Gå til innhold

"Du er den mest negative personen jeg kjenner"

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en telefonsamtale med en venn tidligere i dag, snakket jeg med en venn om strømprisene jeg ikke har råd til å bli boende her jeg bor. Vi snakket om flytting etc, og alternative boformer. Jeg sier at jeg ikke orker å flytte på vinteren en gang til, for det har jeg gjort før, og at jeg bare får holde ut vinteren med å snu på krona og se hva jeg gjør til våren, og litt frem og tilbake rundt alternative boformer. Jeg har en sykdom som begrenser meg ekstremt i hverdagen, noe han vet, så hans måte å bo på vil sannsynligvis ikke passe for meg, jeg må ha noe litt mer stabilt... 

Da slenger han at "du er den mest negative personen jeg kjenner!" 

Der og da bare lo jeg, men i ettertid tenker jeg at det var jo absolutt ikke snilt sagt? Og hva om "alle" tenker det samme om meg, er det derfor jeg ikke har noen gode venner, bare slike overfladiske som han som jeg snakker med kanskje en gang i måneden? Føler ikke selv at jeg er negativ, men samtidig vet jeg at jeg er veldig begrenset pga sykdommen og kan derfor ikke bare kaste meg rundt hele tiden på kort varsel... 

Anonymkode: 2e483...8b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en drittvenn som mener at vennskap er bare kos og drikke hvitvin. 

Anonymkode: 613d6...516

• Liker 9
Skrevet

Huff. Skjønner at det var kjipt å høre, og uansett stygt av han å si det på det måten. Samtidig kan det jo virke som at du er veldig negativ. Jeg kjenner flere kronisk syke, og noen av dem prater bare om egen sykdom, dårlig økonomi, håpløs livssituasjon… Det er veldig utmattende å høre på dersom det bare blir slik selvsentrert prat. Samtidig skal det jo være mulig å lufte negative tanker med gode venner. En balansegang er nok nøkkelen her. Spør du vennene dine om deres liv, selv om alt er bare fryd hos dem?

Anonymkode: e2794...8a8

• Liker 40
Skrevet

Vi kan jo ikke dømme denne personen ut fra kun denne samtalen? Noen mennesker er mer negative enn andre, uten at de mener noe vondt med det. Tvert om! En negativ person kan til og med se på det som en styrke; "jeg er en ærlig person" f.eks. Problemet med ærlige personer er at det veldig ofte kan bli litt mye, OG de kan være negative. 

Jeg har selv noen sånne personer i min krets. Og helt oppriktig talt, må jeg prate med de etter at jeg har hatt en lang og strevsom dag så kan også jeg finne på å buse ut av meg noe ala det din venn sa. 

I stedet for å bli lei deg for dette så ta det som konstruktivt kritikk. Tenk over hvordan du har lagt fram ting tidligere. Har du lyst til å være en person som andre synes det er slitsomt og pes å være med?

Anonymkode: 2e892...66b

• Liker 12
Skrevet

Jeg skjønner en slik kommentar kan svi, men om du opplever at du ikke har noen nære venner så kan det godt hende at det er fordi du oppleves som veldig negativ. Istedenfor å bli fornærmet på vennen din kan det være lurt å heller ta det til deg og jobbe med denne delen av personligheten din. Det kan være slitsomt å forholde seg til folk som klager mye og aldri gjør noe med problemet, slik jeg får inntrykk av at du gjør her. Jeg ville spurt kompisen din om han kan utdype hva han mener med det så du kan forsøke å endre på det. Kanskje vil ditt eget liv også bli bedre om du klarer å tenke litt mer positivt i hverdagen. 

Anonymkode: 3c0be...8f7

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er en drittvenn som mener at vennskap er bare kos og drikke hvitvin. 

Hvordan vet du at TS ikke er negativ hele tiden? Kanskje dem startet positivt slik at de ble venner, men over tiden har alt det positive forsvunnet?

Anonymkode: 656e9...dcd

• Liker 7
Skrevet

Bekymrer du deg mye? Blir det til at du snakker mye om bekymringene dine?

Anonymkode: a42f2...063

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at TS ikke er negativ hele tiden? Kanskje dem startet positivt slik at de ble venner, men over tiden har alt det positive forsvunnet?

Vennskap er ikke bare positive samtaler! 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det inkluderer også positive samtaler, ikke bare negative. 

• Liker 24
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er ikke å være en søppelbøtte for den andre partens negativitet heller.

Benytt anledningen til litt selvrefleksjon, ts. Synes det er veldig mye negativitet og "meg meg meg" i HI. Kan det ligge noe i det vennen din sa?

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 18
Skrevet

Sier ikke at du er en veldig negativ person, for det har jeg ingen forutsetning til å vite noe om. Men jeg kan si fra egen erfaring at jeg har 2 venner som er veldig negative/pessimistiske - og begge disse har jeg tatt avstand fra ene og alene pga det. Så dersom du kjenner på at vennen din kan ha rett, så tror jeg du vinner mye på om du klarer å endre litt på det. Klart det er lov å ha det vondt og å nevne dette, men blir det mye fokus på negativitet så er det innmari slitsomt for den andre parten. 

Anonymkode: ff0e7...d94

• Liker 11
Skrevet
Mrs Robinson skrev (7 minutter siden):

Men det er ikke å være en søppelbøtte for den andre partens negativitet heller.

Benytt anledningen til litt selvrefleksjon, ts. Synes det er veldig mye negativitet og "meg meg meg" i HI. Kan det ligge noe i det vennen din sa?

Jeg snakker generelt. Hvis det ikke er greit å snakke om problemer og klage noen ganger, f*ck it

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet da det og det var ikke det jeg sa, jeg har da venner selv som har nedturer av og til, men hadde de bare snakked om negative ting og aldri noe positivt, da hadde jeg nok trukket meg vekk fordi det er noe skikkelig dritt å bare høre på negative ting hele tiden.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker generelt. Hvis det ikke er greit å snakke om problemer og klage noen ganger, f*ck it

Om du tenker det er ok og normalt å klage om nåværende bosituasjon, sykdom og regninger til en venn man har kontakt med 1 gang i måneden, burde man ta en liten revurdering på eget liv 

• Liker 7
Skrevet

Negative mennesker er energityver. Kan noen hanger bli helt deppa av å være med dem en kveld. Alt er et problem og uff og uff..

Anonymkode: 145d7...a76

• Liker 12
Skrevet

Her hadde jeg nok gått litt i meg selv. 

Jeg sier ikke du er en svært negativ person, jeg kjenner deg ikke. 

Men jeg synes det er svært slitsomt å være med personer som er veldig negative. Selvfølgelig kan alle være negative inn i mellom, eller ha behov for å blåse ut. Men dersom det eneste som kommer er negativitet og klaging, da tapper man omgivelsene for energi. 

Anonymkode: d04ea...ba4

• Liker 7
Skrevet

Overrasket over svarene her. TS ligger an til å måtte flytte fordi h*n strømprisen er for høy, da har man vitterlig lov til å være negativ.

Anonymkode: e3da0...080

• Liker 2
Skrevet

Huff, skikkelig ubehagelig å få en så direkte tilbakemelding, men kan vi tenke oss at andre i omgangskretsen tenker det samme uten å gi eksplisitt uttrykk for det?  En innfallsvinkel kan være å gå i seg selv og prøve å være litt mindre negativ i en samtale selv om egne problemer føles overveldende. Ved alvorlige bekymringer kan man være tjent med å søke profesjonell hjelp til vanskene slik at vennekretsen ikke blir «oppbrukt». Kanskje bør vi sette pris på at noen forteller oss det mange tenker, men ikke får seg til å si det i frykt for å såre. Godt ment fra min side, håper du finner ut av det💚

Anonymkode: 1bdbf...2db

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overrasket over svarene her. TS ligger an til å måtte flytte fordi h*n strømprisen er for høy, da har man vitterlig lov til å være negativ.

Anonymkode: e3da0...080

Du har åpenbart ikke lest noen av svarene her.

• Liker 7
Skrevet
Mrs Robinson skrev (10 minutter siden):

Om du tenker det er ok og normalt å klage om nåværende bosituasjon, sykdom og regninger til en venn man har kontakt med 1 gang i måneden, burde man ta en liten revurdering på eget liv 

Jeg er ikke ts! Og igjen, jeg snakker generelt om vennskap 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...