Gå til innhold

Leve av oppsparte midler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som lever kun av oppsparte midler, eller har som må å gjøre det i fremtiden? Hvor mye penger har dere beregnet at dere trenger pr. år frem til alderspensjonen kommer? Jeg tenker da ikke på hvor mye man trenger for å kunne leve av avkastningen, men også at man kan tære på selve sparebeløpet. 

Anonymkode: a1711...f84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FIRE har all infoen du trenger.

Anonymkode: d0705...5f1

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

FIRE har all infoen du trenger.

Anonymkode: d0705...5f1

De fleste sakene jeg har lest handler om hvordan man kan leve av avkastning. Jeg er mer ute etter et verktøy for å regne ut hvor mye man trenger for å gå i null/evt ha en liten buffer igjen når pensjonen kommer. Kan jo så klart ta den summen man lever av vi året pr i dag, og gange med forventet inflasjon, men mange andre ting som kan spille inn.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste sakene jeg har lest handler om hvordan man kan leve av avkastning. Jeg er mer ute etter et verktøy for å regne ut hvor mye man trenger for å gå i null/evt ha en liten buffer igjen når pensjonen kommer. Kan jo så klart ta den summen man lever av vi året pr i dag, og gange med forventet inflasjon, men mange andre ting som kan spille inn.

Du kan bruke denne:

https://www.calculator.net/investment-calculator.html

Det er trygt å beregne 4% avkastning om det går over mange år. 

Om du bare skal leve av pengene 5 år er det tryggest å ha alt på konto. Om du skal leve av det mer, er det best å ha investert det. Det snakkes ikke så mye om å la det gå tomt fordi det rett og slett ikke er SÅ stor forskjell på hvor mye penger du trenger til å være 30 år for eksempel og "til evig tid". Dessuten så er det som en slags buffer. Å beregne på året hvor mye du bruker er risiko om du investerer. Det er ikke sånn at markedet gir avkastning på presis 10% hver år. Selv om det generelt er 10% avkastning (ikke tatt inflasjon med i beregningen) så varierer veldig mye. Med 6 millioner investert og hvor du tar ut 20 000 i måneden i dagens verdi vil dette vare "til evig tid". Mens om du bare trenger at det varer i 30 år trenger du bare 4,2 millioner kroner. 

Jeg planlegger å ha investerte penger jeg tar ut litt etter litt om ca ti år til jeg blir pensjonist. Men dette vil da være i tillegg til å ha nedbetalt bolig pluss å jobbe med hobbyen min. På den måten så ville jeg klart meg (men da meget sparsommelig) om alle investeringene gikk galt.

Anonymkode: 4a439...300

Skrevet

Du kan fint bruke samme formel da som nedbetaling på lån. Du finner det i excel. Det blir bare motsatt vei. Der betaler du både renter pluss nedbetaling og skal jo gå i null. Så legger du inn dine forutsetning. Det jeg syns er vanskelig å beregne er det med avkastning, inflasjon og formueskatt. Jeg skatter i dag 44% av lønnen min for det skal dekke skatt på utleiebolig pluss formueskatt. Så om jeg da slutter å jobbe, så vil jeg fortsatt ha en høyere skatte prosent. Det betyr at jeg må ha enda mer spart opp. I tillegg vil jo pensjonen bli lavere. Men så kan man vel også regne med arbeidsledighetstrygd i to år om man vil det. 

Anonymkode: 8a5ad...2d7

Skrevet

Jeg har litt samme problemstilling. I Norge så tar jeg det for gitt at jeg får pensjon, og det er ikke såå lenge til at jeg tror at samfunnet har gått fullstendig i oppløsning før jeg blir pensjonist. Men jeg skjønner at dette stiller seg annerledes for FIRE-folkene.

Jeg har i tillegg tenåringsbarn, så det er en utgift som forsvinner innen ca 5 år. Planen min er å ha nok penger til å klare meg i ca 10 år før 62. Spørsmålet blir mer hva slags budsjett jeg blir nødt til å ha i disse 10 årene ettersom livet mitt blir ganske annerledes de 10 årene enn det har vært fram til nå.

En helt annen sak er at jeg ikke finner ut om jeg har nok i potten min hos folketrygden til å ta ut pensjon fra 62. I beregningene jeg har kommet over blir det lagt til grunn at folk jobber helt fram til de tar ut pensjon. Nå er ikke dette avgjørende for planen ettersom jeg kan begynne å ta ut innskuddspensjon og IPS fra 62.

Anonymkode: dbe57...390

Skrevet

Du bør selv sette opp et antatt budsjett over faste utgifter, penger du trenger til klær hobby osv. Også regner du ut hva, du minimum behøver av penger hvert år. Voila så har du svaret. 

Anonymkode: e1282...d61

Skrevet
On 10/17/2021 at 9:32 AM, AnonymBruker said:

En helt annen sak er at jeg ikke finner ut om jeg har nok i potten min hos folketrygden til å ta ut pensjon fra 62. I beregningene jeg har kommet over blir det lagt til grunn at folk jobber helt fram til de tar ut pensjon. 

Anonymkode: dbe57...390

Ja, dette har jeg også lurt på. Minpensjon.no sier at jeg kan ta ut fra 62, men forutsetter det at jeg jobber til 62? Eller kan jeg slutte ved 52 og likevel få pensjon ved 62, eller må jeg da vente til 67? Jeg vil uansett ikke gamble på at pensjonsalderen forblir den samme, vi har tross alt sett ting skje det siste året som man aldri ville trodd var mulig. Selv om det ser ut til at Norge klarer seg bra gjennom økonomisk. Men hva om det blir pandemi i årevis? Så jeg vil ha en solid buffer i tillegg til det jeg planlegger å leve av frem til pensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...