Gå til innhold

Delt fast bosted - samarbeid om utgifter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis bare du mottar barnebidrag så har de ikke delt bosted. 

Anonymkode: 39e72...f89

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis bare du mottar barnebidrag så har de ikke delt bosted. 

Mente barnetrygd.

Skrevet

Kan du sette opp hvilke faste utgifter det er på barna + løpende utgifter og så sette en fornuftig del (som gir ca. halparten av utgiftene) av regningene over på far? Altså be SFO, idrettsklubb osv sende regning direkte til far. Du kan ta med oversikten og presentere dette på fvk på mekling feks, og informere der om at du x, y og z regning kommer til far heretter?

Anonymkode: 8c214...e90

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mente barnetrygd.

Jo. Barnetrygd går til den forelderen barnet har folkeregisteradresse hos. Delt eller fast bosted står i samværsavtalen. Den får jeg ikke gjort noe med om far skriver under på noe annet. 

Skrevet

Far har rett. Du får barnetrygden og skal stå for utgifter. Så noe er feil i avtalen her. Hvilken avtale er sendt inn siden bare du får barnetrygden? 
Hvis det står delt bosted i samværsavtalen deres så skal barnetrygden deles. Dette bør du ordne opp i før han får vite at du lurer både han og staten. 

Skrevet
Norlys skrev (1 minutt siden):

Jo. Barnetrygd går til den forelderen barnet har folkeregisteradresse hos. Delt eller fast bosted står i samværsavtalen. Den får jeg ikke gjort noe med om far skriver under på noe annet. 

Posten og skolekretsen gjelder folkeregistrert adresse. Har man delt bosted kan man fortsatt bare ha adresse ett sted. Bidraget deles ved delt bosted.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Posten og skolekretsen gjelder folkeregistrert adresse. Har man delt bosted kan man fortsatt bare ha adresse ett sted. Bidraget deles ved delt bosted.

*barnetrygden deles ved delt bosted.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Far har rett. Du får barnetrygden og skal stå for utgifter. Så noe er feil i avtalen her. Hvilken avtale er sendt inn siden bare du får barnetrygden? 
Hvis det står delt bosted i samværsavtalen deres så skal barnetrygden deles. Dette bør du ordne opp i før han får vite at du lurer både han og staten. 

Nei det er ikke slik. Om han hadde fått barnetrygden ville bare regnestykket om utjevningsbidrag balanseres med han betaler tilsvarende der. 

Når utjevningsbidrag beregnes legges det til grunn inntekt og hvem som får barnetrygden. Barnetrygd går automatisk til der barna har folkeregisteradresse. Den kan de ha bare ett sted. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

*barnetrygden deles ved delt bosted.

Nei. Barnetrygden går til den barna har folkeregisteradresse hos. Det kan de ha bare ett sted. 

Skrevet

Vi har to barn og hadde delt bosted. Fikk 1,5 barnetrygd hver, han betalte barnebidrag til meg pga han hadde høyere lønn. Alle utgifter som barnas regninger og klær skulle deles i to. 

Så fikk barna fast bosted hos meg. Jeg får tre barnetrygder og mer i barnebidrag. Jeg står for alle barnas utgifter.

Skrevet

Når det foreligger en avtale om delt bosted vil begge foreldrene anses som berettigede mottakere. Det er derfor viktig å søke om delt barnetrygd når en slik avtale inngås etter barneloven § 36.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi har to barn og hadde delt bosted. Fikk 1,5 barnetrygd hver, han betalte barnebidrag til meg pga han hadde høyere lønn. Alle utgifter som barnas regninger og klær skulle deles i to. 

Så fikk barna fast bosted hos meg. Jeg får tre barnetrygder og mer i barnebidrag. Jeg står for alle barnas utgifter.

Hvordan klarte du å få endret avtalen til fast bosted hos deg?

Skrevet
Norlys skrev (21 minutter siden):

Hvordan klarte du å få endret avtalen til fast bosted hos deg?

Det var gjennom retten dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var gjennom retten dessverre.

Vil du dele litt om den prosessen?

Brukte du advokat? Alder på barna? Hva var avgjørende for utfallet? Hadde barna noen ønsker? 
Utgifter i saken?

Skrevet
Norlys skrev (17 minutter siden):

Vil du dele litt om den prosessen?

Brukte du advokat? Alder på barna? Hva var avgjørende for utfallet? Hadde barna noen ønsker? 
Utgifter i saken?

Her var både jeg og barna utsatt for vold. Hadde advokat og fri rettshjelp. Barna var små og ble ikke hørt. Ikke jeg heller så de har samvær hos sin voldelige far nå. Pga volden kom barnevernet i bildet, han lurte damene der (narsissist) så derfor har han fått samvær. Jeg vet at jeg har vært ekstremt uheldig med hele prosessen, men det skremmer meg og gjøre det på nytt. Ikke har jeg råd heller…

Skrevet

Da får du la vær å sende med noe til far slik at han må kjøpe inn det barna trenger hjemme hos han. Det får være alt fra klær til utstyr.

Anonymkode: 8eb48...2fc

Skrevet

Er han slik som min eks, som egentlig synes det er helt greit å se lite til barna så lenge han slipper å betale? 

Jeg hadde spurt familievernkontoret helt konkret om hva konsekvensene kan bli når så store barn ikke drar på oppsatt samvær. Så hadde jeg latt ungene bestemme om de ville dra, dokumentert når de faktisk var hos far og så sendt ny søknad om barnebidrag basert på den. 

Alternativ er advokat. Har du advokat gjennom fagforening? Et alternativ kan være å kontakte en gratis tjeneste, som juss-buss (?), jurk el - det er studenter som har det, men de får veiledning. De kan ikke ta saken til retten, men kanskje de vet hva du kan gjøre. 

Anonymkode: 52ab0...95a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her var både jeg og barna utsatt for vold. Hadde advokat og fri rettshjelp. Barna var små og ble ikke hørt. Ikke jeg heller så de har samvær hos sin voldelige far nå. Pga volden kom barnevernet i bildet, han lurte damene der (narsissist) så derfor har han fått samvær. Jeg vet at jeg har vært ekstremt uheldig med hele prosessen, men det skremmer meg og gjøre det på nytt. Ikke har jeg råd heller…

Leit å høre at du har vært igjennom dette. Det kunne vært interessant å snakke mere med deg og dele erfaringer. Jeg har også en lengre historie med denne partneren som jeg ikke vil dele her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er han slik som min eks, som egentlig synes det er helt greit å se lite til barna så lenge han slipper å betale? 

Jeg hadde spurt familievernkontoret helt konkret om hva konsekvensene kan bli når så store barn ikke drar på oppsatt samvær. Så hadde jeg latt ungene bestemme om de ville dra, dokumentert når de faktisk var hos far og så sendt ny søknad om barnebidrag basert på den. 

Alternativ er advokat. Har du advokat gjennom fagforening? Et alternativ kan være å kontakte en gratis tjeneste, som juss-buss (?), jurk el - det er studenter som har det, men de får veiledning. De kan ikke ta saken til retten, men kanskje de vet hva du kan gjøre. 

Anonymkode: 52ab0...95a

Han er nok slik ja. Han skal ha barna mye på papiret. Når barna kommer dit blir de plukket opp av moren hans fordi han selv er borte… jobber eller med sin nye kjæreste. 
Jeg har prøvd å klage til nav ved å vise til de utgiftene jeg har. Det ble avslått. De forholder seg bare til samværsavtalen der det står delt fast bosted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...