AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Det blir verre og verre for hvert år, når høsten kommer blir humøret dårligere, han gruer seg til vinteren og klager allerede over kulden. Hver dag det snør er det som om verden går under, han hater alt med vinteren, snø, kulde, snømåking, skigåing... Jeg liker definitivt best vår og sommer selv og hater glatte veier, men forsøker å fokusere på det positive med vinteren - for å komme gjennom den. Problemet er at hans innstilling til vinteren påvirker meg mye. Hvordan skal jeg takle det?? Anonymkode: b2c0d...104
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det blir verre og verre for hvert år, når høsten kommer blir humøret dårligere, han gruer seg til vinteren og klager allerede over kulden. Hver dag det snør er det som om verden går under, han hater alt med vinteren, snø, kulde, snømåking, skigåing... Jeg liker definitivt best vår og sommer selv og hater glatte veier, men forsøker å fokusere på det positive med vinteren - for å komme gjennom den. Problemet er at hans innstilling til vinteren påvirker meg mye. Hvordan skal jeg takle det?? Anonymkode: b2c0d...104 Her må du definitivt jobbe med deg selv. Du må ta hovedansvaret for snømåking ihvertfall, og ikke mase om skiturer. Anonymkode: b5ecc...1df 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det blir verre og verre for hvert år, når høsten kommer blir humøret dårligere, han gruer seg til vinteren og klager allerede over kulden. Hver dag det snør er det som om verden går under, han hater alt med vinteren, snø, kulde, snømåking, skigåing... Jeg liker definitivt best vår og sommer selv og hater glatte veier, men forsøker å fokusere på det positive med vinteren - for å komme gjennom den. Problemet er at hans innstilling til vinteren påvirker meg mye. Hvordan skal jeg takle det?? Anonymkode: b2c0d...104 Det skal jo være lov å være ærlig, og lov å syte og klage til en viss grad - men det kan bli altfor mye. Tror du må ta en alvorsprat, om du tror han kan respondere på det? Eventuelt finne artikler/filmer som kan forklare temaet for ham -. En tredje mulighet er jo å finne et klagetema og gjøre det samme tilbake. Når han så til slutt reagerer, kan du forklare sammenhengen. Anonymkode: 2fba2...cd1 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 Åhhhhh ja, det er så slitsomt. Faren min er sånn. Samme gnålet hvert år. Han kan si ting som "håper jeg dør tidlig om høsten sånn at jeg har fått opplevd en deilig sommer og går glipp av høst og vinter". 🙄 Kanskje mannen din har vinterdepresjon? Han bør ta tilskudd av D-vit og kjøpe seg sånn det sollampe. Betal noen for å måke? Anonymkode: 6cef1...c09 9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 Har dere snakket om hvordan klagingen hans påvirker deg også? Han må jobbe med sin innstilling og du må sette grenser for hva du skal måtte høre på. hvis han ikke hører på deg så forlater du konversasjonen når han begynner. jeg er ikke så veldig glad i vinteren og kunne fint bodd i et hele året varmt land med glede men jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. 1. jeg tenkte igjennom hva det var med vinteren som gjorde meg lei meg. 2. gikk til innkjøp for å gjøre de dårlige sidene med vinteren bedre. Feks. Bedre skor og klær så jeg ikke ble så kald og våt. Være ute de timene og dagene det er lyst og sol. når jeg hadde gjort dette så var det mye triveligere med vinteren. Anonymkode: 31654...086 9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Skrevet 16. oktober 2021 Hadde ikke giddet en sånt forhold med en sutrete guttunge. Slike porselenstrekk er slitsomt i lengden. Send han ut på snømåking så kan han stå der å grine. Anonymkode: e24d1...5d6 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 Mannen min er helt lik ts. Vi har vært sammen i over 10 år. Det er akkurat som om gardina går ned for han i Oktober. Det blir like tungt for oss som er rundt.. I fjor bestemte vi oss for å være flinkere til å utnytte vinteren. Han var nødt til å gi det en kjangs. Vi prøvde å stå på skøyter, ski og dro på flere hytteturer med andre vennepar. Det så faktisk ut til å hjelpe. Håper denne vinteren er en fortsettelse på den forrige! Anonymkode: 8a297...c56 5
Kvittering Skrevet 16. oktober 2021 #8 Skrevet 16. oktober 2021 Jaja, du kan trøste deg med at for andre er det motsatt. Jeg elsker vinter, og sesongen som begynner nå er begynnelsen på tiden jeg er mest glad. Sommeren og våren er noe drit. 4
Magika_fra_Fyll Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg hater vinteren jeg også, håper jeg kan flykte til Spania eller lignende så fort økonomien tillater det. Men jeg holder hatet mitt for kulda og mørkehelvetet stort sett for meg selv da, kanskje du kan prøve snakke med han om hvordan klagingen påvirker forholdet deres? 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #10 Skrevet 16. oktober 2021 Ordentlig utstyr er viktig, hjalp meg med det verste. Slippe tunge jakker, sko osv. Koster flesk der og da, men du verden som det hjalp . Anonymkode: 067ab...609 3
mannor Skrevet 16. oktober 2021 #11 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det blir verre og verre for hvert år, når høsten kommer blir humøret dårligere, han gruer seg til vinteren og klager allerede over kulden. Hver dag det snør er det som om verden går under, han hater alt med vinteren, snø, kulde, snømåking, skigåing... Jeg liker definitivt best vår og sommer selv og hater glatte veier, men forsøker å fokusere på det positive med vinteren - for å komme gjennom den. Problemet er at hans innstilling til vinteren påvirker meg mye. Hvordan skal jeg takle det?? Anonymkode: b2c0d...104 Det har ingen hensikt å bruke så mye energi på noe man ikke kan gjøre noe med. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #12 Skrevet 16. oktober 2021 Mannen min er ikke fullt så ille som din, men han klager mye, og jeg blir ikke overrasket om jeg må tilbringe alderdommen alene. Han er fast bestemt på å flytte til varmere strøk når han blir pensjonist. Jeg har ikke problemer med å være på ferie i eksempelvis Spania, men kan ikke tenke meg å flytte dit. Anonymkode: faf7a...c91 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #13 Skrevet 16. oktober 2021 Hvordan bor dere? Er det typisk mye snø og kaldt? Er det dårlige veier? Er det langt ute i skogen, slik at det ikke er noe bylys som kan bidra til å skape et slags "lys i mørke"? Jeg hater vinter og kulde, men det hjelper å bo et sted med gatelys og relativ tett bebyggelse, gode veier og null snømåking hjelper. Å bo i Oslo hjalp mye pga jeg slapp all måking, tok kollektivtrafikk og det var mye gatelys og lys fra hus. Jeg bodde på landet og gikk i dvale hver vinter. Da jeg flyttet til storby ble det mer puls og liv. Behovet for dvale ble mindre. Anonymkode: d470c...950 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #14 Skrevet 16. oktober 2021 Gjør det slutt med han. Dette hadde jeg ikke orket Anonymkode: 0647f...6d7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #15 Skrevet 16. oktober 2021 TS her: Jeg må legge til at selv om han klager mye og hater snømåking, gjør han det allikevel, han tar seg sammen og måker snø-fordi han må ( jeg tar også min del). Han blir ekstra nedfor om vinteren, men tar allerede antidepressiva. Vi borvet sted der kommer mye snø, ja.. sånn middels kaldt. Det er vel mest det at den negative innstillingen hans gjennomsyrer "alt" hele vinteren. Anonymkode: b2c0d...104 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #16 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg er vinterhater av rang, men holder det vanligvis for meg selv. Det eneste som kan få meg til å klage høylytt er sånne som er overdrevent positive til alt som har med vinter å gjøre. De som gnåler om hvor koselig det skal bli med mer snø så de kan gå på ski, hvor koselig det er å tenne i peisen eller med levende lys, og de som synes det er kjempestas med nysnø i mai fordi da blir skisesongen litt lenger. En eneste gang i mitt liv har jeg hatt intenst lyst til å slå inn skallen på et menneske, og det var en turist som var lyrisk over nysnø i midten av mai, fordi da kunne han gå på ski. Så TS, om din måte å holde motet oppe er å være overdrevent positiv så kan jeg forstå at han klager som han gjør. Om du ikke er så ekstrem så synes jeg han overdriver. Vinter suger, men man må jo bare komme seg igjennom det. Jeg satser på å overleve til jeg blir pensjonist, så kan jeg nyte resten av livet i et land uten vinter. Anonymkode: 8d76a...dad 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #17 Skrevet 16. oktober 2021 Har du forsøkt å komme ham i møte? Han blir vel bare enda mer irritert og maser ivei om hvor inderlig han hater vinteren, hvis du på din side trassaktig kvitrer ivei om skiturer og snømenn. Gi fyren rett i at innesnødd bil er no herk og at blåfrosne fingre er Satans verk, bytt samtaleemne, så har han fått klaget fra seg for en stund. Anonymkode: 84407...767 3
Rucula Skrevet 16. oktober 2021 #18 Skrevet 16. oktober 2021 jeg forstår mannen din godt livet er for kort til å bruke i dette mørke, kalde landet med is og snø halve året. I Frankrike er det blå himmel, 21 grader og sol nå... hvorfor bor jeg ikke der 🥺 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #19 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): TS her: Jeg må legge til at selv om han klager mye og hater snømåking, gjør han det allikevel, han tar seg sammen og måker snø-fordi han må ( jeg tar også min del). Han blir ekstra nedfor om vinteren, men tar allerede antidepressiva. Vi borvet sted der kommer mye snø, ja.. sånn middels kaldt. Det er vel mest det at den negative innstillingen hans gjennomsyrer "alt" hele vinteren. Anonymkode: b2c0d...104 Hva ønsker han seg da? Mindre snø for eksempel? Kan dere flytte? Det er kjekt å kunne være tilpassningsdyktig og finne lyspunkter, men det er også mulig å se etter løsninger på problemet innen rimelighetens grenser. Anonymkode: d470c...950 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #20 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er vinterhater av rang, men holder det vanligvis for meg selv. Det eneste som kan få meg til å klage høylytt er sånne som er overdrevent positive til alt som har med vinter å gjøre. De som gnåler om hvor koselig det skal bli med mer snø så de kan gå på ski, hvor koselig det er å tenne i peisen eller med levende lys, og de som synes det er kjempestas med nysnø i mai fordi da blir skisesongen litt lenger. En eneste gang i mitt liv har jeg hatt intenst lyst til å slå inn skallen på et menneske, og det var en turist som var lyrisk over nysnø i midten av mai, fordi da kunne han gå på ski. Så TS, om din måte å holde motet oppe er å være overdrevent positiv så kan jeg forstå at han klager som han gjør. Om du ikke er så ekstrem så synes jeg han overdriver. Vinter suger, men man må jo bare komme seg igjennom det. Jeg satser på å overleve til jeg blir pensjonist, så kan jeg nyte resten av livet i et land uten vinter. Anonymkode: 8d76a...dad Hehe, skjønner frustrasjonen din der! Men, nei jeg synes ikke jeg er overdreven positiv. Jeg forsøker det pedagogiske " jeg skjønner at du synes det er kjipt, vinteren er noe herk!" Men jeg prøver nok også å få han til å skjønne hvor heldig han egentlig er, sammenlignet med de fleste i verden. Men skjønner at det nok er i en annen sammenheng jegbør trekke frem det 🙈 Anonymkode: b2c0d...104 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå