Gå til innhold

Forbikjøring varsellinje

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på om det er lov å forbikjøre når det er varsellinje på veien? Har dere noen gang gjort det før? Hvordan gikk det?

Jeg har lest litt i boken og sett på nettet. Det er ikke forbudt men den angir at sikten er for kort til vanlig forbikjøring.

Anonymkode: 54a9c...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun ved sperrelinje er forbikjøring direktr definert som ulovlig.  

Men så er det likevel at man skal ferdes aktpågivende og varsomt, og slik sett kan forbikjøring også ellers være ulovlig.

Jeg kjører  til tider forbi saktekjørende kjøretøy selv om det er varsellinje. Det forutsetter selvsagt at min sikt er god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de ande skriver, nei, det er ikke ulovlig, men det kan være ulovlig på andre måter. Du må vurdere sikt og forhold. Og hvor fort den du ønsker å forbikjøre i utgangspunktet. Ligger forankjørende 5km/t under fartsgrensa er det umulig å komme forbi uten å bryte fartsgrensa med ganske mye. 

Anonymkode: 1e2fd...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei

Jeg lurte på om det er lov å forbikjøre når det er varsellinje på veien? Har dere noen gang gjort det før? Hvordan gikk det?

Jeg har lest litt i boken og sett på nettet. Det er ikke forbudt men den angir at sikten er for kort til vanlig forbikjøring.

Anonymkode: 54a9c...a7e

Første spørsmål har du selv gitt svaret på. Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har kjørt forbi noen der det var varsellinje.

Anonymkode: 035e9...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Første spørsmål har du selv gitt svaret på. Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har kjørt forbi noen der det var varsellinje.

Anonymkode: 035e9...915

Aldri kjørt forbi syklister eller gående?

Anonymkode: 1e2fd...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart jeg har det, kanskje særlig med den todelte, der det er sperret for én side, men ikke den andre.

155999.gif

Men i praksis ser jeg altså knapt forskjell når jeg kjører. Som alle andre sier: Se an forholdene. I en sprek bil, på tørr vei, med klar sikt, kjører man selvsagt annerledes enn med familien i en bobiltynget, undermotorisert kjerre i tåke.

Anonymkode: 70838...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...