Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang pendlevei har du? Hvordan syns du det går å pendle så langt? Pendler du med bil eller kollektiv transport? Og har du barn og hvor gamle er de?

Det er mulig jeg kan få en jobb som gjør at jeg må kjøre bil 1 time og 45 minutter kjøring en vei. Om jeg får mulighet til jobben så vil jeg mest sannsynlig kunne ha hjemmekontor 2 dager i uka. Jobben vil gjøre at jeg tjener ca 150 000 mer i året.

Er dette noe du hadde orket å gjøre?

Anonymkode: de6cc...716

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg heller flyttet nærmere. Hadde ikke orket 30 timers reise pr mnd for å gå på jobb

Anonymkode: 8a68f...bd5

Skrevet

Regner med du ikke har barn?

Ta jobben, jobb der 6-12 mnd. Trives du veldig godt flytter du nærmere jobben. Trives du ikke sier du opp og finner deg noe nytt der du bor. 

Lykke til :)

Anonymkode: 22749...41b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da hadde jeg heller flyttet nærmere. Hadde ikke orket 30 timers reise pr mnd for å gå på jobb

Anonymkode: 8a68f...bd5

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Regner med du ikke har barn?

Ta jobben, jobb der 6-12 mnd. Trives du veldig godt flytter du nærmere jobben. Trives du ikke sier du opp og finner deg noe nytt der du bor. 

Lykke til :)

Anonymkode: 22749...41b

Har barn, så å flytte sitter langt inne grunnet venner og omgangskrets. 

Men jeg kan reise tidlig, type 5.30 om morgenen, og ikke komme hjem altfor sent.

Skrevet

Jeg hadde 1,5 timer reisevei til jobben. Holdt ut i ett år, og da pendlet jeg attpåtil med tog slik at jeg kunne starte arbeidsdagen på toget og gå tidligere fra kontorer. Tilsvarende pendling i bil uten mulighet for å "telle timer" høres horribelt ut. Lønnsveksten din gjør det interessant da forsåvidt.

Anonymkode: dd5a5...b15

Skrevet (endret)

Da måtte det vært krise på jobbfronten altså! Hadde ikke orket 3,5 timer til pendling minst tre dager i uka.... Og kjøre selv... Greit man kan høre lydbok, podcast, musikk .. Men tanken på dårlig vær og føre, at man selv er trøtt og likevel må kjøre.. Nei, det skal mye til for at jeg hadde syntes det var verdt det. 

Har mannen/samboeren jobb der dere bor så han kan ivareta hente-sykt-barn i barnehagen feks?

Hvis dette utløser behov for å kjøpe en til bil i husstanden, så bør dere regne på om lønnsøkningen er verdt det. Sammenlign evt økning i netto lønn med økte kostnader til bil/drivstoff/ bompenger.

Endret av Eneri
Skrevet

Jeg er student og har 45-1 times biltur til jobb (avhengig av trafikken) . Jeg jobber 1 gang i uken og 1 helg i måneden. Hadde aldri vært aktuelt med så lang reisevei om dette hadde vært en fulltidsjobb. 1 og 45 min høres veldig mye ut, særlig om du har barn i tillegg. Synes ikke det er verdt det for 150 000 kr ekstra, da hadde jeg heller sett an om det kom noe jobbtilbud nærmere der du bor i fremtiden.

Anonymkode: c0b8c...4aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde 1,5 timer reisevei til jobben. Holdt ut i ett år, og da pendlet jeg attpåtil med tog slik at jeg kunne starte arbeidsdagen på toget og gå tidligere fra kontorer. Tilsvarende pendling i bil uten mulighet for å "telle timer" høres horribelt ut. Lønnsveksten din gjør det interessant da forsåvidt.

Det er en stilling med mer ansvar som jeg ønsker meg, og lønnsveksten vil gjøre at vi går fra en økonomi hvor det akkurat går rundt (og hvor vi må vurdere om vi skal kunne dra på kino f.eks), til å kunne ha det mer romslig.

Skrevet
Eneri skrev (9 timer siden):

Da måtte det vært krise på jobbfronten altså! Hadde ikke orket 3,5 timer til pendling minst tre dager i uka.... Og kjøre selv... Greit man kan høre lydbok, podcast, musikk .. Men tanken på dårlig vær og føre, at man selv er trøtt og likevel må kjøre.. Nei, det skal mye til for at jeg hadde syntes det var verdt det. 

Har mannen/samboeren jobb der dere bor så han kan ivareta hente-sykt-barn i barnehagen feks?

Hvis dette utløser behov for å kjøpe en til bil i husstanden, så bør dere regne på om lønnsøkningen er verdt det. Sammenlign evt økning i netto lønn med økte kostnader til bil/drivstoff/ bompenger.

Mannen kan ivareta sykt-barn dager ja. Og jeg vil kunne dra tidlig på jobb, slik at jeg er hjemme til 16-16.30 tiden, akkurat som jeg er nå.

Skrevet
Eneri skrev (9 timer siden):

Vi har forresten behov for to biler uansett, og begge har en viss kjørelengde til jobb slik det er i dag også. Det er klart kostnaden rundt bilhold vil øke pga lenger vei, men noe vil jeg kunne få igjen på skatten.

Jeg tenker også på at økning i inntekt vil være positivt for pensjonsoppteningen min. Jeg er ikke 40 år ennå, og hvis inntekten øker med 150 000 nå, i stedet for om en del år, så vil jo det være positivt for pensjonen.

Skrevet

For meg fungerte det for en periode på nesten år (2 dager i uken, ca 1,5 time hver vei).  Det eneste som gjorde at det fungerte for meg var at jeg pendlet med bil (fantes ikke andre alternativer), og at jeg hadde reisetid inkludert i arbeidstiden.

Barna var tenåringer på det tidspunktet, men det hadde ikke så stor betydning, i og med at arbeidsdagen ikke ble lenger tross pendling.

Anonymkode: a4aad...a76

Skrevet

Hvis du skal kjøre kl 5.30 og være uthvilt, må du vel legge deg kl. 21/ 21.30. Hvis du følger samme døgnrytme hver dag er det uproblematisk, men vanskelig å sovne så tidlig hvis du på hjemmekontordager står opp et par tre timer senere. Håper partner kan underholde seg selv de siste kveldstimene.😉 Jeg synes det flott at du tar tak for å bøte på en stram økonomi. I det lange løp vil du kunne få andre gode jobber med å ha lederjobberfaring på CV’en. Jeg antar du er relativt ung og da tåler man pendlerbelastningen bedre enn eldre arbeidstakere. Tenker det gjelder å gripe sjansen når den byr seg, det er jo ikke en livstidskontrakt.

Anonymkode: 0f296...a22

Skrevet

Jeg bil-pendlet (ingen kø, lett kjørevei, parkerte under tak både hjemme og på jobb) ca 1 time og et kvarter kjørevei i 2.5 år. Kjørte i perioder hver dag, det var veldig slitsomt og jeg endte opp med å skaffe meg en hybel og delvis bo hos en venninne. I periodene hvor jeg kjørte noen dager i uka gikk det greit. Hadde ikke barn. Nå som jeg har et lite barn ville det ikke fungert. Kunne hverken levert eller hentet i barnehagen, og hadde nesten ikke sett barnet de dagene jeg pendlet (ingen fleksitid).

Hjemmekontor noen dager i uka hadde vært helt nødvendig for at jeg skulle tatt en sånn dag, og det måtte vært kontraktsfestet. 

Anonymkode: 5081e...c32

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

For meg fungerte det for en periode på nesten år (2 dager i uken, ca 1,5 time hver vei).  Det eneste som gjorde at det fungerte for meg var at jeg pendlet med bil (fantes ikke andre alternativer), og at jeg hadde reisetid inkludert i arbeidstiden.

Betyr dette at du hver dag hadde 3 av 7,5 time arbeidstid i reisetid og i så fall "kun" jobbet 4,5 time? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bil-pendlet (ingen kø, lett kjørevei, parkerte under tak både hjemme og på jobb) ca 1 time og et kvarter kjørevei i 2.5 år. Kjørte i perioder hver dag, det var veldig slitsomt og jeg endte opp med å skaffe meg en hybel og delvis bo hos en venninne. I periodene hvor jeg kjørte noen dager i uka gikk det greit. Hadde ikke barn. Nå som jeg har et lite barn ville det ikke fungert. Kunne hverken levert eller hentet i barnehagen, og hadde nesten ikke sett barnet de dagene jeg pendlet (ingen fleksitid).

Hjemmekontor noen dager i uka hadde vært helt nødvendig for at jeg skulle tatt en sånn dag, og det måtte vært kontraktsfestet. 

Anonymkode: 5081e...c32

Det vil mest sannsynlig bli mulighet for hjemmekontor og jeg vet det er fleksitid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Betyr dette at du hver dag hadde 3 av 7,5 time arbeidstid i reisetid og i så fall "kun" jobbet 4,5 time? 

Stemmer, disse to dagene hadde jeg 3 timer reisetid og 5 timer kontortid.  

Anonymkode: a4aad...a76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...