan man bruke de pengene på andre ting.

Er jo egentlig helt fjernt at man i 2021 skal være med å støtte religion med statens penger.

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 6
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå):

Og hva med mennene? DE har tid til å sitte i styret? Jobb eller ikke jobb... 😉

Synes forslaget er aldeles strålende.

De har tid til styrearbeid, siden de ikke løfter en finger hjemme, antar jeg. Ikke noe ta seg av unger, ikke noe matlaging, ikke noe rengjøring eller klesvask etc. De har hjemmeværende koner til å ta seg av sånt.

• Liker 3
Skrevet
Entern skrev (33 minutter siden):

Jeg har kjent noen svært intelligente, oppegående og tøffe somaliske kvinner, så ikke dra alle over en kam…men det er sant at flertallet av dem ikke er i jobb😞

Ja, jeg er helt overbevist om at somaliske kvinner er utstyrt med like gode hjerner som alle oss andre. Det må være en lidelse å gå dag ut og dag inn uten å få brukt den, uten noe å bryne seg på, bruke intelligensen på. Bare bleieskift og matlaging....

• Liker 5
Skrevet
amourerah skrev (12 minutter siden):

Jeg tror kanskje det hadde vært best og spørre alle disse kvinnene, om hva de ønsker, og laget en statestikk ut fra det og om de faktisk og hvor mange som ønsker  og sitte I styret. Personlig har jeg ingenting I mot om det hadde vært muslimske kvinner og menn I styret. Men jeg tror nok at det blir vanskelig med 40% kvinner I styret, da veldig mange nok sikkert ikke ønsker det. Men om de hadde vært slik at de alle hadde ønsket det så er det ingen problem. Jeg tenker at krevet de Stiller ikke er realistisk. De kunne Heller satt et  krav om at (alle muslimske kvinner som ønsker skal få sitte I styret om de vil) uavhengi om det er over 40% eller 40% eller under 40%. Fordi det er nok ikke bare paga undertrykkelse at det ikke er masse kvinner som sitter I styret. Noen av kvinnene er hjemme og tar vare på barn og hjemmet, og andre har faktisk en jobb. Og noen ønsker ikke og sitte I styret.

Jeg er selv muslimsk gift kvinne og mor, og kan ikke snakke for alle muslimske kvinner. Men det er min mening!

Det er også et fåtall som ønsker å sitte i styret/samarbeidsutvalg i skole/bhg/korps/idrettslag. 

Men man får alltids samlet sammen noen likevel. 

• Liker 4
Skrevet
havrekaffe skrev (29 minutter siden):

De jobber hjemme med matlaging og oppdragelse av unger? Kanskje det er det de mener?

Det står "somaliske kvinner ofte er opptatt av barn, skole, hjem og jobb". Ordet "hjem" dekker vel matlaging og slikt. 

Skrevet

Bekymringsfullt at Støre vil forskjellsbehandle trossamfunn på denne måten i strid med Grunnloven. Politisk korrekthet skal være kravet for å få støtte, vil man ikke bøye seg for feministene skal man straffes og forskjellsbehandles. Får håpe noen forklarer regjeringen hva menneskerettigheter er, og at forslaget legges bort.

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

De har tid til styrearbeid, siden de ikke løfter en finger hjemme, antar jeg. Ikke noe ta seg av unger, ikke noe matlaging, ikke noe rengjøring eller klesvask etc. De har hjemmeværende koner til å ta seg av sånt.

Ja det er vel sånn det er. 

Fantastisk at det kan bli slik at mennene må være hjemme og passe barna mens kvinnene driver styrearbeid for å få menigheten til å overleve 😉 

Evt så får de skaffe penger selv. 

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Det står "somaliske kvinner ofte er opptatt av barn, skole, hjem og jobb". Ordet "hjem" dekker vel matlaging og slikt. 

De samme tingene som vi andre driver med altså. Kvinner og menn. 

Likevel klarer vi et lite styreverv i idrettslaget 😉

• Liker 3
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Ja det er vel sånn det er. 

Fantastisk at det kan bli slik at mennene må være hjemme og passe barna mens kvinnene driver styrearbeid for å få menigheten til å overleve 😉 

Evt så får de skaffe penger selv. 

Eventuelt så begynner de bare å skrive opp navnet på noen av konene til de mannlige, religiøse lederne som styremedlemmer på papiret, men kvinnene får ikke sette sine bein der likevel. De skal bare ha navnene deres på papiret så det religiøse samfunnet kan få den økonomiske støtten fremdeles.

Kvinnene vil nok fortsatt stå hjemme foran grytene.

• Liker 4
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Eventuelt så begynner de bare å skrive opp navnet på noen av konene til de mannlige, religiøse lederne som styremedlemmer på papiret, men kvinnene får ikke sette sine bein der likevel. De skal bare ha navnene deres på papiret så det religiøse samfunnet kan få den økonomiske støtten fremdeles.

Kvinnene vil nok fortsatt stå hjemme foran grytene.

Jeg ønsker å være mer positiv. Men godt mulig du har rett. 

Skrevet
3 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Det er også et fåtall som ønsker å sitte i styret/samarbeidsutvalg i skole/bhg/korps/idrettslag. 

Men man får alltids samlet sammen noen likevel. 

Ja, og det syns jeg veldig bra om de klarer og få samlet noen!🙂 uansett synes jeg det er rart de setter krav om 40%, hvorfor akkurat 40%? hva om de bare får til 30%🤷🏼‍♀️ 

• Liker 2
Skrevet (endret)
amourerah skrev (1 minutt siden):

Ja, og det syns jeg veldig bra om de klarer og få samlet noen!🙂 uansett synes jeg det er rart de setter krav om 40%, hvorfor akkurat 40%? hva om de bare får til 30%🤷🏼‍♀️ 

Man får til det man VIL få til. (Eller blir tvunget til). 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet
Just now, solmåneogstjerner said:

Man får til det man VIL få til. 

Det er faktisk ikke så enkelt alltid desverre.

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (18 minutter siden):

Kjenner du muslimske kvinner som vil sitte i styret og bestemme for andre kvinner?

Nei. Vet om noen bare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...