Gå til innhold

Delt fast bosted - samarbeid om utgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn som har delt fast bosted. De har samvær med far annenhver onsdag til mandag. De er med andre ord litt lenger hos meg, etter barnas eget ønske. 
Far betaler et utjevningsbidrag på 500 i måneden. Jeg mottar barnetrygd. 

Far mener at jeg skal stå for utgiftene på barna og nekter å dele på utgifter slik delt fast bosted krever. 

Det er en fortvilet situasjon. Det ene barnet ønsker i tillegg å utvide tiden hos meg slik at samværet med far bare blir annenhver helg fra fredag til søndag. 
Vi har vært i flere møter på familiekontoret. Barna ønsker å komme å uttale seg om situasjonen og sine ønsker. De er over 12 år. Far nekter og mener at det ikke er bra for barna å bli utsatt for en slik samtale. 
Han sier også at barna ikke sier det samme til han om hvordan de ønsker samvær. 

Jeg har ikke råd til advokat og ta dette til retten. 

Har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre? 

Må jeg bare godta situasjonen og være alene med alle utgiftene?

Har snakket med advokater som sier at man antagelig ikke får noe inn for retten dersom det i hovedsak gjelder økonomi. 

Anonymkode: 63c1d...9f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre? 

Be om mekling, la ungene uttale seg. Far kan ikke hindre det. La ungene bestemme selv, krev bidrag via nav om han er vrang. 

Anonymkode: 52ab0...95a

• Liker 7
Skrevet

Hva er din inntekt på da? Mulig du kan ha rett på fri rettshjelp. 

Anonymkode: b25d0...f6c

Skrevet

Går det ikke an å bestille time til megling, så for å påse at han er inne før du kommer med ungene. Slik at han da ikke kan snu å dra. Også ang penger. Kan man ikke kreve bidrag gjennom nav? 

Skrevet

Vi har vært på mekling der jeg «truet» med å stevne det inn for retten. 
De to damene som var med på møtet har satt opp nytt møte i håp om å komme til enighet. 
For at barna skal få uttale seg på familiekontoret må begge foreldre godkjenne at barna skal komme dit. Dette motsetter far seg. 
Jeg tjener for mye til fri rettshjelp. 
Far kommer heller ikke til å endre mening om at han skal bidra på noen som helst måte. 
Jeg står helt fast. Vet ikke om noen som helst måte å nå gjennom på utenom å stevne det inn. Det vil koste alt for mye. 
Regelen er jo slik at når barnet er over tolv år skal deres mening tillegges stor vekt. Men det hjelper ikke når begge må samtykke i at de skal uttale seg på familiekontoret. Og barna ikke tør å si meningen sin til far som er veldig kontrollerende og uten empati for sine barn. 
Den regelen gjelder ironisk nok bare for foreldre med mye penger og kan ta det til retten eller foreldre som er empatiske og vil lytte til sine barn uten å gi dem dårlig samvittighet. 

Jeg er fortvilet. 

Noen som har opplevd lignende?

Hva kan jeg gjøre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Be om mekling, la ungene uttale seg. Far kan ikke hindre det. La ungene bestemme selv, krev bidrag via nav om han er vrang. 

Anonymkode: 52ab0...95a

For å få bidrag via nav må barna ha fast bosted hos meg. Det vil ikke far la barna få. Eneste mulighet er om jeg vinner frem i retten. Og jeg har ikke økonomi til å ta det dit. 

Skrevet
Norlys skrev (2 timer siden):

For å få bidrag via nav må barna ha fast bosted hos meg. Det vil ikke far la barna få. Eneste mulighet er om jeg vinner frem i retten. Og jeg har ikke økonomi til å ta det dit. 

Bidraget du mottar, går det via nav? For det står ikke noe sted i reglene til nav at barna må ha fast bosted hos den ene for å kunne motta bidrag. Så dersom dere ikke har bidraget via nav så anbefaler jeg deg å be nav kreve det inn!

Anonymkode: 8eb48...2fc

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor fikk du barn med denne mannen?

Anonymkode: edac6...4df

• Liker 1
Skrevet
Norlys skrev (2 timer siden):

Vi har vært på mekling der jeg «truet» med å stevne det inn for retten. 
De to damene som var med på møtet har satt opp nytt møte i håp om å komme til enighet. 
For at barna skal få uttale seg på familiekontoret må begge foreldre godkjenne at barna skal komme dit. Dette motsetter far seg. 
Jeg tjener for mye til fri rettshjelp. 
Far kommer heller ikke til å endre mening om at han skal bidra på noen som helst måte. 
Jeg står helt fast. Vet ikke om noen som helst måte å nå gjennom på utenom å stevne det inn. Det vil koste alt for mye. 
Regelen er jo slik at når barnet er over tolv år skal deres mening tillegges stor vekt. Men det hjelper ikke når begge må samtykke i at de skal uttale seg på familiekontoret. Og barna ikke tør å si meningen sin til far som er veldig kontrollerende og uten empati for sine barn. 
Den regelen gjelder ironisk nok bare for foreldre med mye penger og kan ta det til retten eller foreldre som er empatiske og vil lytte til sine barn uten å gi dem dårlig samvittighet. 

Jeg er fortvilet. 

Noen som har opplevd lignende?

Hva kan jeg gjøre?

Jeg har lite erfaring med dette, men snakk med barna dine om dette og hva de ønsker. Spør de om det er greit at du tar en video av de der de fortelle dette, slik at du kan ha med dette på Familievernkontoret og vise videoen? Fint om du får med at de samtykker til at du filmer de på video. Barnets mening skal vektlegges. Vis til barneloven.

Anonymkode: 884f5...f4a

Skrevet

Nav kan beregne og kreve inn bidrag selv om dere har delt bosted. 

Anonymkode: f8de8...054

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nav kan beregne og kreve inn bidrag selv om dere har delt bosted. 

Anonymkode: f8de8...054

Det er riktig. Da regner de ut et utjevningsbidrag. (For st begge skal stille likt, da legges det til grunn lønn og antall netter fordelt mellom oss) Det er i vårt 500 kroner for to barn pr mnd. Så forventes det at vi skal samarbeide og dele på utgiftene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor fikk du barn med denne mannen?

Anonymkode: edac6...4df

Godt spørsmål. Ikke alle viser sitt sanne jeg før etter en tid. Det må oppleves for å kunne forstås. Dessverre har historien gjentatt seg. Dame (stemor)nummer tre etter meg er akkurat kommet inn i bildet hans. God på å sjarmere tydeligvis. 

Skrevet

Hva begrunner han dette med da? Hvorfor mener han at du skal stå for alle utgiftene? Fordi du får barnebidrag? Gi han halvparten da, og så må dere dere likt på utgiftene. Dette blir jo helt feil. 

Anonymkode: bd85e...c02

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva begrunner han dette med da? Hvorfor mener han at du skal stå for alle utgiftene? Fordi du får barnebidrag? Gi han halvparten da, og så må dere dere likt på utgiftene. Dette blir jo helt feil. 

Jeg mente barnetrygd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Bidraget du mottar, går det via nav? For det står ikke noe sted i reglene til nav at barna må ha fast bosted hos den ene for å kunne motta bidrag. Så dersom dere ikke har bidraget via nav så anbefaler jeg deg å be nav kreve det inn!

Anonymkode: 8eb48...2fc

Jo det står forklart på nav sine siden. Ved delt bosted står det at det kun regnes ut utjevningsbidrag. 
Nav krever kun inn fullt bidrag ved fast bosted. Dette har jeg sjekket ut på alle måter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg mente barnetrygd. 

Han tror utjevningsbidrag er det samme som vanlig barnebidrag… 500 for to barn i mnd… kommer ingen vei med å forklare han det. 

Han vil bare komme seg unna. Betale minst mulig. 

Skrevet
Norlys skrev (4 minutter siden):

Han tror utjevningsbidrag er det samme som vanlig barnebidrag… 500 for to barn i mnd… kommer ingen vei med å forklare han det. 

Han vil bare komme seg unna. Betale minst mulig. 

Da må jo noen andre forklare han det. Hva betaler han da? Mat når de er hos han og ingenting annet? 

Klær og sko, lommepenger og fritidsaktiviteter koster mest sannsynlig mer enn 1000,- i måneden pr. barn (som du får i barnetrygd). Ville satt opp et budsjett med hva barna koster deg i måneden, og krevd et fornuftig svar på hvorfor han ikke skal bidra mer til dette.

Skrevet

Hvordan kan du få barnetrygden om dere har delt bosted? Da skal jo barnetrygden og absolutt alle andre utgifter om barna deles. Dette krever jo et ekstremt godt samarbeid. Ved delt bosted kan den med høyest inntekt betale til den andre for og utjevne forskjeller.

Mottar du barnetrygden alene skal derimot du stå for alle utgifter og han betale bidrag til deg utifra antall overnattingsdøgn i året. 

Anonymkode: 39e72...f89

Skrevet

Han hører på dem han vil.  Og det handler nok mer om han vil forstå. 
Jeg sender han oversikt over utgiftene, da svarer han oppgitt over det han kaller mine «krav» som om det er noe jeg tar i løse lufta… Jeg er utslitt og lei. 
Han manipulerer og lyver om alt. 
Derfor jeg prøver å finne andre løsninger her. 

Skrevet

Hvordan kan du få barnetrygden om dere har delt bosted? Da skal jo barnetrygden og absolutt alle andre utgifter om barna deles. Dette krever jo et ekstremt godt samarbeid. Ved delt bosted kan den med høyest inntekt betale til den andre for og utjevne forskjeller.

Mottar du barnetrygden alene skal derimot du stå for alle utgifter og han betale bidrag til deg utifra antall overnattingsdøgn i året. 

Anonymkode: 39e72...f89

Jeg får barnetrygden siden barna har folkeregisteradresse hos meg. 
I samværsavtalen står det delt fast bosted. Da legger nav det til grunn og regner kun ut utjevningsbidrag. 

Alt blir gjort riktig fra nav sin side. Problemet er samarbeidet og at jeg ikke får endret avtalen. Og det er det jeg lurer på hvordan jeg kan få til uten å gå rettens vei. Jeg har ikke økonomi til det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...