Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I aar skal vi feire jul hos svigerforeldrene mine i England. Er min tur til aa "ofre" jul med familien for foerste gang - og jeg gruer meg! Blir nok ganske annerledes aa feire julen der borte sammen med min manns foreldre, hans to soesken (som er hyggelige nok men noksaa selvsentrerte) og deres ektefeller og seks barn. De feirer jo ikke noe saerlig paa julaften, aapner pakkene neste morgen og ser ikke Tre noetter eller Grevinnen og hovmesteren...blir sikkert hyggelig, men jeg er saa tradisjonsbunden og skulle oenske jeg slapp! Men er man gift, saa maa man jo dele paa aa "ofre" seg....Men for min del er julen nesten avlyst i aar. :sjenert:

Noen overlevelsestips?

ps. vet at jeg ikke burde syte og klage, mange har jo ikke noen aa feire jul med etc. etc. men maatte bare faa det ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig at det er rart med tradisjoner som brytes...

Tips til deg: prøv å få tak i grevinnen og tre nøtter til askepott på dvd/video som du kan ta med deg. Eller så vises det vel kanskje på nettTV?

Kanskje kan du diske opp med noe norsk julemat der borte? Julegrøt og julemiddagen din en av dagene?

Blir nok jul likevel, men kanskje litt annerledes enn vanlig ;)

Skrevet

Ja, jul blir det jo paa et vis...Tror jeg skal kjoepe meg et par dvd'er, lur ide! Takk!

Men julematen...nei, svigermor er saapass bestemt at jeg tror ikke det gaar...men kan jo ta med noen julekaker, da.

Skrevet

Pakk med deg litt "overlevelsesvarer" Litt av det som er viktig for deg. DVD/video er ikke dumt (tre nøtter til akspepott er dessverre vanskelig å få tak i, kanskje du kjenner noen som har tatt den opp?) og ja, kaker, eller pålegg, ting som er viktig for deg.

første jul hjemmefra er ikke noe morsomt, det vet jeg av erfaring, men jeg fikk da ha min i Norge i alle fall. Jeg fikk ikke se tre nøtter til askepott da, rett og slett fordi det var den eneste dagen i hele året min samboers far krevde at tv'n skulle være av mens vi spiste (jeg er oppvokst med et motsatt, julaften var den eneste dagen vi FIKK ha tv'n på under frokosten, nettopp pga disse tradisjonsfilmene) og det var sårt, veldig sårt, fordi nettopp den ER jul for meg. (jeg fikk sett noe av det da, sambo var kjapp å sette på tv'n når maten var spist)

Rett og slett, snakk med din mann om hva du synes er viktig, og se om du kan få til noe av det som er JUL for deg. Ellers er det bare å bite tenna sammen og prøve å se på dette som en måte å få opplee hvordan HANS JUL er, og det er jo en del av det som er HANS tradisjoner som har gjort ham til den han er. Og det er jo fint å få være med på det også?

Skrevet

Tv en skal jo stå på hele dagen på julaften !!! :overrasket: Så klart, man skal jo spise strømpegodteri og se på adonald hele dagen lang........ *tullete mann*

Jeg bare MÅ ha Askepott på svensk, den vistet på svensk tv litt over tre hver eneste julaften :ler:

Jeg har aldri feiret jul uten familien min, kunne ikke tenke meg det.

Lykke til, Askepott :klem:

Skrevet

Takk takk Tex, det blir jo i det minste litt spennende aa se hans families tradisjoner paa naert hold! Skal soeke paa nettet etter Tri Orisky Pro Popelku, mener aa ha sett den til salgs foer....

T har sagt at han vil gjoere alt han kan for at det skal bli en fin jul for meg, saa har hvertfall en going til mann! :)

Skrevet

Skjønner at du gruer deg. Kan se ut som om jeg kommer i samme situasjon denne jula. Kan ikke si at jeg har kjempe lyst til å feire jul i danmark, uten familien min. Ikke førstedagsmiddag hos farmor og farfar heller, så kommer til å bli kjempe rart. Men jeg sa til svigermor at om vi kommer eller ikke, avhenger av hva broren min og hans samboer gjør. Er uaktulelt for meg å sette igjen mamma og pappa alene på julaften!

Skrevet

Skjoenner jeg godt. Heldigvis har mamma og pappa begge broedrene mine hjemme i julen.

Skrevet

Jeg har aldri feiret jul uten familien min, kunne ikke tenke meg det.

Men det er noe de aller fleste voksne mennesker opplever å måtte gjøre da.

Min samboer jo også min familie nå... Når vi en gang i fremtiden får barn blir det enda mer tydelig. Men mine foreldre er jo selvsagt uansett min familie, og å feire jul sammen med dem hvert år kan jeg ikke forvente, siden det ville bety at min samboer aldri fikk feire jul sammen med sin familie, gitt at vi skulle feire sammen (og noe annet er utenkelig)

Men i år er det "min tur å ha hjemmejul", så da skal jeg definitivt se tre nøtter til askepott :)

Jeg tror den finnes til salgs på nettet om man er så tidelig ute som nå ja. Får ikke kjøpt den på butikken, sånn som når jeg sirket meg Jul i skomakergata, men på nett har jeg sett det. Lykke til.

Skrevet

Er i samme båt som deg, Popelka!

Mannen min har feiret de 3 siste julene med min familie - jeg lovte at vi etter at vi giftet oss skulle feire annenhvert år med hans familie. Så i år skal jeg for første gang være borte fra foreldrene mine i julen - og i tillegg er det i England! Det som gjør det enda verre er at svigerfar har bursdag den 24., så den dagen nevner man ikke jul i det huset! Og i år blir han 60, så da gjelder det vel enda mer....

Jeg gruer meg veldig, men samtidig prøver jeg å glede meg litt. Jeg vet at de finner på mye koselig i julen, drar i kirken, går på konserter o.l., og svigermor er flink til å lage mat selv om det ikke blir norsk julemat. Og så vet jeg at det er ekstra spesielt for mannen min å feire jul med sin familie og meg sammen :)

Skrevet

Hjelper litt aa hoere at det ikke bare er meg! Vi faar utveksle erfaringer, vi da! Hvor i England er det? Jeg skal foroevrig til Kent!

Skrevet
Hjelper litt aa hoere at det ikke bare er meg! Vi faar utveksle erfaringer, vi da! Hvor i England er det? Jeg skal foroevrig til Kent!

Jeg skal sydvest i landet, til Somerset. Det er veldig fint der, og jeg liker å være der på besøk. Men i julen!!! Uten snø!!! :roll::ler:

Gjest Spacegirl
Skrevet (endret)

Hvis du skal kjøpe 3 nøtter til askepott, så prøv å finn den i Norge. Jeg kom over den på dvd i Tjekkia og kjøpte den selvfølgelig med en gang, men da jeg kom hjem og begynte å se på den så skjønte jeg ikke et ord. Den norske stemmen mangla jo :grine:

*hurra for korttenkthet*

:ler:

Endret av Fairy
Skrevet

Ja, Fairy, skal huske paa det! :ler:

Gjest Principessa
Skrevet

Et juleforum! Så fantastisk!!

...uansett..

denne julen blir vår første jul sammen som gift, og vi har bestemt oss for å tekke lodd om hvor vi skal være. Hos hans eller mine foreldre...blir spennende. Men håper så klart at det blir hos mamma og pappa!! :ler:

Skrevet

Vi kasta mynt første gangen vi skulle feire jul sammen. Jeg tapte... Men, det gikk fint.

Skrevet
Men det er noe de aller fleste voksne mennesker opplever å måtte gjøre da.

Min samboer jo også min familie nå... Når vi en gang i fremtiden får barn blir det enda mer tydelig. Men mine foreldre er jo selvsagt uansett min familie, og å feire jul sammen med dem hvert år kan jeg ikke forvente, siden det ville bety at min samboer aldri fikk feire jul sammen med sin familie, gitt at vi skulle feire sammen (og noe annet er utenkelig)

He he gjør som meg, finn deg en mann uten familie :ler:

Skrevet
He he gjør som meg, finn deg en mann uten familie :ler:

:ler:

Skrevet

Too late, jeg har funnet en med familie. Og etter sist jul, så har han endt opp med to familier også, siden hans far flyttet hjemmefra i januar...

Men i år, i år er det min tur :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...