AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Er litt engstelig for å bli en «gammel» mor. Altså 41 når barnet blir født, og hele 47 når hun starter på skolen. Er redd for hva andre foreldre vil si og tenke. Jeg ser ok ut for alderen nå, men aner jo ikke om det er tilfelle når jeg er 47. Vil andre barn og foreldre tenke og spørre om jeg er bestemoren? Synes synd på barnet mitt? Dette er et ønsket barn, men bekymrer meg for omverdenen reaksjoner. Hvordan opplever dere andre foreldre det å se mødre, og fedre, som er eldre enn de fleste andre foreldrene i en klasse? Og dere som selv er litt «eldre» foreldre, hvordan opplever dere kontakten med de andre foreldrene som er yngre? Hva burde jeg forvente? Anonymkode: d4df9...030 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 16. oktober 2021 Det er veldig veldig vanlig i vår tid. Så det er ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: cf7f6...916 84
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er litt engstelig for å bli en «gammel» mor. Altså 41 når barnet blir født, og hele 47 når hun starter på skolen. Er redd for hva andre foreldre vil si og tenke. Jeg ser ok ut for alderen nå, men aner jo ikke om det er tilfelle når jeg er 47. Vil andre barn og foreldre tenke og spørre om jeg er bestemoren? Synes synd på barnet mitt? Dette er et ønsket barn, men bekymrer meg for omverdenen reaksjoner. Hvordan opplever dere andre foreldre det å se mødre, og fedre, som er eldre enn de fleste andre foreldrene i en klasse? Og dere som selv er litt «eldre» foreldre, hvordan opplever dere kontakten med de andre foreldrene som er yngre? Hva burde jeg forvente? Anonymkode: d4df9...030 Jeg er/var i helt motsatt ende av skalaen. Vi bodde midt i Oslo og jeg var 25 når barnet mitt begynte på skole mens de aller fleste var 40-50 år. Følte mer at jeg var outsideren. Fikk mange kommentarer på hvor ung jeg var, selv om vi hadde alt på stell. Det er alltid noen som vil mene noe om alt, det må man bare prøve å heve seg over. Gratulerer med graviditeten ❤️ Anonymkode: 1cfa1...d4d 34
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg personlig synes det er for gammelt, for min egen del. Fikk sistemann året jeg fylte 35. Ser at jeg er mye eldre enn de fleste andre mødre som har barn på sønnen min sin alder. Men hvorfor bry seg om hva andre mener? Det viktigste er jo å være en god mor. Ikke hvor ung man er. Jeg har ikke mye til felles med noen av de andre foreldrene, uavhengig av alder. Anonymkode: 780da...38f 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg syntes det var flaut i oppveksten at jeg hadde "gamle" foreldre. De var 38 og 45 da jeg ble født. Jeg skammer meg over dem, spesielt mamma da jeg var i 8-9 årsalderen. Anonymkode: 03d3d...227 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Skrevet 16. oktober 2021 Halvparten av mødrene i mine barns barnehage ble førstegangsmødre rundt den tiden. Føler meg som en «ung mor» som fikk min første da jeg var 29🤣 detter er Oslo vest da, veldig vanlig her. Anonymkode: b1e60...a28 12
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syntes det var flaut i oppveksten at jeg hadde "gamle" foreldre. De var 38 og 45 da jeg ble født. Jeg skammer meg over dem, spesielt mamma da jeg var i 8-9 årsalderen. Anonymkode: 03d3d...227 Men så har tidene, og gjennomsnittlig alder på førstegangsfødende, endret seg siden den gang. Nå er dette helt vanlig. Anonymkode: b1e60...a28 36
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #8 Skrevet 16. oktober 2021 Hadde foreldre på samme alder og tror ingen tenkte på det. Mine foreldre var mye roligere enn de andre, og vennene mine syntes de var de kuleste foreldrene. Anonymkode: f595d...14f 10
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er litt engstelig for å bli en «gammel» mor. Altså 41 når barnet blir født, og hele 47 når hun starter på skolen. Er redd for hva andre foreldre vil si og tenke. Jeg ser ok ut for alderen nå, men aner jo ikke om det er tilfelle når jeg er 47. Vil andre barn og foreldre tenke og spørre om jeg er bestemoren? Synes synd på barnet mitt? Dette er et ønsket barn, men bekymrer meg for omverdenen reaksjoner. Hvordan opplever dere andre foreldre det å se mødre, og fedre, som er eldre enn de fleste andre foreldrene i en klasse? Og dere som selv er litt «eldre» foreldre, hvordan opplever dere kontakten med de andre foreldrene som er yngre? Hva burde jeg forvente? Anonymkode: d4df9...030 Hold deg i form, ta vare på deg selv fysisk og psykisk. Og så spiller det ingen rolle! Noen unge foreldre havner i rullestol, eldre foreldre er spreke. Noen har ikke jobb, noen er deprimert, noen er fattige, noen rike. Alle har nok med sitt. Alder er det siste jeg tenker på rundt andre foreldre - aldri tenkt på det bortsett fra hun som var russ og leverte i barnehagen.. 😅 Pust med magen - og gratulerer med graviditeten! Anonymkode: 0bab0...04e 16
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #10 Skrevet 16. oktober 2021 Da treåringen startet i barnehagen var alle mødrene på avdelingen født fra 1974-88. I barselgruppen for samme barn var yngste 37 og eldste 42. Nå har andremann startet i barnehage og der er det helt klart mye yngre gjennomsnittsalder på mødrene på avdelingen. En annen er 40 og resten tipper jeg er mellom 25-35. Anonymkode: e521f...d60 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #11 Skrevet 16. oktober 2021 Hadde ikke tenkt over det. Jeg fikk første da jeg var 25, og nummer to nå når jeg er 38, og det er absolutt flere på min egen alder på barselgruppen denne gang.. Med eldste har jeg vært yngre enn foreldrene til de fleste av vennene hennes. Hadde ikke reagert eller tenkt over alderen din, du vil sikkert treffe flere jevnaldrende på foreldremøter o.l. Anonymkode: e168a...767 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #12 Skrevet 16. oktober 2021 Dette må du ikke bry deg om. Det er utrolig vanskelig å gjette alder, og er vel ikke noe voksne folk går rundt å tenker på? "Lurer på om hun er 38, eller kanskje hun er 45?" Folk har nok med seg selv. Noen blir mamma som 19 åring, andre når de er 42. Blir du mamma når du er 40 eller mer er du heldig synes jeg❤ Anonymkode: a3583...caa 11
Supersmurf Skrevet 16. oktober 2021 #13 Skrevet 16. oktober 2021 I dag blir folk foreldre i alle aldre, og jeg tror faktisk at det er du selv som bryr deg mest om alderen din. Vær en god mor, og ikke bry deg så mye om hvilket tall alderen din har. ❤️ 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #14 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hadde ikke tenkt over det. Jeg fikk første da jeg var 25, og nummer to nå når jeg er 38, og det er absolutt flere på min egen alder på barselgruppen denne gang.. Med eldste har jeg vært yngre enn foreldrene til de fleste av vennene hennes. Hadde ikke reagert eller tenkt over alderen din, du vil sikkert treffe flere jevnaldrende på foreldremøter o.l. Anonymkode: e168a...767 Har barn fra tidligere, og som deg var/er jeg blant de yngste foreldrene i deres foreldregrupper. Det er først nå, når jeg også skal bli en «gammel» mor at jeg har begynt å tenke på alderen til foreldre. Håper mange andre foreldre er litt som meg, for jeg kommenterer eller påpeker aldri andres alder og slike ting. Anonymkode: d4df9...030 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #15 Skrevet 16. oktober 2021 Takk for alle svar så langt. Håper det er litt som flere her gir uttrykk for; at det er mest jeg selv som tenker på dette, at de fleste har nok med seg selv. 😊 Anonymkode: d4df9...030 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #16 Skrevet 16. oktober 2021 Tenker at du ikke har noe å bekymre deg over! har aldri tenkt noe over alder på foreldre i bhg. Dvs, jeg ser jo at de spriker i alder, og at noen er tidlig i 20-årene mens andre sikkert er over 40, men det har jo ingen verdens ting å si. Pedleder i barnehagen er forresten gravid. Tror hun er over 40. Bare koselig det 🙂 Anonymkode: 914a0...0a0 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #17 Skrevet 16. oktober 2021 Fikk barn som 42-åring. En gang fikk jeg høre av en veldig ung og usikker mamma med barn i samme barnehage at "ja, du er vel bestemoren til XXX"....Jeg ble ikke så lei meg for det, jeg regna med det var hennes usikkerhet som fikk henne til å si noe sånt? Jeg blir stort sett tatt for å være 5-8 år yngre. Uansett, jeg bor i Oslo, og her føler jeg ikke at jeg er noe spes mye eldre enn de fleste mødre. Jeg er kanskje 3-7 år yngre enn nesten alle foreldrene i barnehagen til eldste. De som skiller seg ut er den ene unge mamma'en. Anonymkode: 9001a...07b 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #18 Skrevet 16. oktober 2021 59 minutter siden, AnonymBruker said: Fikk barn som 42-åring. En gang fikk jeg høre av en veldig ung og usikker mamma med barn i samme barnehage at "ja, du er vel bestemoren til XXX"....Jeg ble ikke så lei meg for det, jeg regna med det var hennes usikkerhet som fikk henne til å si noe sånt? Jeg blir stort sett tatt for å være 5-8 år yngre. Uansett, jeg bor i Oslo, og her føler jeg ikke at jeg er noe spes mye eldre enn de fleste mødre. Jeg er kanskje 3-7 år yngre enn nesten alle foreldrene i barnehagen til eldste. De som skiller seg ut er den ene unge mamma'en. Anonymkode: 9001a...07b eldre, skulle det stå. Ikke yngre Anonymkode: 9001a...07b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #19 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk barn som 42-åring. En gang fikk jeg høre av en veldig ung og usikker mamma med barn i samme barnehage at "ja, du er vel bestemoren til XXX"....Jeg ble ikke så lei meg for det, jeg regna med det var hennes usikkerhet som fikk henne til å si noe sånt? Jeg blir stort sett tatt for å være 5-8 år yngre. Uansett, jeg bor i Oslo, og her føler jeg ikke at jeg er noe spes mye eldre enn de fleste mødre. Jeg er kanskje 3-7 år yngre enn nesten alle foreldrene i barnehagen til eldste. De som skiller seg ut er den ene unge mamma'en. Anonymkode: 9001a...07b Oida, det var en veldig frekk kommentar. Bra du ikke tok deg nær av deg, tror jeg ville blitt ganske lei meg. Håper det ikke skjer noe sånt hos meg. Synes det er så merkelig at noen får seg til å komme med slike kommentarer, en slags mangel på sosiale sperrer. Anonymkode: d4df9...030 8
Peanut Skrevet 16. oktober 2021 #20 Skrevet 16. oktober 2021 Har aldri skjønt hvorfor alderen raker folk Det er da vitterlig revnende likegyldig 🤔 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå