AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Har kjøpt og er spent på hvordan det blir med ulike matretter. Hva bruker du din til? Anonymkode: 1850c...1ca
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 Det meste retter der ting skal koke lenge og det ikke gjør noe om de koker litt i stykker, tar jeg alltid i trykkokeren. F.eks koke kraft, supper som skal stavmikses, potetmos, diverse gryter med kjøtt som ellers måtte stå og putre hele dagen. Samt koke tørre bønner/kikerter, går også vanvittig mye fortere i trykkoker. Anonymkode: 78a3f...f63
stan Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 Bruker vår mye til å lage tykke supper eller gryteretter. Det går mye fortere. Kjøtt blir mørere. Bein og knokler blir mykere. Mer næringsstoffer blir tilgjengelig. Her er favoritten min i trykkoker, oppskriften er på engelsk men kan varieres mye. Juleribbe passer bra som kjøttet. Skjær i finger tykke biter. Ekstra godt blir det om kjøttet freses litt i varm vok, litt om gangen. Det går bra å bruke honning, sirup eller brunt sukker. Det går fint å droppe risvinen, men sherry smaker omtrent det samme. Jeg har brukt rødvin, øl og hvitvin. Veldig populær rett å servere utlendinger denne retten i Kina. Lykke til. Hong shao, or red-cooking, is a popular way to prepare meats in the Shanghai region of eastern China. Simmering in dark soy sauce gives the meat a reddish color and the dish its name. Red-cooked dishes often include a mix of meat and vegetables and are similar to a western stew. The sauce produced during hong shao cooking is sometimes reserved and used again and again, improving in flavor with each use. Families and restaurants often claim sauces that reach back for generations. 3 to 4 servings Ingredients Pork butt, cubed -- 1 1/2 pounds - 625 gram Gingerroot, thinly sliced -- a 1/2-inch piece Whole star anise (optional) -- 2 Sugar -- 2 teaspoons Salt and pepper -- to taste Stock or water -- 1 cup - 250 ml Dark soy sauce -- 1/4 cup Rice wine or sherry (optional) -- 1-2 tablespoons Method Add all the ingredients to a large pot or wil and bring to a boil over medium-high heat. Reduce heat to low, cover and simmer for 45 minutes to an hour, or until the meat is very tender. Adjust seasoning and serve with rice. Variations Add 2 cups of chopped vegetables about 3/4 of the way through the cooking process if you like and continue to simmer until they are cooked through. Possible vegetables: chopped carrots, turnips, daikon, potatoes, onions or scallions. The meat can first be blanched in boiling water or seared until browned if you like. Try red-cooking a whole, bone-in pork butt. Pork belly is a particular favorite for red-cooking. Or substitute cubed beef, a whole chicken, chicken thighs or wings. Turn whole pieces of meat periodically for even cooking and coloring. The meat is sometimes cooled in the sauce then served cold. Use rock sugar instead of granulated sugar if you can find it. Some cooks use a combination of light and dark soy sauce. Substitute 2 teaspoons of 5-spice powder for the star anise if you like. Notes To store red-cooking sauce for reuse, freeze the sauce, or refrigerate it and use at least once a week to keep it "alive." Add a little extra water or stock each time to bring it back to the volume called for in the recipe. http://www.whats4eats.com/meats/hong-shao-rou-recipe
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #4 Skrevet 17. oktober 2021 Moren min har trykkoker, og påstår hun ikke kunne klart seg uten. Jeg bruker det så sjelden at da bare låner jeg av henne, for til pinnekjøtt og hønsefrikassè er den helt fantastisk (får alltid skryt for å det møre kjøttet ☺️). Anonymkode: 78cda...577
elien Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Trykkkoker er et av "leketøyene" jeg bruker mest! Men jeg har en slik multi-gryte som også slowcooker også + en del andre fungsjoner jeg ikke bruker så mye. Elsker all høyrygg i trykkkokeren, også kjaker når jeg får tak i det. Og andre kjøttdeler som trenger litt mer enn 7 min på hver side i pannen. Det begynte med pinnekjøtt i trykkkoker, og siden har det bare kokt på seg med ting jeg putter i
Helene Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg savner trykkoker. Ingen i min familie har noen har brukt det. Men bodde i Frankrike noen år. Sambo dengang hadde sånn trykkkoker. Jeg visste ikke hva det var. Han lærte meg det. Savner det i dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå