Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bestille time hos legen på mandag etter flere diffuse symptomer, og en reel frykt for MA, er det sannsynlig at jeg blir sendt på ul for en sjekk er 11 uker og har ny time til ul om 2 uker, men jeg uroer meg en del for at det er noe galt, og vet ikke om jeg vil klare å gå 2 uker til uten å vite.

Anonymkode: fbd0a...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bestiller du en privat en.

• Liker 7
Skrevet

Nei, selvfølgelig får du ikke ultralyd nå. Alvorlig talt. 

Anonymkode: 5cccb...899

Skrevet

Bestill en time privat, da trenger du ingen grunn for hvorfor du drar der 😄

Anonymkode: e4ce6...2d2

Skrevet

Altså jeg bekymret meg også veldig for MA og at noe skulle være galt (det er vel ganske vanlig) og var på flere ultralyder privat, tenkte ikke engang tanken på at jeg skulle få det gratis🙈

Skrevet

Jeg har opplevd en MA (tom fostersekk), avtalte da med gyn.pol at jeg skulle ringe så fort jeg ble gravid igjen for sjekk. 

ble gravid på sommeren, hvor gyn. Pol var stengt. Tok da kontakt med privat gyn. Og fikk time med UL på dagen (5uker på vei og tvillinger) Avtalte da enda en time hos privat rundt uke 9. Gyn Pol ringte meg tilbake rundt uke 8, og tok meg inn da. Jeg har dog kronisk underliggende sykdom(som ikke har innvirkning på svangerskap per se, men mtp medisiner jeg ikke kan ta som gravid etc) og siden det var tvillinger. Jeg avbestilte time 2 hos privat gyn. Da jeg fra nå følges opp veldig av gyn.pol :) var inne i uke 11 og skal nå inn i uke 19 på ord. Ultralyd. 

du kan alltids ringe gyn. Pol å høre, men en privat ultraslyd koster vel 12-1300kr og er så verdt det ! ☺️

Anonymkode: 5ebce...8b3

Skrevet
KristinF skrev (21 minutter siden):

Da bestiller du en privat en.

Har tenkt på det også, men bør innom legen likevel grunnet symptomene jeg har. Skal jeg bestille privat må jeg kjøre 2 t hver vei, og mannen min har ikke mulighet til å ta fri å bli med, så vet ikke helt om jeg ønsker det alene dersom det er så galt 😕

Skrevet

Gyn jeg har gått til tidligere svangerskap er privat, men dekkes dog av helfo, jeg skulle gledelig betalt for undersøkelsen, så det er ikke det det står på, men jeg må henvises av legen, eventuelt kjøre 2 timer hver vei til en privat klinikk som gjør det uten henvisning. Dersom det skulle være en MA, vil da en graviditetstest være svakere nå? Mener egentlig å ha lest at den blir svakere utover i svangerskapet, så det ville vel ikke egentlig gi noen indikator 🤔 syntes bare det er så lenge å gå å vente om det faktisk er noe galt :(

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gyn jeg har gått til tidligere svangerskap er privat, men dekkes dog av helfo, jeg skulle gledelig betalt for undersøkelsen, så det er ikke det det står på, men jeg må henvises av legen, eventuelt kjøre 2 timer hver vei til en privat klinikk som gjør det uten henvisning. Dersom det skulle være en MA, vil da en graviditetstest være svakere nå? Mener egentlig å ha lest at den blir svakere utover i svangerskapet, så det ville vel ikke egentlig gi noen indikator 🤔 syntes bare det er så lenge å gå å vente om det faktisk er noe galt :(

Du kan jo høre med legen da, hvis det er veldig vanskelig å få til privat. Det skader jo ikke å prøve:) Hvis ikke du får henvisning ville jeg syntes det var verdt de timene med kjøring til en privat klinikk altså, det er forferdelig å gå med konstant frykt🌸

• Liker 1
Skrevet

Da burde jeg fått mange ultralyder hittil siden jeg har vært bekymret hver dag siden juli.. Uro uten faktiske symptomer er nok ikke grunn. Har du faktiske symptomer kan du beskrive disse for fastlegen så kan fastlegen vurdere. 

Anonymkode: 9dbbc...6db

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk det. I første svangerskap så henviste legen min meg til gynekologen to ganger for ultralyd pga mine bekymringer, selv om han selv sa han ikke trodde det var noe, men for å forsikre meg så gjorde han det. Vi har dog ikke mulighet for privat ultralyd her. 

I dette svangerskapet hadde vikarlegen jeg gikk til ultralydaparat selv og tok flere ultralyden uten spørsmål, men jeg hadde garantert fått time kun for å sjekke også ved bekymring. Nå var jeg langt mer beroliget siden jeg hadde fått flere ultralyden innen uke 12 (3 stk totalt, siste i uke 12), så jeg trengte aldri spørre selv. Klarte meg fint fra uke 12 til OUL også, sist svangerskap kom jeg til uke 15 før jeg fikk panikk for at noe var galt. 

Anonymkode: b0462...a56

• Liker 1
Gjest 96erjente
Skrevet

Nå kjenner fastlegen meg ganske godt, har hatt han hele livet, men jeg ble bare sendt til tidlig ultralyd for å se at alt var bra alle tre gangene uten å trenge å si så mye. Men tror nok jeg bare har vært heldig der..

Skrevet

Nei, du får neppe henvisning til ultralyd uten noen medisinsk grunn. (Som blødninger eller annen indikasjon på spontanabort, eventuelt en historikk med flere SA/MA, eller kjent risikosvangerskap.) Du får gjøre som resten av oss engstelige som vil vite hvordan det står til, og bestille en time privat. Eller vente to uker til den timen du faktisk allerede har. 

Anonymkode: 370be...b48

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, selvfølgelig får du ikke ultralyd nå. Alvorlig talt. 

Anonymkode: 5cccb...899

Wtf? 

Anonymkode: 7eebc...56a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Wtf? 

Anonymkode: 7eebc...56a

Hvordan tror du køene hadde vært hvis alle kunne få ul ved «uro». Ingenting gjøres så tidlig uansett, så naturen må bare gå sin gang. 

Anonymkode: f1b40...1ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 11.40):

Hvordan tror du køene hadde vært hvis alle kunne få ul ved «uro». Ingenting gjøres så tidlig uansett, så naturen må bare gå sin gang. 

Anonymkode: f1b40...1ce

Nå gjaldt det ikke kun uro, men også tegn på infeksjon, vet ikke om jeg fikk det klart frem. Legen ville avvente, men om symptomene ble sterkere, eventuelt endret seg så ville hun henvise, ettersom crpen også var stigende.

Skrevet

Tegn på infeksjon? Hvilke symptomer er det du har som indikerer MA? 

Anonymkode: a1e1b...d66

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 19.54):

Angående det med graviditetstest, så stemmer det at den kan bli svakere utover i svangerskapet. Jeg vet ikke om det alltid er slik, men du får ikke pålitelig informasjon av å ta en test nå. Jeg fikk et (dumt) innfall selv og tok en test dagen før en privat tidlig ultralyd vi hadde bestilt i uke 12. Den var svak sammenlignet med testen jeg tok da mensen ikke kom, selv om det var samme merke. Jeg var helt sikkert på at det hadde gått galt det neste døgnet, men alt var bra. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: f29a5...a4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tegn på infeksjon? Hvilke symptomer er det du har som indikerer MA? 

Anonymkode: a1e1b...d66

Den fornuftige delen av hjernen skjønner at ikke tegn på infeksjon er noen indikator på MA, men angsten i meg for at noe skal være galt, eller at jeg skal gå flere uker med et dødt foster i magen sier noe annet. Når jeg i tillegg da har hatt rieliknende smerter blir jeg mer engstelig. Sannsynligheten for at alt er bra er selvfølgelig størst, men det hjelper ikke når engstelsen er det som tar størst plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...